Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke camera - Forum Wereldfietser

Welke camera

Dit wordt een lang verhaal.
In 1978 fietste ik Frankrijk door met een Yashica Electro X in de Karrimor tassen.
Ik heb er prachtige dia's aan overgehouden.
Tegenwoordig fotografeer ik alleen nog maar met m'n Sony Xperia smartphone.
Een smartphone maakt ook prachtige foto's.

Als fotograaf ben ik het type van de snapshot. Standje P bij een spiegelreflex (onze Nikon D3400 met 28-200 Nikon lens) is me al te ingewikkeld en het schieten van een filmpje wordt heel lastig.
Geef me dan de Xperia maar.
Altijd paraat, alles makkelijk en de software zorgt voor een altijd goed resultaat.
Tegen de tijd dat de Nikon uit de tas is geplukt is de Xperia al weer opgeborgen.
Beter een redelijke foto dan geen foto denk ik dan.

Maar ja, het begint weer te kriebelen.
Ik ben bezig alle dia's te scannen en zie die prachtige opnamen met Nikon D50, Nikon S610, Canon S110, Nikon D3400.
Wat die camera's gemeen hebben is de zoom.
Het is duidelijk, qua beeldkwaliteit steekt de spiegelreflex met kop en schouders boven de compact camera en de smartphone uit. Maar eerlijk gezegd valt het verschil niet op als je de foto's in een album plaatst. Het enige dat de smartphone mist is de zoom.
De D50 (Sigma zoom kapot), de S610 (cola is niet goed voor electronica) en de S110 (vastgelopen lens, kenmerkend foutje van deze Canon camera's) hebben de geest gegeven en ik denk er sterk over weer een compact camera te kopen.

Ik ben op zoek gegaan en heb als eerste gekeken naar een Panasonic Lumix TZ100.
Ideale zoom 25-250, 1 inch sensor, goede software, maar zwaar en groot 312 g en 44mm dik.
Hetzelfde geldt voor de Sony RX100 serie.

Kom ik bij de goedkopere compact camera's met 1:2/3 sensors.
Neem de Panasonic Lumix TZ90 en de Sony HX90 bijvoorbeeld.
Zowel qua maatvoering als qua gewicht zijn het echte compactcamera's.

Maar valt de beeldkwaliteit dan niet tegen?
Ja en nee. De lens is minder lichtsterk en de pixels zijn veel sneller zichtbaar.
Aan de andere kant wordt dat weer gecompenseerd door het grotere zoombereik.
Uiteindelijk komt die vogel in de boomtop net zo mooi op de plaat bij de 1 inch sensor met kleiner zoombereik dan met de 1/2.3 sensor met een groter zoombereik.
De kleinere camera steek ik altijd makkelijk bij me en zoals al eerder gezegd: een foto van iets mindere kwalitiet wel genomen is beter dan een haarscherpe foto niet genomen.

Brand maar los, vertel welke camera je meeneemt op fietsvakantie en waarom.


Als laatste:
De mooiste fotomomenten worden uiteindelijk gemaakt door een aantal van de bezoekers van dit forum die na thuiskomst een mooie reportage op het internet zetten. Ook hier geldt weer dat niet de topkwaliteit van de beelden het belangrijkste is maar het verzamelen, documenteren en openbaar maken.
Zonder de anderen tekort te willen doen; recent was ik bijvoorbeeld onder de indruk van wat @Toffel gemaakt heeft.
Voor natuurfotografie de Nikon P900. Overige foto's met de Sony RX100 V6. Ze gaan vaak beide mee op fietsreizen.

De Sony levert echt een betere beeldkwaliteit (ook niet verwonderlijk gezien het prijsverschil). De 83 keer zoom op de P900 biedt dan weer andere mogelijkheden.
Camera: Sony Alpha6000 met 16-70 zoomlens.
Reden: Allround inzetbaar, kan er fijn foto's mee maken.
Fedor schreef:
zo 15 nov, 2020 19:17
Voor natuurfotografie de Nikon P900. Overige foto's met de Sony RX100 V6. Ze gaan vaak beide mee op fietsreizen.

