Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Optimus Polaris OptiFuel - Forum Wereldfietser

Optimus Polaris OptiFuel

Ik ben op zoek naar een nieuwe brander. Ik heb in het verleden een MSR Dragonfly en een Optimus Nova gehad. Ik ben enthousiaster over de Optimus.

Ik wil waarschijnlijk een Optimus Polaris OptiFuel of Optimus Polaris OptiFuel TACTICAL kopen.

Vraag 1: wat is het verschil tussen een Optimus Polaris OptiFuel en de Optimus Polaris OptiFuel TACTICAL?

Vraag 2: zijn hier mensen die ervaring hebben met beide type branders?
Googlen leidt tot een vergelijkbare vraag op een Zweeds forum:
https://www.utsidan.se/forum/threads/po ... cal.90935/

...en dan even op de knop "NL vertaling" klikken.

Blijkbaar is er geen noemenswaardig verschil. Check anders even de factsheets bij beide producten, dan zie je de verschillen, voor zover die er zijn.
Ik was ook aan het kijken. Ik vermoed dat het een marketing term is. De Tactical is denk ik een nieuwer model.
In de factsheet is volgens mij het enige verschil de tekst bij Gas.
Bij de Tactical staat: Butane/propane/isobutane
Bij de andere: Butane/propane
(niet dat dit mij iets zegt)

De handleidingen die je kunt downloaden zijn identiek aan elkaar.
Het kookpunt van isobutaan ligt tussen die van propaan en butaan in, dus ik denk dat ze gewoon die extra mogelijkheid erbij hebben gezet, terwijl die er al was.
Precies. Dat is ook de strekking van dat Zweedse forum waarvan ik de link al deelde: geen verschil anders dan marketing, en het advies om voor de goedkoopste optie te gaan.
Ik zou voor de TACTICAL gaan, klinkt veel stoerder. Een beetje zoals "pro"-oordopjes.
Je kan ook een een spuitbus met zwarte verf kopen en zelf tactical gaan. Dat zwart is meer voor die mensen die niet gezien willen worden. Groen valt in het bos overigens ook lekker op. :?
Op de Optimus-website wordt het het beste aangegeven:

"Our Optimus stove in black"

En da's dan ook het enige verschil. Samen met de stoere naam dan.
Bedankt voor de info. Het prijsverschil is 2 euro... Ik heb morgen een bezoekje bij Qvist, de outdoor kookwinkel, ingepland. Die weten echt alles wat er te weten valt, zal daarna wel even een update geven voor de geïnteresseerden.
Ik gebruik de Polaris optifuel nu een paar jaar tijdens fietsvakanties. De bout aan de onderkant trilt in de fietstas soms een beetje los, dus dan moet ik hem met het tooltje weer even aandraaien en van het kapje dat de vlam verdeeld heb ik de pootjes/klipjes wat moeten aanduwen, zodat hij er niet afvalt. Al met al gaat het nergens over en hij doet het natuurlijk altijd.

Kortom, een heel fijne brander. Ik heb hem nog steeds niet met gas gebruikt. Ik heb wel een kleiner brandstofflesje waar de pomp precies in past en dan moet ik 1 x per week tanken bij de pomp voor 23 cent. Omdat je het brandstofslangetje leeg blaast op het einde kan je na het eten de brander zonder brandstofdampen in je fietstas stoppen. Het brandstofflesje met pomp doe ik in een zip zakje en ook gewoon in mijn fietstas.

Oh ja, ik heb 1 x het magneetje van het tooltje gebruikt om de verstuiver door te prikken. Daarna was alles weer goed.
Een leuke upgrade voor mijn Optimus Omnifuel was een nieuwe vlamverdeler voor minder lawaai en een betere kleine vlam. Hoog neuzelgehalte maar wel grappig.
https://www.shapeways.com/product/YWFSE ... silent-cap
Bij twijfel gewoon voor een Trangia gaan :D
groverr schreef:
do 11 mar, 2021 15:48
Ik gebruik de Polaris optifuel nu een paar jaar tijdens fietsvakanties. De bout aan de onderkant trilt in de fietstas soms een beetje los, dus dan moet ik hem met het tooltje weer even aandraaien en van het kapje dat de vlam verdeeld heb ik de pootjes/klipjes wat moeten aanduwen, zodat hij er niet afvalt. Al met al gaat het nergens over en hij doet het natuurlijk altijd.
Wees voorzichtig met aandraaien want dat is niet echt een sterke verbinding, ik heb die van mijn Nova al eens afgebroken gehad. Gelukkig zijn alle onderdelen los verkrijgbaar, maar leuk is anders.
Die vlamverdeler is ook een reserveonderdeel en zonder doet de brander het ook prima.
Eus schreef:
do 11 mar, 2021 13:16
Bedankt voor de info. Het prijsverschil is 2 euro... Ik heb morgen een bezoekje bij Qvist, de outdoor kookwinkel, ingepland. Die weten echt alles wat er te weten valt, zal daarna wel even een update geven voor de geïnteresseerden.
En...?
_Peter_ schreef:
do 11 mar, 2021 22:28
groverr schreef:
do 11 mar, 2021 15:48
Ik gebruik de Polaris optifuel nu een paar jaar tijdens fietsvakanties. De bout aan de onderkant trilt in de fietstas soms een beetje los, dus dan moet ik hem met het tooltje weer even aandraaien en van het kapje dat de vlam verdeeld heb ik de pootjes/klipjes wat moeten aanduwen, zodat hij er niet afvalt. Al met al gaat het nergens over en hij doet het natuurlijk altijd.
Wees voorzichtig met aandraaien want dat is niet echt een sterke verbinding, ik heb die van mijn Nova al eens afgebroken gehad. Gelukkig zijn alle onderdelen los verkrijgbaar, maar leuk is anders.
Die vlamverdeler is ook een reserveonderdeel en zonder doet de brander het ook prima.
Thanks voor de tip. Zonder vlamverdeler krijg je helemaal een hotspot in het midden van je pan. Nu is het tenminste nog een ringetje dat aanbrandt als je hem niet zacht genoeg zet. :D