Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Route apps op de smartphone - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Route apps op de smartphone

Poppink schreef:
za 10 jul, 2021 10:25
...en laat ieder denkbaar weggetje, fietspad en wandelpad zien.
Dat doen in mijn ervaring anderen ook, zoals Guru en zeker ook Pocket Earth.
Maar je kunt ook overdrijven: een paar weken terug fietste ik bij Lutherstadt Wittenberg door een weiland, waar volgens de kaart een pad zou moeten liggen. Nou dat klopte wel: er waren daar blijkbaar vorig jaar twee konijnen of zo langs gekomen. Maar idd, als je maar een aantal wandelaars en fietsers dat 'pad' opstuurt, wordt het vanzelf een pad. 8)
Poppink schreef:
za 10 jul, 2021 10:25
De nieuwe heet Organic Maps en laat ieder denkbaar weggetje, fietspad en wandelpad ziet. <snip> Zelf zeggen ze: Detailed offline maps with places that don't exist on other maps en Poppink kan dat onderschrijven. Kijk maar eens naar het dichtstbijzijnde park of bos bij jou in de buurt hoeveel kleine paadjes - inclusief MTB routes - er terug te vinden zijn op deze kaart.
Bovendien: geen verborgen tracking zoals bijvoorbeeld bij de hierboven beschreven World Topo Map.
https://github.com/organicmaps

Afbeelding

Gewoon OpenStreetMap data ;-)

De default kaart laat MTB en fietsroutes niet zien, maar die data komt wel uit OSM, zie bijv. https://cycling.waymarkedtrails.org en https://mtb.waymarkedtrails.org
Even een update.
Windy maps heeft tegenwoordig ook alle knooppunten op de kaart staan.
Dat wil zeggen.... Bijna.
De knooppunten zelf staan er niet op maar de route tussen de knooppunten wordt aangegeven met de nummers van de knooppunten aan beide zijden.
capture.jpg
Dan is er nog OpenTopoMap.org, mijn veel gebruikte hulpmiddel bij het vinden van het zoekplaatje.
Mason Blackwood heeft een app ontwikkeld met de OpenTopoMap, World Topo Map.
De app is nog vrij pril en verandert iedere keer naar iets mooiers.
Helaas onderaan met reclame en die kan je op dit moment nog niet afkopen.

Weet je betere apps, laat het dan weten.
Ik vermoed dat als je inzoomt , je de knooppunten wel ziet; probeer maar eens.
Nieuwe ontdekking - voor mij althans.
Dankzij de afvalrace van bdr las ik weer wat over BRouter.
Ik dacht dat ik redelijk wat snap van computers, mobieltjes en navigatie, maar BRouter en OSMAnd is voor my een open street te ver. (en ik ben niet van zins om een navigatie app te kopen)
Ik heb gezocht en gezocht en denk het nu gevonden te hebben met BRouter-Web.

Open de webpagina op je mobiel, zet een route uit en sla die op.
Vervolgens open je je favoriete fietsnavigatie app en download je de GPX naar je navigatie apparaat.

Omslachtig? Ja een beetje wel.
Maar hoe kan ik anders een route uitzetten, downloaden en vervolgens op mijn navigatie uploaden met mijn mobiel als ik ergens op fietsvakantie ben?
Voorlopig ben ik er blij mee.
Opnieuw wat geleerd op dit forum.

Ik hoor graag betere tips dan deze.
Flix schreef:
zo 19 sep, 2021 23:37
Ik vermoed dat als je inzoomt , je de knooppunten wel ziet; probeer maar eens.
Nee dus.
Capture.JPG
Capture.JPG (13.62 KiB) 1180 keer bekeken
Maar op zich is dit duidelijk genoeg vind ik.
Zo ziet het er bij mij uit (ter plekke van knooppunt Waverbrug):

Uitgezoomd:
WaverbrugOut.jpeg
Wat meer ingezoomd:
WaverbrugHalf.jpeg
Verder ingezoomd:
WaverbrugIn.jpeg
Poppink schreef:
ma 31 jan, 2022 23:14
... Ik dacht dat ik redelijk wat snap van computers, mobieltjes en navigatie, maar BRouter en OSMAnd is voor my een open street te ver. (en ik ben niet van zins om een navigatie app te kopen)
Ik heb gezocht en gezocht en denk het nu gevonden te hebben met BRouter-Web...
Klopt: dit bedoelen we met 'brouter'. Dus niet een app, maar de webversie.

