Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsreizen op studentenbudget - Forum Wereldfietser

Fietsreizen op studentenbudget

Hoihoi, ik ben Maartje, 22 jaar oud en studerende. Deze zomer wil ik (indien de omstandigheden het toestaan) mijn eerste fietsreis gaan maken. Het dingetje is wel dat alles op studentenbudget moet, ook de uitrusting ;). De fiets heb ik inmiddels binnen, voor 500 euro een vrijwel nieuwe koga miyata randonneur op de kop getikt via Marktplaats. Ook heb ik al een tassenset (gratis gekregen via via). Dus tot nu toe gaat dat wel goed met het lage budget.

Ik ben nu vooral aan het kijken naar een low budget kampeeruitrusting. Heeft iemand tips/aanraders? Van de Decathlon of misschien alieexpress of amazon? Voor een tent heb ik +- 100 euro over, voor een slaapzak 30 euro en voor een matje ook zoiets. Het hoeft allemaal niet het allerlichtst van het lichts te zijn, ik ben ook maar een beginner en indien het fietsreizen echt mijn passie wordt, dan kan ik altijd nog investeren in duurdere (en dus lichtere) spullen :p

Voor een tent had ik dit gezien op amazon, lijkt me opzich wel prima toch? : https://www.amazon.nl/Factory-NatureHik ... SN0SVJZ8N9
Ik zie bij die Amazontent geen plaatje met afmetingen. Dat is niet echt vertrouwenwekkend en dat is Amazon zelf ook al niet. Ali zou ik afraden.
Decathlon is dan al een stuk vertrouwder. Ik zie helaas wel dat de op dit forum bekende ultralighttent daar ineens 199 euro kost ipv 135 vorig jaar.

Waar gaat de vakantie naar toe? Dan kan uitmaken in de keuze.
Vraag eerst eens rond in je omgeving. Misschien heeft iemand nog wel wat liggen wat je aanschaffen scheelt door het aan jou te doneren of uit te lenen?
Vlieringen, zolders en gangkasten liggen vol met ongebruikt kampeermateriaal. Het wordt maar enkele weken per jaar gebruikt en mensen hebben vaak van alles dubbel. Ken je mensen waar je wat van lenen kunt? Een gratis matje verdubbelt meteen je budget voor een slaapzak. Om maar wat te noemen.

-edit ik typ te langzaam :wink: -
Hoi maartje,

wij hebben nog wel spullen over. in ieder geval is een slaapmatje (Thermarest) gratis op te halen in Eindhoven. Ander kleiner spul hebben we ook nog wel…

Stuur maar een pb als je interesse hebt.
Een tentje hoeft ook niet duur te zijn. Als ik alleen fiets, neem ik al vele jaren mijn tweepersoons vangootentje mee. Prima kwaliteit en niet duur. Die ik heb is niet meer te krijgen, maar deze wel voor ruim onder de 100 euro: https://www.kampeerwereld.nl/vango-soul ... ul-t15151/
Nog even gekeken. Die ik net noemde heeft glasfiber stokken. De Vango Bashee is beter, lijkt op de tent waarmee ik al een jaar of zeven probleemloos kampeer (tenzij mijn vrouw meegaat, dan neem ik onze Wicky-up4 mee).

De Vango Banshee is wel ietsje duurder maar nog altijd stukken goedkoper dan de meeste andere lichtgewicht tenten en de kwaliteit is prima. Omdat ik binnen en buitentent aan elkaar laat zitten, staat hij ook erg snel: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... o-200.html
De Vango Blade 200 is ook prima en nog iets goedkoper: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/ ... o-200.html

Ik heb geen Vango-aandelen hoor, maar na zoveel jaren solokamperen zou ik gewoon weer zo’n tent kopen.
Zo ben ik ook begonnen.
Fiets: toen twintig jaar oude stalen Koga in redelijke staat op marktplaats gekocht.
Tent: toen twintig jaar oud schildpadje geleend zonder merknaam waar ik als klein kind met mn broer in lag, waar eigenlijk twee kinderen of een volwassene in kunnen, en we niettemin toen toch met twee jonge mannen in hebben geslapen. Wat niet al te makkelijk was.
Matje: heel oud zelf opblaasbaar Insul matje dat eigenlijk zijn potentie om zichzelf op te blazen verloren had.
Slaapzak: voor twintig euro gekocht, veel te klein ding. Toch anderhalve kilo.
Ik fietste eerst samen met een studievriend van huis naar Tsjechië en Zuid Polen, in twee verschillende jaren. Hij vond fietsvakanties toch niet zijn ding, ik wel. Een paar jaar later ben ik zelf naar Rome gefietst.

Als jonge twintiger met een normale gezondheid was dit materiaal voor mij natuurlijk geen enkel probleem, voor dat soort bestemmingen in de zomer. Pas als de temperaturen laag zijn moet je hogere eisen te stellen aan het materiaal. In St. Anton (Oostenrijk, op weg naar Rome) heb ik het toen wel een klein beetje koud gehad in de tent.

