Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pedalcell velgdynamo - Forum Wereldfietser

Pedalcell velgdynamo

Dag,

enige tijd geleden heb ik een suggestie mbt bovenstaand onderwerp gedaan bij het onderwerp "uitrusting- naafdynamo's"
Inmiddels is ie net geariveerd. En ja goed nieuws , hij doet het.

Nog geen gegevens over hoe snel hij diverse devices kan laden maar dat komt tzt wel.
Om toch wat gegevens te delen , het volgende.

- Past ie ? Ja ( zie foto's) Kan bij andere fietsen misschien anders zijn.
- Is ie mooi ? Niet echt ( viel mij trouwens nog mee ) maar mijn fiets is al mooi genoeg.
- Wat kost ie ? Zie https://pedalcell.com/ + nog ongeveer 27% aan invoerrechten etc. Een domper maar goed.
- Maakt ie geluid ? Vast wel maar ik hoor het niet. Geluid van banden op de weg is veel harder.
- Heb je hem echt nodig ? Nee maar dat geldt ook voor een fiets van 5000 Euro of een pinion of een maserati etc. etc.
- Doet ie het bij nat weer en modder ? Nog geen idee.
- Loopt ie zwaar (drag ) ? Nog niets van gemerkt.
- Kun je hem ook ergens anders monteren ? Ja bijvoorbeeld op je liggende achtervork. ( Dan is de kabel wel wat kort).
- krijg je je voortassen er nog op ? Ja

Dit even ter info.

Bijlagen

Grote vraag is natuurlijk: waarom?
Leon schreef:
zo 07 mar, 2021 14:40
Grote vraag is natuurlijk: waarom?
UHHHHHHHH..........zie vraag "heb je hem nodig "

ik hoopte een ding te hebben dat snel kan laden. Volgens specs wel dus. Naafdynamo's doen dat ook maar volgens vergelijkingen doet deze het veel beter en is goedkoper dan een son + toebehoren en een nieuw wiel spaken etc.
Soms moet je wat proberen
Maar die fiets is toch zo oud nog niet? Waarom destijds er niet gewoon een naafdynamo erin laten spaken? Dan had je 'm qua kleur ook nog kunnen matchen bij je hippe Rohloff kleur.
Ik ben maar watt gaan zoeken. Deze belooft 15 à 20 W te leveren. Dat is fors. Als je dat vermogen kunt toepassen heb je er wel wat aan. Reken er wel op dat als je inderdaad met 20 Watt gaat laden dat je die 20 Watt ook welf moet gaan leveren, plus nog verliesposten. Dat ga je stevig merken. Iets voor in lange afdalingen?
Wel jammer dat standaard naafdynamo's geen hogere vermogens kunnen/mogen leveren. Een middenweg tussen een fiets met naafdynamo (met rem- en hellingregeneratie) en een e-bike (idem) zou best grappig zijn.
Jurr schreef:
zo 07 mar, 2021 14:55
Maar die fiets is toch zo oud nog niet? Waarom destijds er niet gewoon een naafdynamo erin laten spaken? Dan had je 'm qua kleur ook nog kunnen matchen bij je hippe Rohloff kleur.
Ja mooi kleurtje toch ?

Had ook gekund maar vond het destijds wat te duur.
En zo'n lampenset van son erbij is helemaal een stuk duurder. Dus maar een mooi setje Lenzyne ( 1000xl ) er bij en dan ben je goedkoper uit . Bovendien heb ik dan nog een extra zaklamp.
Afijn, ik ga zien hoe ie bevalt en zal jullie op de hoogte houden van de prestaties.
Leon schreef:
zo 07 mar, 2021 15:02
Ik ben maar watt gaan zoeken. Deze belooft 15 à 20 W te leveren. Dat is fors. Als je dat vermogen kunt toepassen heb je er wel wat aan. Reken er wel op dat als je inderdaad met 20 Watt gaat laden dat je die 20 Watt ook welf moet gaan leveren, plus nog verliesposten. Dat ga je stevig merken. Iets voor in lange afdalingen?
Wel jammer dat standaard naafdynamo's geen hogere vermogens kunnen/mogen leveren. Een middenweg tussen een fiets met naafdynamo (met rem- en hellingregeneratie) en een e-bike (idem) zou best grappig zijn.
Inderdaad iets voor in de lange afdalingen heb ik mij ook al bedacht.
Maar is al behoorlijk effectief tussen 8 en 20 km/u en dat is toch de range waar ( bepakte ) fietsers in zitten.
Leon schreef:
zo 07 mar, 2021 15:02
Ik ben maar watt gaan zoeken. Deze belooft 15 à 20 W te leveren. Dat is fors. Als je dat vermogen kunt toepassen heb je er wel wat aan. Reken er wel op dat als je inderdaad met 20 Watt gaat laden dat je die 20 Watt ook welf moet gaan leveren, plus nog verliesposten. Dat ga je stevig merken. Iets voor in lange afdalingen?
Wel jammer dat standaard naafdynamo's geen hogere vermogens kunnen/mogen leveren. Een middenweg tussen een fiets met naafdynamo (met rem- en hellingregeneratie) en een e-bike (idem) zou best grappig zijn.
Die mogen dat niet omdat je dan te zwaar lopende dynamo's krijgt lijkt me? Dus dat deze 15 a 20W kan leveren ga je niet leuk vinden...
geertdebruijn schreef:
zo 07 mar, 2021 15:05

