Additionally, paste this code immediately after the opening tag: D waarde nieuwe tent - Forum Wereldfietser

D waarde nieuwe tent

Beste,

Ik zit te kijken voor een nieuwe tent. Hoe belangrijk is de D waarde? Ik kom tenten tegen van 10D tot 40D voor de buitendoek.
Ik heb deze twee tenten op het oog:
  • fjallraven abisko lite 1
  • Nordisk telemark 1LW
D waarde van Fjallraven is 20D en Nordisk 10D
Water kolom verschild ook:3000 voor Fjallraven en nordisk heeft een waterkolom van 2000

Gewicht van Nordisk is aanzienlijk minder. Nordisk weegt maar 830 gram en Fjaalraven weegt 1.7 kilo.

Wat raden jullie aan? en wat is jullie ervaring met D waarde en waterkolom voor gebruik van Mei t/m/ September?

Voor mij is het pakformaat erg belangrijk. Niet meer dan 40cm lang.

Dank

Groeten,
Martin
Wat is de d-waarde?
Kijk ook eens bij Terra Nova voor een licht 1persoons tentje.

Hilleberg Akto en Enan kan ook nog.

Geen idee hoe het met die D zit, maar nat ben ik nog nooit geworden in m'n tent.

En als de pakmaat kleiner moet, je segmenten van je tentstok(-ken) iets inkorten?
gios schreef:
wo 24 feb, 2021 13:32
Wat is de d-waarde?
Dikte van tentdoek
Bij de technische specificaties van een tent staat bij het doek vaak vermeld hoe dik het is. Er staat bijvoorbeeld ‘40D polyester’. D staat voor Denier (gram per 9 km). Het getal ervoor geeft de dikte van een stof aan. Een stof van 30D is dus dunner en doorgaans lichter dan een stof van 40D. En hoe dunner het doek, des te minder lang gaat het mee.
Akto is wel mooi en kwalitatief goed, maar wel 43 cm....


Dan is qua gewicht NORDISK TELEMARK 1 ULW ook niet slecht.

Maar zoals de titel zegt. Hoe belangrijk is de D waarde?
Persoonlijk zou ik nooit een tent kopen van 10D. Hoe dunner het tentdoek hoe minder duurzaam het is. De kwaliteit van de coating is ook nog een belangrijke factor. Met de juiste coating kan een tentdoek wel sterker en beter waterdicht worden maar dat heeft wel zijn grenzen. Ook kan een goede coating beter beschermen tegen UV licht.
https://www.oppad.nl/tentdoek-voordelen-en-nadelen

Zelf heb ik een tent van het amerikaanse merk Tarptent. Die tenten zijn gemaakt om te gebruiken tijdens lange afstandspaden die soms wel 4000 km lang zijn. Zij maken tenten van silnylon van 30D, dat is volgens hun een goede balans tussen gewicht en duurzaamheid. Een tent van 10D moet je zo voorzichtig mee omgaan, dat is zeker tijdens een lange reis niet handig.

Stel dat je nu een record poging gaat doen en iedere gram telt dan zou je een dergelijke tent kunnen overwegen.

Wat maakt het uit dat je op de fiets 500 gram meer meeneem? 20D lijkt mij persoonlijk het minimum voor een tent en liever meer.
Lage D betekent (meestal) meer kwetsbaarheid en lichtdoorlaatbaarheid en een kortere levensduur (even straight gezegd). Het is een keuze.
Ach, ik heb gewoon een kwetsbare en lichte tent waar ik voorzichtig mee moet zijn en een degelijke die ik overal wildkamperend neer kan gooien zonder me zorgen erover te maken dat ie stuk gaat.

En een tweepersoonstent, die komt alleen op campings =)
scorpio schreef:
wo 24 feb, 2021 18:46

Wat maakt het uit dat je op de fiets 500 gram meer meeneem? 20D lijkt mij persoonlijk het minimum voor een tent en liever meer.
Als je dat bij meerdere items zo doet dan gaat het er vanzelf uitzien als een verhuisbedrijf. En dat hoeft van mij niet zo...
En hoe dunner het doek, hoe meer lawaai van het doek.
Heb een Hilleberg met dun doek weggedaan omdat ik gek werd van het geklapper. Hilleberg met dikker doek geen hinder.
Jurr schreef:
wo 24 feb, 2021 19:57
Ach, ik heb gewoon een kwetsbare en lichte tent waar ik voorzichtig mee moet zijn en een degelijke die ik overal wildkamperend neer kan gooien zonder me zorgen erover te maken dat ie stuk gaat.

En een tweepersoonstent, die komt alleen op campings =)
scorpio schreef:
wo 24 feb, 2021 18:46

Wat maakt het uit dat je op de fiets 500 gram meer meeneem? 20D lijkt mij persoonlijk het minimum voor een tent en liever meer.
Als je dat bij meerdere items zo doet dan gaat het er vanzelf uitzien als een verhuisbedrijf. En dat hoeft van mij niet zo...
Welke lichtgewicht tent heb jij als ik vragen mag? En hoeveel D is dat tentdoek.

Zelf heb ik een MSR freelite gehad met een buitendoek van 15D. Daar zat na 1 dag al een gaatje in terwijl ik mijn Tarptent rainbow van 30D al een paar jaar heb en het doek nog als nieuw is.

Licht reizen is fijn maar persoonlijk vind ik dat er wel een minimale kwaliteit mag zijn, anders vind ik dat echt zonde van de grondstoffen.
Heb een Hilleberg met dun doek weggedaan omdat ik gek werd van het geklapper. Hilleberg met dikker doek geen hinder.
Welk model was dat?
Wat maakt het uit dat je op de fiets 500 gram meer meeneem? 20D lijkt mij persoonlijk het minimum voor een tent en liever meer.
Klopt 500 gram is ook niet veel. Maar pakafmeting is wel een stuk groter :wink:

Dus Hilleberg Enan is prima met 20D buiten?
De Fjällräven Abisko Lite 1 is ook 20D buiten.
En de Hilleberg Akto is 30D.

Met deze zit ik dus zeker veilig?

Groeten,
Martin
Ik heb zelf de Terra Nova Laser Competition, deze is er inmiddels ook in een compact versie met stokken van 30 cm. Ik kan niet vinden hoe zwaar het doek is, maar de waterdichtheid is met een waterkolom van 3,000 voldoende hoog en het gewicht met 1.000 gram voldoende laag. Hij klappert niet, ik kan er (net) rechtop in zitten en mijn tassen kunnen in de voorruimte. Naast een laag gewicht vind ik een laag pakvolume minstens even belangrijk daar ik met alleen voortassen reis, ik gebruik dan ook altijd een compressiezak om lucht en water er uit te persen.
martinmack schreef:
wo 24 feb, 2021 20:33
Heb een Hilleberg met dun doek weggedaan omdat ik gek werd van het geklapper. Hilleberg met dikker doek geen hinder.
Welk model was dat?
Wat maakt het uit dat je op de fiets 500 gram meer meeneem? 20D lijkt mij persoonlijk het minimum voor een tent en liever meer.
Klopt 500 gram is ook niet veel. Maar pakafmeting is wel een stuk groter :wink:

Dus Hilleberg Enan is prima met 20D buiten?
De Fjällräven Abisko Lite 1 is ook 20D buiten.
En de Hilleberg Akto is 30D.

Met deze zit ik dus zeker veilig?

Groeten,
Martin
Ja dat zijn alle drie tenten van goede kwaliteit. De akto is de meest duurzame van de 3 en heeft een 50% dikkere buitendoek dan die andere 2 tenten en een vloer van 70D
MIjn Helsport RIngstind Superlight 2 weegt 1,45 kg (plus 300 gram voor de footprint) en het doek van de buitentent is 15 denier. Dat is echt heel dun en je moet er dus heus voorzichtig mee zijn. Het grondzeil is ook erg dun (vandaar de footprint) Tot nu toe is de tent helemaal waterdicht gebleken. Ik kon hem in een aanbieding kopen voor iets meer dan de helft van de gewone prijs. Als ik die gewone prijs had moeten betalen was ik naar een iets zwaardere tent uitgeweken.
Bert van Sprang schreef:
wo 24 feb, 2021 21:05
Ik heb zelf de Terra Nova Laser Competition, deze is er inmiddels ook in een compact versie met stokken van 30 cm. Ik kan niet vinden hoe zwaar het doek is, maar de waterdichtheid is met een waterkolom van 3,000 voldoende hoog en het gewicht met 1.000 gram voldoende laag. Hij klappert niet, ik kan er (net) rechtop in zitten en mijn tassen kunnen in de voorruimte. Naast een laag gewicht vind ik een laag pakvolume minstens even belangrijk daar ik met alleen voortassen reis, ik gebruik dan ook altijd een compressiezak om lucht en water er uit te persen.
Nu voor een prikkie bij Futurumshop.
Nu voor een prikkie bij Futurumshop.
Zoveel heb ik er niet voor betaald, in GB nieuw gekocht voor € 200, wel van een particulier.
Poppink schreef:
wo 24 feb, 2021 21:50
Bert van Sprang schreef:
wo 24 feb, 2021 21:05
Ik heb zelf de Terra Nova Laser Competition, deze is er inmiddels ook in een compact versie met stokken van 30 cm. Ik kan niet vinden hoe zwaar het doek is, maar de waterdichtheid is met een waterkolom van 3,000 voldoende hoog en het gewicht met 1.000 gram voldoende laag. Hij klappert niet, ik kan er (net) rechtop in zitten en mijn tassen kunnen in de voorruimte. Naast een laag gewicht vind ik een laag pakvolume minstens even belangrijk daar ik met alleen voortassen reis, ik gebruik dan ook altijd een compressiezak om lucht en water er uit te persen.
Nu voor een prikkie bij Futurumshop.
Die is uitverkocht!
scorpio schreef:
wo 24 feb, 2021 21:53
Die is uitverkocht!
Oeps!
scorpio schreef:
wo 24 feb, 2021 20:31

Welke lichtgewicht tent heb jij als ik vragen mag?
Nordisk Lofoten 1&2 ULW.

En een Akto als het wat minder licht hoeft.

scorpio schreef:
wo 24 feb, 2021 20:31

En hoeveel D is dat tentdoek.
Geen idee? Vast wel ergens online te vinden.
scorpio schreef:
wo 24 feb, 2021 20:31
Licht reizen is fijn maar persoonlijk vind ik dat er wel een minimale kwaliteit mag zijn, anders vind ik dat echt zonde van de grondstoffen.
Dit.

In de USA reizen ze vaak met extreem lichte tenten maar daar is het ook redelijk normaal dat je de tent na één of enkele seizoenen weggooit.