Weer een jaar later ging ik in Ijsland fietsen. Ik had mezelf een nieuwe fiets cadeau gedaan en een iets warmere slaapzak te leen gekregen. Het brakke matje en de vertrouwde schildpadtent gingen wel weer mee. Het matje was al niet meer zelfopblaasbaar en ging tot overmaat van ramp ook nog lek. De schildpadtent had een buitentent die 15 cm boven de grond ophield, waardoor de Ijslandse wind binnenin de tent overal doorheen sneed. Ik ben die reis nog niet jarig geweest tijdens de nachten. Ziek ben ik er niet van geworden, ik had mijn leeftijd mee. Maar na een van de nachten (in Hveravellir, voor de liefhebbers) was ik zo verkleumd dat ik me daarna urenlang in de hete bron heb moeten opwarmen. Daarna nog met hetzelfde materiaal een dikke week in zuidoost Engeland gefietst, zonder problemen.

Toen mijn (inmiddels) vriendin en ik twee jaar daarna in noord-Noorwegen ging fietsen hebben we een nieuw tentje en matjes uitgekozen waar we ons van te voren goed in verdiept hadden. Prima geslapen, net als alle volgende vakanties.

Samengevat: ben je jong en gezond en reis je in de zomer in streken met een Nederlands of warmer klimaat, dan is alles goed genoeg, althans, iedere tent die niet erg lekt en bij een beetje wind blijft staan. Reis je kouder, dan moet je wel meer eisen gaan stellen.

Succes met je zoektocht naar het materiaal. Misschien dat je dankzij de mensen die hier je vraag lezen al een eind komt.

Hans
Ik heb geen ervaring met deze tent (jou link). Maar wel met een andere tent van naturehike, die je opzet met wandelstokken.
Eigenlijk ben ik stiekem wel fan geworden van het merk naturehike. Maar lees je goed in. Idd. wat is de afmeting? Hoe waterdicht is het? Lees reviews over deze tent.
Naturehike is een Chinees merk, en dan kunt je misschien beter kijken op aliexpress?
Naturehike is zowel via Ali als Amazon te bestellen.
Maar ook via Naturehike.nl
Dan iets duurder.
Prima tentjes Cloud 2 oid. Net ruim genoeg voor 1 persoon met fietstassen.

Heb je meer budget of misschien 2e hands kijk dan naar een MSR Hubba Hubba. Multifunctioneel (binnentent ook los te gebruiken) en ruim.

Anja
Misschien heb je hier iets aan: https://fietsvakantie.home.blog/
Zelf heb ik enkele jaren geleden als festivaltentje voor de kinderen bij Decathlon de voorganger van deze tent gekocht: https://www.decathlon.nl/p/vrijstaande- ... IfEALw_wcB Ik heb hem ook zelf wel eens gebruikt voordat ik ook een eenpersoons tent voor mezelf had, en er is niets mis mee. Nog goedkoper zou ik niet gaan.
Bij matjes en slaapzakken hangt het erg af van de bestemming. Als het koud kan worden heb je wel wat warmers en duurders nodig. Zomers naar het zuiden kan heel goedkoop. Ik weet niet wat voor tassen en dragers je al hebt, maar realiseer je dat goedkope matrassen en slaapzakken volumineus kunnen zijn, en dat je dan voortassen en een voordrager nodig hebt. Met compacte slaapspullen is dat niet nodig. Dat spaart geld uit als je ze nog moet kopen.
heb je een PB gestuurd.
wat denk je van deze slaapzak?: https://www.internet-bikes.com/535523-s ... t/#modal-2

ik kan je een (is wel mummiemodel, dus taps toelopend) nieuwe katoenen lakenzak opsturen. maakt je slaapzak warmer en houdt 'm schoner. onderweg zo met handwasje schoon te houden, als dat nodig is. ooit meegenomen uit de SNCF-nachttrein op terugweg van een SNP-wandelvakantie. stuur me een pb als je interesse hebt.
Afbeelding

Lijkt me niet zo warm en de ligt ook niet erg comfortaberl :D .
hi Maartje, leuk dat je op pad wilt! Ik zou vooral Marktplaats afstruinen, zo te horen gaat dat je al goed af :lol:

Heb je ook nagedacht om rekening te houden met de omgeving waar je heen wilt? Scandinavië met kou en nattigheid vergt andere kwaliteiten dan Portugal waar het heet en droog is.

En kijk ook even of je spullen kan lenen. Van familie, vrienden, wie dan ook. Sommige scholen/universiteiten hebben racefiets tourclubs, misschien vind je daar aansluiting bij gelijkgestemden.

