Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Warm blijven - Forum Wereldfietser

Warm blijven

Vandaag weer een heerlijk rondje gefietst. maar bij deze temperaturen (rond het vriespunt) lukt het mij niet goed om warm te blijven. De lagentechniek van shirt ( van een of andere kunststof) merinoswol en softshell werkt bij mij niet goed. Met name mij bovenlichaam ( schouders, rug) wordt koud doordat er een laagje zweet afkoelt. Die delen worden dan niet meer warm en ik kom door en door koud thuis. ik heb ook wel eens de merinowollen laag als onderste laag gedragen, maar dat werkt niet. Heeft iemand tips? (Ik ben wel een koukleum). Helpt een donsjasje?

Met groet,

Sylvia
Windstopper gebruiken?

Ik heb vandaag gefietst met bib en daarover een legging. Verder thermoshirt en daarover een windstopper. Is dan goed te doen.
Wel is het lastig balans te vinden tussen te koud (koeling door de rijwind), te warm en/of zweten. Voor een beetje warmte moest ik wel flink doortrappen.
Volgens mij moeten de diverse laagjes het zweet naar buiten transporteren en zou het op je huid niet nat mogen worden. Wellicht is je softshell toch te dik en kun je die beter vervangen door iets dunners wat wel winddicht is maar het vocht goed doorlaat. Als je stevig doorfietst en dus zweet produceert, heb je snel te veel aan.
Ik moet altijd oppassen om het bovenlijf niet te overisoleren tov de rest. Het resultaat kan dan idd een bezwete en daardoor later koude rug zijn. Dus: trui uit maar thermo-onderbroek, warme schoenen, muts en handschoenen aan. (Maar daarvoor was het nog niet koud genoeg)
Herken het probleem: het is zoeken naar kleding die goed werkt. Betekent volgens mij dat het bij de start eigenlijk echt te koud aan moet voelen en na een km of 10 bij een redelijk tempo je het niet te warm moet krijgen. Bij een langere pauze zo nodig iets extra's aan, wat dan absoluut weer uit moet bij verder fietsen. Gisteren zo'n 60km gefietst.
Met merino shirt (decathlon), goed ademend vest (verkocht voor bergsport, niet echt winddicht), en een dunne winddichtte softshell (craft bormio). Tot vorige week ging het nog uitstekend met alleen de eerste twee, maar gisteren was echt iets meer nodig, terwijl dat ook al heel snel te veel is. Deze softshell heb ik nog maar net, maar beviel gisteren uitstekend: rond de kraag wordt koude wind goed tegengehouden, zonder dat het als geheel te warm is. Handschoenen heb ik af en toe bij tegenwind aan gehad, maar blijken er ook al heel snel voor veel te veel algehele warmte te zorgen.
Je verliest de meeste warmte via je hoofd, een petje of muts op als je start zorgt er voor dat je warmer blijft en kan makkelijk af als je het te warm krijgt.
En je koelt idd veel af door zweet wat niet weg kan, goede kleding helpt daarbij veel vooral de buitenste laag, je hebt softshell jassen die winddicht zijn aan de voorkant en heel dun en 80% winddicht aan de achterkant, die hoeft niet per se duur te zijn maar wil je goed ademend, wind dicht en bestand tegen lichte regen dan kom je bij Gore windstopper / Gore Infinium uit en dat kost wel wat.
Gaat wel erg lang mee, heb een Mammut jas met Gore stof en die parelt na 9 jaar nog steeds prima af, dit in tegenstelling tot niet Gore spullen zoals Vaude die na 2 a 3 wasbeurten juist heel goed water absorberend worden.
Mr. Z schreef:Je verliest de meeste warmte via je hoofd
Heren van een veel voorkomende leeftijd op dit forum hebben daar meer last van dan de meeste dames. Lang geleden had ik er ook weinig last van.
Het klinkt ook een beetje alsof je onderlaag niet goed vocht afvoert, waardoor je koud wordt. Misschien een keer met een ander thermoshirt experimenteren? Ik gebruik zelf een paar Odlo-shirts met lange mouwen en die bevallen me goed.
En verder is tijdens het fietsen de winddichtheid van je bovenlaag heel belangrijk om afkoeling te voorkomen.
Ik heb gisteren ook heerlijk gefietst en het was zonnig maar koud. Bij dit weer heb ik een Goretex jas aan met flinke open ritsen onder de oksels. Dat geeft ventilatie vooral bij het onderste deel van het bovenlichaam en minder bij de schouders en rug, waardoor die relatief warm blijven ondanks het zweet.

Arnout
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens wat variëren met kleding.

Hartelijke groet,

Sylvia
De Rooie schreef:
ma 30 nov, 2020 21:39
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga eens wat variëren met kleding.
Hartelijke groet,
Sylvia
Ik heb altijd een tasje met kleding bij mij om te variëren tijdens de tocht. Hoe later het wordt, hoe kouder, zeker met deze dagen en de laagstaande zon. Dan gaat er een extra laagje aan. Als het onderste laagje bezweet is, verwissel ik het ook wel. Anders moet je lijf dat klamme laagje warm houden, wat veel energie kost. De laatste tijd heb ik een halve buff om zodat de rits iets open kan blijven voor ventilatie. Core tex voert wel vocht af maar er blijft genoeg achter. Gewoon gaan variëren, ook tijdens je tocht.
B14DC707-78FC-4950-B7D5-3AAD05EB72F9.jpeg