Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Powerbank aansluiten op naafdynamo - Forum Wereldfietser

Powerbank aansluiten op naafdynamo

Technisch vraagje van iemand die niet technisch is (hou het antwoord dus een beetje simpel :wink: )

Ik wil mijn naafdynamo rechtstreeks aansluiten op een powerbank zonder een omvormer (dat kan toch?).
Nu dacht ik slim te zijn en de kabel van een micro usb aan een kant door te knippen en de twee draadjes te verbinden met de dynamo.
Grote verrassing: het zijn 4 draadjes en een een metalen omhulsel :oops:

Heeft iemand een briljante simpele oplossing om de powerbank aan te sluiten?

Erik
Met een omvormer :wink: lukt het vast
Een naafdynamo levert een wisselspanning, een powerbank lust alleen gelijkspanning. Gaat dus niet werken.
Er is fietsverlichting die je kunt aansluiten op een naafdynamo die voorzien is van een extra usb aansluiting voor div randapperatuur op te laden.
Dank alvast voor jullie reacties. En ik begrijp ze :D
Het zal dus toch wel een omvormer worden (een goede voorlamp heb ik al).
Volgens mij is de Kemo redelijk betaalbaar, of kan het nog simpeler?

Erik
Ik heb van de kerstvakantie de minimallader gebouwd: https://fahrradzukunft.de/12/minimal-lader/
Het handjevol onderdelen van een paar euro is het minimum dat nodig is om de wisselstroom van je naafdynamo om te zetten in iets voedzaams voor je powerbank. Heb er nog geen ervaring mee op de fiets (de naafdynamo is net ingespaakt), maar biketory is er positief over: https://biketory.nl/content/46/minimal_ ... r_usb.html
Ik neem aan dat je de powerbank wilt opladen met je naafdynamo. Dan moet er een omvormer tussen.
Er is verschil in prijs en prestaties en er is al het een en ander over geschreven.
Zie de artikelen "Steckdose unterwegs" in https://fahrradzukunft.de/archiv/
En als je liever Engels leest: https://www.cyclingabout.com/best-dynam ... kepacking/.
Niks mis met het opladen van een powerbank op deze manier maar de vraag is waar je die dan vervolgens voor gaat gebruiken. Als het is om je gps of smartphone mee op te laten zou ik dat rechtstreeks doen door de accu/powerbank direct door te schakelen naar genoemde apparaten. Moet je wel een accu hebben waar opladen en stroom afgeven aan een apparaat tegelijk kan.
Dank voor de reacties.
Ik heb een Kemo van €25 besteld, dat valt nog te overzien.
Ik ga proberen een wakawaka, die ik al jaren heb en het goed doet, als buffer te gebruiken.
In een eerder draadje stond dat deze tegelijk kan laden en ontladen.
We zullen het zien.
Eigenlijk is mijn nieuwe son dynamo een guilty pleasure, want met de wakawaka redde ik me prima. Ik doe 5 weken met een lading op de smartphone, door alleen even een appje te sturen dat ik nog leef. De gps zet ik alleen aan bij kruisingen, hiermee doe ik drie weken met een setje batterijen. Gaat ook wel eens mis als je onverhard rijdt en het begrip kruising wat vaag is, letterlijk en figuurlijk, maar dat is ook weer de charme van fietsen.
Ik had een nieuw voorwiel nodig, dus daarom meteen maar helemaal los gegaan.
Als je binnenkort iemand met big smile met licht aan overdag ziet fietsen, ben ik het :D

Erik
Grappig, ik heb zojuist ook zelf een USB lader gebouwd.
een paar diodes om van wisselspanning gelijk spannig te maken en dan deze convertor erachter
RobotDyn DC-DC Verstelbare Step-down Buck Converter LM2596 3A, en ik heb een oude usb kabel gebruikt om mijn apparaten te kunnen laden, totale kosten €4,00

Ik ga hem deze week op de fiets zetten en kijken of het een beetje werkt, overigens kwam ik er net achter dat een iphone opladen dan niet lukt, zodra die aangaat zit er een detectie systeem in en stopt met laden,
Dit kun je oplossen door alle 4 de draadjes te gebruiken, de middelste twee moeten dan via een weerstands brug aangelosten worden.

