Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brede fiets loopschoenen - Forum Wereldfietser

Brede fiets loopschoenen

Dag medefietsers,

Als bezitter van enigszins brede platvoeten valt me op dat veel fiets loopschoenen redelijk smal zijn. Vroeger had ik van die degelijke shimano fietsloopschoenen (x70 of iets dergelijks, bijna bergschoenen) die lekker breed waren, maar de nieuwe shimano x90 zit voor mij te smal.
Hebben jullie ervaring met bredere stevige fietsloopschoenen? Ik zag bij vaude ook wat stevigere schoenen, maar die leken ook wat smal.

Erik
Ha Erik

Ik heb geen speciale fietsschoenen maar DOLOMITE Cinquantaquattro Low. Fijne wandelschoenen die ook prima op de fiets te gebruiken zijn.
Ik heb ook gewone (inderdaad brede) wandelschoenen aan op de fiets. Bij droog weer trouwens fietssandalen, maar dat is wat anders. De wandelschoenen bij Folkert in Sneek gekocht, waar ze alles van wandelschoenen weten. Het zijn Iowa’s en ze zijn zo stevig dat ik er ook in de tuin mee werk. Ze geven geen krimp. Uiteraard hebben ze een stevige, stugge zool.
Wat dacht je van Lowa Sirkos GTX.
Weliswaar geen brede schoen, maar ze bevallen me prima als alternatief op de hardloopschoenen die ik eerder droeg.
Daarvoor droeg ik fietsschoenen van Rose met plaatjes die op zich prettig fietsen, maar een extra paar schoenen meenemen is zo maar rond de 800 gram extra gewicht.
Bedankt voor jullie reactie. Ik had er even expliciet bij moeten zetten dat het om fietsschoenen met een spd verbinding moet gaan en niet om stevige wandelschoenen.
Discussie over wel of niet spd mag in een apart draadje :wink:

Erik
erikveenstra schreef:
za 28 nov, 2020 20:07
Hebben jullie ervaring met bredere stevige fietsloopschoenen?
Ja, de ervaring dat echt brede schoenen niet te vinden zijn. :( Gebruik ook de zoekfunctie, misschien staat bv. hier wat in: viewtopic.php?f=21&t=31962 Ik heb inderdaad een paar schoenen van Vaude (de Breeze, weet niet of die nog gemaakt worden) en van Pearl Izumi (X-Road 5791 staat er op de binnenkant van de tong).

Succes met zoeken,

Carl
Voor op de racefiets gebruik ik Lake schoenen in een wide uitvoering,.dat is een extra brede uitvoering. Ik heb een relatief brede voorvoet en hoge wreef en dat is een goede combi.
Voor meer casual rijden heb ik afgelopen jaar twee Shimano schoenen gevonden die mij passen: de MT7 (de MT7 GTX heeft door het extra membraan minder ruimte en viel af) en de GR5. De eerste is clipless, de tweede is een schoen voor een platform pedaal.
Ik denk dat de MT7 het meest allround is qua gebruik.
Ik heb brede hoge vootvoeten met een smalle hiel.
Ik vind schoenen van Lake ideaal.

Wat bedoel je met LOOPschoenen.
Hoeveel kilometer wil je lopen?
Of wil je alleen een winkel inlopen zonder uit te glijden.

Met raceschoenen kan je heel efficient kracht overbrengen op je pedaal.
Maar je kan op raceschoenen absoluut niet lopen.
Op MTBschoenen gaat dat al iets beter.
Maar ik zou niet graag meer dan een kilometer op platformschoenen moeten lopen.

Als je je BOAsluitingen kan/wil veroorloven, zou ik voor een schoen met BOA gaan.
Ik heb de fietsloopschoenen van Vaude (tvl hjul en de hjul ventilation) beide hebben dezelfde leest en zijn vind ik best wel breed - heb zelf ook brede schoenen nodig ivm doorgezakte voeten + een custom inlegzool.
De platformschoenen die ik hier boven noem zijn juist prima om mee te lopen want de zool is zo soepel als een gewone schoen. Alleen niet in modderige omstandigheden want ze hebben geen profiel.
(En op de racefiets gebruik ik, vanwege de wens normaal te kunnen lopen, dan ook mtb schoenen)
Dank voor jullie reacties. Ik ga eens bij vaude snuffelen.

Erik
Ik heb ook brede voeten en fiets al sinds 2012 met Shimano MT71, geschikt voor SPD.
Deze schoen heeft een Vibram zool.

Mijn normale maat is 45-46. De Shimano valt klein uit, ik kwam uiteindelijk uit bij maat 48.
Heb je al een gekeken bij de enduro en downhill schoenen van Shimano?

Ik rijd zelf een jaar of twee met de AM9:
schoen.jpg
schoen.jpg (6.38 KiB) 5974 keer bekeken
Hij valt behoorlijk breed en je loopt er fijn op. De SPD plaatjes vallen volledig weg in de zool.
De zool had van mij iets stijver gemogen, hoewel lopen dan waarschijnlijk minder goed zou gaan.
Wat dacht je van Keen Commuter?
Keen Commuter is een fietssandaal, en in de laatste (niet meer leverbare) uitvoering redelijk smal.
Mijn ervaring met Keen is niet dat ze smal zijn. Ik fiets weliswaar op Keens zonder spd. Met veel plezier overigens.
liefhebber schreef:
zo 29 nov, 2020 07:47
Als je je BOAsluitingen kan/wil veroorloven, zou ik voor een schoen met BOA gaan.
Zitten idd wel vaak in het prijziger segment, maar ideale sluitingen, vooral degene die je ook gefaseerd losser kan zetten (bij de meeste is het losklikken en dan weer aandraaien).
Wellicht had ik de vraag nog concreter moeten stellen, maar ik zoek vooral warme bergschoenachtige schoenen en dan vallen de commuters al snel af :D En oh, wat zijn die lelijk zeg. Ik ben al niet zo knap, en dan ook nog zulke sandalen :oops:
(Discussie over wel of niet sandalen mag in ander draadje :wink: )

Erik
erikveenstra schreef:
ma 07 dec, 2020 19:17
Wellicht had ik de vraag nog concreter moeten stellen, maar ik zoek vooral warme bergschoenachtige schoenen
Daar is toch voldoende keuze in breedtematen of bepaalde merken met bredere pasvorm?

Er zijn zat lui die met bergwandelschoenen op de fiets zitten. Gaat prima met een paar platformpedalen.
Fedor schreef:
ma 07 dec, 2020 19:26
erikveenstra schreef:
ma 07 dec, 2020 19:17
Wellicht had ik de vraag nog concreter moeten stellen, maar ik zoek vooral warme bergschoenachtige schoenen
Daar is toch voldoende keuze in breedtematen of bepaalde merken met bredere pasvorm?

Er zijn zat lui die met bergwandelschoenen op de fiets zitten. Gaat prima met een paar platformpedalen.
Met spd hè :wink: