Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Apparatuur opladen - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Apparatuur opladen

In Frankrijk ging ik vaak naar de toeristeninformatie om mijn ebike batterij met 8ah per uur op te laden alleen zijn ze wel gesloten tussen de middag. Genoeg tijd voor een lunch, of city tour.
Carmenfietst schreef:
vr 26 feb, 2021 18:01
Twee keer op een camping de powerbank gestolen in 6 dagen. Je komt wel lekker scheldend de dag door kan ik je vertellen.
Da's irritant.

Kras je emailadres erin met iets scherps, en/of geef 'm af bij de receptie.

Of misschien willen op de camping de buren met een camper of caravan en stroom wel helpen met opladen?
Ik kan met 1 powerbank van 3,7V/7,8Ah (29Wh, 195 gram) en een 5Wp zonnepaneeltje van 160 gram in principe goed uit, volgens het schema wat ik eerder in dit topic noemde. GPS is Garmin Edge 830, telefoon op vliegtuigstand tenzij ik even moet bellen of online moet, af en toe film ik wat met de Gopro. Keerzijde is natuurlijk dat als het slecht weer is het zonnepaneel nutteloos is, maar dan kan ik nog steeds zeker 2 dagen zonder stopcontact en in de praktijk zit je met slecht weer ook vaker binnen met pauzes en dan kan je weer een stukje opladen. En 1 powerbank is niet zo handig in geval van diefstal/uitval, gelukkig nog niet gehad, twee kleinere is dan beter.
Ik maak gebruik van de forumslader. Bevalt me goed. Zit een mooie app bij waarmee je via Bluetooth allerlei statistieken uit de forumslader kunt halen.
Bovendien een aardig idee om op eigen kracht je eigen stroombehiefte op te wekken.
Bronsky schreef:
zo 28 feb, 2021 16:18
Ik maak gebruik van de forumslader. Bevalt me goed. Zit een mooie app bij waarmee je via Bluetooth allerlei statistieken uit de forumslader kunt halen.
Bovendien een aardig idee om op eigen kracht je eigen stroombehiefte op te wekken.

Daar ga ik eens naar kijken! Goed idee!
martinmack schreef:
wo 27 jan, 2021 10:40
Beste,

Ik doe graag aan fietsvakanties, zoals jullie allemaal :) . Voor Nederland gebruik ik meestal "Vrienden op de Fiets" of een B&B. Niet omdat ik perse luxe moet hebben maar ik wil ook mijn mobiele telefoon, foto camera, GPS etc opladen. Nu zie ik dat de meesten juist kamperen. Dat wil ik ook best wel doen, maar hoe laden jullie al jullie elektronica op?

