Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke camera - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Welke camera

willem.m schreef:
zo 31 jan, 2021 19:58
LHTJoost schreef:
zo 31 jan, 2021 19:44
...
Maar een inhoudelijke reactie over camera's is ook welkom.
Ik heb -bewust- geen compactcamera (maar een zgn. systeemcamera), dus ik kan je geen advies geven. Succes met de zoektocht!
Ik vind een systeemcamera nog te groot voor wat ik ermee wil doen. Maar die camera's zijn natuurlijk top.
LHTJoost schreef:
zo 31 jan, 2021 17:36
Ik heb me bedacht en oriënteer me nu toch op een compactcamera. Misschien deze of vergelijkbaar: Canon G9 X Mark II.
Zoomlens van die G9 X Mark II is wel beperkt met 28-84, maar logisch gezien het (ook voor compactcamera-maatstaven) kleine formaat. Vraag me alleen wel af of je niet meerwaarde verliest vgl iPhone camera hierdoor. Ik heb zelf een Canon S95 gehad maar vond de max 104mm ingezoomd eigenlijk te weinig. Ik heb nu een 28-550 lens op mijn huidige camera, een beetje overdreven, maar 28-250 oid zou ik wel fijn vinden.
Ook zou ik oppassen met touchscreens, die zijn vaak lastiger te bedienen dan knoppen, zeker als je foto's wil maken tijdens het fietsen. Ook hier moet je oppassen dat je niet de voordelen verliest boven je iPhone. Hangt er ook even vanaf wat je wel/niet met het touchscreen moet doen.
willem.m schreef:
zo 31 jan, 2021 18:35
En ik denk dat ook fotograferen met een fototoestel tijdens het fietsen niet zonder risico is (en belabberde foto's oplevert, maar dat terzijde).
Dat gaat naar mijn ervaring een stuk beter dan fotograferen met een smartphone terwijl je fietst:
  • fototoestel ligt goed in 1 hand, smartphone niet
  • bediening zit in je vingers en kan je blind, bij een smartphone meestal niet
  • sluiterknop werkt betrouwbaar met minimale vertraging, bij smartphone meestal niet
  • zet het ding op halfautomatisch op vaste hoge ISO waarde waardoor je korte sluitertijd krijgt en dan krijg je over algemeen vrij goed resultaat.
LHTJoost schreef:Ik heb me bedacht en oriënteer me nu toch op een compactcamera. Misschien deze of vergelijkbaar: Canon G9 X Mark II.
De lens van de G9xII is naar betrouwbaar verluid (dpreview.com) niet erg goed, soft. Die van de G5xII blijkt beter, en heeft een nuttiger bereik.Ik weet zo de andere verschillen niet maar een goede lens vind ik essentieel.
Maar die G5xII kost wel weer een flinke som geld om even in je stuurtas te mikken. Daarom heb ik die nog niet. Ik vind de zorgeloosheid van een camera met weinig waarde ook heel fijn.
Ter informatie.
Op ‘nu.nl’ test van systeemcamera’s. Beste Sony Alpha 7c met FE 28-60mm f/4-5.6, prijs €2100:
Beste koop: Canon EOS M200 met E-FM 15-45mm f/ 3.5-6.3 IS STM., voor €500.
Ricky
De tovenaar schreef:
zo 31 jan, 2021 20:08
Tijdens het fietsen maak ik tbv Mapillary timelapse foto's met mijn GoPro, die op een stuurhouder is gemonteerd. Bediening dmv voicecontrol of afstandsbediening. Mag dat? 🙄
Ja dat mag.

Sinds 1 juli 2019 mag u geen elektronische apparaten zoals mobiele telefoons, navigatiesystemen, tablets of muziekspelers vasthouden tijdens het fietsen. Handsfree bellen en muziek luisteren is wel toegestaan.
Houder toegestaan

U mag uw telefoon of ander mobiel elektronisch apparaat tijdens het fietsen gebruiken als deze in een houder zit. Bijvoorbeeld als uw navigatiesysteem vraagt een alternatieve route te accepteren.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... p-de-fiets
Levensduur

