Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tips van de fietsendief - Forum Wereldfietser

Tips van de fietsendief

Op zoek naar een licht en goed slot kwam ik op een website met de wat bedenkelijke naam fietsendiefstalshow.com. De website is van een persoon die straattheater verzorgt om voorlichting te geven over fietsendiefstal. Die naam is dus wel oké. Leuke website zelfs. Er staat veel informatie over sloten op en tips om diefstal te voorkomen. Informatief genoeg om hier te delen, lijkt mij.

wat hoogtepunten:

Beste slot: gehard stalen ketting. Gauwdieven wagen zich niet zo snel aan gehard stalen kettingen met schakels van 8 millimeter. Een betonschaar bijt zich erop stuk en een slijptol (waarmee echt alles opengaat) is niet altijd inzetbaar (die maakt nogal wat herrie).
Wie 8 mm gehard staal te zwaar vindt, kan een ketting kiezen met schakels van 6 of zelfs 4 mm. Maar wat je dan wint aan comfort verlies je aan braakwerendheid, deze dunnere kettingen zijn namelijk wel met een betonschaar door te knippen.
Wil je geen nepper kopen, koop het slot dan van een goed merk, bij een goede fietsenmaker (dus niet een populaire winkelketen) en betaal er minstens 30 euro voor.

​De duurdere vouwsloten (60 tot 90 euro) zijn uitstekend. Voor zowel duurdere als goedkopere vouwsloten geldt dat deze in de praktijk niet altijd even gebruiksvriendelijk zijn. Het bereik is gering: je kunt lastig het voorwiel en het frame met het slot ergens aan vast leggen.

Staat een fiets met een U-beugelslot aan een paal of brugleuning vast, dan kan een dief met het geheel gaan draaien. De fiets zelf werkt dan als breekijzer voor het slot: een goedkoop beugelslot knalt open. Met een duurder slot (rond de 40 euro) lukt dit niet, maar loop je de kans dat je fiets wordt vernield. Bevestig een goed beugelslot daarom door het frame en het voorwiel of door meerdere stangen van het frame zodat er niet mee getold kan worden.

Maak een fiets met een goed kettingslot strak en hoog vast. Voor de dief met een betonschaar is knippen tweemaal zo makkelijk wanneer de tang met een poot op de grond gezet kan worden.

Het standaard gemonteerde ringslot rond het achterwiel telt voor een dief maar voor een half slot: de fiets staat wel op slot, maar nergens aan vast. De fietsendief kan de fiets oppakken en meenemen naar een rustiger plekje. Daar kan de dief het slot ongezien openbreken. Een slot waarmee je de fiets niet alleen op slot, maar ook ergens aan vast zet, kan dit voorkomen. Je hebt naast het ringslot dus een 2e slot nodig. Mocht u een fiets kopen die nog geen ringslot heeft, zet er dan geen duur exemplaar op, maar kies voor een goedkope variant bij een bekende winkelketen of uit de bouwmarkt (5 euro) en investeer vooral in een goed 2e slot.

Wie niet wil graveren, carbon en aluminium fietsen vinden dat namelijk niet fijn, kan een plastic kokertje met naam, adres en telefoonnummer in de zadelbuis gooien. Wanneer men de fiets dan terugvindt en er discussie onstaat of die fiets wel van jou is, dan bewijst dat kokertje je gelijk.


https://www.fietsendiefstalshow.com/tip ... ietsendief
Ik lees niets nieuws.
willem.m schreef:
zo 07 mar, 2021 16:27
Ik lees niets nieuws.
Behalve het kokertje (in mijn geval dan).

Ben wel benieuwd of de TS een goed en licht slot heeft gevonden.
Fedor schreef:
zo 07 mar, 2021 16:43
Ben wel benieuwd of de TS een goed en licht slot heeft gevonden.
Goed en licht is een lastige combinatie. Maar ik ga er wel een simpel ringslotje bijkopen. Ik heb er van opgestoken dat zwaarder niet persé beter is, dat het er ook vanaf hangt waar je je fiets neerzet en hoe je het slot aanbrengt. Je kunt zeggen dat het open deuren zijn, maar als je een keuze moet maken, dan kan het best handig zijn om alle overwegingen van een expert even door te nemen.
Het toeval wil dat ik 10 min geleden in het zuiderpark, in Den Haag een fiets uit de sloot heb gehaald.

De dames fiets is helemaal groen. Lag er denk ik al een tijdje in. Ga morgen fiets uit elkaar halen en schoonmaken.

Mario
willem.m schreef:
zo 07 mar, 2021 16:27
Ik lees niets nieuws.

haha is die website van jou dan ?
De info in de link lijkt heel veel op de info die de fietsersbond enkele jaren geleden op hun website had staan.

Hans
De vraag is, gezien de naam van dit forum, welk slot je meeneemt op fietsvakantie. Dan telt gewicht letterlijk nogal zwaar. Onder het motto “een kabelslot is geen slot” neem ik een klein kettingslot mee, een Abus Web als ik het goed heb. Ik heb absoluut geen zin om een slot van een kilo of meer mee te zeulen.
Ik rijd overigens niet op een kostbare fiets.
Ik ben wel benieuwd wat men hier voor een sloten meeneemt.
Joris Flemming schreef:
do 11 mar, 2021 08:54
...
Ik ben wel benieuwd wat men hier voor een sloten meeneemt.
Die vraag is op dit forum al vaak gesteld en uitgebreid beantwoord. Google maar eens.
Joris Flemming schreef:
do 11 mar, 2021 08:54

Ik rijd overigens niet op een kostbare fiets.
Ik heb ook een niet al te zwaar en niet al te betrouwbaar slot gekocht en daar een passende fiets bij uitgezocht :wink:
zag net dit filmpje, dag fiets….
https://www.dumpert.nl/?selectedId=100001054_0c76345f
Het filmpje laat het in de praktijk zien, maar het was al ruim 5 jaar bekend: Het Axa Defender slot is waarschijnlijk niet slechter is dan dat van andere fabrikanten maar naar mijn idee te populair.
Daarom heb ik voor een vergelijkbaar (of beter?) slot van een minder bekende concurrent heb gekozen.