Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route apps op de smartphone - Forum Wereldfietser

Route apps op de smartphone

Inmiddels heb ik m'n weg een beetje weten te vinden in deze wereld, zowel letterlijk als figuurlijk.

Bij het fietsen gebruik ik nog steeds graag een landkaart.
Marco Polo, Michelin, Touring Club Italiano, Freytag & Berndt, Hallwag, CNIG, Philip's, Geographer's, ANWB en vele anderen.
Nadeel van de 1:200.000 kaarten is dat je zo snel over de rand fietst! (zou de wereld dan toch plat zijn?)

Daarom heb ik tegenwoordig een aantal offline kaarten apps op m'n smartphone.
Ik gebruik ze door elkaar en naast elkaar.
- Google Maps (download de regio waar je bent)
Google Maps was voor mij een onverwachte verassing toen ik in Oost Duitsland een keer voor een
groot bos stond en linksom of rechtsom de keuze had om een flink eind om te fietsen.
Google vond in die situatie zowaar allerlei boswegen die ik nergens anders vond.
Ik moest wel hele stukken lopen, maar een kniesoor die daar op let.
Dus ondanks de slechte detaillering is Google Maps een uitkomst in noodgevallen.
- Maps.me
Is en blijft een topper. Offline heel sterk. Open de kaart, zoek een stukje park
of bos dat je goed kent en bijna alle paadjes vindt je terug.
Windy maps
Mooiere kaartkleuren dan Maps.me en er staan heel veel fiets- en wandelroutes op.
Een perfecte wegwijzer als je op de fiets bent.
Offline. In Nederland wel erg veel overlay van wandel- en fietsroutes.
Orux maps
Ik heb wat moeite met het lezen van de kaarten, te druk.
Hele duidelijke kaarten, ook offline
Netherland Topo Maps
The new kid on the block. Helaas offline alleen in de pro versie.
Maar wat een mooie kaarten.
Overlay van wandelroutes, zelfs met de kleur van de pijlen ingetekend.
Overlay van fietsroutes met de knooppunten op de kaart.
Keuze tussen 4 verschillende satelite views en nog meer verschillende kaart types.
Opentopo,OSM topo, OSM street map,Nationaaal Georegister en nog zo wat.

Mijn fietsnavigatie gebruik ik niet meer.
Reden: Bij langere tochten wordt je vaak om dorpen heengeleid, het goede overzicht ontbreekt, het ding piept, afwijkingen van de route houdt 'ie niet van.
En uploaden van een lange route en steeds die route volgen past niet bij mij.
Vrijheid, m'n neus achterna, ik zie wel waar de reis die dag naar toe gaat.

Heb ik belangrijke routeplanners overgeslagen, laat het horen.

O ja, voordat er naar gevraagd wordt.
Hierboven noemde ik apps die je overal kunt gebruiken.

Van Netherland Topo Maps bestaat een hele serie van ATLOGIS waarin België, Frankrijk, Zwitserland, Italië voorlopig nog ontbreken.

Zwitserland heeft een schitterende wegen app: Switserland mobility
En de beste weer app is bij mijn weten MetoSwiss, daar kan je je klop op gelijk zetten.

Laat maar horen welke belangrijke route apps aan dit rijtje ontbreken.
Screenshot_20210112-233241.png
Maps.me
Screenshot_20210112-233327.png
Windy maps
Screenshot_20210112-233845.png
Orux maps
Screenshot_20210112-233221.png
Netherlands Topo Maps
Screenshot_20210112-233327.png
MapOut. Helaas alleen beschikbaar voor iPhone.

