Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin edge 530 of Wahoo elemnt roam - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Garmin edge 530 of Wahoo elemnt roam

Shadow schreef:
za 05 dec, 2020 12:48
Ik ken geen mensen die van Wahoo naar Garmin zijn gegaan, alleen van Garmin naar anderen - en die zijn over het algemeen blij.
Er zijn er wel, Stephan van Hienen aka DDX aka >40,000km per jaar, is terug naar Garmin gegaan omdat de Wahoo bij lange ritten teveel crashte. Ook forum-lid jwkeij had deze zomer problemen met de Wahoo maar zou voor geen geld een ander willen. Misschien is dit topic op fiets.nl wel interessant voor Grandonneur.
Dat crashen zat hem eerder in de sync met de telefoon dacht ik?
Nee eerder iets dat als de Wahoo crasht dat je dan routes, kaarten en meer kwijt bent en dus WiFi nodig hebt om hem terug aan de praat te krjigen, althans dat is wat ik heb opgevangen.
Ah duidelijk.
Bepaalde dingen, zoals kaarten downloaden, kan inderdaad alleen via WiFi. Waarschijnlijk is alleen Bluetooth niet snel of stabiel genoeg. Een oplossing hiervoor is om de hotspot functie van je telefoon aan te zetten en je Wahoo daarmee te verbinden. Een simpele oplossing om onderweg bijv. een extra (gratis!) kaart te kunnen downloaden.
Gratis betekent meestal dat je het al betaald hebt - of nog gaat betalen :wink:
Dan kun je maar beter de OFM op je Garmin hebben staan, de kaarten zelf zijn gratis al wordt een donatie op prijs gesteld. Internet daarentegen is niet gratis.
En natuurlijk betaal je er voor (welk merk je ook kiest), alleen de zon schijnt het voor niks te doen. Alleen als je niet ziet dat die schijnt navigeert dat nogal lastig.
bdr schreef:
za 05 dec, 2020 23:04
Shadow schreef:
za 05 dec, 2020 12:48
Ik ken geen mensen die van Wahoo naar Garmin zijn gegaan, alleen van Garmin naar anderen - en die zijn over het algemeen blij.
Er zijn er wel, Stephan van Hienen aka DDX aka >40,000km per jaar, is terug naar Garmin gegaan omdat de Wahoo bij lange ritten teveel crashte. Ook forum-lid jwkeij had deze zomer problemen met de Wahoo maar zou voor geen geld een ander willen. Misschien is dit topic op fiets.nl wel interessant voor Grandonneur.
Maar de ritjes die DDX rijdt zijn dan ook ronduit belachelijk. ;) solo 300 km met 30km/h gemiddeld. En nee, dan overdrijf ik niet.

OT: nee, klopt, ik zou toch niet weer snel terug naar Garmin overstappen.
"Dat de 530 de snelste processor zou hebben gaat wellicht wel de doorslag geven. Zou me al snel flink ergeren aan moeten wachten op reactie. Wil doorfietsen. Was het je eerste GPS? wat zou je zeggen over het leren bedienen?"

nee was zeker niet mijn eerste fiets GPs en helemaal niet mijn eerste Garmin . Tot nu toe is dit wel mijn fijnste Gps .. met garmin heb ik altijd een love/hate relatie gehad.. blij dat derde partijen wel goede softwares kunnen bouwen. ooit met Garmin software begonnen jaartje of 10 geleden.. wereld van verschil nu.

enige nadeel is dat je geen touchscreen hebt.. je kan bijna alles doen alleen adres invoeren is makkelijker via telefoon
Toch maar eens gekeken wat een Wahoo Roam nu is (youtube etc.) en zover ik kan beoordelen is het niets voor mij omdat de kaartweergave een stuk minder is, nog afgezien van het feit dat je niet zelf er (opensource) kaarten op kan zetten.

Ik kan me prima voorstellen dat mensen die kaartweergave van ondergeschikt belang vinden een andere afweging maken, maar voor vakantiefietsen is voor mij de kaart en het lijntje op de kaart van belang. Ik vindt het wel leuk als dingen als snelheid, cadans etc. worden bijgehouden maar dat hoef ik niet te zien tijdens de rit of met wat meer moeite.
Ik heb de Garmin Edge 1000 al weer heel wat jaren. Samen met Garmin Connect en IQ is het gemakkelijk om via de smartphone routes aan te passen in Komoot en snel op je garmin te zetten. Ik heb ook Route You gebruikt maar vanaf Belgie werd ik te vaak over niet fietsbare wandelpaden gestuurd. Die gebruik ik niet meer. Ik laad de Garmin onderweg op met mijn Son dynamo als ik op fietsvakantie ben. Dat batterij is al wat ouder na jaren gebruik dus dat is wel nodig. De Garmin blijft navigeren, ook met externe voeding. Alleen bij lange klimmen werkt het niet omdat de stroom dan soms wegvalt omdat je te langzaam omhoog rijdt. Het scherm gaat dan in een freeze. Met een meegenomen accu gaat het overigens ook. Software is niet altijd even user friendly en routes in de Garmin zelf maken is ook niet altijd een aanrader. De reden dat veel mensen voor Wahoo kiezen is misschien prijs technisch? Mijn vriendin heeft de 820 van Garmin, de 800 serie sluit beter aan bij de prijzen van Wahoo. Ik vind het schermpje van de 820 net te klein maar het voldoet wel. Zij heeft voor de Garmin gekozen omdat ze op de site van Wahoo las dat deze niet geheel waterdicht waren. Maar als je niet met de Wahoo gaat zwemmen is er niets aan de hand.

De kaarten van Garmin en zelfs de turn by turn navigatie werken voor mij prima. Enige puntje is soms de kleur van de aangegeven route die te veel op die van andere aangegeven wegen lijkt. Bij zonlicht of bij te weinig licht is dan de route niet helemaal goed te zien.
Heb alle piepjes en geluidjes op de Garmin Edge uitgezet.
Ik ben overgestapt van een Oregon 700 naar een Edge 1030 plus.

Het grote verschil tussen een outdoor toestel en een Edge is dat een Edge een gpx file met een track gaat uitrekenen en navigatie aanwijzingen gaat geven. Je kan dan supersnel routes tekenen in bijvoorbeeld ridewithgps.

Als je navigatie aanwijzingen wil met een outdoor toestel ben je gebonden aan het omslachtige basecamp. Je kan daar nog perfect met de OFM werken, maar ik heb toch de ervaring dat ik een zelfde route veel sneller maak in ridewithgps dan in Basecamp. Veel internet tools om routes te tekenen zijn veel gebruiksvriendelijker dan Basecamp.

Verder heeft de 1030 plus een groter scherm en een zeer goede batterij. Ik maak soms ritten van 3 uur en dan heb ik 5% batterijverbruik. Al rijdend zou ik die wel niet opladen. De Edges gebruiken nog steeds micro USB en dat is zeer fragiel.
Nadeel is natuurlijk de zeer hoge prijs van de 1030 plus.

I.v.m. touchscreen. Ik zou niet zonder willen. Je kan veel sneller zoeken in het toestel. Om al rijdend het toestel te bedienen gebruik ik de Edge remote. Veel meer dan van pagina wisselen, start/stop doe je best toch niet al rijdend.
Die remote werkt overigens met alle Edges, niet met de outdoor toestellen.
krispie76 schreef:
vr 18 dec, 2020 16:36
I Al rijdend zou ik die wel niet opladen. De Edges gebruiken nog steeds micro USB en dat is zeer fragiel.
Nadeel is natuurlijk de zeer hoge prijs van de 1030 plus.

I.v.m. touchscreen. Ik zou niet zonder willen. Je kan veel sneller zoeken in het toestel. Om al rijdend het toestel te bedienen gebruik ik de Edge remote. Veel meer dan van pagina wisselen, start/stop doe je best toch niet al rijdend.
Die remote werkt overigens met alle Edges, niet met de outdoor toestellen.
Dat Micro USB, het zou fijn zijn als daarvoor een oplossing zou worden gevonden, andere plek voor de stekker zou al veel oplossen (niet onderop) Na een tijdje doen de micro USB stekkertjes het niet meer en kan je een nieuwe kopen.
Het is overigens niet alleen de stekker zelf maar ook waar je het instopt dat aan slijtage onderhevig is. (een kabel kost niet zoveel)
Daar hebben ze dus wat op gevonden en dat zijn magnetische stekkers, het deel wat je loshaalt is dus niet meer de stekker maar de magnetische verbinding, je hebt er die alleen stroom leveren maar ook die data kunnen transporteren. En bijna allemaal hebben ze een ledlampje zodat je kan zien dat er een verbinding is. (of in ieder geval stroom op staat)
In China beter verkrijgbaar dan in NL
https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... +usb+cable

En ik kan je vertellen dat het prima werkt. (ook handig als je vergeet dat de stekker er nog aan zit als je telefoon of GPS nog aan de kabel aangesloten is)
Ha, een magnetische stekker, ik heb er een aan mijn laptop zodat de laptop niet meegetrokken wordt als iemand langsloopt en de kabel met zijn benen meetrekt. Nooit aan gedacht dat die ook goed is voor in de Garmin! gelijk bestellen!
Helemaal mee eens Peter. Ik heb er inmiddels een paar (laptop, telefoon en Kindle) - wel inderdaad goed opletten dat die voor de laptop het juiste wattage heeft + data kan transporteren.
Ik gebruik de magnetische variant ook tussen Forumslader en telefoon en kan me voorstellen dat de Garmin of Wahoo het hier ook prima op doet. Wel zorgen dat je dan wat extra "plugjes" in de juiste soorten mee bestelt.
Na jaren enthousiast gebruik gemaakt te hebben van een Garmin Etrex neig ik nu toch naar een moderner apparaat met interne accu.
Vrienden zweren bij Wahoo maar dat zijn sportieve fietsers en geen fietsreizigers. En dan lees ik hier over crashen en niet waterdicht zijn van de Wahoo. Nou weet ik niet waar ik goed aan doe. Ik ga iig geen €600+ ofzo uitgeven dus topsegment van Garmin valt af.
Wat ik wil is:
- lange accuduur
- helder scherm
- eenvoudig kaarten laden
- eenvoudige bediening
- makkelijk verbinden met telefoon voor uploaden track.

Niet van belang zijn:
- hartslag
- cadans
- calorieën
- andere fratsen.

Tips zijn welkom.
Wat is voor jou een "lange accuduur"?

Gebruikerservaring met een Garmin 530:
viewtopic.php?t=36030&start=60#p393934
Zo lang als met de Etrex gaat niet lukken maar 2 dagen zou wel fijn zijn.
De 530 gaat drie lange fietsdagen mee.

Ga in elk geval niet voor de Explore. Mijn fietsmaat heeft deze, en het is telkens de vraag een of hij er een lange dag fietsen mee haalt.