Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in oktober - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Fietsen in oktober

Idd. twee paar handschoenen, dun is fijn, die je evt. ook over elkaar aan kunt doen. Je hebt ook regenhandschoenen, die je over je handschoenen aan kunt doen.
In veel gebieden begint de jacht op wilde zwijnen. Daar kun je mee te maken krijgen. Bij bv. wildkamperen, of met dieren die gewond zijn en met jachthonden ed.
Hier even op inhakend: (wieler)broek met zeem komt hier vaak ter sprake, maar nou heb je tegenwoordig 'echt' zeemleer en 'kunst'zeem, dus zeem gemaakt van synthetische materialen. Na de nodige gebruikservaringen kan ik zeggen dat 'echt' zeemleer mij beter bevalt dat kunstzeem, het voelt, zeker bij warm weer, minder broeierig aan en de voordelen van kunstzeem (verwerkt het zweet beter, makkelijker te wassen en te onderhouden, droogt sneller) vind ik in de praktijk wel meevallen, om niet te zeggen verwaarloosbaar. Maar voor iemand die begint met fietskleding de vraag: is 'zeem' echt iets persoonlijks wat je zelf maar in de praktijk moet uitzoeken of kun je in z'n algemeenheid zeggen dat de ene soort wel degelijk voordelen heeft t.o.v. de andere soort?

En hoe en hoe vaak wassen jullie het zeem? Zelf gebruik ik groene zeep, van die grote stukken Sun Light die je ook verder overal voor kunt gebruiken. Goed uitspoelen, dat wel. En wordt het zeem dagelijks gereinigd, ook tijdens lange, meerweekse fietstochten? Ik doe dat niet hoor, nooit klachten gehoord of mensen die terugdeinzen als ik in de buurt kom. Maar drie dagen is wel het maximum, dit ter geruststelling.
Voor mij geldt dat als ik een broek met zeem aan heb dat deze dagelijks gewassen wordt (uitzondering na 2 dagen) om ontstekingen te voorkomen.
Bij fietsreizen gaat de fietsbroek met kunstzeem mee onder de douche aan het eind van de fietsdag. Wordt dan dus goed, handmatig, gewassen met warm water en zonder zeep (of een beetje shampoo).
JohnB schreef:
ma 12 okt, 2020 10:12
... maar nou heb je tegenwoordig 'echt' zeemleer ...
Zo'n fietsbroek heb ik nog nooit gezien in winkels en online. Waar koop je die? Of bedoel je met 'echt' niet echt echt maar 'echt'?
Leon schreef:
ma 12 okt, 2020 13:04
JohnB schreef:
ma 12 okt, 2020 10:12
... maar nou heb je tegenwoordig 'echt' zeemleer ...
Zo'n fietsbroek heb ik nog nooit gezien in winkels en online. Waar koop je die? Of bedoel je met 'echt' niet echt echt maar 'echt'?
Leon verwoordt vrij precies mijn verwarring. Ik ben de laatste... goh, pakweg 25 jaar geen fietsbroeken met gewoon echt zeem tegengekomen in winkels.

Overigens kunnen we denk ik wel ophouden met suggesties aandragen, want van de vraagsteller is niets meer vernomen. Of Brecht in oktober een rondje van 30 km in België gaat fietsen als de zon schijnt of meerdaagse tochten in de stortregen, zijn we nog niet te weten gekomen.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
ma 12 okt, 2020 13:24
Leon schreef:
ma 12 okt, 2020 13:04
JohnB schreef:
ma 12 okt, 2020 10:12
... maar nou heb je tegenwoordig 'echt' zeemleer ...
Zo'n fietsbroek heb ik nog nooit gezien in winkels en online. Waar koop je die? Of bedoel je met 'echt' niet echt echt maar 'echt'?
Leon verwoordt vrij precies mijn verwarring. Ik ben de laatste... goh, pakweg 25 jaar geen fietsbroeken met gewoon echt zeem tegengekomen in winkels.

Overigens kunnen we denk ik wel ophouden met suggesties aandragen, want van de vraagsteller is niets meer vernomen. Of Brecht in oktober een rondje van 30 km in België gaat fietsen als de zon schijnt of meerdaagse tochten in de stortregen, zijn we nog niet te weten gekomen.

Groetjes,

Carl
Heb net even alles gelezen, alvast bedankt iedereen voor alle handige tips/tricks!
Het zal jammer genoeg wegens Corona bij plaatselijke ritjes in België blijven, maar met een leuke twist...
Via longtermbechallenge.be/nextgeneration/ kan je zien welke gemeentes je allemaal al bent doorgefietst. Zo heb ik toch een kleine uitdaging de komende weken.
De Longtermchallenge is inderdaad erg leuk. Ik heb hem van de zomer afgemaakt (voor de hele Benelux)
Voor België zijn vooral de faciliteitengemeenten soms lastig, je moet goed mikken om ze net te raken.
Brussel zou ik even uitstellen totdat de Corona situatie daar wat minder extreem is. Dat was overigens voor mij ook verrassend om daar leuke hoekjes te ontdekken.
Vrij bekend, dus wellicht ken je deze al, maar een paar jaar geleden heb ikzelf, ook in oktober, met veel plezier de Vennbahn route gefietst, misschien ook een idee? Heel mooi, vooral in de herfst.
Brecht,
in deze coronatijden is het beter (lees: aangeraden) om in Belgie te blijven.
Ik weet niet van welke streek je bent, maar ik heb een tocht op Routeyou gemaakt en die gaat van Dilbeek tot Oostende.
Alle groene, rode en blauwe lussen aaneengeknoopt tot Oostende, de eerste 80 km bijna de volle 2 km asfalt, de rest off-road.
Ok, geen hellingen.
Waar, daarom niet minder technisch, de 2e 80 km meer asfalt, maar alles valt mee.
De laatste km heb ik niet meer gereden, maar aan de hand van Maps, ook niet slecht.

Maak er een 2-daagse van of 3-daagse, tentje rechtzetten is hier op vele plaatsen mogelijk. Geen jagers
Laat iets weten, goede reis