Additionally, paste this code immediately after the opening tag: D waarde nieuwe tent - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

D waarde nieuwe tent

anders vind ik dat echt zonde van de grondstoffen.
D10 is de helft van het materiaal van D20, dus hoeft het maar de helft van de tijd mee te gaan. Of zie ik iets over het hoofd? Inderdaad, duurzaamheid is belangrijk, is het niet voor het behoud van ons milieu dan is het wel voor het comfort tijdens je fietsreis: je wilt niet dat er van alles kapot gaat.
Bert van Sprang schreef:
do 25 feb, 2021 09:13
anders vind ik dat echt zonde van de grondstoffen.
D10 is de helft van het materiaal van D20, dus hoeft het maar de helft van de tijd mee te gaan. Of zie ik iets over het hoofd? Inderdaad, duurzaamheid is belangrijk, is het niet voor het behoud van ons milieu dan is het wel voor het comfort tijdens je fietsreis: je wilt niet dat er van alles kapot gaat.
Dat klopt, maar het productieproces, transport etc zijn ook belastend voor het milieu. Ook zaken als scheerlijnen, tentstokken, beschermhoes en mogelijk de haringen (vaak krijg je weer nieuwe bij een andere tent), ritsen etc. belanden dan in de vuilnisbak of in de kast.

Het is niet voor niets dat Hilleberg tenten zo lang meegaan. Als het tentdoek extreem dun is zoals bij sommige tenten van 10D of 7D kan deze al na 1 storm kapot waaien en is de levensduur in de praktijk nog veel minder dan de helft.

Wat ik vooral wil aangeven dat gewicht niet alles is en dat sommige fabrikanten graag willen pronken met 'de lichtste tent' ten koste van de kwaliteit alleen maar om een lichtere tent te verkopen dan de concurrent.
Het is uiteraard een keuze die een ieder voor zichzelf moet maken, alleen hoop ik wel dat er ook bewust gekeken word naar de gebruikte materialen en niet alleen naar het gewicht.
Het is niet voor niets dat Hilleberg tenten zo lang meegaan. Als het tentdoek extreem dun is zoals bij sommige tenten van 10D of 7D kan deze al na 1 storm kapot waaien en is de levensduur in de praktijk nog veel minder dan de helft.

Wat ik vooral wil aangeven dat gewicht niet alles is en dat sommige fabrikanten graag willen pronken met 'de lichtste tent' ten koste van de kwaliteit alleen maar om een lichtere tent te verkopen dan de concurrent.
Het is uiteraard een keuze die een ieder voor zichzelf moet maken, alleen hoop ik wel dat er ook bewust gekeken word naar de gebruikte materialen en niet alleen naar het gewicht.
Dank je wel voor je advies :D

Hilleberg Elan of Akto lijken mij prima tenten voor een fietsvakantie en hebben 20 tot 30D.
martinmack schreef:
do 25 feb, 2021 12:53

Hilleberg Elan of Akto lijken mij prima tenten voor een fietsvakantie en hebben 20 tot 30D.
Elan is van de ligfietsen en importeur van onder andere Rohloff.

Enan is van Hilleberg ;)

Vergeet ook niet op ventilatie te letten, dat is iets waar ik mijn Akto niet bijzonder sterk in vind.
Jurr schreef:
do 25 feb, 2021 13:02
Vergeet ook niet op ventilatie te letten, dat is iets waar ik mijn Akto niet bijzonder sterk in vind.
Daar zal de Enan idd veel beter in zijn. Meer gaas en meer ruimte voor ventilatie.
Inderdaad voor mij 1 van de redenen dat ik over wil. Net als het gewicht wat een stukje lager wordt.

Maar ach, in de winter is een Akto dan weer fijner. Jammer dat die mesh binnentent net zo zwaar is als een gewone en nieuw net zo duur als een gebruikte Enan ;)
Vergeet ook niet op ventilatie te letten, dat is iets waar ik mijn Akto niet bijzonder sterk in vind
Enan heeft inderdaad een groot ventilatie ingang. Volledig van gaas.