Bijlagen

Het ligt er ook aan of je een Android of een Iphone toestel hebt. Ik gebruik Android icm Osmand. De menustructuur is verre van gebruiksvriendelijk maar de mogelijkheden enorm.
Hier een screenshot met mijn eigen Openfietsmap stijl (deze is helaas niet beschikbaar op de IOS versie):
IMG_20210113_065942.jpg
Verder gebruik ik Ridewithgps app om mijn ritjes op te slaan. Heeft ook een handige routeplanner maar minder keus in mapstijlen. Voor offline maps moet je een abonnement hebben en die is fors ($50 per jaar).
IMG_20210113_070517.jpg
Hier Android i.c.m. Locus Map Pro. Ik vind Locus heel gebruiksvriendelijk.
Poppink schreef:
wo 13 jan, 2021 00:01

Mijn fietsnavigatie gebruik ik niet meer.
Reden: Bij langere tochten wordt je vaak om dorpen heengeleid, het goede overzicht ontbreekt, het ding piept, afwijkingen van de route houdt 'ie niet van.
En uploaden van een lange route en steeds die route volgen past niet bij mij.
Vrijheid, m'n neus achterna, ik zie wel waar de reis die dag naar toe gaat.

Je neus achterna is een prima plan en of je wel of geen fietsnavigatie gebruikt is aan jou natuurlijk maar bovenstaande bezwaren zijn echt ook met fietsnavigatie te vermijden door met tracks ipv routes te werken. Dan heb je veel meer vrijheid om af te wijken van de lijn die op je navigatie verschijnt. Die zie je dan meer als leidraad. Dat doe ik zowel op fietsnavigatie als op mijn telefoon. Ik gebruik beiden. Piepjes zijn vreselijk maar die zet je gewoon uit.
Lijkt me inderdaad vooral een kwestie van leren omgaan met de app.

Ik gebruik zelf ook al jaren OSMand. De mogelijkheden zijn enorm: je kan de profielen voor auto, fiets, wandelen... allemaal personaliseren; kaarten en kaartstijlen instellen; gpx importeren; routes opmaken in de app... Ik heb wel de betalende versie (8 euro of zo per jaar), waardoor er geen grens meer staat op het aantal te downloaden kaarten.
De keerzijde is, zoals gezegd, dat je er echt mee moet leren werken. Je moet bereid zijn om er wat tijd in te steken en niet te snel opgeven. Een keer je daardoor bent, kan je er alle kanten mee uit.
LHTJoost schreef:
wo 13 jan, 2021 08:47
Je neus achterna is een prima plan en of je wel of geen fietsnavigatie gebruikt is aan jou natuurlijk maar bovenstaande bezwaren zijn echt ook met fietsnavigatie te vermijden door met tracks ipv routes te werken. Dan heb je veel meer vrijheid om af te wijken van de lijn die op je navigatie verschijnt. Die zie je dan meer als leidraad. Dat doe ik zowel op fietsnavigatie als op mijn telefoon. Ik gebruik beiden. Piepjes zijn vreselijk maar die zet je gewoon uit.
Op precies dezelfde manier gebruik ik de combinatie van Android en Osmand. Eigenlijk een electronische versie van een papieren kaart met een er op getekende route
Een extra voordeel van deze methode is dat de accu van mijn telefoon zo veel langer meegaat. Het energiegebruik is alleen nog maar afhankelijk van hoe vaak ik op de kaart kijk.
Leuk om te lezen.
Ik zet ze in deze post op een rijtje. (in de loop van de tijd aanvullen)
Apps* met een sterretje vragen voor offline om betaling. (waar best wel wat voor te zeggen valt)
Globaal
  • Google maps
    Guru Maps*
    Komoot*
    Locus map pro*
    Maps.me
    Map out
    Open Cycle Map*
    Orux maps
    OSMand
    Outdooractive*
    Pocket Earth*
    Ridewithgps*
    Windy maps
Lokaal
  • Deutschland Topo Karten*
    Fietsknoop*
    Netherlands Topo Maps*
    Switserland mobility*
Ik gebruik Viewranger (android) met de Open Cycle Map. Track laden en fietsen maar. Voor mij de ideale app, over de hele wereld te gebruiken. Kost een paar euro per jaar als je kaarten offline wilt gebruiken. Dat gaat mogelijk wel veranderen want Viewranger is onlangs overgenomen door OutdoorActive, een veel duurdere app.
CapoJan schreef:
wo 13 jan, 2021 09:42
8<
Ik gebruik zelf ook al jaren OSMand.
8<
Ik heb wel de betalende versie (8 euro of zo per jaar)
8<
Het is niet zoveel, maar alle kleine beetjes tellen, dus waar kan ik dit downloaden? En wanneer wordt er uitbetaald? ;-)
Pocket Earth (op iOS).
Ook mogelijk om alle fietsroutes, zoals de knooppunten in NL, maar ook alle beschikbare routes in DLD, FRA, etc, te laten zien op kaart. Plant fietsroutes. Eenmalig Wereld Offline + TOPO (hoogtelijnen) € 10,99.

