Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route apps op de smartphone - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Route apps op de smartphone

Flix schreef:
zo 06 feb, 2022 10:57
Voor de volledigheid: deze app Galileo is herbenoemt naar Guru.
Gecorrigeerd. De HikeBikeMap geeft overigens de tegeltjesfout en is niet (meer) bruikbaar.
Ik denk de ideale combinatie gevonden te hebben.

- Brouter web om routes uit te zetten.
- Beter (vind ik) is bikerouter.de omdat je daar naast trekkingfiets ook keuze hebt voor gravel en MTB.
- exporteer KML naar de organicmaps app (offline te gebruiken en gratis), zodat je een makkelijk overzicht hebt van de gehele route.
- exporteer GPX naar je fietsnavigatie. (als die geen KML accepteert)

Ik ben eigenlijk een kaartlezer en denk met deze combi de gedetailleerde landkaarten thuis te kunnen laten.
Interessant.
Waarom zet je Brouter bovenaan als je de tweede beter vindt?
Leon schreef:
do 10 feb, 2022 09:37
Interessant.
Waarom zet je Brouter bovenaan als je de tweede beter vindt?
Ik kom vanuit het niets en dankzij jullie (o.a. het verhaal van bdr) bij Brouter en bij het zoeken van een handleiding over brouter stuit ik ineens op de bikerouter.de website.
Een manier om Bikerouter onder de aandacht te brengen.
Haha, ik heb bikerouter eens ingetikt. Het lijkt wel heel erg op brouter. Ga ik proberen, thnx.
Op het eerste gezicht lijkt het verdacht veel op elkaar.
Het grote verschil zit hem in de keuze van voertuigen.
Je kunt kiezen voor gravel ipv trekking en gaat dan ook werkelijk over binnendoor weggetjes.

Kom ik daarmee als vanzelf op mijn grote bezwaar tegen Komoot.
Ook als ik in Komoot als voertuig voor mountainbike kies voert de voorgestelde route nog steeds regelmatig over fietspaden langs provinciale wegen.
Nu fiets ik nooit pure gravel of MTB-routes maar altijd een combi. Mijn ideaal routeprofiel zou iets zijn als "kortste trekkingroute met graag maar niet met voorkeur voor gravel en als het veel korter is ook een stukje MTB, maar geen 'bdr-gekluun'". Wat ik niet doe is op het bergpad fietsen terwijl 20 meter ernaast prettig asfalt ligt.
Maar zoals gezegd ga ik het eens proberen.

Edit: het blijkt dat ik de profielen die op brouter.de al beschikbaar zijn toch de beste vind: Vakantiefiets en Vakantiefiets (Ignore cycle routes). Door de route van zijn plek te slepen maak ik dan een eigen keuze. Met wat aandringen gaat de route dan over onverhard en zelfs wandelpaden.
De gravel- en MTB-routes willen toch erg graag hun eigen crativiteit laten zien en méér kilometers fietsen om hun ding te doen. De heftigste graveloptie bood me zelfs een toch aan van 85 km op een afstand van normaliter 10 km. :shock:
Voordeeltje van bikerouter.de is dan nog wel net dat de kaarten mtbmap, 4umaps en cyclosm met minder kliks beschikbaar zijn.
Poppink schreef:
do 10 feb, 2022 10:03
Op het eerste gezicht lijkt het verdacht veel op elkaar.
brouter is de software achter brouter-web en bikerouter.de (aka https://brouter.m11n.de/ ). Op bikerouter.de worden nieuwere profielen gepresenteerd. Een profiel is een serie criteria die bepalen hoe het brouter-algoritme de weg zoekt. De criteria zijn bijvoorbeeld hoeveel gewicht er aan onverharde wegen, hoogtemeters en dergelijke worden gehecht. Je kan zelf bestaande profielen customizen door op het gereedschap rechts te klikken, onder de "Layers"-knop.
Poppink schreef: Ik zag zojuist dat @DeFiets Topo GPS noemde in 'Voormalige LF routes'.
EDIT
Duitsland koop je voor 4,99 inclusief updates en Frankrijk gaat met jaarlijkse abonnement van 15,99, jammer.
Ja dat viel mij ook tegen. Is een belangrijk fietsband dus een verdien model. Toen ik vorig jaar in Frankrijk zat zonde kaart heb ik de openmaps kaart via hun gekocht. Wel bijzonder om te betalen voor een openmaps kaart maar goed voor da moment was ik geholpen. Hoefde niet alles over te zetten naar weer een andere app.
De tovenaar schreef:
zo 06 feb, 2022 09:13
TopoGPS zijn wel rasterkaarten ipv vectorkaarten. Maw het zijn scans van bitmap plaatjes en dat werkt niet lekker als je in en uitzoomt, zie hier een voorbeeld. Bovendien moet je ze per land aanschaffen en dan kan dat aardig oplopen qua kosten. En ik vraag me af, routeert dat wel en op basis waarvan? Niet op basis van de onderliggende topokaarten neem ik aan.
Routeert niet. In NL routeert het enkel op knooppunten.
Anders schreef:
do 17 feb, 2022 16:09
https://cycle.travel -site kan wat mij betreft niet genoeg worden aangeraden.
Bij deze dan.
Ik gebruik Locus pro al jaren naar tevredenheid op mijn Samsung telefoon voor de navigatie. Als kaart gebruik ik offline kaarten die ik download van openandromaps. Verder heb ik een koppeling met Brouter zodat ik offline routes kan berekenen.
Nu heb ik zojuist nieuwe landen gedownload vanwege een aanstaande fietstocht in Portugal en Spanje, en ook (onbewust) blijkbaar een andere kaartlayout toegepast/ingesteld. Ik vind de kleurstelling niet fijn. Zie hieronder. Er is geen kleurverschil tussen land en zee. Weet iemand een andere, fijnere kaartlayout en tevens hoe ik die kan installeren in Locus pro?

Pieter

kaartlayout
Screenshot_20230310-200932_Locus Map Classic.jpg
Ik gebruik zelf de offline LoMaps (de betaalde van Locus) en heb het probleem met de weergave niet. (Ook Android.)
Vandaag heb ik weer eens genoten van de routeplanner van de Fietsersbond.
Wat biedt die app een voortreffelijke routes.
Rondje gefietst en als keuze gezet op recreatieve route en dat op mijn TomTom gezet.
Prachtige stille wegen, prachtige fietspaden, gravelpaden en zandwegen door het mooie Twente.
We zijn wel 'Wereldfietser' maar het grootste deel van het jaar fietsen we in Nederland en hier in ons land is de routeplanner bijkans onverslaanbaar.
Fietsersbond.jpg
Grappig, de Routeplanner gaat net zo vrolijk door Duitsland.
Voor Nederland is de routeplanner van de Fietsersbond ook mijn favoriet.
Zeker ook omdat je zoveel keuzemogelijkheden hebt voor het routetype, wel of geen doorsteekjes, eventueel pontjes vermijden enz.

Jan
helemaal mee eens. Genoten van vier dagen fietsen, van huis naar Lieren met tussenstop Echteld, terug met tussenstop Boven Leeuwe, heen met autoluw, terug met recreatief. Prachtig.
Nieuw in Organic maps.
Sinds juni laadt Organic maps niet alleen KML, maar ook GPX bestanden.