Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Soft shell - Forum Wereldfietser

Soft shell

Wie heeft er ervaring met een goede fiets soft shell.

Mario
supermario schreef:
vr 22 jan, 2021 22:18
Wie heeft er ervaring met een goede fiets soft shell.

Mario
ik heb laatst een Vaude Posta V Softshell Jas bij Bever gekocht. Bevalt prima met het koele weer..Ook Rose verkoopt ze https://www.rosebikes.nl/vaude-mens-pos ... FMEALw_wcB
36D4CE72-D75B-40F3-9EBA-BC9659FEB05D.png
Voor mij is de eerste stop voor fietskleding Gore Bike Wear. Hun pasvorm is voor mij spot-on, Mede door de afneembare mouwen rijd ik bijna het hele jaar in hun Phantom Jacket. Mooie combi van materiaal, lange rug, lange mouwen, en geen geflapper op de fiets. Merino shirt eronder, en je fietst fluitend door wat er hier tegenwoordig voor winter doorgaat.. :shock:
A1DB9238-7E97-4AD2-9674-9BE035E53C44.jpeg
https://www.gorewear.com/eu/nl-en/phant ... rt_cycling
Jan-Joost schreef:
zo 24 jan, 2021 09:26
Mede door de afneembare mouwen rijd ik bijna het hele jaar in hun Phantom Jacket.
Die heb ik ook al jaren. Geen idee of de mijne al Phantom heette, de waslabels zijn ondertussen al lang niet meer leesbaar.

Zo'n windstopper met afritsbare mouwen en volle rits vind ik ideaal. 'k Draag 'm met vanalles eronder en ben zo flexibel van onder nul tot over de twintig graden. Ideaal.
Ik gebruik ook een softshell jack met eronder een merinoshirt met lange mouwen.
Toch word ik nat van het zweet en later bij rust dus koud.
Ook het merinoshirt voelt nat aan, terwijl ik vaak lees dat wol het vocht doorgeeft waardoor je zelf droogblijft

Gisteren in de miezel met regenjack erover gefietst: na verloop van tijd, 2-3 uur , was alles drijfnat.
Het jack sluit natuurlijk af, maar hoe lossen jullie dat op in de regen?
loek
Heb net deze binnengekregen, van Planet X:

Afbeelding

Niet de allerlichtste, ook niet de meest waterdichte, maar voor een paar tientjes een heel leuk ding. Tot nu toe alleen de hond mee uitgelaten in de regen, en dat beviel heel erg prima. Gaat mee op vakantie.

https://www.planetx.co.uk/i/q/CLCAHTACH ... ded-jacket
puckloek schreef:
wo 03 feb, 2021 23:19

Gisteren in de miezel met regenjack erover gefietst: na verloop van tijd, 2-3 uur , was alles drijfnat.
Het jack sluit natuurlijk af, maar hoe lossen jullie dat op in de regen?
Ik heb verschillende softshells en het verschil heel groot. Je kunt ze niet zomaar vergelijken.

Mijn Gore is waardeloos; ik word kletsnat van de transpiratie en koud als ik dat jasje aanheb. Weggegooid geld. Uitgerust met een of ander membraan van Gore.

Mijn exemplaren van de "echte" fietsmerken (Vermarc, Sportful) presteren goed. Heel goed ademend, wellicht omdat ze niet uitgerust zijn met een zgn. "winddicht maar ademend membraan" dat in werkelijkheid niet ademt. Maar ze zijn niet zo geschikt in de regen. Ze zitten ook nogal strak, wat niet iedereen aangenaam vindt.

Dan heb ik nog een soort softshell van Buffalo (de Teclite).

Dat is eigenlijk de beste, met als nadeel dat hij nogal ruim valt (flappert in de wind, niet bedoeld voor de racefiets).

Die Teclite is een bijzonder geval. Hij is gebaseerd op het idee dat je in de regen toch nat wordt, is het niet van het hemelwater dan wel van de transpiratie. De bedoeling is dus om je comfortabel te houden, en dat lukt aardig goed. Van lichte regen heb je weinig last. En zolang je genoeg beweegt en wat warmte genereert, blijf je zelfs comfortabel als het hard regent. Ik heb wel eens een tocht van 60 km in de stromende regen gemaakt waarna ik een halve emmer water uit dat jasje kon wringen. Ik was zelf ook nat, maar bij het rijden heb ik me toen nooit koud gevoeld.

(Als het niet regent, is dit trouwens ook een erg goed jasje. Ik draag het minstens 100 dagen per jaar, dus ook wanneer ik niet fiets maar de stad inga of met vrienden ga wandelen. Je ziet er een tikje outdoor uit, maar niet als een kerel die de Ronde van België aan het maken is met de fiets.)
Tja goed spul kost vaak goed geld :wink:
Heb een Mammut soft shell die na 10 jaar veel gebruik nog erg netjes is en nog steeds af parelt, gemaakt van Gore [-tex] Windstopper [ nu https://www.gore-tex.co.uk/technology/infinium ] en laats z'n nieuwe broertje gekocht, nu met capuchon en ritsen onder de mouwen en een Castelli met ook Gore Infinium, bij hard fietsen met de juiste onderkleding wordt de binnenkant wel wat nat van het zweet maar de kleding er onder niet en in lichte regen blijf je droog.
Warm is een soft shell eigenlijk nooit, is het niet voor bedoelt,het is een buitenlaag die de wind buiten houd, beter ademt dan een hard shell, warmte komt van de kleding er onder.
Zo als nu als het koud is neem ik een warme [dons] jas mee voor als we stoppen.

Ook ander niet Gore[tex] soft shell jassen gehad, parelen al heel snel niet meer af, ook hun fleece producten [ polartec] gaan lang mee en blijven netjes en warm, kosten wat meer maar als je er veel langer mee doet en op kunt blijven vertrouwen verdien je het toch al snel weer terug
Ik heb deze van Mammut: Ultimate Light Jacket Men
Knipsel.JPG
Knipsel.JPG (17.14 KiB) 4694 keer bekeken
De Mammut Ultimate Light Jacket is een dunne softshell van Mammut met een GORE Windstopper Active Shell. De softshell houdt hierdoor de wind van buitenaf tegen en heeft een hoog ademend vermogen.
Ik heb, behalve fietsonderbroeken en spd-schoenen, geen specifieke fietskleding zodat je de kleding ook op andere momenten kunt gebruiken, bijv. naar je werk. De ritsen onder de armen bevallen zeer goed.
Gebruik deze nu veel op de fietstochten vanuit huis met een thermo-shirt en een merinowollen-shirt (dikte 200).
Heb de Mammut niet mee op fietsvakanties, dan gebruik ik een dun hardloopjasje.
Ik heb er een softshell van lidl gekocht in Spanje die bevalt goed dunne stof goede reflectie.
Voor merino shirts voor 28€ bij https://nl.dstrezzed.com/search/merino eerst een waardebon kopen bij https://www.tripper.nl/deal/shoptegoed- ... ed-korting 50€ voor 15€
Ok, bedank allen voor de input. Ik ga nog eens vergelijken.
Puck