Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Bagage op voorvork - Forum Wereldfietser

Bagage op voorvork

Hi allemaal,

Zomer 2019 ben ik met een MTB door Amerika getrokken, en helemaal verliefd geworden op deze manier van reizen. Waar ik tegenaan liep, was dat de standaard bikepacking uitrusting net niet voldoende ruimte bood, en er geen goede oplossingen waren voor geveerde voorvorken die geen oogjes hebben.

Ik heb hiervoor zelf iets ontworpen/gemaakt en vroeg me eigenlijk af of er animo zou om zoiets op de markt te brengen. Of suggesties zijn ook welkom natuurlijk.

Het zijn eigenlijk twee metalen beugels die dmv een slangenklem om de vork worden geklemd, met rubber er tussen ter bescherming. De drybag wordt door een harnas van parachutebanden vastgehouden, en alle banden komen samen in een aluminium 4-punts gesp.

Zie onderstaand voor wat foto's.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Mooie constructie - zal vast animo voor zijn.
Ziet er strak uit!
Heb al wel redelijk wat geveerde voorvorken gezien die niet meer leer of helemaal niet meer veerde doordat er klemmen omheen waren gezet en te strak aan gedraaid :wink:
Nice!

De beugels zelf bestaan wel min of meer (maar dan veel minder geavanceerd), maar alleen met boutjes voor montage, zoals Problem Solvers Bow Tie Strap Anchors.
Wat moet voorkomen dat het draait? Hoe werkt het? Ik zie geen spanmechanisme. Waar zijn evt. losse eindjes?
ik zou qua klemming kiezen voor klemmen met een (ruime) vaste diameter en dan vulringen bijleveren om zo op de goede diameter van de voorvorkpoten uit te komen. ze krijg je een nette klemming.
met slangenklemmen heb je mensen, die niet stoppen met aandraaien bij 'vast is vast' :) , maar pas stoppen met kracht zetten als... zelfs met een goede handleiding of disclaimer blijft het dan opletten met je aansprakelijkheid. (aansprakelijk gesteld worden betekent zeker niet altijd niet dat de ander gelijk heeft of krijgt, maar het gedoe alleen al... : :( )
of en wat rubber tegen verdraaien en goede tiewraps?

en ik vind het een mooi product! zal zeker een markt voor zijn!
phiets schreef:
zo 13 dec, 2020 15:34
Hi allemaal, .... en helemaal verliefd geworden op deze manier van reizen. ....
Ik meen uit je verhaal af te leiden dat je je bagage aan het onafgeveerde gedeelte van de voorvork bevestigt.
Ik vind dat geen voordeel.

Ik denk dat je idee het beter doet op zgn omgekeerde verende voorvorken.
De bagage is dan afgeveerd.
Maar er zijn maar weinig fietsers die met zo'n vork rijden.
De grootste hobbel zal misschien worden om zo'n ding te laten voldoen aan ISO 4210.
https://www.iso.org/search.html?q=4210
Het goede aan jouw idee is: het is supersimpel en licht, en elke drybag, tentzak of slaapzak is hier met een paar spanbandjes robuust op te bevestigen.

Misschien nog een aandachtspunt:
Als je met een paar kilo in deze tassen off road gaat rijden, komen er heel wat krachten op. Wat voorkomt dat je tassen en de beugels dan je spaken indraaien? Dit mede gezien het feit dat je de slangenklemmen op een geveerde voorvork niet heel erg strak kunt aandraaien.

Overigens zou het ook handig zijn als je systeem ook geschikt is voor niet geveerde voorvorken, die in het bikepacken ook heel populair zijn, en voor vorken die al bevestigingspunten hebben. Dat zou jouw systeem universeel toepasbaar maken.
Huib2 schreef:
di 15 dec, 2020 10:36
Het goede aan jouw idee is: het is supersimpel en licht, en elke drybag, tentzak of slaapzak is hier met een paar spanbandjes robuust op te bevestigen.
Het nadeel van het idee lijkt me dat het gecompliceerd is in gebruik, niet elke drybag er aan bevestigd kan worden en dat het nog de vraag is of het goed blijft zitten als je de fiets gebruikt waarvoor hij bedoeld is. Die voorvering heb je niet om op asfalt te fietsen natuurlijk.
Wat leuk dat jullie allemaal reageren! Bedankt!

Wat betreft inklemmen en (te) strak draaien, vind ik de suggestie van hoogframe inderdaad een goeie. Ik had er zelf ook aan gedacht maar wilde het liefst iets wat universeel past op alle diameters. Zal het toch nog eens overwegen :).

Heb er zelf overigens geen last van ondervonden, terwijl ik 'm met mijn DeWalt op standje max heb aan lopen draaien op mijn Fox 32 vork. Ik kan me echter voorstellen dat sommige vorken daar niet beter van worden!

Wat betreft loskomen van de beugels: zelf heb ik 60+ kmpu downhills, singletracks en allerlei slechte paden in totaal ongeveer 4500km mee gefietst met zo'n 2kg per tas, en de beugels zijn voor zover ik kan zien geen mm verschoven (het helpt dat de beugel en klem allebei van roestvast staal zijn, en geen kunststof). Wat me opviel is dat de drybag relatief gemakkelijk kan "meegeven", terwijl de beugels zelf muurvast zitten (net zoals een seatbag en zadelstang), in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Ortlieb tas die los of zelfs kapot rammelt.
phiets schreef:
vr 18 dec, 2020 18:44
... terwijl ik 'm met mijn DeWalt op standje max heb aan lopen draaien op mijn Fox 32 vork. Ik kan me echter voorstellen dat sommige vorken daar niet beter van worden!
Dat geldt niet alleen voor vorken :shock:
De meeste zoniet alle bouten en moeren op een fiets hebben een maximaal aanhaalmoment dat er niet voor niets is, dus dan kan dat wespkleurige aandraaimonster beter in de kast blijven.

Wel een heftige test die je gedaan hebt trouwens. 8)
Leon schreef:
vr 18 dec, 2020 19:54
phiets schreef:
vr 18 dec, 2020 18:44
... terwijl ik 'm met mijn DeWalt op standje max heb aan lopen draaien op mijn Fox 32 vork. Ik kan me echter voorstellen dat sommige vorken daar niet beter van worden!
Dat geldt niet alleen voor vorken :shock:
De meeste zoniet alle bouten en moeren op een fiets hebben een maximaal aanhaalmoment dat er niet voor niets is,
Momentsleutel (geschikt voor fietsen) staat bij mij op de Kerstverlanglijst... ik moest nu eenmaal wat verzinnen en dan leek dit me tenminste handig (en verstandig) ;)