Ja mooi kleurtje toch ?
Zeker! Vind de naven matching in kleur voor en achter wel fraaier. Als niet-naafdynamo had je dat ook nog met bijvoorbeeld Hope, Chris King of Tune kunnen doen.

geertdebruijn schreef:
zo 07 mar, 2021 15:05

Had ook gekund maar vond het destijds wat te duur.
En zo'n lampenset van son erbij is helemaal een stuk duurder.
Prijzig zeer zeker, maar er had natuurlijk ook gewoon een plastieken B&M lampje bij gekund. Die geven ook prima licht. Of zelfs alleen de naafdynamo af-fabriek laten spaken en de koplamp later zelf toevoegen.

Maar ach, achteraf... koe in de kont ;)
Shadow schreef:
zo 07 mar, 2021 15:19
Leon schreef:
zo 07 mar, 2021 15:02
Ik ben maar watt gaan zoeken. Deze belooft 15 à 20 W te leveren. Dat is fors. Als je dat vermogen kunt toepassen heb je er wel wat aan. Reken er wel op dat als je inderdaad met 20 Watt gaat laden dat je die 20 Watt ook welf moet gaan leveren, plus nog verliesposten. Dat ga je stevig merken. Iets voor in lange afdalingen?
Wel jammer dat standaard naafdynamo's geen hogere vermogens kunnen/mogen leveren. Een middenweg tussen een fiets met naafdynamo (met rem- en hellingregeneratie) en een e-bike (idem) zou best grappig zijn.
Die mogen dat niet omdat je dan te zwaar lopende dynamo's krijgt lijkt me? Dus dat deze 15 a 20W kan leveren ga je niet leuk vinden...
Die echte hoge vermogens worden pas geleverd als je echt heel hard fietst. Dat komt vrijwel alleen voor als ik bergafwaarts ga en dan helpt de zwaartekracht mij.
Uhm die vermogens zijn ook afhankelijk van de belasting die je er op aansluit. Daarom is er een norm bedacht door de STVZO.
Shadow schreef:
zo 07 mar, 2021 15:29
Uhm die vermogens zijn ook afhankelijk van de belasting die je er op aansluit. Daarom is er een norm bedacht door de STVZO.
ook weer correct. Al ben ik zeker geen expert maar dit las ik ook.
Shadow schreef:
zo 07 mar, 2021 15:29
Uhm die vermogens zijn ook afhankelijk van de belasting die je er op aansluit. Daarom is er een norm bedacht door de STVZO.
Voor wie het leuk vind om ingewikkelde regels voor fietsverlichting te bestuderen is de Duitse wetgeving een walhalla. Begin hier en leef je uit: https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrradbe ... Regelungen
Ik ben best wel voor regulering van vanalles en nog meer, maar aan de indruk dat de Duitsers het hier muurvast gereguleerd hebben kan ik mij zelfs niet onttrekken. Meer dan een indruk is het niet, want er zijn leukere dingen in het leven dan het bestuderen van buitenlandse wetten over fietslampjes en dynamo's.
Leon schreef:
zo 07 mar, 2021 15:40
Shadow schreef:
zo 07 mar, 2021 15:29
Uhm die vermogens zijn ook afhankelijk van de belasting die je er op aansluit. Daarom is er een norm bedacht door de STVZO.
Voor wie het leuk vind om ingewikkelde regels voor fietsverlichting te bestuderen is de Duitse wetgeving een walhalla. Begin hier en leef je uit: https://de.wikipedia.org/wiki/Fahrradbe ... Regelungen
Ik ben best wel voor regulering van vanalles en nog meer, maar aan de indruk dat de Duitsers het hier muurvast gereguleerd hebben kan ik mij zelfs niet onttrekken. Meer dan een indruk is het niet, want er zijn leukere dingen in het leven dan het bestuderen van buitenlandse wetten over fietslampjes en dynamo's.
Ik stuur onmiddelijk een bericht naar jullie als ik aangehouden wordt wegens een te hoge vermogensafgifte van mijn dynamo.
Zoals ze in de achterhoek zeggen; "ik lach mie dan de bek uut de hengsels " of zoiets want ik kom hier eigenlijk niet vandaan.
Daar gaat het niet om, het is meer uit de tijd van de gloeilampjes en om te voorkomen dat je iemand zou verblinden is er een norm bedacht, dat ze daar in Duitsland dan in onze ogen doorschieten kan best, maar er is over nagedacht iig.
Shadow schreef:
zo 07 mar, 2021 22:06
Daar gaat het niet om, het is meer uit de tijd van de gloeilampjes en om te voorkomen dat je iemand zou verblinden is er een norm bedacht, dat ze daar in Duitsland dan in onze ogen doorschieten kan best, maar er is over nagedacht iig.
Denk dat je met deze Duitse normen ook niet wegkomt met de gloeiende spijker die hier als fietsverlichting wordt goedgekeurd.
Shadow schreef:
zo 07 mar, 2021 15:29
Uhm die vermogens zijn ook afhankelijk van de belasting die je er op aansluit. Daarom is er een norm bedacht door de STVZO.
De PedalCell is geen normale fietsdynamo, en voldoet daarmee niet aan die Duitse norm. Daarom kunnen ze er ook zoveel vermogen uithalen.