De Sony levert echt een betere beeldkwaliteit (ook niet verwonderlijk gezien het prijsverschil). De 83 keer zoom op de P900 biedt dan weer andere mogelijkheden.
Samen 1200 gram en een halve fietstas gevuld!
Maar wel prachtige toestellen hoor.
Poppink schreef:
zo 15 nov, 2020 18:54
Ik ben op zoek gegaan en heb als eerste gekeken naar een Panasonic Lumix TZ100.
Ideale zoom 25-250, 1 inch sensor, goede software, maar zwaar en groot 312 g en 44mm dik.
Hetzelfde geldt voor de Sony RX100 serie.
Als je 312 g voor een 1" met 10x zoom zwaar vindt wordt het moeilijk, ofwel je moet ergens op inleveren. Helaas is de camera-industrie de afgelopen haren niet meer bezig met ontwikkelen van nog kleinere geavanceerde camera's, waarschijnlijk omdat die zich niet ver genoeg onderscheiden van smartphones.
Een jaar of 20 geleden had ik een Lumix met 12 x optische zoom en optische beeldstabilisatie. Ondanks maar 3 megapixels heb ik daar de mooiste foto's mee gemaakt, tot A4 was nog prima uit te vergroten. Dat was de vervanger van 2 spiegelreflexen die me te zwaar en te omslachtig (en te analoog) werden.

Ik heb nu een Olympus PEN-E 28-200. Maar eigenlijk gebruik ik alleen mijn telefoon. Om het gemak, omdat je hem altijd bij je hebt, omdat de kwaliteit van de meeste foto's (die van mij dan) er helemaal niet zo toe doet. Maar vooral ook omdat fotograferen mijn hobby niet geworden is.

Je dilemma stond 2 jaar geleden uitgebreid in de Volkskrant beschreven, met een vergelijk tussen camera en smartphone: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... wel-nodig/
fietsAr schreef:
zo 15 nov, 2020 20:55
Je dilemma stond 2 jaar geleden uitgebreid in de Volkskrant beschreven, met een vergelijk tussen camera en smartphone: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/v/ ... wel-nodig/
Mooi artikel. Het eerste voorbeeld van het verschil tussen een moderne en een oudere smartphone is veelzeggend: de moderne levert veel geliktere plaatjes. (Gebruik het schuifje) Zo gelikt zelfs dat het een pijnpuntje kan worden als je weet dat de werkelijkheid toch meer weg heeft van de 'slechte' foto.
In dit topic zijn ook aardig wat camera's voorbij gekomen.
Ik ben vrijwel dagelijks bezig met fotografie, liefst met mijn Nikon full frame camera maar ook met mijn iPhone. Een lange fietsreis maken zonder die camera, vind ik geen fijne gedachte. Toch denk ik dat ik foto's ga maken met mijn iPhone. Enerzijds vanwege het gewicht. Anderzijds vanwege de onrust, die het voorkomen dat de camera gejat wordt, met zich meebrengt. Daar wil ik gewoon niet mee bezig zijn. Mijn iPhone kan ik op mijn lichaam dragen. Dat gaat met een spiegelreflex niet lukken.
Ik schiet nu alweer enkele jaren met een Fuji systeemcamera; de XT3 op dit moment met een aantal primes.

