Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Powerbank aansluiten op naafdynamo - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Powerbank aansluiten op naafdynamo

Praktische tip uit ervaring: als je de powerbank van redelijk wat energie wil voorzien, zet je best de koplamp niet aan. Die gebruikt anders ook een deel van die energie. Tip natuurlijk enkel voor overdag :)
daulagari schreef:
di 12 jan, 2021 17:54
JandeFietser schreef:
ma 11 jan, 2021 14:54
Wat heb je gebruikt voor die rollerbank?
Het filmpje is niet van mij dus die vraag kan ik niet beantwoorden.

Ik had al wel nagedacht over te hoge ingangsspanning, ik zal in mijn lab een paar testjes gaan doen met zenerdiodes op ingangsspanning en die maximaal op de 30 tot 35 volt houden.
Dat is zeker een goede optie.

Een andere optie is deze DC-DC Step down convertor die een ingangsspanning van 60 Volt kan hebben, daar kom je in de praktijk nooit overheen.
ik heb deze 60 volt versie besteld, ( ik knijp wil in mijn remmen bij de 60Km/h. )
Vandaag een test gedaan met een 2e convertor, precies dezelfde resultaten als de eerste test, deze heeft al 4 usb connectoren op de print zitten.
Hallo,
Heb de discussie met interesse gevolgd maar ben volgens mij de minst technische. :D :oops: Tot aan de 3-4 reactie was het door mij nog te volgen daarna was ik het kwijt.
Mijn conclusie, koop een wiel met een naafdynamo en een koplamp met een USB aansluiting en je bent klaar. Dan nog een simpele vraag, is iedere naafdynamo geschikt om apparatuur mee op te laden of is dit nog afhankelijk van het geleverde vermogen? aub geen technische berekeningen maar een suggestie voor een naafdynamo die geschikt is :lol: :lol:

vr gr Bennie.
http://www.sintchristophorus.nl/axa-nan ... b-oplader/

Hier staat hoe je een naafdynamo met verlichting en usblader aan moet sluiten.
https://verstraten-elektronica.blogspot ... ynamo.html

Google eens op naafdynamo (Son en Shimano zijn de grote merken) ze leveren allemaal ongeveer 6volt en 3Watt
JandeFietser schreef:
wo 13 jan, 2021 19:45
daulagari schreef:
di 12 jan, 2021 17:54
JandeFietser schreef:
ma 11 jan, 2021 14:54
Wat heb je gebruikt voor die rollerbank?
Het filmpje is niet van mij dus die vraag kan ik niet beantwoorden.

Ik had al wel nagedacht over te hoge ingangsspanning, ik zal in mijn lab een paar testjes gaan doen met zenerdiodes op ingangsspanning en die maximaal op de 30 tot 35 volt houden.
Dat is zeker een goede optie.

Een andere optie is deze DC-DC Step down convertor die een ingangsspanning van 60 Volt kan hebben, daar kom je in de praktijk nooit overheen.
ik heb deze 60 volt versie besteld, ( ik knijp wil in mijn remmen bij de 60Km/h. )
Vandaag een test gedaan met een 2e convertor, precies dezelfde resultaten als de eerste test, deze heeft al 4 usb connectoren op de print zitten.
deze convertor voldoet niet, je moet minimaal 20-22km per uur fietsen voordat je gps of telefoon gaat laden, degene die ik nu gebruikt gaat ongeveer bij 12km/h al laden.

mijn Garmin laadt ongeveer 2% per kilometer terwijl deze aanstaat, een iphone 7 laadt ongeveer 1,5% per kilometer fietsen , deze in stand-by mode ( met snelheid van 19km/h gemiddeld )
JandeFietser schreef:
zo 17 jan, 2021 20:37
daulagari schreef:
di 12 jan, 2021 17:54
Een andere optie is deze DC-DC Step down convertor die een ingangsspanning van 60 Volt kan hebben, daar kom je in de praktijk nooit overheen.
deze convertor voldoet niet, je moet minimaal 20-22km per uur fietsen voordat je gps of telefoon gaat laden, degene die ik nu gebruikt gaat ongeveer bij 12km/h al laden.
Ik had gekeken naar het ingangsspanningsbereik maar zie nu dat ik heb gemist "The most low-voltage difference: 1.5 V, because of it is buck module,to ensure stable output, please keep minimum 1.5 V differential pressure.", eigenlijk moet de ingangsspanning dus 6,5 Volt zijn als je er 5 Volt uit wilt krijgen.

Toch verwacht ik niet dat de spanning bij 12 km/h te laag is, dat filmpje laat bij 12 km/h al 12 V AC zien. Afhankelijk van de gelijkrichterdiodes gaat daar 1-2 Volt af.

Wat ik verwacht is dat op een of andere manier het vermogen te laag is, de reden dat die andere module daar geen last van heeft is waarschijnlijk dat die een betere impedantie matching heeft. Waarschijnlijk zou je met een passende condensator de boel kunnen verbeteren.

De goede performance van de forumslader kom omdat hij meerdere "Schaltstufen" heeft die afhankelijk van de snelheid worden geselecteerd en die hebben ook verschillende matching capaciteiten, zie het schema van de forumslader links boven.
het was een slechte verbinding die het probleem veroorzaakte, er is eigenlijk geen verschil in de beide modules.
de spanning na de gelijkrichter komt niet boven de 17volt uit met 30km/h bij 10km/h zit de spanning op 10volt.
Nu heb ik nog een usb monitoring tool besteld, dan kan ik de laadspanning en de stroom meten.
Ben benieuw hoeveel vermogen ik uit de dynamo weet te halen.

De forumsslader ziet er wel wat gecompliceerder uit, die moet ik nog een goed bekijken, veel componenten en een 7805smd, ik had ook een test met een 7805 gedaan maar na 5 minuten kon je daar een eitje op bakken zo heet werd die
Okay, na het verhelpen van een slechte verbinding gedragen de modules zich hetzelfde, dat klinkt logisch.

Monitoren is een goed idee, mocht je meer vermogen uit je dynamo willen halen kijk dan eens naar z'n bipolaire elco, zie hier voor wat er achter zit.

De forumslader levert op zichzelf geen 5 Volt, alleen 12 volt, die 7805smd is er alleen voor de interne logica. De spanningsomzetting gebeurd door het deel midden bovenin het schema, tussen P1, P2 en P3 zijn onderdeel van een spoel. Het geheel wordt aangestuurd door een batterij management IC waarop software draait.
Hierbij het eindresultaat van de usb lader

Bijlagen

JandeFietser schreef:Hierbij het eindresultaat van de usb lader

Een elektrodoos van de Gamma. :roll:
Ah, typisch gevalletje USBaansluiting.
Ik snabut helemaal. Dank voor deze verhelderende bijdrage.
Misschien kun je dit ( https://pedalcell.com/ ) overwegen. Niet zo mooi maar zeer effectief ( hoop ik ). Krijg hem binnenkort
Krijg je hem of heb je hem voor $ 300 gekocht? Jammer van die lelijke banddynamo. Verder zie ik je review graag tegemoet.
Ik heb hem gekocht. Wordt nog geleverd. Is geen banddynamo maar velddynamo met zeer lichtlopend rubberring op de velg.
Inderdaag, mooi is ie niet maar volgens specificaties en testrapporten zeer effectief. Mijn fiets is al zo mooi daar kan best iets lelijks op.
velddynamo
of velgdynamo? Als dat zou werken, hadden we dat toch al veel eerder gehad?
Dat weet ik zo net nog niet. Het dynamoprincipe blijft natuurlijk overeind. Het is de software ( in het meegeleverde kastje) in combinatie met de lichtlopende dynamo die het zeer effectief maakt. Volgens opgave . Zoals ik al zei, ik ben ook erg benieuwd.
Bert van Sprang schreef:
vr 26 feb, 2021 16:39
velddynamo
of velgdynamo? Als dat zou werken, hadden we dat toch al veel eerder gehad?
Moet natuurlijk velgdynamo zijn.
en nog een plaatje voor de liefhebbers.
Dynamo-USB-Charger-Testing-FahrradZukunft-2020-768x597.png
Er is ook nog een velogical waar je de forumslader op aan kan sluiten, die ziet er iets beter uit dan dit ding, maar zal inclusief de forumslader wel wat duurder zijn.

Die staat dus ook in dat plaatje, ik weet niet of die curve wel zo goed is van Pedalcell, het lijkt me dat je wil dat dat wat afvlakt.
_Peter_ schreef:
vr 26 feb, 2021 17:49
Er is ook nog een velogical waar je de forumslader op aan kan sluiten, die ziet er iets beter uit dan dit ding, maar zal inclusief de forumslader wel wat duurder zijn.

Die staat dus ook in dat plaatje, ik weet niet of die curve wel zo goed is van Pedalcell, het lijkt me dat je wil dat dat wat afvlakt.
Klopt, de velogical is wat kleiner ( mooier ook ) maar wel duurder. Volgens mij "stopt" de pedalcell bij max 40 KM/H.
Ik ben geen electronicus maar als beweert wordt dat de effectiviteit tot wel 71% oploopt lijkt mij dat een mooie waarde.
Max output 15-20 watt volgens opgave.
Ik ben benieuwd en zal wat ervaringen posten. Zonder meetapparatuur want die heb ik niet. Maar oplaadsnelheid van mijn mobiel kan ik natuurlijk makkelijk geven. Van mijn powerbank kan ik niet exacte gegevens geven mbt opladen aangezien ik niet exact weet wanneer hij vol is. Het worden dus tzt. gebruikservaringen.
Eerst nog eens kijken hoe ik de dynamo een beetje netjes kan bevestigen. Magura's op de voorvork geven blijkbaar een probleem qua afstand tot de velg maar wellicht op de liggende achtervork. Afijn , als ie komt ga ik knutselen.
Leuk ding. Houdt 'ie ook van modder?

Kan me voorstellen dat de werking dan wel eens minder fantastisch zou kunnen gaan zijn.