Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vlekken in of op slaapmat - Forum Wereldfietser

Vlekken in of op slaapmat

In of op mijn slaapmat (Neoair All-Season) zitten een aantal vlekken. Iemand een idee hoe dat gekomen zou kunnen zijn (en vooral: hoe ik ze er uit krijg)?

Het zit waarschijnlijk aan de binnenkant (ik krijg het er iig niet af). Het lijkt vocht, ook omdat het soms een vouwnaad "volgt". Ik denk zelf niet dat het schimmel is omdat dat er volgens mij anders uitziet kleine "spots").

Ik blaas de mat niet met de mond op (hooguit twee pufjes op het eind) dus zo zou vocht er niet in kunnen komen. Wel was er de laatste keer een hoge luchtvochtigheid bij het opblazen van de slaapzak.
DSCN8520.JPG
DSCN8519.JPG
Ik heb nog geen idee. Aan het logo te zien is dit de bovenkant. Je ligt op deze kant neem ik aan?
Ik denk niet aan vocht omdat je dan een verband zou zien met de lokatie van de plekken.
Ik zie ook niet dat het een soort van ligplekken zouden zijn; de vlekken zitten niet precies waar je met gewocht op rust.
Het lijkt meer een soort van vettigheid dat er eens is op gekomen. Alsof de mat rechtop op zolder heeft gestaan er er water met iets erin van de natte was of het plafond is gedruppeld. Of heeft de mat op een vloer gelegen waar natte of vieze vlekken op zaten? Sinds wanneer zitten de vlekken er in? Hoe heb je de mat bewaard?

Vanwege de vochtige laatste keer kun je de mat vandaag eens een paar keer buiten in de zon leeglaten en weer opblazen. De luchtvochtigheid is vandaag erg laag. (Dauwpunt 0-5 graden)
Groen is idd boven. Mat wordt verder opgerold bewaard. Ik had vroeger een Exped Downmat, die werd uiteraard wel opgeblazen bewaard.

De vlekken volgen op een paar plaatsen de vouwlijn, dus daarom dacht ik aan vocht. Maar het is wel erg veel dan ;)

Wel een idee om vandaag ff de mat van binnen te "luchten".
Zijn het geen zweetvlekken?
Voor wat betreft ontluchten, dat doe je het best met een lage luchtvochtigheid. Mijn matjes bewaar ik altijd opgeblazen met een open ventiel zonder er iets op te leggen (ik heb er dan ook de ruimte voor.)
Het zouden misschien toch externe vlekken zijn. Heb de mat afgenomen en de vlekken zijn wat "verplaatst". Ook gewoon (schoon) water lijkt wel wat vlekken te veroorzaken trouwens.

Verder helaas toch nog een paar kleine schimmelspots tegengekomen ondanks dat ik de mat amper met de mond op blaas (hooguit twee keer op het eind om net wat meer lucht er in te krijgen). Dan lijkt dat toch moeilijk te vermijden.
_Peter_ schreef:
zo 29 nov, 2020 16:02
Zijn het geen zweetvlekken?
Voor wat betreft ontluchten, dat doe je het best met een lage luchtvochtigheid.
Dus vannacht om 12 uur buiten: https://www.weerplaza.nl/15daagse/?type ... uim&r=zuid
Dauwpunt.
Hallo,
Ik heb ook wel van dat soort vlekken op mijn slaapmat. Ik dacht altijd dat het gewoon vetvlekken waren, bijv. van zonnebrand.
Groet, Petra.
Ik las ook ergens dat je moet oppassen met producten die DEET bevatten. Schijnt ook effect op je slaapmat te hebben.