En hoe denken jullie over de Fjallraven??
[youtube]https://youtu.be/sjjhAF6K4LY[/youtube]
Of altijd met deur open slapen. Voorkont dat condens? :)
martinmack schreef:
do 25 feb, 2021 19:00
Of altijd met deur open slapen. Voorkont dat condens? :)
Niet altijd.
Windstil, fris, op een vochtige plaats (bijvoorbeeld bij een beekje) en je hebt condens in de best verluchte tent.
In sommige omstandigheden valt er niks tegen te doen.
Maar alle omstandigheden samen genomen, is er wel degelijk een verschil tussen tenten, al is het maar omdat een goed verluchte tent in meer omstandigheden een aangenaam binnenklimaat heeft. Sommige tenten hebben dan weer zoveel gaas en een buitentent die zover boven de grond ophoudt dat de wind erdoor waait. Dat kan ook zeer onaangenaam zijn.

EDIT: ik zie nu dat de Hilleberg Enan ventilatie-openingen heeft aan het hoofd- en voeteinde. Ik ken die tent niet, maar ik acht het mogelijk dat die openingen zeer effectief zijn maar niet altijd aangenaam, omdat de luchtstroom langs je hoofd kan passeren.

EDIT voor de volledigheid ... Ik heb een tent met een ventilatiekap achteraan (zo'n 60 centimeter boven de grond), een deur van gaas waar je een winddicht doek voor kunt ritsen, een ventilatiekap boven in de voortent, en een buitentent die je naar keuze tot aan de grond kunt laten komen of tien centimeter boven de grond kunt laten ophouden. In alle omstandigheden die we tot nu toe zijn tegengekomen - van 2 °C tot verschroeiend hete nachten - werkte dat, al kan het altijd beter. Maar dan heb ik het over het binnenklimaat. Zoals ik al opmerkte: soms valt tegen condens niks te doen.

LAATSTE EDIT (beloofd!): Condens is wat mij betreft een beetje een overroepen probleem. OK, de buitentent is kletsnat aan de binnenkant. So what? In een fatsoenlijk ontworpen tent heb je daar in de binnentent geen last van, omdat de condensdruppels niet in de binnentent geraken. Anders wordt het wanneer er condensatie op je slaapzak etc. ontstaat - het binnenklimaat - en dan maakt een goed geventileerde tent wél een verschil. Maar wonderen kan ook die niet doen in extreme omstandigheden.
derdekeer schreef:
do 25 feb, 2021 19:56
LAATSTE EDIT (beloofd!): Condens is wat mij betreft een beetje een overroepen probleem. OK, de buitentent is kletsnat aan de binnenkant. So what? In een fatsoenlijk ontworpen tent heb je daar in de binnentent geen last van, omdat de condensdruppels niet in de binnentent geraken. Anders wordt het wanneer er condensatie op je slaapzak etc. ontstaat - het binnenklimaat - en dan maakt een goed geventileerde tent wél een verschil. Maar wonderen kan ook die niet doen in extreme omstandigheden.
Dat ligt er een beetje aan hoeveel ruimte je in de tent hebt. Ik ben zelf 1m90 en had met de Terra Nova laser competition (wel de 1p variant) wel echt een probleem dat ik snel tegen de buitentent aanzat als ik van liggen naar zitten ging. En zodra je de buitentent raakt druppelt het snel de binnentent in. Uiteindelijk toch vervangen door een iets ruimere tent met veel meer ventilatie.
Dank voor uw grote uitleg :D

Ik heb een tent met een ventilatiekap achteraan (zo'n 60 centimeter boven de grond), een deur van gaas waar je een winddicht doek voor kunt ritsen, een ventilatiekap boven in de voortent, en een buitentent die je naar keuze tot aan de grond kunt laten komen of tien centimeter boven de grond kunt laten ophouden.
Welke tent gebruikt u?

Klopt condens blijf je houden maar is condens net zo erg als regen aan de buitenkant?
En gezien de titel van het artikel, als je een D20 tent neemt ventileert die dan beter dan een D30 tent?

Groeten,
Martin
martinmack schreef:
vr 26 feb, 2021 07:42
Dank voor uw grote uitleg :D

Ik heb een tent met een ventilatiekap achteraan (zo'n 60 centimeter boven de grond), een deur van gaas waar je een winddicht doek voor kunt ritsen, een ventilatiekap boven in de voortent, en een buitentent die je naar keuze tot aan de grond kunt laten komen of tien centimeter boven de grond kunt laten ophouden.
Welke tent gebruikt u?