Onze Nikon D50 heeft het 12 jaar volgehouden, de Sigma zoomlens xx-200 f2.8-xx hield het 11 jaar vol
(± 10.000 foto's)
De Canon S110 hield er mee op na 3 jaar, de lens wilde niet meer terug (± 7.500 foto's)
De Nikon S610 verslikte zich na 5 jaar in cola (± 6.000 foto's)
Mijn Xperia X houdt het nu 4½ jaar vol (± 5.000 foto's)
De Xperia Z3 Compact ging kapot door breuk van het scherm (aantal foto's onbekend)
De LG P970 was ik zat na 3 jaar ( er zijn nog zo'n 1.000 foto's over, de rest is weggegooid of per ongeluk gewist)
Het aantal foto's is wat rest na een grove schifting van het archief.
Als ik verstandig ben blijft er maximaal 1/10 van over.

Ik denk dat het reëel is om van een levensduur van 5 jaar uit te gaan voor een fototoestel dat regelmatig wordt gebruikt.
Poppink schreef:
ma 01 feb, 2021 00:39
Ik denk dat het reëel is om van een levensduur van 5 jaar uit te gaan voor een fototoestel dat regelmatig wordt gebruikt.
Wat regelmatig gebruik is, is natuurlijk extreem rekbaar. In de analoge tijd was het al heel wat als je elk weekend aantal foto's maakte. Met een smartphone is het normaal als je dat 10x per dag doet, 365 dagen per jaar. Ik vermoed dat er in het draadje Raad Plaatje een aantal mensen zitten die zeker 10x zo veel met hun camera bezig zjin dan menig andere wereldfietser.
Een camera die overleden is door het drinken van cola kun je ook niet van veel dingen beschuldigern, behalve niet waterdicht zijn. Ook een gebroken scherm zal niet spontaan gebeurd zijn. Die S110 zou bijvoorbeeld ook eens een tik hebben kunnen gehad of in de knel hebben kunnen zitten bij het inschakelen.
Grappig is wel dat vijf jaar mij wel bekend voorkomt. Het komt er een beetje op neer dat je een camera zou moeten kopen die past bij het gebruik en/of er genoegen mee moet nemen dat het eens fout gaat.
Vijf jaar komt mij niet bekend voor. Al mijn camera’s heb ik nog in bezit en geen daarvan heeft een mankement. Wat wel zo is, in deze digitale tijd, is dat je eerder dan het ding stuk is een nieuwe zou willen vanwege technische vooruitgang, hoewel ik het idee heb dat we de laatste jaren op een niveau zijn aangekomen waarvan de beeldkwaliteit al zo goed is dat dat laatste argument twijfelachtig begint te worden.
Joris Flemming schreef:
ma 01 feb, 2021 09:52
Vijf jaar komt mij niet bekend voor. Al mijn camera’s heb ik nog in bezit en geen daarvan heeft een mankement.
Mijn enige camera waar niks aan mankeert is mijn Six-20 Target Hawk-eye, maar daar heb ik geen 1000 foto's mee gemaakt.
(Foto: browniecam.com)
Afbeelding
Die uitschuiflenzen van compactcamera's zijn wel kwetsbaar. Daar zijn ook al 2 van mijn toestellen aan kapot gegaan. Omdat het de moeite waard was een betere te kopen heb ik dat niet meer laten repareren.
bast1aan schreef:
ma 01 feb, 2021 10:29
Die uitschuiflenzen van compactcamera's zijn wel kwetsbaar. Daar zijn ook al 2 van mijn toestellen aan kapot gegaan. Omdat het de moeite waard was een betere te kopen heb ik dat niet meer laten repareren.
Hoe lang en hoe intensief had je die toen gebruikt?
willem.m schreef:
za 30 jan, 2021 09:47
We hebben onze katten voor het raam gezet om de tuinvogels te gaan tellen. 😸

Overigens is het hier, in een jaren '90-wijk in Den Bosch, niet veel soeps met de vogels. Ik zie vooral kauwen, meeuwen en eksters. Af en toe komt er een duif, merel of koolmees voorbij, en het is al heel wat als ik in één week tijd een mus of roodborstje zie.

