Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietshandschoenen ja of neen? - Forum Wereldfietser

Fietshandschoenen ja of neen?

Fietshandschoenen voor een langere, meerdaagse toertocht? Ja of neen?

Wie gebruikt ze en welke voordelen en nadelen ervaar jij?
Ik heb een tijd met vingerloze handschoenen gefietst maar nu heb ik alleen nog handschoenen aan tegen de kou.
Je bedoelt waarschijnlijk van die handschoenen met "afgeknipte vingers".
Ik gebruik ze altijd.
Redenen: bescherming bij val (gelukkig nooit voorgekomen), afvegen zweet van voorhoofd (die van mij heeft een badstofstrook bij de duim).
Als je terugkomt van een zonnige tocht zijn de handschoenen mooi zichtbaar op je hand. :)
Ik gebruik ook altijd vingerloze handschoenen, voor koude dagen aangevuld met een paar waterdichte overhandschoenen. Ik gebruik handschoenen omdat dit helpt tintelende handen te voorkomen en omdat mijn handvatten gaan plakken van het zweet.
livino schreef:
wo 24 feb, 2021 21:00
Fietshandschoenen voor een langere, meerdaagse toertocht? Ja of neen?

Wie gebruikt ze en welke voordelen en nadelen ervaar jij?
Ik veronderstel dat je het niet hebt over handschoenen die beschermen tegen de kou, de regen etc.? Die gebruik ik vanzelfsprekend.
Fietshandschoenen "voor het comfort" heb ik heel lang gebruikt. Maar sinds ik een fietsmeting heb laten doen, heb ik ze niet meer nodig. Sterker nog: ze storen nu. Ik draag ze alleen nog om mijn handen tegen de zon te beschermen, en dan alleen nog de allerdunste en luchtigste exemplaren zonder dikke kussentjes.
Daarbij moet ik wel opmerken dat ik meestal op asfalt fiets; misschien heb je bescherming van de handen nodig wanneer je dagen aan een stuk over kasseien rijdt, stenige paden en bosweggetjes vol boomwortels.

EDIT: ik moet nu denken aan een interview met Tom Boonen dat ik ooit las. Hij vertelde daarin dat hij één keer handschoenen gedragen heeft op Parijs-Roubaix; het was blijkbaar de enige keer dat hij achteraf blaren had.
@livino Waarom wil je dit weten?
Op de racefiets wel, heb daarvoor handschoentjes die een klein beetje demping geven.

Op de bikepacker MTB in principe niet. Enige keer dat ik ze wel aan heb gedaan was tijdens een hittegolf. Zonder handschoentjes en met zweethanden heb ik te weinig grip om de draaishifter van mijn rohloff te bedienen, met handschoentjes was dit opgelost.
Ik gebruik ze niet. Vind het heerlijk om zonder te rijden, zeker na een lange periode kou. Ben 1 keer verschrikkelijk gevallen met de racefiets en beide handen helemaal open gehad, toen wenste ik dat ik ze aan had gehad. Toch kan ik de verleiding niet weerstaan zonder te rijden.
Soms. Net wanneer ik er zin in heb... bij kou of langere ritten wat vaker.
Altijd. Les na 1 valpartij. Dus ook op dagtochtjes en bij woon-werk-verkeer. Zonder dikke kussentjes, ik probeer met leer aan de binnenkant te vinden (steeds moeilijker te krijgen).
Hier ook altijd handschoentjes. In koudere tijden aangevuld met langvingerige dunne handschoenen en in echt koude tijden draag ik winterhandschoenen.

Waarom? Veel meer comfort (hangt wel af van de plaats van de gelkussentjes en deze moeten ook niet te dik zijn) en idd zweet kunnen afvegen.
Daarnaast lijkt het wel alsof mijn handvatten oplossen als ik zonder handschoenen fiets. Mijn handpalmen blijven echt vastkleven na een ritje.
Ik gebruik ze hoofdzakelijk in warme landen m.n. in tropische gebieden omdat door de vele transpiratie die van mijn armen afdruipen mijn handen glad worden door het zweet en de grip op het stuur daardoor niet meer prettig aanvoelt. Door de handschoenen te gebruiken heb ik ondanks dat de handvatten van mijn stuur erg glad aanvoelen, toch een goede grip op mijn stuur.
Op mijn sportieve fietsen altijd, vanwege het comfort, en voor de veiligheid. Ik ben al jaren njet gevallen, en sinds mijn jeugd slechts een keer op asfalt, met mijn stadsfiets, toen ik over een opgevroren witte streep uitgleed. Toen had ik dikke winterhandschoenen aan, maar had na afloop wel een flink gekneusde pols. Gelukkig eindigde mijn glijpartij met mijn hoofd (met helm) op 10 cm van de stoeprand.
Soms gebruik ik ze wel, van die vingerloze handschoenen. Niet omdat ik bang ben met vallen en iets te bezeren. Als ik val is er altijd wel een lichaamsdeel dat de klap opvangt. Zelden zijn dat mijn handen. Die zitten aan het stuur. Op mijn stuur val ik niet.
En mijn handen gebruik ik niet om een val af te breken.

Handschoen is handig om een lopende neus mee af te vegen. Tijdens inspanning vaak last van druppelende neus.
Bij warm weer helpt het tegen zweethandjes. Voorkomt blaarvorming.
Soms is de dempende werking prettig bij bepaalde ondergrond zoals de Belgische kasseien.
Komt het weleens van pas door struikgewas te ploeteren. Heb ik gehad toen ik meende een weg af te snijden door een bospad te volgen op een voor mij totaal onbekend gebied in Frankrijk. Ook bij wisselen van een binnenband zijn handschoenen praktisch.
@livino Waarom wil je dit weten?
Op fietsen met katoenen stuurlint vrijwel altijd. Meer voor grip dan voor comfort, overigens. De laatste jaren eigenlijk altijd deze:

Afbeelding
Buiten het korte stadswerk altijd. Vooral om mijn polsen steun te geven. Ik zoek daarom altijd handschoentjes met een grotere, stevigere klittenandsluiting zodat ik daarmee de steun op m'n polsen kan reguleren. Polsen zijn al heel lang zwak vanwege overbelasting door werk in het verleden.
JanH schreef:
wo 24 feb, 2021 21:06
Je bedoelt waarschijnlijk van die handschoenen met "afgeknipte vingers".
Ik gebruik ze altijd.
Redenen: bescherming bij val (gelukkig nooit voorgekomen), afvegen zweet van voorhoofd (die van mij heeft een badstofstrook bij de duim).
Als je terugkomt van een zonnige tocht zijn de handschoenen mooi zichtbaar op je hand. :)
Dit dus.
Plus dat het voor extra demping zorgt.
(zeker bij minder 'geveerde' fiets i.c.m. racefietsbocht, verwens in mezelf wanneer ik mijn handschoentjes vergeten ben...)
livino schreef:
wo 24 feb, 2021 21:00
Fietshandschoenen voor een langere, meerdaagse toertocht? Ja of neen?

Wie gebruikt ze en welke voordelen en nadelen ervaar jij?
Ben wel benieuwd wat je vindt van alle reacties en tot welke keuze jij bent gekomen.
JanH schreef:
do 11 mar, 2021 22:14
livino schreef:
wo 24 feb, 2021 21:00
Fietshandschoenen voor een langere, meerdaagse toertocht? Ja of neen?

Wie gebruikt ze en welke voordelen en nadelen ervaar jij?
Ben wel benieuwd wat je vindt van alle reacties en tot welke keuze jij bent gekomen.
+ Waarom überhaupt de vraag is gesteld...

Wonderlijk dat mensen (uitgebreid) antwoord geven zonder de vraag achter de vraag te kennen.