Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Driewieler met een bagagekar erachter ? - Forum Wereldfietser

Driewieler met een bagagekar erachter ?

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een driewieler, om precies te zijn: een Van Raam Easy Rider met trapondersteuning. Die heb ik omdat ik helaas niet meer op een gewone fiets kan fietsen ivm evenwichtsstoornissen. Maar ik ben er onwijs blij mee! Nu is het idee ontstaan om volgend jaar op deze fiets een fietsvakantie te houden, maar ja.... waar laat ik mijn bagage? Op de bagagedrager zit een mandje en daar mag maximaal maar 20 kg in. Dus ik zit te denken aan een bagagekar achter de fiets. Maar dat lijkt moeilijker dan ik dacht. Ik heb telefonisch contact gehad met fietskar.nl en volgens hen is het niet zo eenvoudig om een fietskar aan mijn fiets te bevestigen.

Is er wellicht iemand hier die er ervaring mee heeft of iemand kent die dit ook heeft?
Het zou toch te zot zijn als ik niet op fietsvakantie kan met mijn driewieler met een bagagekar erachter?
Ik stuur even een link mee hoe mijn fiets eruit ziet.
https://www.vanraam.com/nl-nl/onze-fiet ... easy-rider

Alvast bedankt voor de reacties!
Fietsgroeten :)
May-Britt
Kijk eens naar de filmpjes van de fietswinkel “Wieleke” in België.
Zij doen nogal wat om fietsen aan te passen voor mensen met beperkingen.

Ik durf te denken dat als je daar je bagagewagen wil kopen ze wel een oplossing kunnen bedenken.

https://www.wieleke.be/
May-Britt schreef:
di 27 okt, 2020 14:22
Op de bagagedrager zit een mandje en daar mag maximaal maar 20 kg in.
20 kilo is al best wat voor op vakantie. Je kunt ook denken om ook een tas(je) aan de rugleuning va de stoel te hangen; dan telt het niet bji de 20 kilo van het mandje maar bj je eigen gewicht. Als je zelf niet te azwaar bent kan dat geen probleem zijn. Misschien zijn er nog wel andere plekken aan de Van Raam te vinden waar je tassen kunt hangen.
May-Britt schreef:
di 27 okt, 2020 14:22
Ik ben in het bezit van een driewieler, om precies te zijn: een Van Raam Easy Rider met trapondersteuning. 8<.... waar laat ik mijn bagage? Op de bagagedrager zit een mandje en daar mag maximaal maar 20 kg in.
Heb je al een uitrusting? Zo ja, hoeveel weegt die? Er zijn mensen die met 20 kg makkelijk uitkomen, ook met kampeer- en kookspullen. (Waarmee ik niet wil zeggen dat jij dat ook moet kunnen - ik sleep zelf ook meer mee.) Is die 20 kg de limiet van het mandje zelf? Wellicht kan de drager meer aan, deze berijdster zit misschien ook wel over de 20 kg:
https://www.vanraam.com/nl-nl/onze-fiet ... ingen/beck
(De beste les die je van haar kunt leren is natuurlijk een (reis)partner meenemen met een fiets waar makkelijk veel bagage op/achter kan. ;))
Ik heb telefonisch contact gehad met fietskar.nl en volgens hen is het niet zo eenvoudig om een fietskar aan mijn fiets te bevestigen.
Ligt het niet méér voor de hand om contact op te nemen met Van Raam? ;)

Ik zou alvast maar de reis gaan plannen, er komen vast tips en uiteindelijk een oplossing. Veel plezier gewenst al!

Groetjes,

Carl
Leuk, da's weer eens wat anders om mee op reis te gaan! Vooral niet laten tegenhouden door die aanhanger :)

En inderdaad, met 20 kilo bagage kun je prima op kampeervakantie op de fiets. Mocht je niet gaan kamperen dan wordt het natuurlijk nog makkelijker binnen die bagagelimiet.

Ik zou me dan ook zeker niet focussen om er een aanhanger achter te hangen, maar om de investering die je hebt gepland voor een aanhanger te stoppen in dat alles wat je meeneemt onder die 20 kilo blijft. Wegstrepen wat thuis te laten zijn de makkelijkste winstpunten natuurlijk.

Wat heb je nu al? Wat overweeg je om aan te schaffen?

Kijk ook eens in het paklijst topic voor inspiratie:

viewtopic.php?f=21&t=35033

En mocht je eenmaal zelf de nodige spullen verzameld hebben, deel je lijstje daar eens :-)
Wat snel, al deze reacties, dank jullie wel!
@Blackbelt > Ik woon niet in België, maar in het noorden van Nederland (Peize, vlak onder Groningen). Heb net mijn locatie toegevoegd, had niet gezien dat dat kon. Maar dat lijkt me wel een super fietswinkel "Wieleke"! :)

@ Leon > De bagagedrager inclusief mandje mag niet meer dan 20 kg hebben. Maar in het mandje kan ik sowieso niet mijn slaapmat, slaapzak en tentje kwijt. Ik moet echt een bagage-karretje hebben.

@Carl > Ja, die foto's plus verhaal van Eva Beck had ik gezien. Zo bepakt en bezakt wil ik het niet, en dat lijkt me echt veel te zwaar.
De fiets zelf is ook al erg zwaar, zo'n 43 kg zónder trapondersteuning en mét zeker 10 kg meer (alleen de accu weegt al 6 kg). Daarom lijkt mij een bagagekar tóch een betere optie dan de fiets vol pakken.
Ik heb contact met Van Raam gehad, zij waarschuwen voor overbelasting, de bagagedrager is van aluminium. En bij de bagagekar zeggen ze dat ik moet uitkijken dat de fiets er niet onder lijdt, want dan ben ik de garantie kwijt.
Ik heb wel wat spullen, maar ik denk dat ik echt wel boven de 20 kg uitkom, daarnaast is het matje breed en mijn vorig jaar aangeschafte slaapzak niet lichtgewicht.

@Jurr > ik moet de spullen die ik al heb eens goed nalopen op wat wel/niet handig mee te nemen is en wat wel/niet te zwaar is. Ik heb nu een kampeeruitrusting voor een tentvakantie met auto (vorig jaar rondreis Zweden gemaakt) , waar ook handige lichtgewicht dingen bij zitten, maar die uitrusting zal wel aangepast moeten worden voor het fietsen.

En nu het goede nieuws:
ik ben zojuist nog bij een fietsenzaak in de buurt langs geweest, daar hebben we wat opties besproken en is me uitgelegd wat wel en niet kan. Een bagagekar hoeft geen probleem te zijn, afhankelijk van het model. Het handigst is een model op 2 wielen die in het midden van de fiets bij de as gemonteerd moet worden. Dus ik ga uitzoeken welke ik wil hebben!
Ik laat zeker nog weten wat het uiteindelijk gaat worden en zal dan ook een foto plaatsen van fiets met kar! Ik heb er nu al zin in :D :D

Nogmaals bedankt! :D :)
Het bagagerek en mandje zitten achter het zitje op de centrale framebuis geschroefd.
Is het geen oplossing het bestaande bagagerek te vervangen door een steviger exemplaar wat meer kilo's kan hebben?
De framebuis moet dit aankunnen, anders zou ik de hele fiets niet vertrouwen.
Misschien kun je een langsgaan bij m-gineering in Kiel-Windeweer http://www.m-gineering.nl/.
Mogelijk kan Marten een stevig bagagerek construeren dat op de plaats van het bestaande rek komt.
Als ik de foto's van de fiets van Eva Beck bekijk met de grote aluminium kist erop, dan lijkt mij dat deze niet op het standaard bagagerek bevestigt zit. En mijn voorzichtige inschatting is dat zij meer dan 20 kilo meesjouwt in kist en tassen.
Misschien kun je ook wel wat met een op maat gemaakte tas in de voorste hoek van het frame? Kijk daarvoor eens naar iemand die bikepacking frametassen maakt, of ga zelf creatief met de naaimachine aan de slag.

Voordeel is dan ook dat er nog wat bagagegewicht voorop komt.