Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Powerbank aansluiten op naafdynamo - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Powerbank aansluiten op naafdynamo

geertdebruijn schreef:
vr 26 feb, 2021 18:12

Klopt, de velogical is wat kleiner ( mooier ook ) maar wel duurder. Volgens mij "stopt" de pedalcell bij max 40 KM/H.
Ik ben geen electronicus maar als beweert wordt dat de effectiviteit tot wel 71% oploopt lijkt mij dat een mooie waarde.
Max output 15-20 watt volgens opgave.
Ik wel, en 71% is een goede waarde als de verliezen van de dynamo en de omvormer worden gecombineerd. Het is lastig om efficient te zijn met een groot verschil in voltages, ik vermoed dat ze dat bij deze dynamo hebben opgelost door het voltage van de dynamo zelf te verhogen, zodat je lage verliezen hebt van diodes etc. En dat kan, omdat ze niet vastzitten aan de klassieke 6v standaard van andere dynamo's.
Maar het blijft wel een hoop geld voor een velg-dynamo, meer dan mijn tweedehands fiets.
ErikB81 schreef:
vr 26 feb, 2021 18:39
geertdebruijn schreef:
vr 26 feb, 2021 18:12


Ik wel, en 71% is een goede waarde als de verliezen van de dynamo en de omvormer worden gecombineerd. Het is lastig om efficient te zijn met een groot verschil in voltages, ik vermoed dat ze dat bij deze dynamo hebben opgelost door het voltage van de dynamo zelf te verhogen, zodat je lage verliezen hebt van diodes etc. En dat kan, omdat ze niet vastzitten aan de klassieke 6v standaard van andere dynamo's.
Maar het blijft wel een hoop geld voor een velg-dynamo, meer dan mijn tweedehands fiets.
Als niet electronicus zijnde zal de hogere spanning wel veroorzaakt worden door de hogere snelheid van de dynamo tov. van de naafdynamo. de buiten kant van het wiel beweegt natuurlijk sneller dan de naaf. Hierdoor wordt een hogere spanning verkregen lijkt mij. Deze hogere spanning zal vermoedelijk ook eenvoudiger kunnen worden omgezet in een hogere output.
Dit lijkt mij basic natuurkunde maar hoe het verder gaat ???
Ik wel, en 71% is een goede waarde als de verliezen van de dynamo en de omvormer worden gecombineerd. Het is lastig om efficient te zijn met een groot verschil in voltages, ik vermoed dat ze dat bij deze dynamo hebben opgelost door het voltage van de dynamo zelf te verhogen, zodat je lage verliezen hebt van diodes etc. En dat kan, omdat ze niet vastzitten aan de klassieke 6v standaard van andere dynamo's.
Maar het blijft wel een hoop geld voor een velg-dynamo, meer dan mijn tweedehands fiets.
[/quote]

En blijkbaar wordt er gebruik gemaakt van super condensatoren die ( lijkt mij ) zorgen dat de wisselende voltages efficient benut worden
Klopt dit enigzins ?
Jurr schreef:
vr 26 feb, 2021 18:24
Leuk ding. Houdt 'ie ook van modder?

Kan me voorstellen dat de werking dan wel eens minder fantastisch zou kunnen gaan zijn.
Als de velgen te glad worden zal dat natuurlijk impact hebben op de frictie tussen dynamo en velg. Te veel frictie levert
( te veel ) weerstand en te weinig frictie levert minder draaimoment.
Dus ja het zal invloed hebben maar geen idee in welke mate. Ervaren dus
en nog een plaatje voor de liefhebbers.
Wat is de bron van dit plaatje, de "curve" lijkt me te mooi om waar te zijn. En volgens mij betekent output 15 - 20 Watt ook tenminste input van 15 - 20 Watt. Als ik het goed heb, trapt een beetje vakantiefieetser zo'n 100 Watt Dus je fietst zo'n 3 tot 6 km/h langzamer!.
https://fahrradzukunft.de/30/steckdose-unterwegs-8/

Er is getest met een preproductieversie. De output is aanmerkelijk meer dan de Forumslader, ook bij lagere snelheid. Boven de 25 km/h heeft ie de neiging door te slippen.

Volgens de site van PedalCell wordt de output overigens beperkt tot 5v, 2.4A = 12W.
Dacht ik al, is het toch niet te mooi om waar te zijn. Maar waarom met een velg- ipv een naafdynamo? En ook 12W ga je wel merken bij het fietsen.
geertdebruijn schreef:
vr 26 feb, 2021 16:34
Inderdaag, mooi is ie niet maar volgens specificaties en testrapporten zeer effectief. Mijn fiets is al zo mooi daar kan best iets lelijks op.
Ik ga mezelf echt niet suftrappen om iets op te laden.
Geef mij nog steeds maar de buren met caravan met een stekker, geen gevaar voor diefstal.
Maar ja, ik kampeer nooit 'wild'.
Jurr schreef:
vr 26 feb, 2021 18:24
Leuk ding. Houdt 'ie ook van modder?

