Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies: Welke tent voor familie (2 volwassenen, 1 kleintje) - Forum Wereldfietser

Advies: Welke tent voor familie (2 volwassenen, 1 kleintje)

Onze kleine man is nu 10 maanden. Komende zomer willen we weer op de fiets op pad. Afgelopen september ging dat prima (kar achter de fiets, korte dagafstanden, tussendoor steeds een rustdag), maar onze tent was niet optimaal. We hadden een tweedehands Hilleberg Nallo 3 GT mee, de kleine man lag tussen ons in in een Tatteljee wiegje, en dat was toch allemaal net te krap. Nog even overwogen het wiegje in de voortent te zetten, maar dat was in net die koude septemberweek gewoon niet verantwoord.

We hebben de afgelopen jaren diverse tenten gehad, waarbij we met name fan waren van onze MSR Hubba Hubba NX.

Nadeel van de meeste MSR tenten is echter dat ze geen van allen een goede voortent hebben; dat is toch wel erg handig voor 's nachts of in regen verschonen van de luier.

Nemen we dat voor lief dan zou de MSR Papa Hubba (tweedehands) een optie kunnen zijn, anders een MSR Elixir 4 of een MSR Zoic 4.

Gaan we richting de prijzigere en zwaardere Hilleberg, hebben we voorkeur voor een Hilleberg Kaitum 4 GT of een Hilleberg Keron 4 GT.

Tussen beide tentgroepen zit echter een behoorlijk prijsverschil. Zijn er tenten van soortgelijk formaat die jullie zouden kunnen aanraden, niet al te zwaar en geschikt voor een fietsreis, en mogelijk ook in de meer vriendelijke prijsklasse?

Bedoeling is de tent in ieder geval de komende 3-4 jaar te kunnen blijven gebruiken, met mogelijk uitzicht op een langere fietsreis (enkele maanden).
De twee hilleberg tenten die je noemt zijn vier seizoenstenten. Wat ze, in tegenspraak met de aanduiding, minder geschikt maar voor de zomer. Te zwaar en te warm.

Bij ons heeft de eerste eerst in zo een popup slaaptent/wieg in de voortent (hilleberg nallo 2 gt) gelegen.

Daarna vonden we het prettig de kinderen (2) apart te kunnen leggen en hadden gekozen voor een tent met 2 compartimenten. Dat was de multinova van birdland.
wechsel tempest? vaude chapel? vango?
Waarom niet een extra tentje erbij kopen? Dan kan een van de ouders met zoonlief in de ene tent, en de andere ouder in de kleine tent. Als je zoon wat ouder is, wil hij vast in een eigen tent slapen, en dan heb je die alvast.
Ongezellig zou ik zeggen.
Vanaf een jaar of 4 a 5 vinden wij een tent met twee binnententen ideaal, zeker met 2 kinderen. Twee aparte tenten is dan toch meer opzetwerk, en teveel apart. Onze terra nova laser space 5 bevalt hiervoor nog altijd uitstekend.
Wij hebben die jaren een Hilleberg Keron 4 GT gebruikt en waren er erg tevreden mee. Wij hadden toen al twee kinderen. Te warm hebben we deze tent nooit gevonden, maar we bleven in NW Europa (voor het zuiden hebben we tegenwoordig naast onze Nammatj 3GT voor ons zelf een warm weer tent, een MSR Zoic 3). We hebben tien jaar met de Keron gedaan, toen was het doek door UV schade versleten. Wat ik fijn vond is dat je de tent heel snel kunt opzetten als je in de regen aankomt, en dat maakt uit met kleintjes. Ook kun je de binnentent half terug rollen en zo de voortent vergroten als je er tijdens een bui in wilt zitten en iedereen al nat is. Ik vond het ook heel geruststellend te weten dat jouw tent de laatste tent op de camping zou zijn die omwaait. Gezien de toch soms ruwe behandeling door kinderen zou ik altijd kiezen voor de degelijker Keron en niet voor de lichtere Kaitum.
Op een gegeven moment is een tent met twee cabines misschien wel weer fijner, maar dat is maar een of twee jaar zo, want daarna willen ze een eigen tentje. Ook dan is die grote tent wel fijn, als je weinig tijd hebt, als het erg slecht weer is, of omdat je er extra bagage in kwijt kunt.
In het algemeen is het natuurlijk zo dat de situatie bij iedere leeftijd van de kinderen weer wat anders is, maar dat je niet elke keer een andere tent kunt/wilt kopen.
LHTJoost schreef:
wo 03 mar, 2021 11:11
Ongezellig zou ik zeggen.
Het was een poging om out-of-the-tent te denken. En ook wel uit eigen ervaring: alvast inspelen op flexibele reisvormen naarmate kinderen ouder worden. Bovendien heeft het misschien juist juist wel wat: meerdere tentjes met een tarp er tussenin en een speelkleed eronder.
Dank voor de eerste tips alvast! De Terra Nova Laser Space en Birdland Multinova lijken niet meer in productie.

