Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin edge 530 of Wahoo elemnt roam - Forum Wereldfietser

Garmin edge 530 of Wahoo elemnt roam

Zou graag het volgende in de groep gooien:


wie heeft er uit eerste hand ervaring met een garmin 530 en/of een wahoo roam?

Ik ga één van de twee aanschaffen. Heb nog nooit met navigatie gereden. (grotendeels zonder kilometerteller ook. Heerlijk). Nu wordt het toch wel eens tijd. Waarom: ach ja, waarom niet, en: merk nu ik ook mtb en vooral gravelroutes rijdt dat het eigenlijk niet zonder kan. Omdat die niet fysiek aangeduid zijn maar enkel via download, en regelmatig zomaar een paadje op willen waar je het niet gelijk verwacht.

Nu ben ik niet gelijk onhandig maar zeker geen held kwa devices. Het bedienen of doorgronden ervan heeft ook niet speciaal mijn interesse, het zal allemaal wel, functionaliteit moet optimaal zijn en wat ik daarvoor dan moet leren, dat is dan maar zo.

Wat ik vluchtig lees en snap van deze units: allebei bijzonder goed en compleet, de wahoo mogelijk wat meer gebruiksgemak, de garmin wellicht wat meer mogelijkheden, de garmin wellicht sneller in z'n reacties? Dat vind ik wél een cruciaal punt, waar ik ben, en hoe snel hij weet welk pad op een zevensprong in het bos ik nemen moet.
Trainingsfuncties, hoogtefuncties zijn leuk maar niet noodzakelijk. Denk niet dat ik er gelijk sensors aan ga hangen. Strava e.d. doe ik niet aan. Moet een beetje lang met een batterij kunnen (minimaal klokje rond op een vakantiedag). knoppen is prima (denk ik?). stevige mount en evt bescherming is welkom.


Iemand die hier Nuttige Input over leveren kan? Shoot :D !
Ik was ook al een tijdje aan het kijken voor navigatie met de dezelfde interesses mtb, gravel en navigeren ivm fietsvakantie. Ik heb er online een aantal naast elkaar gelegd, mio, garmin en wahoo met name gebruiks gemak en natuurlijk de prijs. Ik ben uitgekomen op een garmin edge explore die ik gistere ook besteld heb voor 174 euro. Puur alleen navigeren geen toeters en bellen erop
Ik neem aan dat je een smartphone hebt.
Probeer eens op dat ding uit of fiets-navigatie je bevalt, en wat je nodig hebt, en wat niet, als je eenmaal mbv een apparaat navigeert. Daarna kun je misschien een betere keuze tussen genoemde devices maken.
half jaartje de 530 in gebruik nu, best wel tevreden over accu en snelheid van berekenen.



Gebruik het voornamelijk met Komoot om te toeren, maar ben ook stukken sneller geworden op de racefiets dmv trainingen en meegekregen sensoren.

Die 530 heeft wel extra MTb functies die de wahoo niet heeft ( dacht ik ).

Denk dat beide wel min of meer werken (voornamelijk route en zo bedienen via je telefoon ).
Ik gebruik zelf de 830, en dan voornamelijk vanwege het touchscreen en de mogelijk snellere berekening van routes. Ze schijnen beide verder redelijk gelijk in wat ze kunnen.
hier staat een zeer uitgebreide review van de 530 (en die van roam kun je er ook vinden)
https://www.dcrainmaker.com/2019/04/gar ... eview.html

Tracks die je van internet download worden soms niet altijd goed ingelezen met als gevolg dat je toch weer loopt te zoeken hoe je het wel voor elkaar kan krijgen, en daarnaast gebruiken de edge toestellen weer een eigen formaat om van alles en nog op te slaan en bij te houden.
De koppeling met je telefoon is dan weer wel perfect.

Ik moet wel zeggen dat ondanks dat ik al een tijdje met een GPS onderweg ben, heeft deze toch ook weer een flinke leercurve of ergerniscurve zo je wilt omdat een Etrex dingen toch weer net even anders doet.

Het is jammer dat er geen simulatie apps zijn die je op je smartphone kan installeren om te zien wat je zelf het prettigst vindt. Ik zou zelf even marktplaats in de gaten houden of iemand er misschien 1 kwijt wil.
Er zijn hier en op fiets.nl verschillende meldingen van Wahoo's die tijdens lange ritten (bv. meerdaagse tochten) volledig crashen. Voor wat jij wil is een Edge 530 overkill, een gewone eTrex kan ook.
Ik heb na een Elemnt Bolt nu een Roam en vind ze beiden super handig en fijn in gebruik. De Roam is luxer dan de Bolt maar in de basis zijn ze gelijk. Wat ik een grote meerwaarde van de Roam vind is dat hij een kleurenscherm heeft en je terug stuurt naar de route als je een verkeerde afslag neemt.

De basis van de Elemnt apparaten is de app, je kan alles instellen in de app en dat is super handig. Indeling van schermen, welke data en welke niet, inladen van routes vanuit Komoot, Strava of andere gekoppelde sites gaat perfect en vanzelf. Je kan een route ook direct inladen in de app.
Nooit crashes of problemen, ik ben echt alleen maar positief over deze apparaten.

En ik heb ook een telefoon maar dit is voor routes echt vele malen handiger. De accu gaat ook veel langer mee.
Voor mij was de overstap naar een GPS apparaat een openbaring: thuis met voorpret een route uitzetten en die vervolgens zonder problemen lekker rijden en ondertussen heerlijk om je heen kijken.
Leuk, nu al veel nuttige informatie!

Micky schreef:
wo 02 dec, 2020 10:39
Ik ben uitgekomen op een garmin edge explore die ik gistere ook besteld heb voor 174 euro. Puur alleen navigeren geen toeters en bellen erop
De explore heb ik eigenlijk niet in overweging genomen vanwege niet 100% waterdicht. Dat is wel een vereiste. Ik rij gerust veel in de regen. Daarom ook vooralsnog ook geen voorkeur voor touchscreen, omdat ik veel met handschoenen rijd. Buiten dat, de functionaliteit lijkt me prima.

Valentino Dailybiker schreef:
wo 02 dec, 2020 11:17
half jaartje de 530 in gebruik nu, best wel tevreden over accu en snelheid van berekenen.
Dat de 530 de snelste processor zou hebben gaat wellicht wel de doorslag geven. Zou me al snel flink ergeren aan moeten wachten op reactie. Wil doorfietsen. Was het je eerste GPS? wat zou je zeggen over het leren bedienen?

_Peter_ schreef:
wo 02 dec, 2020 17:34
Ik gebruik zelf de 830, en dan voornamelijk vanwege het touchscreen en de mogelijk snellere berekening van routes. Ze schijnen beide verder redelijk gelijk in wat ze kunnen.
hier staat een zeer uitgebreide review van de 530 (en die van roam kun je er ook vinden)
https://www.dcrainmaker.com/2019/04/gar ... eview.html
Ah, dat zou me juist richting de 530 sturen. Ben echt bang dat touchscreenbediening met natte handschoenklauwen geen groot succes gaat zijn.

bdr schreef:
wo 02 dec, 2020 18:08
Voor wat jij wil is een Edge 530 overkill,
Wat is er te veel aan? Het lijkt mij eerste indruk al de €50 waard voor een 2.6" scherm van een 530 ipv 2.2" voor een etrex32x, nog los van andere verschillen.

Sonny schreef:
wo 02 dec, 2020 18:29
Ik heb na een Elemnt Bolt nu een Roam en vind ze beiden super handig en fijn in gebruik. De Roam is luxer dan de Bolt maar in de basis zijn ze gelijk. Wat ik een grote meerwaarde van de Roam vind is dat hij een kleurenscherm heeft en je terug stuurt naar de route als je een verkeerde afslag neemt.
Leuk om te horen. Ik ben ook wel gevoelig voor het gebruiksgemak, en het (zeggen ze) fijne scherm. Zolang hij hij voor de rest ook de kwaliteit van de 530 kan bijhouden that is.


Nogmaals dank allen totnogtoe :)
Grandonneur schreef:
wo 02 dec, 2020 20:28
bdr schreef:
wo 02 dec, 2020 18:08
Voor wat jij wil is een Edge 530 overkill,
Wat is er te veel aan? Het lijkt mij eerste indruk al de €50 waard voor een 2.6" scherm van een 530 ipv 2.2" voor een etrex32x, nog los van andere verschillen.
Anderen zouden dan weer €50 geven om snel de batterij van de Edge 530 te kunnen vervangen als ze leeg is. Met overkill bedoel ik dat je geen sensoren wil koppelen en dus een heleboel functies niet gebruikt maar die dingen zitten wel in de weg in de interface. Wat snelheid van reageren betreft zal de 530 waarschijnlijk wel sneller zijn, maar, en dat is een grote maar, de nauwkeurigheid van een navigatietoestel is afhankelijk van het GPS-signaal en dat kan in een bos wel eens een probleem zijn. Het heeft weinig zin een bliksemsnel toestel te kopen als het op 15 of 20 meter na niet weet waar je bent.
Hier al jaren met Wahoo. Eerst een Bolt, nu een ‘normale’ Element. Daarvóór een Garmin edge 800.
Ik hoef geen kleurenscherm en touchscreen.
Batterij gaat aardig lang mee.
Vind de Wahoo net wat makkelijker in gebruik dan een Garmin.

Als je trouwens batterijduur belangrijk vindt, moet je eens bij Lezyne kijken.
Je kunt ook een keer in een van de winkels van Waypoint binnenstappen.
Daar hebben ze ervaring met alle soorten navigatie en kunnen ze aan de hand van jouw eisen een toestel adviseren en ook de verschillen uitleggen. Misschien van tevoren een afspraak maken zodat de juiste persoon aanwezig is.
Ze verhuren ook diverse toestellen.
Zie https://www.gps.nl/
Ik ben er altijd prima geholpen, en heb er verder geen enkel belang bij.
Nog een aanvulling op mijn eerdere bericht: als allereerste had ik een Polar fietscomputer. De app en manier van koppelen was dermate frustrerend en slecht dat ik, hoewel het apparaat toen deed wat ik wilde, hem toch heb weg gedaan.
Toen ik op zoek ging naar een vervanger heb ik afgezien van Lezyne omdat die app, als ik de reviews moet geloven, ook nog wel wat uitdagingen kende.
En qua processor: een snellere processor heeft niet veel zin als de software traag is/slecht geschreven. En in de laptop wereld is sneller niet per definitie gewenst, energiezuinig wel.

