Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Powerbank aansluiten op naafdynamo - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Powerbank aansluiten op naafdynamo

willem.m schreef:
za 27 feb, 2021 10:05
Ik heb het idee dat er omslachtige en dure oplossingen worden ontwikkeld voor niet-bestaande problemen. Koop voor enkele tientjes een extra powerbank en klaar is kees. Maar misschien ben ik te dom om de complexiteit van de wereld te doorzien.
Klopt, dat kan ook. Te dom lijkt lijkt mij niet. Doorgaans hou ik ook van eenvoudige oplossingen. Dit leek mij ook gewoon leuk om eens te proberen en bovendien is mijn mobiel (heerlijk om mee te navigeren) na een een uur of 5 fietsen wel behoorlijk leeg. Vervolgens kan ik dan mijn powerbank er mee op laden ( gelijktijdig, 2 x usb ) en als het moet mijn voor - en achterlamp ( een son lampenset kost al gauw rond de 200 euro en mijn lenzyneset de helft ) en E-reader. Misschien niet echt nodig maar toch.
[/quote]

Gezien mijn off-road gebruik leek het mij best een aardige suggestie om de omstandigheden waarin de genoemde dynamo gebruikt wordt even aan te stippen.

't Zou voor mij dan ook niks zijn met als hoofdkleur van mijn fiets doorgaans modderbruin, maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen misschien anders zal zijn.
[/quote]

Snap ik ook hoor. Het was ook een terechte opmerking. Het ging mij even om het algemene principe en niet bedoeld om iemand persoonlijk verwijten te maken
Ok. Fijn als je laat weten hoe het systeem bevalt.
willem.m schreef:
za 27 feb, 2021 10:22
Ok. Fijn als je laat weten hoe systeem bevalt.
Doe ik
geertdebruijn schreef:
za 27 feb, 2021 09:08
Wat ik nou zo fijn vindt is dat als je een suggestie doet om in dit geval wat apparatuur ( vlotter ) op te laden, je voornamelijk reacties krijgt die "beren op de weg-achtig "zijn. Ik snap best dat dit forum bedoeld is om over van alles en nog wat te kletsen en je dus ook kritisch mag zijn maar het lijkt een beetje een sport op zich te worden.
Dit weerhoudt mij er overigens niet van om met enige regelmaat deze site te bezoeken en leuke, praktische verhalen/suggesties op te doen.
Geert, ik ben het met je eens.
Toen ik voor het eerst op dit forum kwam werd er naar mijn mening regelmatig op de man gespeeld.
Vandaag de dag vertelt een ieder over het algemeen zijn of haar eigen verhaal en wordt er bijna niet meer afgekraakt.
Blijft nog steeds dat er niet altijd bij het onderwerp gebleven wordt en daar maak ik mij zeker ook schuldig aan.
Uiteindelijk vind ik zelf de reisverhalen van medeweggebruikers het leukste waarbij ik zonder anderen tekort te willen doen Kees Swart hoog in het vaandel heb staan.
geertdebruijn schreef:
za 27 feb, 2021 10:05
We chose to incorporate supercapacitors over batteries in our product due to their advantages of.
1) Higher charge/discharge efficiency
2) 10X longer lifespan
3) Wider outdoor temperature ranges
4) Safety for volaitle power
Dat is bijzonder selectief "winkelen", alleen alle mogelijke voordelen noemen maar niet één van de nadelen.

Dat doosje op je stuur (76 x 55 x 30 mm) is aardig aan de maat. Stel je voor dat ze 1/3 van de volume voor de elektronica en de behuizing gebruiken dan heb je nog 83 cm3 voor de supercaps en bij 5Wh/l zit je dan op 1500 Joule. 15 Watt is 15 Joule/s dus genoeg om 100 seconde energie op te slaan/af te leveren.

Wat mij betreft hadden ze die buffer weg gelaten en en kleiner/goedkoper doosje gemaakt.
Wel bij de PedallCell iedere 2000 mile de O-ring vervangen. dat kost natuurlijk geen drol, maar je zal zien dat die O-ring het begeeft als de reserve-ring thuis ligt.

$9,99 voor één of voor twee ringen, de website is niet helemaal helder
erikveenstra schreef:
vr 08 jan, 2021 20:42
Technisch vraagje van iemand die niet technisch is (hou het antwoord dus een beetje simpel :wink: )

Ik wil mijn naafdynamo rechtstreeks aansluiten op een powerbank zonder een omvormer (dat kan toch?).
Nu dacht ik slim te zijn en de kabel van een micro usb aan een kant door te knippen en de twee draadjes te verbinden met de dynamo.
Grote verrassing: het zijn 4 draadjes en een een metalen omhulsel :oops:

Heeft iemand een briljante simpele oplossing om de powerbank aan te sluiten?

Erik
Misschien een beetje een late reactie, maar ik heb op mijn koga de naafdynamo verbonden met een klein KEMO kastje ( omvormer, 23 euro) waarvan ik aan een kant de voeding naar koplamp en achterlicht laat lopen, en één draad met USB aansluiting in een HEMA powerbank. Uit de powerbank weer een usb kabel naar mijn Garmin Etrex 32x, of iPhone.
De Kemo heeft ook een schakelaar, die je op alleen verlichting kunt zetten, of op opladen èn verlichting.
Bij Radio Piet in Arnhem is ook een omvormer te koop voor 6 euro, voor de mensen die graag zelf solderen.
De Kemo is beveiligd, er kan niets doorbranden als je bijvoorbeeld met 70 km/ uur de afdaling doet.
Mooie input allemaal. Alleen vraag ik me af at dat geeft qua vermogen per gewicht.
De SON naven geven tegenwoordig 5 Watt af blijkbaar, andere modellen gaan tot 12 Watt (bij te trappen).
Ik trap wel wat meer dan 100 Watt (ben niet de gemiddelde reisfietser blijkbaar), maar toch...
Dan vraag ik me af of het die extra 400 gram of wat dan ook waard is.
Een extra pack was al een suggestie. Maar wat met een zonnepaneel(tje)?
Ik bedoel dan geen plank op een aanhanger of Extrawheel of een rekenmachinepaneeltje, maar iets tussenin.
Ik heb een Lifepowr Sun 20 Pro (20 Watt) paneeltje... en de batterypack die ook 230V kan leveren.
Met een DC5521 naar USB-C PD adapter weegt dat 650 gram. Maar er zijn er nu ook met USB C QC 3.0... zoals Powertraveller FALCON 21 die én USB à 5V/3A en DC power geeft voor 470 gram.
Da's qua gewicht gelijklopend met een SON naaf, dat werkt ook als je niet fietst en je hoeft geen extra power te trappen.

Alleen... heeft iemand zo'n setup gebruikt op langere tochten? Vermogen zit goed, bij beetje deftig weer ruim voldoende voor iPad Pro, iPhone 11 Pro, 2 Canon batterijen en Lezyne XL lamp elke dag plus overschot om batterypack 100 Wh vol te houden voor het geval dat... Alleen heb ik er nog geen echte ervaring mee volledig ontkoppeld van de wisselstroomwereld.
geertdebruijn schreef:
vr 26 feb, 2021 15:35
Misschien kun je dit ( https://pedalcell.com/ ) overwegen. Niet zo mooi maar zeer effectief ( hoop ik ). Krijg hem binnenkort
Heb je hem al geprobeerd?
Christophorus schreef:
do 28 okt, 2021 20:48
geertdebruijn schreef:
vr 26 feb, 2021 15:35
Misschien kun je dit ( https://pedalcell.com/ ) overwegen. Niet zo mooi maar zeer effectief ( hoop ik ). Krijg hem binnenkort
Heb je hem al geprobeerd?
Hier?
viewtopic.php?f=21&t=35771#p388001
Het is weer herfst, dus weer meer tijd binnen. Ik ga beginnen aan mij mijn tweede versie van de oplader.
Ik zal binnenkort weer wat posten, heb wel wat kunnen fantaseren om een betere versie te maken. ( Do it your own way )

Net eerst een nieuwe mollenverjager gebouwd. Dat had een hogere prioriteit.
Een simpele elektronische schakeling die elke minuut een piep geeft. De buzzer komt uit een rookmelder, dus geeft best een hard geluid. Ik zet deze op zijn kop in een mollegang.
mol.jpg
voor wie op zoek is naar een goedkope usblader voor een naafdynamo.
https://www.vulcaman.de/?p=513

Ik heb hem niet,dus kan er verder niets over zeggen maar als je een beetje handig bent is het een leuk hebbedingetje
€20 !
Dat is een koopje!
Voor dat geld ga je toch zelf niet solderen?
Ik vind het wel een leuke hobby om wat met elektronica te maken, mijn versie 2 van de lader is klaar.
Begint te laden bij +/- 7km/u, er zit een buffer accu tussen, die kan ook opgeladen worden via een usb lader of een klein zonnepaneeltje.