De Wechsel Tempest (en Endavour) zien er perfect uit, die gaan we eens nader bekijken!

Twee tentjes zal er tzt wel van komen, maar nu is het daarvoor nog te vroeg. Daar hebben we mijn oude Sierra Designs Clip Flashlight (toen ze nog mooi groen waren) nog op de plank liggen.
Wij hebben de Wickyup4. Die is zeker groot genoeg en erg licht en erg ruim. Alleen is ons jongste kindje inmiddels 22....
Nigor Oriole, biedt heel veel slaap en leefruimte.
Voldoende plek om baby/peuter bij je in de slaaptent te houden.
En er kan zelfs een extra tentje in gehangen worden waar een kleuter in kan slapen.
Ook mooi hoog en ruimte voor mini stoeltjes.
Met extra footprint ( aan te bevelen ivm condens en mooi droge vloer voor peuter) en haringen zit je op 4,5 kg ongeveer.
Gr Anja.
Decathlon Quickhiker Ultralight 4 personen tent voor 250€. Ik ben al mensen tegengekomen die daar heel tevreden van waren. De nieuwe versie heeft wel stukken oranje, maar misschien zijn daar wel fans voor.
https://www.decathlon.be/nl/p/buitenten ... mc=8600103

deze toch?

Ja die hebben wij nu twee jaar gebruikt. ook twee maanden achtereen. Super snel opzetten! heeft een hagelbui met stenen van ruim 1 cm! overleeft. De storm was zo heftig dat je maar een paar meter vooruit zag.

Maar doek slijt wel snel vind ik. Maar bleef wel waterdicht. Vooral super snel opzetten!! en heel ruim. en goedkoop.
Die Decathlon Quickhiker hebben wij ook. We pasten er (vroeger) in met 2 volwassen en 3 kleine kinderen. Later belandden wij als ouders in de voortent. Kwaliteit van de tent: Wij hebben er nu 6 jaar meegedaan, ongeveer 4 weken per jaar. Nog een schade oid. Altijd waterdicht gebleven.
De tent is mooi compact en relatief licht.
Mocht ie op een langere reis stuk gaan, koop je gewoon een nieuwe bij Deca.

Twee tentjes vind ik ook geen slecht idee. Dat deden we toen we niet meer in de Quickhiker pastten. Kindeenr nog te jong voor alleen of omgeving niet vertrouwd? Dan is het wat ongezellig... maar de lichamelijke romantiek tussen ons als ouders met 3 kinders in de volle Quickhiker was ook verre van optimaal. :D

Alvast fijne fietsvakanties met jullie kind toegewenst.
hoe heb je in de voortent geslapen dan? daar is geen binnentent, dus met al die muggen?
We hadden een babybedbox compleet met geïntegreerd matje. Weet niet welk merk of model maar het leek op de tentjes van :

https://deryan.shop/
We hadden een babybedbox compleet met geïntegreerd matje. Weet niet welk merk of model maar het leek op de tentjes van :

https://deryan.shop/
Sorry
Dat is alleen de buitentent.
[hoe heb je in de voortent geslapen dan? daar is geen binnentent, dus met al die muggen?/quote]

Ons laten prikken., krabben en doorslapen... soms beetje anti-mug.