Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Powerbank aansluiten op naafdynamo - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Powerbank aansluiten op naafdynamo

Die b-charge ziet er best wel interessant uit.
https://www.sartoribikes.com/en/bicycle ... -b-charge/
De Kemo M-172N is wat goedkoper en bij de b-charge komen er nog verzendkosten overheen.
Ben benieuwd naar de output van beiden.

Ik heb ook even de Wakawaka getest op gelijktijdig laden en ontladen en het blijkt dat die dat doet.
Van mijn allereerste Wakawaka herinner ik mij dat gelijktijdig laden en ontladen niet werkte.
De Wakawaka is dus geschikt als bufferaccu.
Misschien kijk ik er overheen maar ik zie nergens staan hoe groot die op te laden powerbank is. Dat lijkt me wel van belang, anders ben je de hele dag aan het trappen en zit hij 's avonds nog maar half vol. Zelf heb ik een 37 Wh powerbank en die laad ik met een snellader in 2,5 uur helemaal op. Volgens dat leuke grafiekje (eerder in deze post) levert de Forumslader bij 20 km/uur een vermogen van 5 watt. Daar ga ik die powerbank van 37 Wh redelijkerwijs niet in een dag fietsen mee opladen. En juist op tochten waar je dat wèl zou willen (de natuur in) ga je die gemiddelde snelheid van 20 km/u zeker niet halen en moet je nog langer trappen om de powerbank vol te krijgen. Overigens begreep ik dat het opladen van een powerbank via een USB-lader die zelf ook al een powerbank ingebouwd heeft (zoals de forumslader) uit rendementsoogpunt een slechte keuze is.

En al zou je meer vermogen uit je fiets kunnen peuren (middels de Pedalcell), je moet dat wel zèlf opbrengen. Ik merk nu al dat als ik mijn licht uit doe (SON dynamo met SON verlichting) het gezoem van mijn Almotion duidelijk in frequentie toeneemt. Het is een beetje natte vinger werk maar bij snelheden boven de 20 km/uur merk ik het verschil duidelijk en rij ik zonder licht aan sneller. Alee Denham schrijft niet voor niets "There is no such thing as free energy! Do you want a powerful charging system? Ok, well you’re going to have to pedal a bit harder for it." Dat geldt ook voor je verlichting.

Dus mijn conclusies is: een dynamo-lader is leuk om rechtstreeks je telefoon mee op te laden, maar meer ook niet. Die 37 Wh powerbank van mij weegt 217 gram en de bijbehorende snellader met snoeren 122 gram. Volumineus is de powerbank ook niet (136x71x15 mm) en ik kan er drie keer mijn mobiele telefoon mee opladen. Met de powerbank kan je ook de accu van je camera opladen of zelfs ook de AA-batterijen voor in je GPS. (hoewel dat water naar de zee dragen is). In een koffiepauze even de powerbank bijladen en ik kan weer even vooruit. Desnoods neem ik twee van die 37 Wh powerbanks mee. Als me dat een hele dag Dynamo Hub Drag scheelt is met het dat wel waard :-)
WillemT schreef:
do 13 apr, 2023 11:44

Dus mijn conclusies is: een dynamo-lader is leuk om rechtstreeks je telefoon mee op te laden, maar meer ook niet.
Of je neemt er een dynamolader met een bufferaccu.

Als je met de dynamolader eerst een powerbank op gaat laden en met die powerbank daarna pas weer smartphone/gps/lampjes/etc dan heb je tweemaal rendementsverlies. Wordt het niet veel efficiënter van lijkt me zo.
Jurr schreef:
do 13 apr, 2023 12:12
Of je neemt er een dynamolader met een bufferaccu.
Maar ook die bufferaccu wordt niet "gratis" gevuld :-). Ook daar zal je voor moeten trappen.
WillemT schreef:
do 13 apr, 2023 12:33

Maar ook die bufferaccu wordt niet "gratis" gevuld :-). Ook daar zal je voor moeten trappen.
Oh jazeker. Maar ik zou het wel zoveel mogelijk direct aansluiten.

Binnenkort maar eens serieus op pad met mijn forum-Forumslader... nu weet ik alleen dat 'ie het doet en niet veel meer praktijkervaring dan dat ;)
Jurr schreef:
do 13 apr, 2023 12:12
WillemT schreef:
do 13 apr, 2023 11:44
Dus mijn conclusies is: een dynamo-lader is leuk om rechtstreeks je telefoon mee op te laden, maar meer ook niet.
Of je neemt er een dynamolader met een bufferaccu.
Dan heb je een powerbank met dynamo aansluiting! Heel handig, heb ik zelf al ondervonden. Ik rijdt met een SON / Bike Energy Harvester combinatie. Behalve dat je vanalles met een USB aansluiting ermee kunt opladen (telefoon, smartwatch, e-reader, oplaadbaar achterlampje), kun je er 's winters ook een koplamp in pluggen. Met het populair worden van e-bikes komen er steeds meer koplampen op de markt die met 5 V gelijkspanning uit de voeten kunnen. :D

Voor mij is mijn dynamolader met bufferaccu een soort van "electrisch Zwitsers zakmes". Daarbij geldt de insteek dat ik op de fiets niet afhankelijk wil zijn van stopcontacten onderweg.
Ben je onderweg bereid om zo nu en dan ergens te stoppen om je powerbank / telefoon bij te laden dan heb je geen dynamo + lader nodig. Dat gecombineerd met de behoefte aan electriciteit (alleen navigeren of navigeren + appen + bloggen +...) leidt tot een bewuste keuze voor het één of het ander.