Kortom: kijk naar het apparaat als geheel inclusief software want dat is wat de gebruikservaring bepaalt.. Huren om je keuze te bepalen zou dus wel de moeite waard zijn (al heb ik zelf mijn keue gemaakt op basis van reviews).
Ik denk dat de processor ook vooral van belang is bij het inladen, voor de navigatie zelf maakt het denk ik weinig verschil.

Ik heb zelf op de racefiets de Edge Explore met een enorm trage processor. Het inladen van een 100km route duurt een paar minuten, maar eenmaal ingeladen is navigeren geen enkel probleem.
Ik vind op ieder vlak de Wahoo momenteel wel het beste, ik snap best dat er mensen tevreden zijn met hun Garmin, maar die hebben eigenlijk nooit een Wahoo gebruikt denk ik?
Klopt. Hoe creëer je routes i.c.m. een Wahoo? Basecamp (voor Garmin) vind ik i.c.m. met de OFM (bijna altijd) prima werken. Dat kan ook meespelen in de keuze.
Fedor schreef:
za 05 dec, 2020 11:55
Klopt. Hoe creëer je routes i.c.m. een Wahoo? Basecamp (voor Garmin) vind ik i.c.m. met de OFM (bijna altijd) prima werken. Dat kan ook meespelen in de keuze.
Ik denk dat je met basecamp (je kan het gratis downloaden) ook prima routes voor een Wahoo kan maken, vooropgesteld dat deze gpx bestanden in kan lezen of ze zelf om kan zetten naar het juiste format. Daarnaast zijn er natuurlijk legio aan online tools om een route of track te maken. Het is ook maar net waar je vandaan komt. Als instapper is het een minder lastige keuze dan als je al gewent bent aan de nukken van Garmin toestellen. Wahoo zal die zelf ongetwijfeld ook hebben, net als het verschil tussen Windows, Linux en iOS zeg maar, of je vindt het niks of je kan er mee lezen en schrijven.
Met Komoot, Strava of gpx tracks, volgens mij alle manieren die voor Garmin kunnen en meer...
_Peter_ schreef:
za 05 dec, 2020 12:32
Als instapper is het een minder lastige keuze dan als je al gewent bent aan de nukken van Garmin toestellen. Wahoo zal die zelf ongetwijfeld ook hebben, net als het verschil tussen Windows, Linux en iOS zeg maar, of je vindt het niks of je kan er mee lezen en schrijven.
Ik ken geen mensen die van Wahoo naar Garmin zijn gegaan, alleen van Garmin naar anderen - en die zijn over het algemeen blij. Wat ik er van lees ben ik wel tevreden met m'n OSMAND op de foon, misschien wel es een laadsysteem op een naafdynamo staat nog op de wensenlijst.
Shadow schreef:
za 05 dec, 2020 12:48
Ik ken geen mensen die van Wahoo naar Garmin zijn gegaan, alleen van Garmin naar anderen - en die zijn over het algemeen blij.
Dat is idd ook een beetje wat mij sturing geeft: maatje van me rijdt met Garmin, en is er, zoals hij zegt, wel een beetje klaar mee.
Ik neem de 530 in overweging omdat a) die volgens de reviews veel beter is geworden en b) prima betaalbaar is (mening).

Vandaar, elemnt roam maakt goeie kans. Alhoewel flink duurder, dat moet ik even kunnen verantwoorden aan mezelf.
Zelf een Edge 830, omdat de 530 wat beperkingen kent met berekenen van routes.
Afgelopen zomer mee op reis geweest in Denemarken/Noorwegen en ben er super tevreden over. Ik ben al bekend met de Garmin interface, van de GPSMap 60 CSX uit 2007. Hierdoor is de Garmin Edge serie niet een steile leercurve voor mij.
Wel is de Edge serie erg gericht op racefietsen en trainingen. Ik gebruik een hoop features niet, al is hartslag en cadans registreren wel mooi meegenomen.

Belangrijkste reden om de Garmin Edge te gebruiken is weinig stroomgebruik bij het navigeren. Ik kan 2 dagen fietsen met een track en een kaart permanent in beeld op 1 acculading van 3,6V/1Ah. Eenmaal leeg is ie een paar uur weer volgeladen en als je dat met een powerbank doet is dat amper merkbaar omdat 36Wh weinig is.
Dingen als fijne trefzekere bediening en scherm dat goed leesbaar is bij zonlicht zonder backlight, zijn mooi meegenomen.
Als je de Wahoo overweegt zou ik zeker goed kijken naar batterijduur.