Klopt condens blijf je houden maar is condens net zo erg als regen aan de buitenkant?
En gezien de titel van het artikel, als je een D20 tent neemt ventileert die dan beter dan een D30 tent?

Groeten,
Martin
Daar zou ik niet van uitgaan.
Die D waarde is de dikte van het garen. Daar komt (na het weven) dan een PU of Siliconenlaag over die alles waterdicht maakt en dat is dan in beide richtingen. Hoe dik de stof is maakt dan niets uit. Voor de meeste tenten wordt die PU/SI laag langs beide kanten aangebracht dus 'vocht absorberen' zit er ook niet in (niet dat je dat zou willen ivm gewicht ook)

Interessant artikel ivm condens is dit bijvoorbeeld: https://hikingadvisor.be/hiking-tips/condens-je-tent
ThomasG schreef:
do 25 feb, 2021 21:11
Dat ligt er een beetje aan hoeveel ruimte je in de tent hebt. Ik ben zelf 1m90 en had met de Terra Nova laser competition (wel de 1p variant) wel echt een probleem dat ik snel tegen de buitentent aanzat als ik van liggen naar zitten ging. En zodra je de buitentent raakt druppelt het snel de binnentent in. Uiteindelijk toch vervangen door een iets ruimere tent met veel meer ventilatie.
Daarom heb ik gekozen voor de Niak. Je kan je zittend wat "vrijer" bewegen en makkelijker overeind komen tot zit zonder het tentdoek aan te raken. De hoofdruimte is niet beperkt tot één punt.
De oude Helsport RIngstind was ideaal voor lange mensen. Ik heb de nieuwe, en die is weliswaar wat breder en zakt door een tweede stokboogje minder door, maar is met 95 cm ook lager. Voor mij is dat net genoeg, maar ook maar net. De langere helft van Nederland kan beter elders zoeken.
Wat de levensduur van dit ultradunne 15D materiaal is ga ik merken. Eerlijk gezegd denk ik dat die levensduur vooral af gaat hangen van de UV belasting, en dus van mijn eigen gebruik. Dit is voor mij een tent voor tochten waar het fietsen centraal staat, en waar ik dus misschien een dag per week een rustdag heb waarop de tent overdag mogelijk in de zon staat. Op onze vroegere tochten met de kinderen stond onze Keron 4GT vaak dagen achtereen in de felle zon, en dus was het doek van die degelijke tent toch na tien jaar verteerd. Het andere probleem punt is zoals altijd de ritsen. Als vervangen nodig is, is dat bij een tent die al aardig op leeftijd is niet steeds meer zo zinvol, of zelfs mogelijk. Grondzeilen kunnen ook nog een probleem zijn, maar met een goede footprint voorkom je veel beschadigingen. Wij hebben uiteindelijk nooit kwaliteitstenten moeten afdanken vanwege het grondzeil.
martinmack schreef:
vr 26 feb, 2021 07:42

Welke tent gebruikt u?

Klopt condens blijf je houden maar is condens net zo erg als regen aan de buitenkant?
En gezien de titel van het artikel, als je een D20 tent neemt ventileert die dan beter dan een D30 tent?

Groeten,
Martin
Nordisk Halland LW.
Maar het ging me niet om die precieze tent. Ik wilde eerder een idee illustreren. Naar keuze veel of weinig doortocht in de tent, geen onaangename luchtstromen in je gezicht etc. Dat vind ik belangrijk voor ventilatie.

Er bestaan tenten met twee of drie kleine gaasopeningen in de binnentent, met doorgaans eentje helemaal bovenaan in de deur.
Daar krijg je me met geen stok in. Onleefbaar wanneer het wat warmer en vochtiger wordt.
Je hebt ook tenten met een binnentent die helemaal uit gaas bestaat. Daar krijg je me ook met geen stok in. Een ijzige wind blaast er zo door.
Nordisk Halland LW.
Zijn de afmetingen van deze tent echt 10x45?? :shock: Dus een 1 persoons tent (akto) heeft bijna het zelfde formaat?
martinmack schreef:
vr 26 feb, 2021 17:15

