Additionally, paste this code immediately after the opening tag: R-waarde slaapmatten - Forum Wereldfietser

R-waarde slaapmatten

Als je 2 slaapmatten koopt, mag je dan de R-waardes bij elkaar optellen? Het ene matje heeft bijvoorbeeld een R-waarde van 4.0, het andere matje een R-waarde van 2.0. Hebben ze dan een R-waarde van 6.0, of is het lager?
In principe mag dat inderdaad. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Thermische_weerstand
In de praktijk is het effect lager omdat de matten niet helemaal op elkaar aansluiten en je dus een warmtelek hebt doordat er een spleet open staat. Je zou ze dus volledig op elkaar moeten lijmen, maar ik denk niet dat dat je bedoeling is.
Hoeevel het uitmaakt is niet te zeggen. Voor de beste isolatie moet je het best isolerende maptje het dichtst bij je lichaam houden zodat de spleet zo ver mogelijk van je af is.
Ik heb wel eens op twee matjes geslapen die apart van elkaar net te dun waren. Heerlijk!
En dit prinses-op-de-erwt-idee heeft natuurlijk ook het risico dat de matjes gaan schuiven als je ze op elkaar legt. Dan kun je ze wel weer aan elkaar gaan binden, maar daar wordt vast niet elke constructie blij van.
Ik heb het idee van onze poezen. Hoe meer lagen die onder zich hebben hoe duidelijker hun rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr-waarde.
Leon schreef:
ma 25 jan, 2021 15:22
Ik heb het idee van onze poezen. Hoe meer lagen die onder zich hebben hoe duidelijker hun rrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr-waarde.
Behalve als de ondergrond de kachel is, dan wordt 0 lagen het meest gewaardeerd :)