Dat een dynamo extra weerstand geeft klopt, maar die ervaar ik in praktijk niet of nauwelijks.
henk huizenga schreef:
za 27 feb, 2021 09:35
Wij hebben bewust bij onze nieuwe fietsen geen usb lader laten monteren op de Son naaf. Reden was dat een forumslader kwalitatief niet robuust is en de andere modellen een hoge rijsnelheid vergen.

Wij laten het dus bij het oude. In ons geval niet al te veel kijken op de telefoon, een powerbank , batterijlader voor de garmin en een camping stekker in de tas zodat je kan tappen op een campingplekje waar wel stroom is, dat heeft de voorkeur boven het washok 😀.

Update: voor de zoveelste fiets, nu een gravelbike, waarmee ik in 2024 een rondje Noordkaap mee ga fietsen heb ik een Son laten monteren en wel een forumslader aangeschaft. Doel is om de garmin 1040 van stroom te kunnen voorzien en de telefoon. Wil minder afhankelijk zijn van een evt camping oid
Vorig jaar ook een SON-voorwiel aangeschaft.
Op basis van deze site https://fahrradzukunft.de/archiv en dan de serie "Steckdose unterwegs" heb ik gekozen voor de APPCON3000.
De Forumslader presteert weliswaar beter maar die is volgens mij alleen geschikt voor inbouw in een Ahead stuurpen, en die heb ik niet. Ook al had ik die wel dan had ik misschien ook gekozen voor de APPCON omdat je de powerbank in je tent mee kunt nemen en dan bijvoorbeeld je telefoon kunt opladen. Tijdens het fietsen is de Garmin GPS aangesloten.
Heb hm nu een paar keer meegehad en bevalt goed, laadt ook op bij lage rijsnelheden.

De APPCON3000 is niet meer leverbaar. Enige tijd geleden zag ik op de site dat rond kerst de APPCON5000 zou verschijnen, maar ik kan dat nu niet meer terugvinden.🤔
De forumslader is er ook in een versie die niet in je stuurbuis past, al is dat voor veel fietsen wel de mooiste oplossing, De Forumslader Pro (levertijd inmiddels 3 maanden) sluit je met een kabel aan, die kan dan bijvoorbeeld in je stuurtas een plekje hebben of in mijn geval onder de stoel van mijn ligfiets.
Kwam dit langlopende topic tegen. Als je langere tijd buiten bereik van een stopcontact bent wordt dit natuurlijk een optie. Ik weet dat portable opvouwbare zonnepanelen hier ook genoeg besproken zijn. Toen vroeg ik me af of een klein windgeneratortje ook een optie zou zijn. Desnoods in combinatie. Zoeken op windgenerator levert 0 hits op hier.

Met 'windmolen opladen' vond ik iets heel ouds met een link die niet meer werkt.
viewtopic.php?p=85533

Je kunt een klein windgeneratortje evt. tijdens het fietsen gebruiken maar ook als je stilstaat en het lekker waait, net als een zonnepaneel. Bestaat daar een haalbare optie voor? Is dat ooit uitgediept? Niet 'lopen met molentjes' maar 'fietsen met molentjes' dus. :D

Het is maar een idee.
Man Met Fiets schreef:
do 19 okt, 2023 13:34
Kwam dit langlopende topic tegen. Als je langere tijd buiten bereik van een stopcontact bent wordt dit natuurlijk een optie. Ik weet dat portable opvouwbare zonnepanelen hier ook genoeg besproken zijn. Toen vroeg ik me af of een klein windgeneratortje ook een optie zou zijn. Desnoods in combinatie. Zoeken op windgenerator levert 0 hits op hier.

Met 'windmolen opladen' vond ik iets heel ouds met een link die niet meer werkt.
viewtopic.php?p=85533

Je kunt een klein windgeneratortje evt. tijdens het fietsen gebruiken maar ook als je stilstaat en het lekker waait, net als een zonnepaneel. Bestaat daar een haalbare optie voor? Is dat ooit uitgediept? Niet 'lopen met molentjes' maar 'fietsen met molentjes' dus. :D

Het is maar een idee.
die windmolens zijn er nog, leveren 12 volt, dus een usb buck convertor ertussen en je kunt laden
https://www.vevor.nl/windturbine-c_10731
Nu nog 1 die je kan gebruiken terwijl je fietst. Dus een stuk kleiner.
Ik probeer met uiterste inspanning dit draadje te volgen maar het is erg technisch. Natuurkunde is erg fascinerend maar de getallen erachter vind ik wat ongrijpbaar. Ik ben me aan het inlezen hoe ik de electronica zo efficiënt mogelijk kan gebruiken voor een fietstocht door Spanje. Ik kan enige hulp wel goed gebruiken!

Ik heb zelf een Cycle2Charge-omvormer en een Sondynamo op mijn fiets. Deze werkt volgens de gegevens al vanaf 12 km per uur en dat haal ik makkelijk. De IPhone gebruik ik voor navigatie, werkt prima maar kost natuurlijk wel energie. Als ik tussen mijn IPhone en de C2C een powerbank met pass-throughfunctie plaats, is dat dan een werkbare oplossing om mijn telefoon op te laden tijdens en na het fietsen? Wat zijn jullie ervaringen met zo’n constructie?
Dat is zeg maar hoe de forumslader ook werkt, die laadt tijdens het fietsen de accu's op en die geven indien er vraag is (je kan dat ook uitzetten) dan weer stroom om je GPS of telefoon op te laden. Zorg wel dat je niet ook je verlichting aan hebt want dan wordt er niet geladen en wordt je powerbank leeggetrokken door je telefoon.