Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in oktober - Forum Wereldfietser

Fietsen in oktober

Hallo iedereen

Hopelijk ontvang ik volgende week mijn Santos Travelmaster 3+ en wil ik er natuurlijk direct op uittrekken.
Echter ben ik nogal een leek op vlak van kleding bij fietsreizen. Wat raden jullie aan?
- Schoenen, jas, broek, ondergoed...
Brecht schreef:
wo 07 okt, 2020 13:42
... nogal een leek op vlak van kleding bij fietsreizen. Wat raden jullie aan? - Schoenen, jas, broek, ondergoed...
Ja, begin daar maar eens mee.

(hint: http://wiki.vakantiefietser.be/index.php?title=Kleding)
<knip>Overbodig commentaar door de moderator verwijderd. Draagt niet bij aan de de discussie</knip>

Veel fietsplezier.
Oktober, tussen 10 en 15 graden... ben je een bikkel, kies je voor een korte fietsbroek (met zeem uiteraard), anders een lange of een korte fietsbroek met een dunne lange broek eroverheen. Voor bovenkleding: Odlo-ondershirt, fietsshirt, windjackje, en als het regent een goedkoop waterdicht regenjack (Agu). Zo doe ik het tenminste. Schoenen heb je vast nog wel liggen. Meer dan pak hem beet 250 euro hoeft het niet te kosten.
Of vraag het je fietsenmaker die jou die Santos levert. Hij zal de kleding graag aan je verkopen.
O ja, vergeet vooral de handschoenen en de helm niet, een nieuwe fiets wil nog wel eens anders reageren dan je gewend bent, en voor je het weet lig je op de keien!
Brecht schreef:
wo 07 okt, 2020 13:42
Echter ben ik nogal een leek op vlak van kleding bij fietsreizen. Wat raden jullie aan?
- Schoenen, jas, broek, ondergoed...
Testrijden voordat je echt op pad gaat. Sommige lui hebben geen wielerkleding nodig, anderen wel.

Fietshandschoenen zijn wel aan te raden (en een kleine investering).

Gezien het seizoen is een winddicht jack wel handig iig.
Lastige periode nu, maar een warm technisch shirt, een goede softshell jas liefst met Gore infinium stof [ parelt goed af in een kleine bui of miezer] goedkoop wind dicht vestje zonder mouwen en een regenjas die ademt in ritsen onder de oksels heeft.
En een korte/lange fiets broek.
Bovenkleding hoeft niet perse fiets kleding te zijn, een Mammut softshell doet t ook goed op de fiets, pas op de race/mtb wil je wat meer specifieke fiets kleding.
Ik zou zeggen ga voor flexibiliteit. Bij vertrek kan het fris zijn, als je stilstaat ook, maar als je eenmaal lekker aan het trappen bent, heb je geen dikke kleding meer nodig.

Ik rijd meestal met een warm shirt met lange mouwen, daarover een dunne bodywarmer, en een compacte regen/windjack bij de hand. Naar behoefte draag ik of de bodywarmer, of de jack, of beide. Bij de start vaak beide.

Neem nog een buff (of sjaal) en wat dunne handschoenen mee en je kunt alle kanten op.

Of je er een losse of strakke fietsbroek bij draagt is aan jou :-)
Voor een eendaags tocht waarin je lekker het tempo er in hebt volstaat een korte/lange fietsbroek en een fietsshirt met lange mouwen met een ondershirt (ik gebruik deze van Decathlon). Eventueel nog een licht regenjasje er bij.
Als je een paar dagen weg gaat en je focus meer op rustig fietsen ligt, dan maakt het niet zoveel uit. Gewone kleding of fietskleding, net wat je prettig vindt, en dat aanvullen met een softshell en een regenjas.
Decathlon heeft prima en betaalbaar spul. Wat nog niet genoemd is zijn fietsschoenen. Als je zoals ik met mtb klikpedalen rijdt (warm aanbevolen, maar niet iedereen deelt die mening) heb je echte fietschoenen nodig waar plaatjes onder passen, maar ook met gewone pedalen moet de zool voldoende stijf zijn.
Denk ook aan opvallende kleuren. De daglicht fluoriserende kleur van veel moderne hardloop kleding is erg verstandig. Trendy zwarte shirts en jassen zijn dat niet echt.
Ik zou je aanraden om eens te beginnen met fietsen in kleding die je nu al hebt. En om dan al fietsende te ervaren aan welke kleding je behoefte hebt. Het is zo persoonlijk..... Tevens is het natuurlijk zonde om veel geld uit te geven aan een item waarvan je na 2x dragen merkt dat het hier is wat je wilt. Door klein en goedkoop te beginnen, leer je zelf wat je wel en niet fijn vindt.

En ook - 1 paar sokken voor wandelen, 1 paar voor fietsen, 1 paar voor hardlopen, 1 paar voor racefietsen, 1 paar voor klussen, 1 paar voor....?! Het einde is zoek.

Broeken met een zeem zijn inderdaad wel wenselijk voor langere tochten, ook als het fris is zijn handschoenen fijn natuurlijk. Als je fietsen in de regen waardeert zijn daar ook mogelijkheden voor.

Wil je ook op duurzaamheid van je kleding letten? Denk daar eens over na - Decathlon ben ik bv geen fan meer van. Inderdaad goedkoop en enorme keus maar het is mij niet eerlijk genoeg. Vaude integendeel wordt geroemd om hun duurzaamheid, je kan ook kijken naar merken via de Fair Wear Foundation. Odlo vind ik een kwaliteit merk en ook Agu is populair. Gore Wear zie ik steeds meer mensen mee, zelf geen ervaring mee. Kost wat extra, maar dan heb je ook wat.
-
willem.m schreef:
wo 07 okt, 2020 15:57
<knip>Overbodig commentaar door de moderator verwijderd. Draagt niet bij aan de de discussie</knip>

Veel fietsplezier.
Goh wat zijn we weer zereneus in de moderatie.
Ook mijn visuele suggestie voor de kleding met een grote knipoog is verwijderd. :?
Rest mij alleen nog maar ook veel fietsplezier toe te wensen.
De moderator is ook weer terug van zijn/haar fietsvakantie :D .
Wit schreef:
vr 09 okt, 2020 12:37
willem.m schreef:
wo 07 okt, 2020 15:57
<knip>Overbodig commentaar door de moderator verwijderd. Draagt niet bij aan de de discussie</knip>

Veel fietsplezier.
Goh wat zijn we weer zereneus in de moderatie.
Ook mijn visuele suggestie voor de kleding met een grote knipoog is verwijderd. :?
Rest mij alleen nog maar ook veel fietsplezier toe te wensen.
Ik snapte de knipoog wel. En ik kan me niet voorstellen dat iemand daarover heeft geklaagd.

Mijn suggestie, want zo kon je 'm met enig inzicht lezen, om de onderwerptitel informatiever te maken en zo meer gerichte reacties te krijgen, werd verwijderd. Jammer.

Nu krijg ik waarschijnlijk een waarschuwing. Voor mij altijd weer een moment om mijn lidmaatschap te heroverwegen.
Ik ben vaak op fietsreis geweest eind september en in oktober 2018 op vakantie geweest in Zuid-Zweden. Het weer is meestal erg wisselend, van zweten bij felle zon / 27° tot slapen met ijs op de tent en fietsen bij stortregen en storm. Helaas zorgt dat ervoor dat je toch aardig wat meer kleding (warmer/regenkleding) en ook een dikkere slaapzak mee moet nemen. En vergeet ook dingen als smeerolie of extra remblokjes niet, die kan je nodig hebben bij dagen fietsen in de regen.
Om te beginnen hangt het er vanaf of je graag fietst in specifieke fietskleding of meer in algemene casual/outdoor-kleding. In het laatste geval vind ik voor bijna alle seizoenen de combinatie van een korte zomerfietsbroek met verdikt zitvlak en een poly-cotton dunnen zomerbroek van het type met zakken/afrits erg handig.
Bovenkleding een ondershirt geschikt voor inspanning, kan kunststof zijn, gaas-achtig of iets van merinowol-menging bijvoorbeeld.
Daaroverheen een soepel slank vallend lange mouwen ding/shirt/trui met rits gecombineerd met al naar gelang het weer een bodywarmer, windvest, regenjack. Zo ben je comfortabel onderweg in alles behalve koud winterweer.
Er op uittrekken en fietsreizen zijn heel brede begrippen, ik heb geen idee waar ts aan denkt. Het is wel handig om dit te weten voor iets aan te schaffen. Voor 2 dagen b&b in nederland heb je iets anders nodig dan voor 2 weken Schotland of IJsland. Misschien wil ts wel eerst beginnen met dagtochtjes om aan de fiets te wennen.

Alle adviezen hierboven zijn zonder meer relevant, maar wat mrboot zegt, ga lekker fietsen met wat je hebt en ervaar wat je het eerste nodig hebt. De een zal meer last hebben van kou, de ander van regen de derde van zere handen. De enige uitzondering, wat mij betreft is een broek met zeem, dat werkt altijd.

Verder worden er dure en goedkope merken genoemd. Als je niet heel specifiek iets over kwaliteit weet, ga er dan vanuit dat wanneer een product duurder is, dit haast altijd komt doordat je en voor de naam betaald, maar dat er ook meestal wel kwaliteitsverschil is. Aan jou om te kijken welke prijs/kwaliteit verhouding je het liefste hebt. Duur is niet altijd beter, maar goedkoop is ook niet altijd even goed als duur.

Heel veel plezier met je mooie fiets.
Een lichte poncho (van voor jouw fijn materiaal) over een regenjas, een cap onder de helm of een vissershoedje, indien geen helm, onder de poncho, zodat je zicht beter vrij blijft.
Een poncho weert ook de regen wat meer van de draaiende delen van je fiets, ketting ed.
Belangrijk is de laag direkt op je huid, zorg hier voor een aantal goede functionele onderhemden. Het grote voordeel is dat deze ook snel droog zijn, je kunt ze dus makkelijk wassen.
Ga je kamperen, let er dan op dat veel campings al dicht zijn, goed zoeken dus online wat hun openingstijden zijn. Daarnaast kan het 's nachts vies koud worden. Let dan niet alleen op een goede slaapzak maar ook op gasblikjes die het bij lage temperaturen ook doen en eten dat ook bij lage temperaturen nog uit de verpakking komt. Een 0.5liter thermosfles uit metaal is erg handig bij lage temperaturen.
het wordt vroeg donker, dus goede verlichting is belangrijk. En een hoofdlamp voor 's avonds op de camping.
Zoals eerder geschreven zijn handschoenen fijn, meer dan fijn overigens. Ik neem in koude tijden minstens 2 paar mee. Je hebt namelijk niet altijd de kans om je handschoenen iedere dag te laten drogen. Veel plezier!