Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Traditioneel combineren met bikepacking - Forum Wereldfietser

Traditioneel combineren met bikepacking

127 berichten
Hallo,

ik vroeg me af of er ervaring is met het combineren van traditionele uitrusting met bikepacking?
Bijvoorbeeld traditionele achtertassen in combinatie met voorvorktassen op een frame en/of een front-rack met rol.
Reden is dat ik het op een lange trip niet red met alleen achtertassen. Een alternatief is dan wel iets om over na te denken.

Of is dit vloeken in de kerk?
LHTJoost schreef:
ma 30 nov, 2020 14:39
Of is dit vloeken in de kerk?
Nee ;)

Ik ben nu bezig met het verkleinen van mijn spullenboel zodat dit in twee voortasjes op de achterdrager past. Verder extra bidons aan de voorvork en twee feedbags aan het stuur.

Nu alleen nog kijken of ik met de stuurtas uitkom, of deze ga vervangen door een handlebar bag óf een voordrager met tas.

Geen "pure" bikepacking" dus, maar zeker een tussenvorm vergeleken met de "standaard 5 tassen + roltas"
De roltas en stuurtas heb ik al in de ban gedaan. Ik ben benieuwd naar de mogelijkheden.
Stuurtas wegdoen ben ik nog een beetje huiverig over omdat daar bij dagtochtjes vaak de grote camera in zit (grijpklaar) en daar zie ik binnen bikepacking nog niet echt een vervanger voor.

Daarnaast zit er ook veel van waarde in (portemonnee, telefoon, paspoort) en de tas is handig ff mee te nemen een terras op e.d..

Roltas achter heb ik niet. Daar ligt bij mij alleen mijn tent (zo'n 2 kilo), dus niet te veel gewicht hoog op de fiets.

[edit] Roltas - tent - stukje verduidelijkt.
beetje off-topic: mijn tent gaat zo achterop. Hij is meestal nat en dan voegt een roltas niets toe. Maar dit geloof heb ik al in een ader draadje verkondigd.

En ik snap je punt voor de stuurtas maar het nodigt ook uit om het aardig vol te proppen. Echt waardevolle spullen draag ik op mijn lichaam
LHTJoost schreef:
ma 30 nov, 2020 14:59
beetje off-topic: mijn tent gaat zo achterop. Hij is meestal nat en dan voegt een roltas niets toe. Maar dit geloof heb ik al in een ader draadje verkondigd.

En ik snap je punt voor de stuurtas maar het nodigt ook uit om het aardig vol te proppen. Echt waardevolle spullen draag ik op mijn lichaam
Mijn tent ook, heb het ff aangepast want het stond er niet duidelijk ;)

Ik draag verder zo min mogelijk op mijn lijf. Heb leuke wielershirts met zakken achter maar die gebruik ik echt zelden. Ook geen rugzakje of heuptas.
Mogelijke alternatieven:

- Frametas. Maar dan moet je je bidons weer ergens anders kwijt.
- Randonneurtas op voordragertje. Zwaartepunt zit lager en dichter op de draaias dan bij een stuurtas. En meer ruimte. (Tot ca. 17 liter bij een grote)
- Bagagerol of drybag op een voordragertje, al dan niet samen met je tent.
Huib2 schreef:
ma 30 nov, 2020 15:05
- Randonneurtas op voordragertje. Zwaartepunt zit lager en dichter op de draaias dan bij een stuurtas. En meer ruimte. (Tot ca. 17 liter bij een grote)
- Bagagerol of drybag op een voordragertje, al dan niet samen met je tent.
En over voordragers is al een apart topic :)
viewtopic.php?f=23&t=35506#start
Wanneer je net wat meer dan twee achtertassen nodig hebt kun je natuurlijk je voortassen gaan vervangen voor ''iets kleiners", maar als je op zich niet per se nadelen van voortassen hebt (veel offroadsingletracken e.d.) kun je ook overwegen om het met voortassen vóór en achter te doen. Lijkt mij dan optimaal kwa volume/gewicht/gemak/rijgedrag.
Als je wilt minderen is een grote randonneurstas op een dragertje niet wat je wilt. Een kleine stuurtasvind ik echter wel fijn, 1. voor het opbergen van je waardevolle spullen en 2. voor wat gewicht aan de voorkant, wel zo klein dat ik mijn voor wiel nog kan zien.
LHTJoost schreef:
ma 30 nov, 2020 14:39

Of is dit vloeken in de kerk?
Lekker vloeken in die kerk. Overal worden tasjes voor gemaakt, als jij daar voor jezelf een combinatie in kunt vinden die voor jezelf goed bevalt, dan is dat toch prima?

Als je vaardig met een naaimachine bent kun je zelf nog wat uitproberen zoals onder andere op Shane z'n website staat. Of met een goed idee naar een tassenmaker zoals bijvoorbeeld Detour, Merit of Timtas.

Huib2 schreef:
ma 30 nov, 2020 15:05

Frametas. Maar dan moet je je bidons weer ergens anders kwijt.
Of slechts een frametas nemen voor een deel van je frame. Of de bidons wisselen voor een drinkzak. Of bidons in feedbags aan je stuur stoppen, daar kan ik zelfs een literpak sap in kwijt. Mijn bidons hangen door de fullframetas aan m'n voorvork en naast m'n zadeltas.

Genoeg mogelijkheden, gewoon op zoek naar je eigen voorkeuren. En als het toch niet bevalt ben je het hier op het forum of op Marktplaats snel genoeg weer kwijt aan iemand die het ook wil proberen ;)
Ik gebruik de lichte voorwieltassen van Vaude samen met een grote frametas en een rol aan het stuur. Mijn uitrusting is niet superlicht of compact, dus in deze setting kan ik voldoende meenemen voor een tocht van een paar dagen. In de stuurrol zit de tent, achterin de slaapspullen en kleding. In de frametas zit een mini-trangia, reserve-onderdelen en gereedschap en wat eten voor onderweg.
2020-08-14 10.58.26.jpg
Ik heb een recht stuur. Ik neem aan dat ik met een rol problemen krijg met de rem- en versnellingskabels. Of is dat te ondervangen?
LHTJoost schreef:
ma 30 nov, 2020 19:16
Ik heb een recht stuur. Ik neem aan dat ik met een rol problemen krijg met de rem- en versnellingskabels. Of is dat te ondervangen?
Bikepacking-rollen en harnasses hebben afstandshouders zodat er ruimte overblijft voor je kabels.

Als je echt een standaard roltas (kanozak) aan je stuur wilt binden, komt de boel wel klem te zitten.
Fedor schreef:
ma 30 nov, 2020 19:20
LHTJoost schreef:
ma 30 nov, 2020 19:16
Ik heb een recht stuur. Ik neem aan dat ik met een rol problemen krijg met de rem- en versnellingskabels. Of is dat te ondervangen?
Bikepacking-rollen en harnasses hebben afstandshouders zodat er ruimte overblijft voor je kabels.

Als je echt een standaard roltas (kanozak) aan je stuur wilt binden, komt de boel wel klem te zitten.
Volgens mij nog niet genoemd hier (tenzij ik er overheen heb gelezen), maar je zou ook kunnen kijken naar zogenaamde 'anything cages' aan je voorvork. Dan kan je daar bijvoorbeeld slaapzak en matje kwijt, wat een hoop volume in je andere tassen scheelt.
ThomasG schreef:
ma 30 nov, 2020 19:55
Volgens mij nog niet genoemd hier (tenzij ik er overheen heb gelezen), maar je zou ook kunnen kijken naar zogenaamde 'anything cages' aan je voorvork. Dan kan je daar bijvoorbeeld slaapzak en matje kwijt, wat een hoop volume in je andere tassen scheelt.
Slaapzak kan dan nogal uitsteken maar een slaapmat of stoeltje zal zeker goed passen.
Fedor schreef:
ma 30 nov, 2020 20:11
Slaapzak kan dan nogal uitsteken maar een slaapmat of stoeltje zal zeker goed passen.
Een stoeltje samen met bikepacking is toch echt wel vloeken in de kerk! :lol:

De essentie van bikepacking gaat niet alleen over spullen in onhandige tassen stoppen, maar ook over weinig spullen meenemen. En natuurlijk een beker laten bungelen en bij een rotte boomstam koffie zetten (terwijl er 100 meter verderop een picknicktafel staat).

Ik heb mijn boeltje teruggebracht naar 2 grote achtertassen en de tent achterop. Dan heb ik nog ruimte voor de boodschappen. De kunst is spullen zoveel mogelijk dubbel te gebruiken. De achtertassen vangen overdag niet zoveel wind en ik leg ze 's avonds gemakkelijk in mijn tent. De tas met kookspullen draag ik gemakkelijk naar de picknick tafel en de volgende ochtend hang ik het zooitje zo weer aan de fiets.

Ik hou niet zo heel erg van stuiteren, dus rij liefst lange afstanden verhard of half verhard of ga klimmen. Daar hoeft de gewichtsverdeling niet heel speciaal voor te zijn.

De stuurtas maakte het sturen saai, omdat deze zo ver van het balhoofd stond. Deze grote afstand, samen met wat gewicht, maakt het geheel traag. Ik stop nu toch mijn portemonnaie etc. in mijn zakjes van mijn shirt.
groverr schreef:
ma 30 nov, 2020 21:52
Fedor schreef:
ma 30 nov, 2020 20:11
Slaapzak kan dan nogal uitsteken maar een slaapmat of stoeltje zal zeker goed passen.
Een stoeltje samen met bikepacking is toch echt wel vloeken in de kerk! :lol:
Idd :P
De essentie van bikepacking gaat niet alleen over spullen in onhandige tassen stoppen, maar ook over weinig spullen meenemen. En natuurlijk een beker laten bungelen en bij een rotte boomstam koffie zetten (terwijl er 100 meter verderop een picknicktafel staat).
Niet vergeten een foto te maken voor de sociale media terwijl je op de rotte boomstam zit met je titanium mok :lol:
Hoi Joost,

Vloeken in de kerk of niet, veel bikepackers zijn al bezig met allerlei verschillende vormen.
Op onze gravelbikes hebben we de klassieke bikepacking uitrusting (zadeltas en rolzak voor. Maar op onze wereldfiets niet. Wel gedaan maar we zijn uiteindelijk hierop uitgekomen:
https://www.lismarq.com/gear

Ik denk dat je daar wel wat aan hebt...

Succes...
FransD schreef:
ma 30 nov, 2020 16:24
Ik gebruik de lichte voorwieltassen van Vaude samen met een grote frametas en een rol aan het stuur. Mijn uitrusting is niet superlicht of compact, dus in deze setting kan ik voldoende meenemen voor een tocht van een paar dagen. In de stuurrol zit de tent, achterin de slaapspullen en kleding. In de frametas zit een mini-trangia, reserve-onderdelen en gereedschap en wat eten voor onderweg.

2020-08-14 10.58.26.jpg
Mooie setup Frans, zijn je achtertassen de kleine tassen? Want ze zien er nog redelijk fors uit namelijk.