Een standaard fietslamp kun je er niet op aansluiten. De enige manier om er verlichting aan te hangen is via de USB-C-poort. https://pedalcell.com/faqs/#hfaq-post-1075 / https://pedalcell.com/faqs/#hfaq-post-565
Dag,

zoals beloofd een nogal ruwe waarneming voor de liefhebbers ( en mijzelf natuurlijk) .

- Opladen telefoon : Huawei mate 20 pro 4200 mah batterij 2, 5 jaar oud ongeveer.
- Telefoon stond uit.
- Begonnen bij ruwweg 27%
- Bij stoppen ruwweg 46%
- Ruwweg dus 19% bij geladen
- Wielmaat : 27,5 inch
- Tijd : 37,5 minuten ( fietscomputer)
- Gemiddelde snelheid : 21,5 km/h ( fietscomputer )

Ik doe vast wat rekenwerk ook al zal iemand er vast iets van vinden. Mag ook !!

4200x 0,19 %= 798 mah = 0,798 Ah
60 : 37,5 = 1,6 (Teruggerekend naar 1 uur)
1,6 X 0,798 = 1,2768 Ah

Uitgaande van 5 volt uitgangsspanning:

Geleverde USB - vermogen : 5 x 1,2768 = 6,384 Watt

Nogmaals. Dit is een ruwe waarneming.

Subjectief : Ik had niet het gevoel dat ik weerstand had. Dit zal natuurlijk wel zo zijn want voor niks gaat de zon op.

Bijgevoegd een grafiek van Fahhradzukunft.

Bijlagen

Leuk! Bevalt'ie tot nu toe?

Ben wel benieuwd naar wat ie op de lange termijn gaaf doen, hou ons vooral op de hoogte :)
Dat ziet er goed uit! Het vermogen zal wel wat minder zijn:

geertdebruijn schreef:
ma 08 mar, 2021 16:50
4200x 0,19 %= 798 mah = 0,798 Ah
De capaciteit van de batterij gaat met de jaren langzaam achteruit, en zal na 2,5 jaar geen 4200 mAh meer zijn. Er zijn apps die een inschatting kunnen maken van de huidige maximale capaciteit (zoek in de Google store op "battery health").

Uitgaande van 5 volt uitgangsspanning:

Geleverde USB - vermogen : 5 x 1,2768 = 6,384 Watt
De capaciteit van een smartphonebatterij (Li-ion) wordt opgegeven op basis van de nominale spanning die de batterij levert: 3,7V. (De telefoon zelf zet de 5V van USB intern om in de voor de batterij benodigde laadspanning.)