Zodra het werkt en iemand heeft interesse wil ik het schema wel delen
Zojuist eerste rondje gemaakt, uitgangs spanning op de usb poort was >20 volt. Daar kan usb apparatuur niet tegen. Ik heb hem nu afgesteld op een uitgangsspanning van 5 volt. Helaas is het donker en dan kan ik de meetapparatuur niet aflezen. Morgen weer verder knuselen
Z'n Step-down Buck Converter zijn de kosten niet en is wel een beter idee dan de minimallader.

Bij de minimallader wordt de spanning hoger dan 5 V door de zenerdiode omgezet in warmte bij de LM2596 wordt de spanning naar beneden getransformeerd waardoor je meer stroom overhoudt.

De maximale ingangsspanning van de LM2596 is 35 Volt, voor deze naafdynamo loopt de spanning ongeveer gelijk op met de snelheid in km/h:



Dat is de onbelaste spanning, als je de dynamo belast zal de spanning lager blijven maar berg af dus niet zonder belasting.
Mooi filmpje, voorwiel op de rollerbank en 100km per uur halen, dus de dynamo geeft bij benadering 1 volt per km/h af.
Wat heb je gebruikt voor die rollerbank?

Ik heb vanmorgen de eerste echte test uitgevoerd.
Garmin Edge 1000 aan de USB lader, ik heb twee meters gebruikt, een Mulitmeter gaf bij 20km/h ongeveer 18volt AC op de dynamo, de usb spanning was 4,9 volt.
Na 2KM fietsen met gemiddeld 20km/h was de batterij van 69% naar 73% geladen. Niet slecht voor dit experiment.

Ik had al wel nagedacht over te hoge ingangsspanning, ik zal in mijn lab een paar testjes gaan doen met zenerdiodes op ingangsspanning en die maximaal op de 30 tot 35 volt houden.

Een tweede punt is de uitgangsspanning, rond de 16km/h zit je op de grens van wel of niet laden, de garmin zit dan constant te piepen (wel laden/niet laden). Misschien is de beste methode om te laden via een powerbank, dan heb je dit gezeur niet.
In de forumslader van Jens zitten ook batterijen, dat is niet voor niets :)

Overigens heb ik nu deze nog besteld: QSKJ DC-DC Step-down Buck Converter 4x2A - 5V met 4xUSB bij het zelfde bedrijf.
Nog kleiner en USB connectoren op de print gemonteerd.
Misschien rare vraag, maar wat gebeurt er als je met 60 per uur dan de berg afgaat ?
de spanning die de dynamo afgeeft kan hoog oplopen, vooral als je niets op de usb lader hebt zitten wat stroom gebruikt, de chip in de spanningsconvertor kan 35volt aan, wordt deze spanning hoger dan zal de chip kapot gaan
? dus bij meer dan 35 km/u gaat iets kapot, terwijl het voor gebruik op de fiets bedoeld is?
ontwerpfoutje?
misschien begrijp ik het niet goed want ik ben niet zo van de elektriefiezemedingen :wink:
JandeFietser schreef:
ma 11 jan, 2021 14:54
Wat heb je gebruikt voor die rollerbank?
Het filmpje is niet van mij dus die vraag kan ik niet beantwoorden.

Ik had al wel nagedacht over te hoge ingangsspanning, ik zal in mijn lab een paar testjes gaan doen met zenerdiodes op ingangsspanning en die maximaal op de 30 tot 35 volt houden.
Dat is zeker een goede optie.

Een andere optie is deze DC-DC Step down convertor die een ingangsspanning van 60 Volt kan hebben, daar kom je in de praktijk nooit overheen.
:shock: :shock: :shock:
erikveenstra schreef:
vr 08 jan, 2021 20:42
Technisch vraagje van iemand die niet technisch is (hou het antwoord dus een beetje simpel :wink:
daulagari schreef: Een andere optie is deze DC-DC Step down convertor die een ingangsspanning van 60 Volt kan hebben, daar kom je in de praktijk nooit overheen
ken je het nog volgen. :D :roll:
ontwerp fout wil ik het niet noemen, het is een experiment om te zien of ik zelf zoiets kan maken. Het blijkt dat je met allerlei zaken te maken krijgt die je van te voren niet kan overzien. Als je niet probeert, leer je niets :)
Dag Peter,
Ik kan het niet meer volgen, maar ik vind het nog wel een redelijk vrolijke manier van reageren zonder gelijkhebberij en dan is het helemaal OK :D
Dan blijft dit forum een leuke manier van contact en informatie uitwisselen.

Erik