Fietsknoop vind ik een waardeloze (slecht werkende) app, en ook onnodig als je bv Pocket Earth hebt.
Zelf zeer te spreken over Guru Maps https://gurumaps.app

Nu betaalde app geworden. Beschikt over diverse online kaarten. Offlinekaart is een vectorkaart, dat betekent minder resources gebruiken en een rustiger kaartbeeld. Dat laatste is erg plezierig als je alleen een spoor aan het volgen bent.
IMG_2666.PNG
Polling schreef:
wo 13 jan, 2021 13:42
CapoJan schreef:
wo 13 jan, 2021 09:42
8<
Ik gebruik zelf ook al jaren OSMand.
8<
Ik heb wel de betalende versie (8 euro of zo per jaar)
8<
Het is niet zoveel, maar alle kleine beetjes tellen, dus waar kan ik dit downloaden? En wanneer wordt er uitbetaald? ;-)
Geld verdienen met Osmand kan echt, geen grapje.
Maar daar moet je wel wat voor doen Polling 😄
Zie https://osmand.net/blog/osm-live
Afbeelding
Mijn ervaring met app's is dat je pas door krijgt wat voor jou handig is als je er een tijdje mee hebt gewerkt. Intuïtief werkende app's hebben soms net niet de functionaliteit van een ingewikkelder app en andersom. Daar komt bij dat ook je eigen wensen over een app in de loop van de tijd kunnen veranderen. Je moet immers niet alleen de app maar ook jezelf leren kennen.

Het wordt eenvoudiger wanneer je onderscheid maakt tussen:
* App's voor de voorbereiding en app's voor op de fiets.
* App's die in de voorbereiding zelf routes maken tussen twee of meer punten (bijvoorbeeld adressen) en app's waarbij je zelf routes moet tekenen.
* App's die op de fiets alleen de route laten zien of ook routeaanwijzingen geven, met geluid en/of in beeld.

Mijn ervaringen zijn gebaseerd op een iPhone op de fiets en een iPad en Macbook op de keukentafel.

Routeplanning tussen adressen in Nederland begin ik meestal met de routeplanner van de Fietsersbond (de webversie op de laptop). Het aardige daarvan is dat je tussen adressen verschillende soorten routes kunt maken. Mijn favorieten zijn de soort "Autoluw" en "Makkelijk doorfietsen". Vooral de verschillen daartussen zijn informatief. De routes sla ik op als GPS-tracks (*.gpx bestand).
Voor routes maken buiten Nederland werkt BRouter.de op vergelijkbare wijze.

Snel *.gpx-bestanden bekijken in de laptop zoner bewerking doe ik met GPXSee (gratis).
*gpx-bestanden splitsen, samenvoegen of omdraaien doe ik op de laptop met GPX Editor.
Wanneer dat ontbreekt voeg ik aan een *.gpx-bestand een nieuw hoogteprofiel toe met de website https://www.gpsvisualizer.com/elevation.

Vervolgens sla ik de route op in de cloud en pak hem weer op op de iPad voor laatste aanpassingen in de app MapOut. Het wonderlijk mooie van die app is dat je een nieuwe route kunt tekenen en vooral bestaande routes heel makkelijk kunt wijzigen door met je vinger over het scherm te vegen. Zo kunt je heel eenvoudig voor delen van een route alternatieven proberen en bekijken. Afstanden en hoogteprofielen worden meteen aangepast.