Het verschil in gewicht en volume met de DSLR die ik meenam op wereldreis is aanzienlijk en ik ben er eigenlijk best wel over te spreken.
Mijn Sony RX100 uit 2013 heeft het onlangs begeven, terwijl ik die minder vaak gebruikte dan de spiegelreflexen die ik nog altijd meeneem op wat langere tochten. Ik heb nooit kunnen wennen aan een elektronische zoeker. De structuur van de keuzemenu's op de RX100 vind ik verre van gebruiksvriendelijk. Ook kon ik met dit apparaat niet snel een serie foto's achter elkaar maken. Daarom gebruikte ik dit toestel uiteindelijk slechts als point- & shoot camera.
Afgelopen winter heb ik in de uitverkoop maar weer een spiegelreflex aangeschaft: een Nikon D7500, die al sinds 2017 op de markt was. Naast de lagere aanschafprijs van een wat oudere camera is voor mij een groot voordeel dat ik nu geen nieuwe software hoef aan te schaffen en nog jaren vooruit kan met de laatste versies van Lightroom en Photoshop die nog zonder duur Adobe-abonnement te krijgen waren. (Deze programma's werken nog feilloos met Windows 10 Pro. Voor nog oudere software heb ik een virtuele machine gemaakt die op Windows 7 draait, zonder internetverbinding).
De D7500 heeft een sensor in het APS-C formaat. Met een 18-140 zoomobjectief is dit toestel lichter en compacter dan de meest compacte, vergelijkbare full frame spiegelreflexuitrusting. Zo'n full frame set is vooral leuk voor studio- en portretfotografen vanwege de kleinere scherptediepte bij een vergelijkbare brandpuntsafstand. Dat was op de foto-academie en in de tijd dat ik voor tijdschriften werkte nog wel een dingetje, maar niet meer nu ik vrijwel geen portretten (zie hier) meer maak. Voor landschappen en reportages (zie hier) is APS-C ook prima en een stuk stuurtasvriendelijker.
Ook deze redelijk compacte spiegelreflex blijft best een zwaar ding om mee te zeulen, maar dat heb ik wel over voor de gebruiksvriendelijkheid, betrouwbaarheid en degelijkheid die ik ervoor terugkrijg.
keesswart schreef:
di 17 nov, 2020 19:10
een groot voordeel dat ik nu geen nieuwe software hoef aan te schaffen en nog jaren vooruit kan met de laatste versies van Lightroom en Photoshop die nog zonder duur Adobe-abonnement te krijgen
Ook voor mij op dit moment een belangrijk item om geen nieuwe camera aan te schaffen.
Beetje off-topic: Affinity Photo is een betaalbaar alternatief voor Photoshop. Geen jaarabbonement en prima kwaliteit.
Naar Affinity software heb ik al eens gekeken. Mijn eerste indruk was positief, maar als ervaren gebruiker van Photoshop zie ik nogal op tegen het opnieuw moeten leren werken met een ander programma. Misschien komt het er uiteindelijk toch wel van, maar zolang mijn huidige versie van Photoshop voldoet, is er geen dringende reden om over te stappen.
Ik zou zeggen: Groothoek heb je al voldoende op je smartphone, dus een extra cameraatje meenemen doe je voor de zoom. Ik heb goede ervaringen met mijn SONY HX90. Hij heeft een 35mm equivalente brandpuntafstand van 24-720mm, is klein en licht (245 gram). Heeft een Zeiss lensje. En voor mij een belangrijk detail: hij heeft een zoeker. Maakt mooie scherpe foto's. En ja natuurlijk, met mijn SONY A7 maak ik mooiere foto's. Maar voor onderweg op de fiets is de HX90 een prima keuze. Gaat bij mij altijd mee in de stuurtas. Zie hier voor een voorbeeld: https://zoom.nl/foto/full/landschap/och ... _id=205253
Het is een beetje wat je wilt: wil je vooral 'kiekjes' maken van je reis, en zal het gros van de foto's tijdens daglicht gemaakt worden, wil je het niet afdrukken op groot formaat en mag het niet te veel wegen en ook niet te veel kosten? Gebruik lekker je telefoon of een cheap-ass pocketcameraatje.

De grote voordelen van een DSLR tov van zo'n cameraatje zijn dat er door zo'n grote lens nu eenmaal een flinke bak meer licht op de veel grotere sensor valt dan met een telefooncamera, en dit ga je zeker zien in de kwaliteit en resolutie van de foto. Misschien niet op het blote oog bij foto's in vol zonlicht, maar zodra de lichtomstandigheden wat uitdagender worden, dan ga je zeker profijt hebben van een spiegelreflex.

Ook op het creatieve vlak heb je bij een DSLR meer controle dan bij een telefoon, dit wel tot op enige hoogte afhankelijk van het gebruikte objectief. Denk aan het volledig naar eigen wens in kunnen stellen van diafragma en sluitertijd...

Zelf sjouw ik om deze redenen altijd mijn DSLR mee, inclusief statief. Gewoon omdat ik het fotograferen ook zo leuk vind :D
Polariteit, je reactie is denk ik wat achterhaald.
Het ligt er niet aan of de camera een DSLR is, maar aan de sensorgrootte. Ook andere typen camera's heb je nu met grotere sensor. Ook presteren de camera's met een relatief kleine 1"-sensor bepaald niet slecht, en dan zeg ik het nog voorzichtig.
DSLR's gaan er trouwens min of meer helemaal uit. ILC (Interchangable Lens Camera) heten de nieuwe versies die nu in de winkel liggen.

