Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Traditioneel combineren met bikepacking - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Traditioneel combineren met bikepacking

127 berichten
LHTJoost schreef:
zo 20 dec, 2020 19:01
Ik denk dat dat de volgende combi voor mij wel werkt.

- Achtertassen combineren met 2 voorvork-tassen van ongeveer 4 liter per stuk.

Toch maar niet:
- Een rol aan mijn stuur. Vanwege dezelfde reden dat ik geen stuurtas wil.

Welke waterdichte voorvork-tassen en welke voorvork-rekjes zouden jullie mij aanraden?
Dit is de setup die voor mij goed werkt.
Heb aan de voorvork twee aluminium Blackburn cages. Supersterk, licht en relatief plat tegen je vork. Heb twee 8 liter restrap drybags van bikepackingshop.nl
Achterop twee ortlieb backrollers.
2x8 liters vind ik nog best fors voor aan je voorvork.
Ik zoek een manier om een (lichte) stuur-rol weg te houden van de kabels van mijn racefiets en van het stuur, en ik had gedacht aan dit: https://nl.aliexpress.com/item/32810562 ... web201603_.

Met de juiste hoek tussen twee van die dingen moet het wel lukken, hoop ik.
twee van die dingen
Als je dit gaat toevoegen, kun je net zo goed een stuurtas nemen, Voor mijn gevoel doet dit afbreuk aan een basisbeginsel van bikepacking: minder is beter.
Ik gebruik een smalle (en erg lichte) versie van zo'n extender om mijn met systeemcamera en andere zooi gevulde TimTas stuurtas stabiel en op afstand van de kabels te houden. Werkt perfect.

Voor een stuurrol zou het denk ik ook kunnen werken. Zorg wel voor een goede klemming om het stuur.
Bert van Sprang schreef:
wo 23 dec, 2020 21:23
Als je dit gaat toevoegen, kun je net zo goed een stuurtas nemen, Voor mijn gevoel doet dit afbreuk aan een basisbeginsel van bikepacking: minder is beter.
Die basisbeginselen van bikepacking vind ik zelf niet zo belangrijk; wat mij interesseert is wat werkt en wat niet. Ik vond de stuurtassen die ik gezien heb (Vaude, Ortlieb etc.) nogal onhandig.
Daarnaast vind ik twee van die extenders net heel simpel. Er gaat ook enig genoegen uit van het idee dat je ze gebruikt voor iets waarvoor ze niet bedoeld zijn.
Bert van Sprang schreef:
wo 23 dec, 2020 21:23
twee van die dingen
Als je dit gaat toevoegen, kun je net zo goed een stuurtas nemen, Voor mijn gevoel doet dit afbreuk aan een basisbeginsel van bikepacking: minder is beter.
Zoiets dacht ik ook al. Dat hardcore bikepackers straks na 15 jaar research het ideale stuurbagagedevice designen en dat jij en ik dan zien dat dat verdacht veel lijkt op een Aguklikfixhouderstuurtas, net zoals de eind negentiende-eeuwse reisfietsers vanuit het hiernamaals vast een paar van hun uitvindingen zullen zien als ze nu naar beneden kijken.
Op mijn fiets kan trouwens een rol tussen stuurtas en stuur/stuurpen kwijt zonder dat de kabels in de weg zitten. Daar moet ik eens een foto van maken.
Leon schreef:
wo 23 dec, 2020 21:47
Zoiets dacht ik ook al. Dat hardcore bikepackers straks na 15 jaar research het ideale stuurbagagedevice designen en dat jij en ik dan zien dat dat verdacht veel lijkt op een Aguklikfixhouderstuurtas
Ik heb het hier al eens vermeld, denk ik, maar die bikepacking-revolutie doet me denken aan wat er gebeurd is in de backpacking-wereld einde jaren 1990, begin jaren 2000. Toen kwam ultralight erg op.

In het begin was het heel radicaal: een tarp, geen tent! Een rugzak zonder frame!

Nu maakt een bedrijf als Tarptent dingen die wel erg beginnen te lijken op, welja, een tent. En ultralight rugzakken hebben tegenwoordig doorgaans ook een frame.

Waarmee ik niet wil zeggen dat die ultralight-trend fout was. integendeel, het was een nodige reactie op rugzakken die routinematig 3,5 kg of meer wogen etc. Mensen werden zich bewust dat 25 kilogram op de rug misschien niet echt nodig was. Klassieke producenten kwamen tot inkeer, begonnen lichtere dingen te maken en lieten zich inspireren door de ultralighters.

Allemaal erg positief, maar tegelijk had ik wel eens het gevoel dat ultralighters te ver gingen en dingen in de klassieke aanpak afwezen die wel degelijk goed waren (zoals tenten ...). Het enigszins doctrinaire van de ultralighters beviel me niet.

Dat heb ik ook met bikepacking. Ik ben in de voorbije jaren een paar keer zo licht mogelijk op pad gegaan met de fiets en heb daarbij dankbaar gebruik gemaakt van bikepacking-ideeën. Maar wanneer de filosofie in de weg begint te zitten van wat aangenaam (of beter) is, dan houdt het op voor mij.
Leon schreef:
wo 23 dec, 2020 21:47
Zoiets dacht ik ook al. Dat hardcore bikepackers straks na 15 jaar research het ideale stuurbagagedevice designen en dat jij en ik dan zien dat dat verdacht veel lijkt op een Aguklikfixhouderstuurtas,
Zo zou ik een groot voorstander zijn van een harnass (of stuurrol) die gemonteerd kan worden via een Ortlieb/Klickfix-stuurhouder. Gemak (geen gepiel met banden) gecombineerd met meer beschikbare stuurruimte (geen banden), stevigheid (tot 6 kg) en ruimte voor de kabels.
Tot nu toe alleen een Thaise aanbieder gevonden (niet te krijgen in NL), andere merken wagen zich er nog niet aan.
LHTJoost schreef:
wo 23 dec, 2020 18:20
2x8 liters vind ik nog best fors voor aan je voorvork.
Als ze vol zitten wel ja maar heb ze nooit helemaal vol. Alternatief was 4L maar daar paste mijn stoeltje niet in... :lol:
Fedor schreef:
do 24 dec, 2020 07:47

Zo zou ik een groot voorstander zijn van een harnass (of stuurrol) die gemonteerd kan worden via een Ortlieb/Klickfix-stuurhouder.
Idem hier.
Een paar jaar geleden heb ik een stuurtas van Decathlon gekocht met een gelijkaardig klikfiks-ding, om te demonteren en onderdelen te hergebruiken in een zelfgemaakt klikfiks-harnas. Maar die stuurtas is al snel in beslag genomen door mijn vrouw en dat doe-het-zelf-project is er nooit van gekomen.
derdekeer schreef:
do 24 dec, 2020 10:47
Fedor schreef:
do 24 dec, 2020 07:47
Zo zou ik een groot voorstander zijn van een harnass (of stuurrol) die gemonteerd kan worden via een Ortlieb/Klickfix-stuurhouder.
Idem hier.
Een paar jaar geleden heb ik een stuurtas van Decathlon gekocht met een gelijkaardig klikfiks-ding, om te demonteren en onderdelen te hergebruiken in een zelfgemaakt klikfiks-harnas.
Dat idee heb ik ook, althans om een tassenmaker te vragen ( ;) ) om een stuurtas te converteren naar een harnass.

Puntje is wel dat de harnass misschien wat hoog komt te hangen (dus meer voor je stuur i.p.v. er half onder), maar met een "slappere" constructie i.c.m. de zwaartekracht zou dat ook best wel mee kunnen vallen.
Fedor schreef:
do 24 dec, 2020 11:12

Puntje is wel dat de harnass misschien wat hoog komt te hangen (dus meer voor je stuur i.p.v. er half onder), maar met een "slappere" constructie i.c.m. de zwaartekracht zou dat ook best wel mee kunnen vallen.
Voor mij was het plan hoe dan ook om volume en gewicht van die stuurrol laag te houden, mijn tarp van six moon designs bijvoorbeeld.
Een klikfiks-bevestiging vastmaken op een racestuur kan trouwens ook geknoei met kabels vereisen. Maar een systeem harnas + klikfiks lijkt me zeer superieur aan wat ik een paar jaar geleden in de (internet)handel vond.
Fedor schreef:
do 24 dec, 2020 07:47

Zo zou ik een groot voorstander zijn van een harnass (of stuurrol) die gemonteerd kan worden via een Ortlieb/Klickfix-stuurhouder.
Of je stopt er iets in wat het niet nodig maakt om het aan je stuur met 1 klik te verwijderen.

Bij mij zit m'n tent er nu in, soms met tentstokken en haringen. Niet echt de behoefte om die eerst met stuurrol en al van de fiets af te halen eigenlijk.

'k Zou ook de extra afstand tot het stuur zo klein mogelijk houden, die massa aan je stuur zoveel afstand geven komt het stuurgedrag ook niet ten goede. En kabels hebben echt niet zoveel ruimte nodig, als je die al vrij zou willen hebben.
Jurr schreef:
do 24 dec, 2020 12:47
Fedor schreef:
do 24 dec, 2020 07:47
Zo zou ik een groot voorstander zijn van een harnass (of stuurrol) die gemonteerd kan worden via een Ortlieb/Klickfix-stuurhouder.
Of je stopt er iets in wat het niet nodig maakt om het aan je stuur met 1 klik te verwijderen.
Had ik ook al aan gedacht, en dan zo'n losse "voortas" aan de rol voor de camera's, portemonnee e.d. Die is makkelijker los te klikken.
Ik heb een stuurtas,zadeltas, framteas en twee kleine achtertassen.

Prima combinatie!
Fedor schreef:
do 24 dec, 2020 07:47

Zo zou ik een groot voorstander zijn van een harnass (of stuurrol) die gemonteerd kan worden via een Ortlieb/Klickfix-stuurhouder.

Tot nu toe alleen een Thaise aanbieder gevonden (niet te krijgen in NL), andere merken wagen zich er nog niet aan.
Ik vind dat vreemd.
Ik dacht enkele jaren geleden aan een klikfiks-harnas, en wanneer ik een zgn. goed idee heb, ga ik ervan uit dat voor mij honderden, misschien tienduizenden mensen hetzelfde idee al gehad hebben.
Ik verwachtte dus dat tegen 2020 of zo er een klikfiks-harnas op de markt zou zijn.
Er moeten toch fietsers bestaan die willen profiteren van bikepacking-principes zonder daarom helemaal hardcore te gaan met onhandige riempjes en dergelijke.
derdekeer schreef:
vr 25 dec, 2020 20:21
Ik dacht enkele jaren geleden aan een klikfiks-harnas, en wanneer ik een zgn. goed idee heb, ga ik ervan uit dat voor mij honderden, misschien tienduizenden mensen hetzelfde idee al gehad hebben. Ik verwachtte dus dat tegen 2020 of zo er een klikfiks-harnas op de markt zou zijn.
De logica wanneer mensen op een idee komen dat dat ook logsicherwijs tot een product op de markt gaat leiden heb ik al een tijd geleden opgegeven. Enerzijds omdat het aantal mensen met ideeën mij toch niet zo groot lijkt en anderzijds omdat de wereld niet echt is ingericht om de ideeën van mensen die op die ideeën komen te verwezenlijken. Het is denk ik niet onlogisch dat je regelmatig hoort van mensen die hun leven wijden aan het realiseren van hun eigen idee omdat anderen er niet aan willen. Vaak strandt dat schip omdat het krijgen van ideeën andere talenten vergt dan het verwezelijken ervan, maar ook regelmatig omdat de persoon in kwestie meer talent en drive had voor het verwezenlijkingproces dan dat het een goed idee betrof.
Dit onderdeel is gewoon los te koop:

Afbeelding

Daar kunt van alles mee aan je stuur klikken.
Bert van Sprang schreef:
za 26 dec, 2020 15:05
Dit onderdeel is gewoon los te koop:

Afbeelding

Daar kunt van alles mee aan je stuur klikken.
Da's de Basil adapterplaat van €5. Kan je makkelijk zelf een klickfix harnas mee maken.
Zie viewtopic.php?f=21&t=32545&p=328892&hilit=basil#p328892