Zo kun je voorkomen je dat je nu geld uit geeft aan iets wat toch niet bij je blijkt te passen. En kun je al doende wat gevoel krijgen voor wat je zelf prettig vindt.
Ik denk zelf ook over die Decathlon tent die @Wim noemt.
Het lichtere model is gelijk een stuk duurder en heeft een meer doorlatend grondzeil.
Mijn MSR Hoop heeft het slechts 4 jaar volgehouden een is ondertussen zo lek als een mandje.
Daarom overweeg ik sterk om een goedkoop tentje te nemen.
Poppink schreef:
vr 05 feb, 2021 19:38

Mijn MSR Hoop heeft het slechts 4 jaar volgehouden een is ondertussen zo lek als een mandje.
Als ik me vergis had de Hoop een zeil van nylon waterdicht gemaakt met PU aan de binnenkant.
Heb ik ook minder goede ervaringen mee gehad. Als je zoiets koopt, moet je je erbij neerleggen dat het zeil niet lang zal meegaan. Dan liever wat dikker polyester/PU zoals bij Robens tenten. Is nog goedkoper ook; een eenpersoonstent heb je daar vanaf 135 euro.
Wat leuk om met een geringer budget op fietsvakantie te willen gaan. Kamperend is dat heel budgetvriendelijk, als je inderdaad de materialen bij elkaar krijgt. Met een goed werkende fiets en tweede of derdehands of geleende spullen kom je zeker ver.

Mijn tips:
- zorg dat je een klein spiegeltje aan je stuur monteert. Erg handig, ik heb m graag aan mijn fiets.
- Het hoeft natuurlijk niet allemaal ultra-lichtgewicht te zijn, je uitrusting mag best even wat zwaarder zijn. Een kilo of drie a vier voor een tent in je eentje lijkt te zwaar maar kan best. Ook qua volume kan er meer, en met een vulliszak is het primitief 'waterdicht'.
- kijk je fiets goed na (cq laat m nakijken) ruim voordat je vertrekt en bepaal of je de banden en de remblokken die er nu op zitten inderdaad genoeg vind voor een trip. Elke fietsenmaker in het buitenland wil je graag en direct helpen (mijn tientallen keren dat ik binnen liep werd ik altijd direct geholpen, men vind het meestal wel gaaf dat ze juist een vakantiefietser mogen helpen) Neemt niet weg dat het meest voorkomende euvel, lekke band, beter door een verse band vermeden wordt.
- Vooraf met je fiets een aantal (dag)tochtjes en tochten maken en je fietsconditie vooraf in plaats van in de eerste week al opgebouwd hebben is altijd fijn. Zomaar 80- 100 km rijden kunnen velen, maar de dag erna en de dag daarna in landschap wat even anders is dan het echt platte Nederland is als snel een uitdaging.
- Ik zou (met een gering budget) kijken naar een treinticket van de Deutsche Bahn, en in één dag van Nederland 's avonds in het oosten van Duitsland of in Polen of Tsjechie uitkomen. DB heeft - zeker als je er vroeg bij bent - erg fijne aanbiedingen. Als je met twee of drie gaat (of terug van die kant komt en niet je thuisreis wil plannen) is er een ticket waarmee je alleen met de regionale treinen mag. (Die rijden ongeveer net zo snel als onze intercitys) Voor een euro of 50 ben je dan direct in een goedkoper deel van Europa.
- Dat is, als je ook hier en daar uit eten wil, op een terras wil aanschuiven, of een kamer in een jeugdherberg of een hotelletje wil nemen. Als je alleen wilt kamperen en zelf je fouragering regelt is België, Frankrijk top om te reizen.
- Wildkamperen; waar Nederland best dicht bebouwd is vind je in andere landen makkelijker gelegenheid om je tent in het wild op te zetten. Daar is (ook op dit forum) veel over te vinden. Een tip in dit kader; een waterzak met 10 liter water die je aan het einde van de dag vult zorgt ervoor dat en verfrissing, en koken, en drinken en koffie en thee en 's ochtends ontbijt en de afwas en gevulde bidons als je weer vertrekt prima mogelijk is.
- Via warmshowers bieden veel mensen voor een vakantiefietser een slaapplaats om niet aan. Goede ervaringen in mijn geval.

Ik ben velen tegengekomen die met een echt low-budget verbouwde fiets en 'on a shoestring' onderweg waren. Dat kan weer een volgende uitdaging zijn. Elke dag wildkamperen en zo goedkoop mogelijk eten aanschaffen. De andere kant op - met straks wat meer budget - kan zeker ook erg fijn zijn. (Hotel midden in de stad - sterrenrestaurants en niet zelf koken) .

Mijn eerste trip (in 2004) was heen vliegen met een goedkoop ticket van een lokale Baltische maatschappij naar Riga. Naar het zuiden zigzaggend door Letland en Litouwen, Kaliningrad (een week) via Polen naar Wit Rusland en door naar Krakow. Van daar treinend en fietsend in drie dagen weer terug.
Met een 1980 oid oude Koga met 12 versnellingen, stalen bagagedragers waar de boel achter bij het dalen de fiets niet geheel rechtuit liet gaan, banden en wielen die onderaan de norm voor beladen fietsen scoorden en remmen met van die kleine blokjes uit de jaren tachtig. Erg fijn en sindsdien twee volgende fietsen en elk jaar minimaal een week maar meestal de zomervakantie onderweg.

Veel plezier en succes met voorbereiding en reis.
Dit is ook een leuk en al vaker aangehaald artikel over hoe je voor 600 euro een hele goede trekkingfiets kunt samenstellen.
Ter inspiratie:

https://timontyres.com/2017/11/12/why-y ... -594-euro/