Fijn dat je nu een goede gratis mogelijkheid hebt om fietsroutes uit te zetten. 👍
Poppink schreef:
zo 19 sep, 2021 22:31
Even een update.
Windy maps heeft tegenwoordig ook alle knooppunten op de kaart staan.
Dat wil zeggen.... Bijna.
De knooppunten zelf staan er niet op maar de route tussen de knooppunten wordt aangegeven met de nummers van de knooppunten aan beide zijden.
Flix schreef:
di 01 feb, 2022 01:15
Zo ziet het er bij mij uit (ter plekke van knooppunt Waverbrug):
Ah, duidelijk.
We bedoelen hetzelfde maar gebruiken ieder een andere app.
Ik had het over Windy Maps op de Android telefoon.
Je gebruikt een andere app. Welke?


EDIT
Zojuist zag ik de tip van @Remko-opreis van Opencampingmap.
Ziet er goed uit.
Ik wilde idd alleen maar ter info laten zien wat het effect van inzoomen in 'mijn' app is, icm knooppunten.
Het gaat bij mij om Pocket Earth op een iPhone, met de keuze op offline/Fietsen (ipv offline/Standaard).

Maar kun je als kaart ook niet kiezen voor CycloOSM of OpenCycleMap o.i.d.?
Zodat je duidelijk knooppunten, etc, ziet.
Windymaps is een Tsjechische app, daar is het fenomeen van fietsknooppuntroutes nog niet bekend. Je zou ook Osmand kunnen downloaden, hoef je niet ver in te zoomen om knooppunten te kunnen zien:
IMG_20220201_163844.jpg
De tovenaar schreef:
di 01 feb, 2022 16:42
Windymaps is een Tsjechische app, daar is het fenomeen van fietsknooppuntroutes nog niet bekend.
De nummers staan op de routes, de knooppunten zelf moet je raden.
Maar wat een mooi plaatje Tovenaar.
Ik zie mijn geboorteplek op die kaartuitsnede.
Als je op de phone navigeert, zijn de knoopuntnummers ook helemaal niet meer van belang. Want die nummers heb je nodig om te zorgen dat je dmv bordjes op een knooppuntroute blijft, en dat doe je nu door op de elektronische kaart de knooppuntroute-track te volgen.
Althans, zo doe ik het.
Ik zag zojuist dat @DeFiets Topo GPS noemde in 'Voormalige LF routes'.
Lijkt me een mooie aanvulling voor de route (navigatie) apps.
Voor Android en iPhone/iPad.
Je koopt een offline kaart eenmalig en hebt altijd gratis updates. Geen maandabonnement of zo.
Je kan GPX importeren en exporteren.
Ziet er goed uit.
Verbeter me als het niet klopt.

EDIT
Duitsland koop je voor 4,99 inclusief updates en Frankrijk gaat met jaarlijkse abonnement van 15,99, jammer.
TopoGPS zijn wel rasterkaarten ipv vectorkaarten. Maw het zijn scans van bitmap plaatjes en dat werkt niet lekker als je in en uitzoomt, zie hier een voorbeeld. Bovendien moet je ze per land aanschaffen en dan kan dat aardig oplopen qua kosten. En ik vraag me af, routeert dat wel en op basis waarvan? Niet op basis van de onderliggende topokaarten neem ik aan.
Ik kan bij Galileo Guru kiezen uit verschillende kaarten, is dat bij andere apps niet het geval?
Zo fiets ik altijd op de offline-kaarten van Galileo Guru, stad of fietsen, maar wil tijdens een rust nog wel eens op OpenCycleMaps kijken. Voor fietsen en het volgen van een kruimelspoor vind ik OpenCycleMaps te onrustig.
95E6CCBE-A9A6-4527-86F3-3F21831E6AA0.png
Voor de volledigheid: deze app Galileo is herbenoemt naar Guru.
In Osmand kan je ook online maps toevoegen:
IMG_20220206_112038.jpg
Deze lijst toont lang niet alle kaarten, je kan nog veel meer toevoegen, zie https://docs.osmand.net/en/main@latest/ ... aster-maps
In Locus ook.
Méér is lang niet altijd beter.