Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragen over de burley nomad fietskar - Forum Wereldfietser

Vragen over de burley nomad fietskar

Hallo,


Wij staan op het punt een burley nomad aan te kopen. Echt hadden we nog een aantal puntjes waar we niet zeker over zijn. Vind ook niet direct een antwoord op internet.


Is de koppeling aan de fiets zo gemaakt dat je je fiets plat kunt leggen? En zo niet, kan daar wel het juiste orgineel voor gekocht worden?

Wat zijn jullie ervaringen met de onverharde bodem? Naast reizen gaan we heb ook voor andere zaken gebruiken. Is deze echt sterk genoeg?


Bij enkele slechte reviews komt steeds hetzelfde probleem terug.
1. Het afdekzeil zou "snel" scheuren.
2. De lagers zouden stroever gaan beginnen lopen na "veel" in de regen te hebben gefietst.


Ik weet dat dit waarschijnlijk de beste kar is voor ons gebruik. Maar we zijn liefst al goed voorbereid op eventuele kwaaltjes.


En als er nog andere dingen zijn om rekening mee te houden dan hoor ik dat uiteraard ook graag :)

Alvast bedankt voor jullie antwoorden en tips. :D
Die lagers zien eruit als standaard industrielagers, dat soort zit ook in de trapas van White Industries, ik kan je verzekeren dat na een paar goeie regenbuien de boel slecht gaat lopen.
Shadow schreef: Die lagers zien eruit als standaard industrielagers, dat soort zit ook in de trapas van White Industries, ik kan je verzekeren dat na een paar goeie regenbuien de boel slecht gaat lopen.
Industrie lagers zijn niet zo standaard als je zegt, je hebt ze open, 1 kant dicht, 2 kanten dicht, dichting met een metalen plaat, dichting met een kunststof ring met metaal versterkt, ze zijn er voor hoge en lage belasting en hoge en lage snelheden, en dan nog eens in verschillende kwaliteiten, van no-name tot SKF Explorer.

De aan 2 kanten met kunststof afgedichte kunnen verbazend goed tegen spatwater maar vinden een langdurig waterbad niet leuk zoals dat bij een trapas in het frame kan gebeuren.

Zou met niet zo druk maken over de lagers in de wielen, geven wel problemen heb je ze zelf zo vervangen voor SKF Explorer lagers voor een klein bedrag.
Mr. Z schreef:
zo 28 feb, 2021 20:31
Shadow schreef: Die lagers zien eruit als standaard industrielagers, dat soort zit ook in de trapas van White Industries, ik kan je verzekeren dat na een paar goeie regenbuien de boel slecht gaat lopen.
Industrie lagers zijn niet zo standaard als je zegt, je hebt ze open, 1 kant dicht, 2 kanten dicht, dichting met een metalen plaat, dichting met een kunststof ring met metaal versterkt, ze zijn er voor hoge en lage belasting en hoge en lage snelheden, en dan nog eens in verschillende kwaliteiten, van no-name tot SKF Explorer.

De aan 2 kanten met kunststof afgedichte kunnen verbazend goed tegen spatwater maar vinden een langdurig waterbad niet leuk zoals dat bij een trapas in het frame kan gebeuren.

Zou met niet zo druk maken over de lagers in de wielen, geven wel problemen heb je ze zelf zo vervangen voor SKF Explorer lagers voor een klein bedrag.
Dat is wel geruststellend. Dus moesten er problemen komen dan ik kan ik ze relatief eenvoudig zelf of bij de fietsenmaker laten vervangen. Dat was eigenlijk mijn grootste zorg. Voor de andere zaken had ik al een relatief eenvoudige oplossing in mijn hoofd voor moest het problemen geven.
Mr. Z schreef:
zo 28 feb, 2021 20:31
Shadow schreef: Die lagers zien eruit als standaard industrielagers, dat soort zit ook in de trapas van White Industries, ik kan je verzekeren dat na een paar goeie regenbuien de boel slecht gaat lopen.
Industrie lagers zijn niet zo standaard als je zegt, je hebt ze open, 1 kant dicht, 2 kanten dicht, dichting met een metalen plaat, dichting met een kunststof ring met metaal versterkt, ze zijn er voor hoge en lage belasting en hoge en lage snelheden, en dan nog eens in verschillende kwaliteiten, van no-name tot SKF Explorer.

De aan 2 kanten met kunststof afgedichte kunnen verbazend goed tegen spatwater maar vinden een langdurig waterbad niet leuk zoals dat bij een trapas in het frame kan gebeuren.

Zou met niet zo druk maken over de lagers in de wielen, geven wel problemen heb je ze zelf zo vervangen voor SKF Explorer lagers voor een klein bedrag.
Ja ja je kan leuk vertellen, feit is dat alle opties die je noemt niet tegen water kunnen, ook de skf explorers (in die kleine maten) niet.
Shadow schreef:
ma 01 mar, 2021 07:59
Mr. Z schreef:
zo 28 feb, 2021 20:31
Shadow schreef: Die lagers zien eruit als standaard industrielagers, dat soort zit ook in de trapas van White Industries, ik kan je verzekeren dat na een paar goeie regenbuien de boel slecht gaat lopen.
Industrie lagers zijn niet zo standaard als je zegt, je hebt ze open, 1 kant dicht, 2 kanten dicht, dichting met een metalen plaat, dichting met een kunststof ring met metaal versterkt, ze zijn er voor hoge en lage belasting en hoge en lage snelheden, en dan nog eens in verschillende kwaliteiten, van no-name tot SKF Explorer.

De aan 2 kanten met kunststof afgedichte kunnen verbazend goed tegen spatwater maar vinden een langdurig waterbad niet leuk zoals dat bij een trapas in het frame kan gebeuren.