Zijn de afmetingen van deze tent echt 10x45??
Dat weet ik niet. Ik bewaar ze in het rommelhok in een grote katoenen zak, dus ik kan het ook niet meteen gaan meten.
Ik kan wel bevestigen dat ze een veel kleiner pakje is dan mijn vorige tweepersoonstent, maar dat zegt niet veel.
Trouwens, voor alle duidelijkheid: ik wil geen tent aanbevelen. Ik probeerde alleen wat informatie te geven over ventilatie die misschien nuttig is als je een keuze maakt.
derdekeer schreef:
do 25 feb, 2021 19:56
martinmack schreef:
do 25 feb, 2021 19:00
Of altijd met deur open slapen. Voorkont dat condens? :)
Niet altijd.
Windstil, fris, op een vochtige plaats (bijvoorbeeld bij een beekje) en je hebt condens in de best verluchte tent.
In sommige omstandigheden valt er niks tegen te doen.
Maar alle omstandigheden samen genomen, is er wel degelijk een verschil tussen tenten, al is het maar omdat een goed verluchte tent in meer omstandigheden een aangenaam binnenklimaat heeft. Sommige tenten hebben dan weer zoveel gaas en een buitentent die zover boven de grond ophoudt dat de wind erdoor waait. Dat kan ook zeer onaangenaam zijn.

EDIT: ik zie nu dat de Hilleberg Enan ventilatie-openingen heeft aan het hoofd- en voeteinde. Ik ken die tent niet, maar ik acht het mogelijk dat die openingen zeer effectief zijn maar niet altijd aangenaam, omdat de luchtstroom langs je hoofd kan passeren.

EDIT voor de volledigheid ... Ik heb een tent met een ventilatiekap achteraan (zo'n 60 centimeter boven de grond), een deur van gaas waar je een winddicht doek voor kunt ritsen, een ventilatiekap boven in de voortent, en een buitentent die je naar keuze tot aan de grond kunt laten komen of tien centimeter boven de grond kunt laten ophouden. In alle omstandigheden die we tot nu toe zijn tegengekomen - van 2 °C tot verschroeiend hete nachten - werkte dat, al kan het altijd beter. Maar dan heb ik het over het binnenklimaat. Zoals ik al opmerkte: soms valt tegen condens niks te doen.

LAATSTE EDIT (beloofd!): Condens is wat mij betreft een beetje een overroepen probleem. OK, de buitentent is kletsnat aan de binnenkant. So what? In een fatsoenlijk ontworpen tent heb je daar in de binnentent geen last van, omdat de condensdruppels niet in de binnentent geraken. Anders wordt het wanneer er condensatie op je slaapzak etc. ontstaat - het binnenklimaat - en dan maakt een goed geventileerde tent wél een verschil. Maar wonderen kan ook die niet doen in extreme omstandigheden.
Voor 2009 had ik zo'n aldi koepel tentje wel met katoen binnentent. Bij windstil &vochtig weer geen fijn binnenklimaat. Sinds 2009 een Eureka moonschadow 2p met high/low ventilatie, dus de door mezelf verwarmde lucht trekt van beneden naar boven is beter maar met de rits open slaapt nog beter. Als er geen muggen of muizen zijn die het in de tent meegenomen eten van mijn partner bezoeken en vertrekken door een gat in de tent te maken :).
hanzefietser schreef:
vr 26 feb, 2021 20:12
Sinds 2009 een Eureka moonschadow 2p met high/low ventilatie, dus de door mezelf verwarmde lucht trekt van beneden naar boven is beter maar met de rits open slaapt nog beter.
Ik heb een Moonshadow gehad van (ongeveer) 1999 tot 2006, wellicht een ander model dan de jouwe, maar ook met high/low ventilatie. Eerst dacht ik dat het een gimmick was, maar het werkte. Gebruikt van 0 tot +30 °C en nooit klachten gehad over de ventilatie.

Het punt was, denk ik, dat die ventilatie niet bestond uit een paar openingen die achteraf toegevoegd waren; ze zat doordacht in het ontwerp. Daar let ik tegenwoordig op wanneer ik een tent koop.

Die Moonshadow had ook een binnentent van 2,70 meter lengte. Vreemd dat je zoiets niet meer vindt nu mensen steeds langer worden.
Maar nu ga ik helemaal offtopic, de originele vraag ging over de dikte van tentdoek :roll: