Welke camera

Wat een mooie fiets @non-fixie !
De lugs, de toe-clips, de kleur, de stuurpen, de bel.
Ook nog chromen einden aan de voor- en achtervork?
Poppink schreef:
wo 18 nov, 2020 21:53
Wat een mooie fiets @non-fixie !
De lugs, de toe-clips, de kleur, de stuurpen, de bel.
Ook nog chromen einden aan de voor- en achtervork?
Dank je! Is mijn Roy Thame uit midden jaren '80, dus iets te nieuw voor verchroomde sokken helaas.

Nog meer reclame voor de Motorola G Pro: :)

Afbeelding
Ik heb twee compact camera's: Canon Powershot S95 en Nikon S9500. De Canon heeft een erg prettige manuele bediening waarbij je controle houdt over iso, sluitertijd, en/of diafragma en toch snel een foto kan maken. Ook uitermate geschikt voor statiefopnames (landschappen e.d) en is ook geschikt om tijdopnames te maken. De Nikon S9500 is wat simpeler en beperkter in de bediening maar heeft een flinke 25-550 zoomlens.
Afhankelijk van de bestemming neem ik 1 van de 2 mee.
Deze twee camera's zijn natuurlijk redelijk verouderd en een nieuwe versie met een flink betere sensor kan hier veel verschil maken. Ik ben echter nog niet super gemotiveerd om hier wat nieuwers voor te kopen. Wat je zelf zegt, die haarscherpe perfect ruisvrije megapixelkwaliteit is eigenlijk niet eens zo belangrijk.

Ik heb ook nog een Olympus M4/3-systeemcamera maar die is mij te zwaar om mee te nemen op fietsreis.

Ja, smartphones maken ook mooie foto's, maar missen toch wel een hoop in de bediening, en controle over de software effecten valt soms ook tegen. HDR en kleurverbeteringen kunnen snel too much worden. Qua snelheid, juist een compactcamera in handbereik hebben is dikwijls sneller en trefzekerder dan een smartphone pakken waarvan de camera app met veel vertraging eens een keer tevoorschijn komt, niet goed in de hand ligt, niet met 1 hand te bedienen is en waarmee de interface met het touchscreen dikwijls in de weg zit. Je hebt ook snel last van vuil of condens op de lens. Ik heb bovendien geen high-end smartphone, en zal er denk ik ook niet snel een kopen. Smartphone is voor mij compromis en primair bedoeld als communicatiemiddel en om apps te draaien in dagelijks leven. En op reis zet ik mijn telefoon ook dikwijls gewoon uit, om dat nu net even niet te hebben.

Video's schiet ik ook wel op reis, daarvoor gebruik ik de Gopro Hero Session 4.