Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Teveel gewicht achteraan? - Forum Wereldfietser

Teveel gewicht achteraan?

Hallo


Wij gaan binnenkort voor het eerst op fietsvakantie. Mijn fiets zal een fietskar trekken en heeft een fietsstoeltje achterop voor onze dochter (15 kilo).

Ik ga geen tassen aan mijn voorvork hangen. Maar nu vraag ik mij af of er niet teveel gewicht op mijn achterwiel komt. Gaat mijn voorwiel nog genoeg wegligging hebben tijdens het fietsen?

Is het aan te raden om nog tassen aan mijn voorvork te hangen? Of zou deze combinatie geen enkel probleem moeten zijn?

Alvast bedankt
Ik heb geen idee wat je zelf weegt, welk deel van het gewicht van de aanhanger op de achteras komt, wat voor achterwiel het is, wie het gebouwd heeft en wat voor fiets het is in welke maat.
Maar of het nog een beetje fietst moet je proberen, wat de antwoorden op de voorgaande vragen ook zijn.
Voortassen zijn in dit geval wellicht beter dan achtertassen. Een kar en een zitje lijkt me wat veel: ga je alleen? Zo niet, dan zou ik de ene volwassen het kind met zitje laten vervoeren, en de andere de kar laten trekken.
Je kunt ook nog overwegen om je kind op een zadel op de stang te laten zitten. Ik heb dat vaak gedaan en het beviel mij erg goed. Super gezellig ook om zo'n kleine blaag voor je te hebben zitten.
FransD schreef:
di 02 mar, 2021 21:41
Je kunt ook nog overwegen om je kind op een zadel op de stang te laten zitten. Ik heb dat vaak gedaan en het beviel mij erg goed. Super gezellig ook om zo'n kleine blaag voor je te hebben zitten.
Dat is helaas nog geen optie. Mijn dochtertje is 3 jaar nu. Dus een uur of twee op dat zadeltje zitten zal hem nog niet worden. Wel super leuk inderdaad. Doet mij herinneren aan de tijd dat ik vroeger bij mijm vader op de stang moest zitten.
Ik heb onze jongste nog meegenomen met zo'n fietszitje:
https://bobike.com/en/product/cat/frontseats

ik bevestig dat het wel héél leuk is om hem zo dicht bij je te hebben, praten is makkelijker dan als hij achterop zit.
Ze beiden veilig in hun stoeltje krijgen is wel even oefenen (en dan opstappen, er is weinig plek over, eens je zit is er geen probleem) .
Ik zie op de site tot 3j, da's wel héél ver gerekt (had ook met de vorm van mijn stuur te maken).
maar confortabel is het wel, ook voor langere tijd.
kristiano schreef:
wo 03 mar, 2021 12:04
Ik heb onze jongste nog meegenomen met zo'n fietszitje:
https://bobike.com/en/product/cat/frontseats

ik bevestig dat het wel héél leuk is om hem zo dicht bij je te hebben, praten is makkelijker dan als hij achterop zit.
Ze beiden veilig in hun stoeltje krijgen is wel even oefenen (en dan opstappen, er is weinig plek over, eens je zit is er geen probleem) .
Ik zie op de site tot 3j, da's wel héél ver gerekt (had ook met de vorm van mijn stuur te maken).
maar confortabel is het wel, ook voor langere tijd.
Vrienden van ons hebben deze ook. Onze dochter past er niet meer in helaas. Is groot voor haar leeftijd.
Wim schreef:
di 02 mar, 2021 21:11
Voortassen zijn in dit geval wellicht beter dan achtertassen. Een kar en een zitje lijkt me wat veel: ga je alleen? Zo niet, dan zou ik de ene volwassen het kind met zitje laten vervoeren, en de andere de kar laten trekken.
Mijn vriendin rijd met de bakfiets waar mijn dochter het liefst zoveel mogelijk in zal zitten. Maar ze zit ook heel graag bij mij achterop. Dus vandaar mijn kinderzitje.
En aangezien de bakfiets sowieso het meest verbuikt ga ik de kar trekken.
Leon schreef:
di 02 mar, 2021 20:55
Ik heb geen idee wat je zelf weegt, welk deel van het gewicht van de aanhanger op de achteras komt, wat voor achterwiel het is, wie het gebouwd heeft en wat voor fiets het is in welke maat.
Maar of het nog een beetje fietst moet je proberen, wat de antwoorden op de voorgaande vragen ook zijn.
Ik weeg zelf 85kg.
We weten nog niet hoeveel de aanghanger uiteindelijk zal wegen. Maar misschien moeten we er even vanuit gaan dat dat ongeveer 30kg zal zijn. Het is een driewieler. Dus 30/3=10kg??? redeneer ik zo goed?
Mijn dochterje weegt 15kg.

Het is een sparta r5te LTD. Wielmaat is 28". Frame is 59" als ik het mij goed herinner.

Door gebrek aan tijd en middelen heb ik fietsstoeltje veel te hoog gemonteerd. Die gaat sowieso nog naar beneden. Hangt momenteel 20cm boven de pakkendrager. Met mijn vorig fietsstoeltje dat veel lager hing ging het fietsen veel beter. Maar ik verschiet een beetje van het effect op mijn fiets wanneer het stoeltje hoger hangt. En aangezien er ook nog een fietskar aan komt ben ik niet perse ongerust maar zou graag wat meer info willen.
FransD schreef:
di 02 mar, 2021 21:41
Je kunt ook nog overwegen om je kind op een zadel op de stang te laten zitten. Ik heb dat vaak gedaan en het beviel mij erg goed. Super gezellig ook om zo'n kleine blaag voor je te hebben zitten.
Beide kan ook hoor. Klein zitje op de stang en als je kind moe is gewoon in het karretje leggen.
Vaak gedaan. Is inderdaad gezellig voorop de stang
Shorttrack schreef:
wo 03 mar, 2021 19:10

Het is een sparta r5te LTD. Wielmaat is 28". Frame is 59" als ik het mij goed herinner.
Kijk uit met het door elkaar halen van inches en centimeters. Dat wil wel eens een factor 2.54 schelen. ;)

Tenzij je wil dat je zadel zo hoog komt:

https://bikepacking.com/bikes/rider-and ... tall-bike/