Kan me voorstellen dat de werking dan wel eens minder fantastisch zou kunnen gaan zijn.
Vorige week prachtig weer voor velgdynamo's:

1 (3).jpg
geertdebruijn schreef:
vr 26 feb, 2021 18:56
En blijkbaar wordt er gebruik gemaakt van super condensatoren die ( lijkt mij ) zorgen dat de wisselende voltages efficiënt benut worden. Klopt dit enigzins ?
Ik vraag me af hoeveel super condensatoren echt bijdragen aan de efficiency.

Het voordeel van super condensatoren is dat er nauwelijks verlies is wat betreft ontladen en opladen maar tegelijk is de capaciteit nogal laag en ontlaadkarakteristiek ongunstig.
  • Een supercap van 2.5V en 22F (voorbeeld) heeft een energie-inhoud van ~70 Joule maar een goede oplaadbare AA batterij heeft bijv. al een energie-inhoud van ~10500 Joule
  • De spanning van een supercap gaat lineair omhoog en omlaag met de energie-inhoud
Stel je voor dat je telefoon 500 mA gebruikt en je 30 seconde voor een stoplicht moet wachten, dat betekend 75 Joule. Daar is die supercap van 70 Joule al te klein voor omdat je nooit alle 70 Joule eruit krijgt en het circuit dat de (dalende) spanning naar 5 Volt moet omzetten ook niet bijzonder efficiënt is.
@bdr
- wat een prachtige fiets
- hoe heet dat zadel en is het comfortabel om de hele dag op te zitten
- pas alsjeblieft op met die spatborden


Spatborden, de beugels.
Vroeger waren die bevestigd met een solide bevestiging.
Capture.JPG
Vandaag de dag is dat een glijverbinding of een andere constructie die losschiet als er geweld wordt uitgeoefend.
Capture2.JPG
De reden voor die gewijzigde constructie is dat ik als 16-jarige 2 kapotte voortanden heb opgelopen.
Als het voorspatbord blokkeert doordat er een voorwerp tussen wiel en spatbord komt, dan schiet de beugel los en kan het voorwiel mogelijk nog draaien in plaats van blokkeren.

Dan het spatbord zelf.
De U-vorm van de doorsnede geeft enige stevigheid.
Ik ken iemand die mij op een mooie dag begroette met 2 handen in het gips.
Wat was het geval.
Hij had van die platte spatbordjes zoals jij, maar dan nog iets fragieler.
Er geraakte een steen(tje) tussen het voorspatbord en de voorband met als gevolg dat de fiets zijn berijder abrupt afwierp en dat de berijder de klap opving met z'n handen.
En dat konden de beide polsen weer niet goed verdragen.

Zo'n bevestiging van de beugel die los kan schieten, dát vind ik nou echt een schitterende uitvinding.
Daar is over nagedacht.

Een reden waarom ik met dit uitgebreide verhaal kom is onder anderen omdat ik in een revalidatiecentrum heb gewerkt en daar het een en ander heb zien voorbijkomen.
Ik gruwel bijvoorbeeld van mensen die met een spijkerbroek aan in plaats van een leren broek op de motor rijden.
Als je eens wist hoe weinig bescherming zo'n broek en de menselijke huid bieden. Brrrr
Volgens de FAQ van PedalCell is er een buffer voor een pauze van 30 seconden.
5volt 2,4 ampere, dat is het vermogen waar je 2 iphones mee oplaad, normale laadstroom van een iphone is ongeveer 1,5 ampere

je kunt makkelijk meten wat je oplaad met dit metertje ertussen te zetten

https://www.bol.com/nl/p/usb-meter-vol- ... boQAvD_BwE

zoek op usb tester, ook voor een paar euro op amazon


maar dat is 12 watt zonder verlies extra zwaar trappen, krijg je wel sterke benen van :D
Poppink schreef:
vr 26 feb, 2021 23:08
@bdr
- wat een prachtige fiets
- hoe heet dat zadel en is het comfortabel om de hele dag op te zitten
Bedankt voor het compliment. Frame is een Kinesis Tripster A/T dat spijtig genoeg niet meer in deze kleur te krijgen is.

Het zadel is een teer punt. Het is een veel te duur zadel dat ik verstop onder een memory foam hoes van 10€ van de Decathlon. Ik zou graag een goedkoper zadel vinden dat mij even goed past, maar dat heb ik nog niet gevonden. Meer hier.