Dan sla ik de aangepaste, definitieve route weer op in de cloud en pak hem op in mijn iPhone, waarop ook de app MapOut is geïnstalleerd. Die gebruik ik tijdens het fietsen. MapOut geeft geen aanwijzingen maar laat we de route zien en werk heel intuïtief met in- en uitzoomen. Ook kan ik dan onderweg, net als op de iPad, de route wijzigen. Alles met één hand (twee vingers) te bedienen.

Maar goed, ik vind routes maken een soort voorpret en zo werkt het voor mij. Het kan vast op nog duizend andere manieren.

Overigens: zoals menig presentatie voor een groep er beter van wordt als de powerpoint het niet blijkt te doen, zo kom je de aardigste verrassingen tegen nadat je navigatie zonder stroom is komen te zitten. Bijvoorbeeld als je je ineens realiseert hoe je op basis van eerste indrukken kiest aan wie je de weg gaat vragen :)
Ik plan in Map.out en zet dan door naar pocket earth
OsmAnd gebruik ik een tijdje, het is wel even tijd besteden aan de mogelijkheden.
Ik begin er lol in te krijgen. in de app kan je zelf bijvoorbeeld commentaar in spreken op bepaalde
aandachtspunten of een vrije route die niet gepland is opnemen zodat je die later kunt terughalen.
ik maak mijn eigen routes op Nederlandfietsland.nl en importeer het .gpx in de app.
Truus die je van commentaar voorziet kan je uitzetten of heerlijk op schelden onderweg
(heb je wat te doen :D )...ook kan je bijvoorbeeld .gpx watertappunten importeren, vind ik erg handig voor als de
watervoorraad op begint te kraken en ook de fietsknooppunten en de LF routes.

Wel een nadeel vind ik als er soms vertraging optreed met de gps satelliet.....stoppen, handschoenen uit, bril op,
app bedienen, bril af, handschoenen aan en weer verder fietsen....50 meter verder heb ik het soms weer... stoppen enz enz.
of truus begint te stotteren...dan ben ik er snel klaar mee en gaat ze uit :wink:
voor de stroomvoorziening heb ik een usb lader aan de dynamo

Komoot (gratis versie) vind ik ook een bruikbare app voor de afwisseling (vaak korte rondje)
in het clubblad nr 3 van 2020 staat op pagina 38 een schitterend artikel over navigeren met de telefoon :wink:
Ik gebruik
Bikecomputer Pro is een App van Robert Oehler. Mijn gsm is het enige wat op men fiets staat met een quad lock.
Met deze app, heb je kaarten en fietscomputer in 1
Gebruik dit vooral met tracks.
Het is tijd voor een update.
Bij het raadplaatje heb ik op de browser altijd opentopomap.org open staan. Het heeft een geweldige detaillering, inclusief de hoogspanningsleidingen.
Van de week vond ik op Google Play een mooie Android versie, World Topo Map (met ingebouwde reclame)
Maar deze is bijzaak.

De echte reden dat ik opnieuw een app meld is omdat een vriend uit Polen mij er op wees dat er opnieuw een gratis, niet door reclame en travel guides gehinderde versie is van Maps.me. De vorige kale versie verdween ruim een jaar geleden.

De nieuwe heet Organic Maps en laat ieder denkbaar weggetje, fietspad en wandelpad ziet. De IOS versie vindt je hier.
Zelf zeggen ze: Detailed offline maps with places that don't exist on other maps en Poppink kan dat onderschrijven.
Kijk maar eens naar het dichtstbijzijnde park of bos bij jou in de buurt hoeveel kleine paadjes - inclusief MTB routes - er terug te vinden zijn op deze kaart.
Bovendien: geen verborgen tracking zoals bijvoorbeeld bij de hierboven beschreven World Topo Map.
Lees vooral de details op deze pagina van Organic Maps.
Ze zitten op GitHub en GitHub is open source.
Wij van Poppink adviseren GitHub


Er zullen vast wel meer van dit soort kaarten zijn, laat ze zien in dit topic.