Succes met tellen!
Hier in een jaren '50 tuin in Rotterdam west hebben we meestal vrij veel vogels. Afgelopen weekend telden we in een half uurtje boomkruipers, pimpelmezen, roodborstjes, vinken, merels, een koperwiek en een kraai. Normaal gesproken hebben we ook veel duiven, een groepje koolmezen en de dag ervoor waren er een aantal brutale staartmezen!

Maar een gezamenlijke tuin van ruim 1200m² helpt daarbij. ;)

Van een aantal heb ik zelfs foto's gemaakt met mijn oudere Sony HX50v compactcamera. Dit is precies zo'n moment dat die 30x zoom goed van pas komt. Mijn moeder gebruikt de nieuwere HX90 voor haar reizen en is daar erg blij mee.

Voor op reis draag ik tegenwoordig vaak mijn Sony Xperia 5 mee, want die 0,5x 1x en 2x zoom werken voor de meeste omstandigheden prima. Als ik weet dat ik mooiere plaatjes wil maken of echt een week niet de mogelijkheid heb om op te laden neem ik mijn Sony Nex-5 mee uit 2010. Ja ik wil al een paar jaar een nieuwere variant, maar mijn geld gaat telkens in andere dingen zitten. En eerlijk is eerlijk, met een goede lens komt de beeldkwaliteit van dit toestel nog steeds prima mee.
LHTJoost schreef:
ma 01 feb, 2021 11:37
bast1aan schreef:
ma 01 feb, 2021 10:29
Die uitschuiflenzen van compactcamera's zijn wel kwetsbaar. Daar zijn ook al 2 van mijn toestellen aan kapot gegaan. Omdat het de moeite waard was een betere te kopen heb ik dat niet meer laten repareren.
Hoe lang en hoe intensief had je die toen gebruikt?
Een Samsung WB500 wel rond de 8 jaar veel gebruikt, en was al geen geweldige camera, dus niet zo erg dat ie stuk ging. Mijn Canon S95 ging maar twee zomers mee helaas, overgekocht van een kennis, weet dus niet precies wat de vorige eigenaar er mee had uitgespookt maar ik begreep dat ie weinig was gebruikt. Ik vond die S95 een geweldige camera in de bediening maar de sensor is wel verouderd dus je kon er niet echt mee op hoge ISO schieten.

Ik denk dat dat uitschuifmechanisme kapot gaat van vuil, vocht, vallen, of per ongeluk uitschuiven terwijl ie in de fototas zit. Kwestie van pech dus ook.
In tijden van analoge fotografie gebruikte ik een losse 'telelens' van max 110 mm ideaal voor portretfotografie. Heb prachtige reportages mee gefotografeerd in de VS, Turkije, Sri Lanka en India. Samen met de Pentax ME.
Gewoon meegenomen in de rugzak en als handbagage tijdens liften, wandelen, fiets- en busreizen.

Digitaal vind ik nog steeds een geringe zoombereik prettig in gebruik. Wat je als menselijk oog waarnemen kan zo getrouw als mogelijk weer kunnen geven blijft mijn 'ideaal'. Het is uiteindelijk de persoon achter de camera die bepalend is voor het beeld.

Heb een Fujifilm X100F met vaste lens f= 23 mm en digitale zoom die ik niet veel gebruik.
Voor foto's uit de losse pols heb ik liever de Canon Powershot G5X Mark II wifi. 8.8 - 44.0 mm / zoom 5 x 15.
Dat komt aardig in de buurt van die 110 mm telelens die ik vroeger gebruikte.

Ook de eerste lichting van de Sony Cyber-Shot DSC-RX100 serie in bezit. Nadeel vind ik het onoverzichtelijke menu structuur.
Hierin is de Canon veel prettiger in gebruik. De laatste lichting Sony uit de RX100 serie is wel iets kleiner van formaat voor wie dat prettiger vind. Je betaald wel fors voor de merknaam. Maar die RX100 uiteraard is nu een koopje.
De Fujifilm zit er tussenin in menu structuur gebruik.
Lectuur;
- The Complete Guide to Sony's Cybershot RX-100 - Gary L. Friedman (2012)
- The Fujifilm X100F 101 X=pert Tips to get the most out of your camera - Rico Pfirstinger (2018)
- Canon Powershot G5 X Mark II - Kyra und Christian Sanger (2020)