Zou met niet zo druk maken over de lagers in de wielen, geven wel problemen heb je ze zelf zo vervangen voor SKF Explorer lagers voor een klein bedrag.
Ja ja je kan leuk vertellen, feit is dat alle opties die je noemt niet tegen water kunnen, ook de skf explorers (in die kleine maten) niet.
Welke lagers (eventueel budget vriendelijk) zou jij aanraden?
Niet, er is voor die toepassing geen goed afgedicht lager OMDAT dat niet de bedoeling is van een industrielager. Die zijn bedoeld om in een droge, schone omgeving te lopen. Als dat niet het geval is dan moet er een keerring voor geplaatst worden. Of vaak lagers wisselen, wat dan weer goed is voor de omzet van de fietsenzaak. Maar hoe veel mensen gaan daar écht bij hondeweer mee op pad? Ik ben een van de weinigen die bij White Industries over hun trapas klaagt zeggen ze. Kan me voorstellen want een trapas van dik 130 euro die zet je in je mooi-weer fiets - ofzo. De lagers van bijna alle fietskarren werken helaas zo, de oudere Croozers hadden nog wel cup & cone lagers, maar ook zonder goede afdichting, dus die waren nog sneller stuk. Bij Croozer en nog wat merken zit het binnenlager ook op een plastic schijf die afsteund op de spaken ipv de naaf. Bij Burley ziet dat er al beter uit zo te zien, wat het systeem echt goed zou maken is een simpele keerring voor het lager, kost niks/weinig, scheelt alles. Kijk maar wat Shimano doet met de BB-UN300 trapas, goedkoop met €10,16 - standaard stijl lagers, maar mét een extra keerring er voor. En daarom gaat zo'n lager langer mee als een SKF Explorer of White Industries trapas.
Ik wil er wel in duiken maar dan moet ik een keer een Burley wiel in m'n handen hebben om te kijken of er een keerring bij past.
Shadow schreef:
ma 01 mar, 2021 12:54

Ik ben een van de weinigen die bij White Industries over hun trapas klaagt zeggen ze. Kan me voorstellen want een trapas van dik 130 euro die zet je in je mooi-weer fiets - ofzo.
Hebben ze daar nog wat mee gedaan bij White?
ik durf het antwoord wel te raden: niks :wink:
zijn er misschien lagers in een off-shore-kwaliteit?
Niet die op die plek passen, het is overal gebruikelijk om 1 afdichting te gebruiken die het vet erin houdt, plus één die water en zand buiten houd, behalve bij fietsen - waar je die wrijving echt wel merkt - proberen ze al jaren met minder weg te komen. Die superlicht draaiende trapassen van Hambini draaien op non-contact seals, dat betekend dat de afdichtingen niet raken - draait superlicht maar je kan raden hoe lang dat mee gaat in de winter. Zegt ie er gelukkig netjes bij.
Shadow schreef:
ma 01 mar, 2021 07:59
Mr. Z schreef:
zo 28 feb, 2021 20:31
Shadow schreef: Die lagers zien eruit als standaard industrielagers, dat soort zit ook in de trapas van White Industries, ik kan je verzekeren dat na een paar goeie regenbuien de boel slecht gaat lopen.
Industrie lagers zijn niet zo standaard als je zegt, je hebt ze open, 1 kant dicht, 2 kanten dicht, dichting met een metalen plaat, dichting met een kunststof ring met metaal versterkt, ze zijn er voor hoge en lage belasting en hoge en lage snelheden, en dan nog eens in verschillende kwaliteiten, van no-name tot SKF Explorer.

De aan 2 kanten met kunststof afgedichte kunnen verbazend goed tegen spatwater maar vinden een langdurig waterbad niet leuk zoals dat bij een trapas in het frame kan gebeuren.

Zou met niet zo druk maken over de lagers in de wielen, geven wel problemen heb je ze zelf zo vervangen voor SKF Explorer lagers voor een klein bedrag.
Ja ja je kan leuk vertellen, feit is dat alle opties die je noemt niet tegen water kunnen, ook de skf explorers (in die kleine maten) niet.
Ze kunnen er eigenlijk verbazend goed tegen water, ben met je eens dat kleine lagers er minder goed tegen kunnen maar in het voorwiel van 1 van mijn fietsen zit een relatief klein lager al iets van 20.000km open en bloot in de meest slechte omstandigheden lekker zijn rondjes te draaien.

Detail foto

Afbeelding

En de fiets

Afbeelding

Nou zijn idd de meeste lagers op deze fiets wel voorzien van een extra afdichting :wink:
De lagers die ik vervangen heb van Burley waren van het goedkope soort met een mentale afdichting en volgens mij aan de binnenkant open :roll:
Als je zelf niet moet trappen kan je een lager blijven gebruiken tot het pijn doet in je oren.
Precies :D
bdr schreef:
ma 01 mar, 2021 16:03
Als je zelf niet moet trappen kan je een lager blijven gebruiken tot het pijn doet in je oren.
Als mijn accu leeg is moet ik wel zelf trappen natuurlijk.
bdr schreef:
ma 01 mar, 2021 16:03
Als je zelf niet moet trappen kan je een lager blijven gebruiken tot het pijn doet in je oren.
Nou eigenlijk zou dat erg onverstandig zijn bij dit lager, zit dus in het voorwiel, draait erg hard en wordt extreem belast, het moment tussen slecht worden en het begeven is niet erg lang maar gelukkig draait hij, zoals ik al schreef, al iets van 20.000km onbeschermd tegen de element zijn rondjes in goede staat :wink:
Haal hem er eens uit, draai er eens aan met je vingers ipv een groot wiel van dik 5 kilo.

Genoeg ot zo, de burley fietskar is het onderwerp.