Alles in een doosje van 10 bij 6cm
USB Lader.jpg
JandeFietser schreef:
di 23 nov, 2021 17:11
Ik vind het wel een leuke hobby om wat met elektronica te maken, mijn versie 2 van de lader is klaar.
Begint te laden bij +/- 7km/u, er zit een buffer accu tussen, die kan ook opgeladen worden via een usb lader of een klein zonnepaneeltje.

Alles in een doosje van 10 bij 6cm
USB Lader.jpg
Jan, ik kan je geen pb sturen anders had ik dat wel gedaan.
Ik krijg morgen een Velogical dynamo. Zou je voor deze een usb lader kunnen maken?
Ik heb nu de Cycle2charge lader, maar die doet het niet goed met deze dynamo.
Ik hoor graag van je.

Groet, André
Ik ken die lader niet, ik ken de specificaties niet, maar als de Cycle2charge lader het niet doet zal er waarschijnlijk niet voldoende vermogen uit de dynamo komen.

Edit: ik zie deze specs:
VELOGICAL obtains a StVZO approval according german law regulation for all three dynamo variations. According to the certification the requirements are met to the power class of 6V 1.5 watts at 15kph (9,3mph) on a digital load according DIN 33958, the new neutral simulation of LED lighting.

6v, 1.5 watt. Ik snap dat de Cycle2charge lader het niet doet. Het vermogen is ontoereikend om maar iets op te laden.
De forumslader is er in een speciale variant voor de velogical dynamo (http://www.forumslader.de/aeltere-versi ... velogical/) of die nog te koop is zal je moeten vragen. Maar het kan dus wel.
Sorry voor de late reactie, maar net terug van een korte vakantie. Op de heenweg ben ik in Keulen bij Velogical op bezoek geweest. Leuke ervaring, enthousiaste techneuten daar. Ik heb de Velogical trekking dynamo gekocht. Ze hadden net een aantal tests gedaan met usb chargers en de B-charge, een italiaans product van Sartori bikes, presteerde heel verdienstelijk. Ik kon hun testmodel overkopen. Verder heb ik een speciaal nokje gekocht (waar ze er maar 3 van hadden) om de dynamo op een remnok te plaatsen (ik heb een oud model Snel Safari trekking fiets). Deze week ga ik alles monteren.
2394DA81-0744-4EB4-A500-A0C6E40B5D1F.jpeg
erikveenstra schreef:
za 09 jan, 2021 11:11
Dank voor de reacties.
Ik heb een Kemo van €25 besteld, dat valt nog te overzien.
Ik ga proberen een wakawaka, die ik al jaren heb en het goed doet, als buffer te gebruiken.
In een eerder draadje stond dat deze tegelijk kan laden en ontladen.
We zullen het zien.
Eigenlijk is mijn nieuwe son dynamo een guilty pleasure, want met de wakawaka redde ik me prima. Ik doe 5 weken met een lading op de smartphone, door alleen even een appje te sturen dat ik nog leef. De gps zet ik alleen aan bij kruisingen, hiermee doe ik drie weken met een setje batterijen. Gaat ook wel eens mis als je onverhard rijdt en het begrip kruising wat vaag is, letterlijk en figuurlijk, maar dat is ook weer de charme van fietsen.
Ik had een nieuw voorwiel nodig, dus daarom meteen maar helemaal los gegaan.
Als je binnenkort iemand met big smile met licht aan overdag ziet fietsen, ben ik het :D

Erik
Dag Erik

wat zijn uw bevindingen over de Kemo, en waar heeft u deze besteld? Ik zit namelijk met hetzelfde probleem.
Groetjes!
Arnaut