Dank

Groeten,
Martin
Als je een KEMO omvormer, 23 euro bevestigd aan de draden uit de naafdynamo, en de kemo verbind met een powerbank/accustaaf, kun je die opladen. Tijdens het rijden verbind ik de accustaaf met garmin of iphone en die worden dan opgeladen.
Waar ik aan denk is vermogen ( vliegtuig capable, dus tot 99,9 Wh) maar ook snelladen. Moet tegenwoordig toch kunnen.
En dan bedoel ik geen QC 3.0 aan 18W maar USB C PD aan minstens 60W. Dat gaat tenminste vooruit als je ergens stop voor een lunch, koffiepauze of diner. Of bij het sanitaire bok op een camping. Aan 18W zit je gelijk een paar uur geparkeerd anders. Alleen vind ik zo direct niet echt snelle USB-C PD packs, bij voorkeur dan nog met passthrough. :(
Wakawaka als zonnelader en lamp, batterijoplader aangesloten op Supernova naafdynamo. Ook in de bagage een campingstekker ( gekocht bij ANWB) om eventueel de Denver powerbank van de Action op te laden. Voor 1 persoon meer dan voldoende, en voor 2 personen voldoende. Nou moet ik zeggen dat de telefoon(s) overdag meestal uit staan. De batterijen voor de Garmin verwissel ik elke dag. Nooit problemen gehad.
Ik vind weinig zooi bij me hebben juist zo bevrijdend. Dus de gps is een Etrex 30 die heel weinig stroom gebruikt en waarmee ik al gauw vijf dagen kan fietsen zonder verse batterijen (een paar extra oplaadbare AAs is dan genoeg), mijn telefoon staat vooral uit en laat ik op via een kleine battery pack die in het toiletgebouw opgeladen wordt. Er is er een keer een van gestolen. Ik fotografeer met mijn telefoon. Ik heb wel een naafdynamo maar die gebruik ik vooralsnog alleen voor de verlichting.
Ik reserveer eigenlijk nooit maar soms als er geen alternatieven lijken te zijn bel ik iets tevoren.
Wim schreef:
di 06 apr, 2021 09:29
Ik vind weinig zooi bij me hebben juist zo bevrijdend. Dus de gps is een Etrex 30 die heel weinig stroom gebruikt.
Je bent al aardig op weg naar het Zen stadium Wim. :D
Nu nog even afstand doen van de GPS en een mooie Michelin kaart bij je steken.
Gewoon op de fiets stappen.... en verdwalen.
Haha... Michelinkaarten. Doen me denken aan vroeger toen ik vooraan in de auto mocht om de volgende stad + N- of D-weg (in FR dan) te copiloten naar mijn vader. Wel 6 zo'n kaarten mee dan.
Neen, ik volg de evolutie wel. Mijn Lezyne GPS gaat overigens (geen kleurenscherm) gemakkelijk een week mee op een lading. En in smartphone stop ik van tevoren maps.me downloads.
Omvang en gewicht... zijn een keuze. Vriendin heeft op een col in Corsica een zonneslag gehad, en toen mocht ik na 2 dagen rust de volgende col over met extra bagage. We waren niet echt zwaar geladen, maar toch... de eerste afdaling voelde behoorlijk eng met de "4+rol" belading.had toen geen zonnepanelen, powerbank, gps, alleen zelfgetekende routeoptied van punt naar punt met afsnijstroken en afstanden plus hoogte van de cols. :)
Nu kan het lichter, vrijer qua rijden en compacter qua materiaal. Vandaar mijn zoektocht naar lichtgewicht zelfstandigheid. En dan heb je een zwaardere naafdynamo (of evt. velgdynamo) versus zonnepaneeltjes. Dynamo werkt altijd... als je fietst toch, terwijl zonnepaneel wat van het weer afhankelijk is. Maar bij slechter weer zoek je toch meer beschutting met meer opties op opladen aan stroom. Denk ik dan.
Ik kan met smartphone fotograferen maar heb ondertussen ook een degelijke fotografieset.Wat ik bespaard heb op kampeeruitrusting, verlies ik nu aan foto-tech. En dat heeft ook energie nodig. Ik ga binnenkort eens een testje richting Duitsland doen, als we terug buiten / over de grens mogen.
nog een tip, vervang je achterwiel door dit exemplaar :) (kon het niet laten)
http://pilom.com/BicycleElectronics/Ped ... tm#HiPower
Capture.JPG
Capture.JPG (56.96 KiB) 1543 keer bekeken
Zonnepanelen en een powerbank geven meestal genoeg stoom behalve vorig jaar toen we op vakantie waren in NL :evil:

viewtopic.php?f=21&t=34390
Ik neem aan dat de meesten van jullie ook zo’n ding hebben; dan kun je het spul aan de electra-paal leggen waar je je tentje bij zet:
9F3776D7-5206-4F83-A8C2-71DF4888680A.jpeg
9F3776D7-5206-4F83-A8C2-71DF4888680A.jpeg (24.73 KiB) 1442 keer bekeken
Ik heb wel de compacte variant. Die gaat mee als we met de auto op vakantie gaan.
Flix schreef:
di 22 jun, 2021 00:27
Ik neem aan dat de meesten van jullie ook zo’n ding hebben; [...]
Geen idee wat de rest van de statistieken doet, maar ik niet. Geen plek voor (-:
Op een camping leg ik ofwel mijn powerbank aan de lader in het washok (beetje vertrouwen in de mensheid) of ik vraag aan caravankampeerders of ik een beetje stroom mag bietsen.

De laatste optie levert regelmatig koffie of bier op! :lol:
Ik neem ook nooit zo'n ding mee, ook nog nooit het gevoel gehad dat ik hem nodig had. Vind ze te groot, en als je je apparatuur niet bij de laadpaal wilt laten liggen (wil ik niet) heb je ook nog 12,5 kilometer kabel nodig...

Dan zou ik nog eerder gaan voor een zonnepaneel :oops:
Ik doe hetzelfde als Shrek.