Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tent, slaapzak, slaapmat - Forum Wereldfietser

Tent, slaapzak, slaapmat

Hallo iedereen

De feestdagen komen eraan en ik ben mijn lijstje aan het maken...

Mijn Santos Travelmaster 3+ heb ik al aangekocht, de fietstassen heb ik ook al.
Nu heb ik echter nog een tent, slaapzak en slaapmat nodig.

Mijn bedoeling is om vanaf mei wat door Europa rond te trekken, dus normaal gezien niet in helse/koude weersomstandigheden.

Wat kunnen jullie allemaal aanraden?

Vriendelijke groeten
Brecht
Tsja, vroeger konden we naar de fietsvakantiewiki verwijzen. Maar het bestuur van zowel vereniging De Wereldfietser als De Vakantiefietser vzw wil dat niet meer en heeft de wiki afgeschaft.
En ik heb geen zin om steeds dezelfde antwoorden in te kloppen, ik ben gekke Henkie niet. (Want het niet steeds op het forum intikken is de reden dat de wiki ooit gemaakt is.)
Dit wordt: zoveel mensen, zoveel meningen ;)

Mijn 2cents: laat je niet verleiden tot het kopen van een 4-seizoenen tent (hoe mooi ze (zoals een Hilleberg Nallo) ook zijn). Een 3-seizoenen tent (met dezelfde afmetingen) heeft over het algemeen een lager gewicht, een kleinere pakmaat en een betere ventilatie.
Kijk voor inspiratie eens in het paklijst topic:

viewtopic.php?f=21&t=35033

Denk aan gewicht en pakvolume. Je tent kan prima tussen twee tassen aan de bagagedrager gehangen tassen op de bagagedrager liggen in z'n eigen zak, maar slaapzak en matje zul je in moeten pakken. Minder volume zorgt voor minder of kleinere tassen en zodat er minder mee gezeuld hoeft te worden ;)
Mijn 2 cents:
Maak er drie aparte topics van. Anders gaan vragen en antwoorden compleet door elkaar lopen. En dat is niet alleen voor jou en ons lastig, maar ook voor toekomstige bezoekers van dit forum, die dit soort draadjes in hun zoektocht naar informatie kunnen gebruiken bij gebrek aan de Wiki waar Leon al aan refereerde.
Kijk ook eens bij Wim:

https://fietsvakantie.home.blog
Brecht schreef:
do 10 dec, 2020 09:57
Wat kunnen jullie allemaal aanraden?
Om een tent, slaapzak en slaapmat te kopen en straks lekker te gaan fietsen.

Onder de boom een mooi boek.
Slaapzak: een drieseizoenenmodel goed tot een paar graden onder nul. Dons, als je er niet allergisch voor bent en weet hoe je de boel droog moet houden. Ruim genoeg voor je comfortwensen. Nagenoeg iedere producent heeft iets wat voldoet.

Matje: een Thermarest Ridgerest. Grote pakmaat maar goedkoop, licht en onverwoestbaar. Evenwel volstrekt af te raden als je op comfort staat.

Tent: geen idee. Je moet eerst weten wat je wilt. Maar doorgaans weet je pas wat je wilt wanneer je een tent hebt die bij nader inzien niet helemaal is wat je wilt. Je kunt vanzelfsprekend ook geluk hebben en meteen de juiste keuze maken.
Een persoon of meer? Budget? Wat voor tassen heb je (achtertassen zijn genoeg)?
Hier wat recente topics over:

Tenten:
viewtopic.php?f=21&t=30895

Slaapmatten:
viewtopic.php?f=21&t=35352

Slaapzakken:
viewtopic.php?f=21&t=28954

Allemaal gericht op 3-seizoenengebruik. Maar er zijn nog veel meer topic's uiteraard. Je zou je vraag in deze topics kunnen posten om gerichtere antwoorden te krijgen.
Ik vond dit ook interessant leesvoer om te helpen keuzes te maken:
https://www.ultimatehiking.net/post/r-w ... -uitgelegd
Kijk bij de tentkeuze ook buiten de standaard, bijv,. Naar een tipi-model. Vaak lichter en ruimer bij laag gewicht (Bijv. De Nigor WickiUp-serie)
Koop als eerste tent niet gelijk een tent van 1000+ euro, de kans dat je eerste tent tegen gaat vallen is vrij groot :oops:
Brecht, heb je een pb gestuurd.
Mocht je op de budget tour willen dan kan je bij mij in Utrecht een Mammut Ajungilak Spring Compact ophalen. (Flesje wijn word gewaardeerd maar hoeft niet ;))
Wij gebruiken deze niet meer. Omdat wij liever samen onder een dekenmodel slaapzak liggen.

Hij heeft een tijdje om marktplaats gestaan maar daar heb ik geen liefhebber gevonden. En weggooien is ook zo zonde.

Met een beetje geluk heb ik ook nog een decathlon Forclaz matje liggen die kan je ook meenemen.

Bijlagen

Polariteit schreef:
za 12 dec, 2020 10:17
Koop als eerste tent niet gelijk een tent van 1000+ euro, de kans dat je eerste tent tegen gaat vallen is vrij groot :oops:
Alleen door veelvuldig kamperen kan je idd steeds beter bepalen wat de "perfecte" tent voor het gebruik is. En alleen voor een perfecte tent zullen (de meeste) mensen 1000+ euro uittrekken.
Brecht schreef:
do 10 dec, 2020 09:57
Wat kunnen jullie allemaal aanraden?
Bij normale zomerse temperaturen heb ik zelf genoeg aan de spotgoedkope slaapzakken van bijvoorbeeld Lidl.

Mijn slaapmat is een Thermarest. Je kunt beter niet zo'n spotgoedkoop slaapmatje kopen omdat die weleens zo glad zijn dat je er van af glijd als je op een helling ligt te slapen. Dus als je toch goedkoop wilt doen moet je zeker even op de stroefheid van het oppervlak letten.

Mijn eigen tenten zijn van Vango. Dit is mijn lievelingsmerk voor tenten geworden.
Mijn 3-persoons Vango kostte ongeveer 150-200 euro. Geen dure tent en goede kwaliteit tentstokken.

Ik heb ook nog een uitklapbaar aluminium windscherm die toevallig ook van Vango is voor mijn brander.
Mijn brander is een benzinebrander van MSR. Die heeft als groot voordeel dat ik hem kan bijvullen op een tankstation.
Hij warmt ook veel sneller eten op dan een gasbrander (weet ik omdat ik daar er een keertje een van geleend heb).

Ik heb ook een afrader voor je: tenten met aluminium tentstokken die bovenin de tent eindigen in een punt. Ik heb zo'n tent gehad en alle kracht kwam blijkbaar op die punt te staan, want in de buurt daarvan braken de stokken. Merk tent weet ik niet meer, maar was wel een A-merk. Dus oppassen met het ontwerp. Kies voor tenten met volkomen ronde bogen. Dan is de buigspanning op de stokken evenredig verdeeld.

Nou, ik hoop dat je hier iets aan hebt.