Poppink schreef:
vr 26 feb, 2021 23:08
- pas alsjeblieft op met die spatborden
Deze spatborden zijn van Curana. Voor- en achterspatbord zijn al omgeplooid geweest. De spatborden zijn goed maar de bevestiging met een plastic clip in het spatbord is slecht, dus die gebruik ik niet. Vooraan gebruik ik een oude geschroefde bevestiging waarbij de stangen zo kunnen uitschuiven, achteraan heb ik alle hardware om het spatbord te bevestigen weggegooid en mijn eigen beugeltjes gemaakt van 1mm dik aluminium, met de schaar uitgeknipt. Het spatbord hangt vast aan het mannetje tussen de zadelbuizen (seatstays) en met een extra beugel aan mijn achterlicht. De beugeltjes van 1mm alu waren een experiment dat ondertussen al een jaar standhoudt.
Wat ik nou zo fijn vindt is dat als je een suggestie doet om in dit geval wat apparatuur ( vlotter ) op te laden, je voornamelijk reacties krijgt die "beren op de weg-achtig "zijn. Ik snap best dat dit forum bedoeld is om over van alles en nog wat te kletsen en je dus ook kritisch mag zijn maar het lijkt een beetje een sport op zich te worden.
Dit weerhoudt mij er overigens niet van om met enige regelmaat deze site te bezoeken en leuke, praktische verhalen/suggesties op te doen.
Ik ga het ding gewoon proberen. Misschien is het prut. Weer wat geleerd. Ik betaal hem zelf en ik kan hem ook uit zetten. Geen weerstand meer behalve wat massa dan maar dat heeft een naafdynamo ook .
Desondanks zal ik laten weten of ie bevalt.
Wij hebben bewust bij onze nieuwe fietsen geen usb lader laten monteren op de Son naaf. Reden was dat een forumslader kwalitatief niet robuust is en de andere modellen een hoge rijsnelheid vergen.

Wij laten het dus bij het oude. In ons geval niet al te veel kijken op de telefoon, een powerbank , batterijlader voor de garmin en een camping stekker in de tas zodat je kan tappen op een campingplekje waar wel stroom is, dat heeft de voorkeur boven het washok 😀.
bdr schreef:
vr 26 feb, 2021 22:41
Jurr schreef:
vr 26 feb, 2021 18:24
Leuk ding. Houdt 'ie ook van modder?

Kan me voorstellen dat de werking dan wel eens minder fantastisch zou kunnen gaan zijn.
Vorige week prachtig weer voor velgdynamo's:


1 (3).jpg
Mooi fietsje trouwens.
geertdebruijn schreef:
za 27 feb, 2021 09:08
Wat ik nou zo fijn vindt is dat als je een suggestie doet om in dit geval wat apparatuur ( vlotter ) op te laden, je voornamelijk reacties krijgt die "beren op de weg-achtig "zijn. Ik snap best dat dit forum bedoeld is om over van alles en nog wat te kletsen en je dus ook kritisch mag zijn maar het lijkt een beetje een sport op zich te worden.
Gezien mijn off-road gebruik leek het mij best een aardige suggestie om de omstandigheden waarin de genoemde dynamo gebruikt wordt even aan te stippen.

't Zou voor mij dan ook niks zijn met als hoofdkleur van mijn fiets doorgaans modderbruin, maar ik kan me voorstellen dat het voor anderen misschien anders zal zijn.
daulagari schreef:
vr 26 feb, 2021 23:01
geertdebruijn schreef:
vr 26 feb, 2021 18:56
En blijkbaar wordt er gebruik gemaakt van super condensatoren die ( lijkt mij ) zorgen dat de wisselende voltages efficiënt benut worden. Klopt dit enigzins ?
Ik vraag me af hoeveel super condensatoren echt bijdragen aan de efficiency.

Het voordeel van super condensatoren is dat er nauwelijks verlies is wat betreft ontladen en opladen maar tegelijk is de capaciteit nogal laag en ontlaadkarakteristiek ongunstig.
  • Een supercap van 2.5V en 22F (voorbeeld) heeft een energie-inhoud van ~70 Joule maar een goede oplaadbare AA batterij heeft bijv. al een energie-inhoud van ~10500 Joule
  • De spanning van een supercap gaat lineair omhoog en omlaag met de energie-inhoud
Stel je voor dat je telefoon 500 mA gebruikt en je 30 seconde voor een stoplicht moet wachten, dat betekend 75 Joule. Daar is die supercap van 70 Joule al te klein voor omdat je nooit alle 70 Joule eruit krijgt en het circuit dat de (dalende) spanning naar 5 Volt moet omzetten ook niet bijzonder efficiënt is.
Ik heb geen idee en neem ommiddelijk aan dat je gelijk hebt.
Overigens weet ik dat het systeem geen opslagcapaciteit ( zoals een batterij ) heeft maar slechts oplaadt.
Onderstaande wordt vermeld en daar heb ik dus ook mijn info van.

PedalCell is not a battery. Batteries are great for storing power long-term but are not the best solution for real-time power generation on bicycles. We chose to incorporate supercapacitors over batteries in our product due to their advantages of.
1) Higher charge/discharge efficiency
2) 10X longer lifespan
3) Wider outdoor temperature ranges
4) Safety for volaitle power
Ik heb het idee dat er omslachtige en dure oplossingen worden ontwikkeld voor niet-bestaande problemen. Koop voor enkele tientjes een extra powerbank en klaar is kees. Maar misschien ben ik te dom om de complexiteit van de wereld te doorzien.