Punt is wel dat er voor een camera met een grote sensor altijd betaald moet worden. Wie denk dat een camera die klein is daarom wel goedkoop zal zijn komt bedrogen uit. Dat komt omdat mensen graag een kleine camera met een grote sensor hebben en bereid zijn daarvoor te betalen.
Resultaat van dit alles is dat je tweedehands uitstekende DSLR's kunt kopen voor een habbekrats.

O ja nog iets. Je kunt tegenwoordig beter altijd in verticaal formaat fotograferen want de meeste kijkers zullen hun smartphone niet draaien voor een foto in horizontaal formaat.
Polariteit schreef:
wo 18 nov, 2020 07:39
Ook op het creatieve vlak heb je bij een DSLR meer controle dan bij een telefoon, dit wel tot op enige hoogte afhankelijk van het gebruikte objectief. Denk aan het volledig naar eigen wens in kunnen stellen van diafragma en sluitertijd...

Zelf sjouw ik om deze redenen altijd mijn DSLR mee, inclusief statief. Gewoon omdat ik het fotograferen ook zo leuk vind :D
Aan een Sony RX100 van 320 gram heb je genoeg als je een grote sensor en maximale instelmogelijkheden wilt. De nieuwste versies hebben ook een flink zoombereik, tegen een forse prijs overigens.
Ik heb een tijdlang de RX100 versie 1 gebruikt, die beviel me gek genoeg eigenlijk het best, de versie 4 die ik nu al een paar jaaar gebruik voelt een beetje topzwaar (ligt minder goed in de hand) en is al een paar keer uit mijn handen gevallen, waarvan eenmaal in een waterput (eigen schuld dikke bult zou je zeggen, maar de creditcard-aankoopverzekering dekte deze schade gelukkig grotendeels).
Poppink schreef:
zo 15 nov, 2020 18:54
(...) Brand maar los, vertel welke camera je meeneemt op fietsvakantie en waarom (...)
Vroeger maakte ik vrijwel nooit foto's omdat ik geen zin heb om met een camera te slepen. Ik heb van de hele jaren '80 en '90 vrijwel geen foto's. :shock:

Tegenwoordig heb ik wel een Nikon D3100, maar die heb ik alleen een keer gekocht om duidelijke foto's van fietsen en onderdelen mee te maken. En hij is inmiddels ook net zo vet als de rest van mijn gereedschap. Af en toe haal ik er een lapje over, samen met de steeksleutels.

Onderweg neem ik de laatste jaren mijn telefoon mee. Sinds telefoons in je zak passen en eigenlijk camera's zijn waar je ook nog mee kunt bellen in geval van nood maak ik ook weer foto's. :)

Standaard in een rechterzak voor een "quick draw", en dat levert foto's op die ik vroeger met mijn Praktica niet maakte:

Afbeelding

Dit is met een Motorola G Pro. Een goedkope middenklasser, maar hij kan meer dan ik. Qua fotografie dan.

Vanmiddag bij een ritje rond de Nieuwkoopse plassen, gewoon lekker tegen de laagstaande zon in:

Afbeelding
peter de rijk schreef:
wo 18 nov, 2020 15:52
Ik heb een tijdlang de RX100 versie 1 gebruikt, die beviel me gek genoeg eigenlijk het best, de versie 4 die ik nu al een paar jaaar gebruik voelt een beetje topzwaar (ligt minder goed in de hand) en is al een paar keer uit mijn handen gevallen, waarvan eenmaal in een waterput (eigen schuld dikke bult zou je zeggen, maar de creditcard-aankoopverzekering dekte deze schade gelukkig grotendeels).
RX100 is idd spekglad.

Ik heb deze grip er bij gekocht: https://www.cameranu.nl/nl/p529262/sony ... -handgreep

Afbeelding

Werkt perfect, ook veel meer controle omdat de camera lekkerder aanvoelt. Geen verkrampte vingers meer.