Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opgeblazen Matje, wat nu te kopen? - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Opgeblazen Matje, wat nu te kopen?

Hi Marco,

Misschien niet helemaal een antwoord op je vraag, maar ik heb eerder dit jaar een nieuwe HL gekregen van Exped ondanks het feit dat de garantietermijn ongeveer een half jaar daarvoor verstreken was, omdat het een bekend probleem was bij de oudere versie (die ik had). Bij de nieuwe versie, met de zwarte honingraad, zou het probleem van delamineren van de tussenschotten volgens de fabrikant verholpen moeten zijn.

Bij de bever wilden ze me overigens niet helpen, je kunt beter direct contact zoeken met de Nederlandse inkoper van Exped.

Iets meer een antwoord op je vraag: ik heb ook een neoair xlite small. Rolt écht heel klein op (veel kleiner dan mijn Synmat HL) en weegt 204 gram. Onder mijn benen en het grootste deel van de xlite heb ik een Gossamer Gear Thinlight van 64 gram (3mm), dat isoleert een beetje maar zorgt er vooral voor dat de mat niet verschuift, wat mij een veel betere nachtrust geeft. Overdag gebruik ik het als zitmatje, iets wat ik hoe dan ook mee zou nemen. Persoonlijk mis ik de isolatie onder mijn benen meestal niet (tenzij het heel koud is) en ik vind het net zo comfortabel als een matje van volledige lengte, een stuk stabieler ook, maar het is natuurlijk niet voor iedereen... :)

Max
Al twee paginas aanbevelingen maar nog niemand die dit prima Decathlon matje genoemd heeft...?! “Trek 700 air kort grijs”.

€ 30. 360 gram. 120 x 52 x 5,5 cm. Comfortabel, snel op te blazen en op te vouwen, kort, licht en compact. Er is ook nog een langere variant voor wie daar behoefte aan heeft.

https://www.decathlon.nl/p/luchtbed-voo ... p-X8493805
abre facil schreef:
ma 05 okt, 2020 18:49
Al twee paginas aanbevelingen maar nog niemand die dit prima Decathlon matje genoemd heeft...?! “Trek 700 air kort grijs”.
Mijn vrouw slaapt op de lange variant en is er heel tevreden over. Nadeel is wel dat het nauwelijks isoleert.
abre facil schreef:
ma 05 okt, 2020 18:49
Al twee paginas aanbevelingen maar nog niemand die dit prima Decathlon matje genoemd heeft...?! “Trek 700 air kort grijs”.

€ 30. 360 gram. 120 x 52 x 5,5 cm. Comfortabel, snel op te blazen en op te vouwen, kort, licht en compact. Er is ook nog een langere variant voor wie daar behoefte aan heeft.

https://www.decathlon.nl/p/luchtbed-voo ... p-X8493805
Ik gebruik de lange variant. Die is 510 gram. Op zich ligt die prima en het is een uitstekende budgetkeuze voor als je geen al te koude nachten verwacht. De duurdere matten onderscheiden zich wel echt kwa isolatiewaarde en/of gewicht, maar zijn ook wel drie-vier keer zo duur. Het luchtbed van Decathlon voelt degelijk aan. Zeker niet minder dan mijn Exped en Thermarest (die allebei in de loop van een nacht langzaam leeglopen).
https://seatosummit.com/product/ether-l ... eping-mat/
compact, licht, warm, blaast super snel en makkelijk op en ook zo leeg en slaapt zalig!
maar binnen 1 1/5 jaar was er 1 lek [ dat kan gebeuren] en allebei werden in de ochtend te zacht [ dat was in het begin niet zo], nu terug voor een garantie claim, ben benieuwd hoe dat gaat..
Maxvl schreef:
do 01 okt, 2020 18:07
Bij de nieuwe versie (van de Exped Synmat HL), met de zwarte honingraad, zou het probleem van delamineren van de tussenschotten volgens de fabrikant verholpen moeten zijn.
Dat zou mooi zijn. Bij de Fietsvakantiewinkel zie ik trouwens wel steeds dat zij het wel op zich nemen om garantiegevallen met Expeds (bij hun verkocht) af te handelen.

Ik twijfel tussen de Exped Synmat HL en de Neoair Xlite. Ik heb vroeger een Exped Downmat gehad (eerste generatie) en die sliep heerlijk (wel voelde ik de richels). Daarna een Neoair All-Season. Die lag ook prima maarrrrr ik heb het gevoel dat ik wel steeds wakker werd van de herrie die de slaapmat veroorzaakte (en ik schaamde me naar de omgeving toe ;)), ben helaas een heel lichte slaper.

Dusssss het is de vraag of de Exped niet meer delamineert, tegenover of de laatste versie van de Xlite minder herrie maakt dan de vorige versies.
Hoi Fietsers,

heb zelf uiteindelijk toch weer gekozen voor de Exped synmat HL. Reden?
Is super klein
Is super licht
Slaapt echt heerlijk (uiteraard in ogenschouw nemen dat het een kleine mat is)

En dat de mat na al ons geweld het heeft begeven kan ik best mee leven. Wat ik wel ga veranderen is: niet meer opblazen met de mond. Dat is niet goed voor de mat, wist ik ook wel maar was te lui om het niet te doen. Na een aantal de opblaaszak (die Lisette gewoon in haar tas heeft zitten 8) , ben ik helemaal om. Ding werkt prima.

Kortom: blijf toch bij het oude.
Wat fijn dat jullie alle adviezen hebben gegeven.
Marco Meijerink schreef:
ma 30 nov, 2020 20:50
Heb zelf uiteindelijk toch weer gekozen voor de Exped Synmat HL.
Jij hebt de reguliere maat of de Wide? Hoe smal is die bij de heupen? Denk er aan om ook de Exped Synmat HL te kopen maar wil wil wel graag dat mijn handen naast mijn zij op de mat kunnen liggen (als ik op mijn rug ligt). TaR is bij de heupen wel wat breder.
Zelf heb ik voor de Exped Synmat HL LW gekozen. Dit omdat het slaapcomfort was verreweg het beste was, bovenin wijder is en een passend matje (1.83M) is belangrijk, zeker met een donzen slaapzak.

Andere matjes die ik 1-2 nachten geprobeert heb waren allemaal een combinatie van oncomfortabel, te klein, lawaaierig:
Sea To Summit - Ultralight Insulated Regular
Thermarest Neolite
Thermarest Uberlite
Exped Synmat HL Regular
RalphP schreef:
vr 04 dec, 2020 14:51
Zelf heb ik voor de Exped Synmat HL LW gekozen. Dit omdat het slaapcomfort was verreweg het beste was, bovenin wijder is en een passend matje (1.83M) is belangrijk, zeker met een donzen slaapzak.
De LW is langer dan 1,83, of doel je op je eigen lengte?

Kan je dan nog je handen kwijt naast je (als je op je rug ligt)? waarschijnlijk zou ik ook voor de LW gaan dan (ben 1,85 dus de mat is iets korter en loopt aan het hoofd- en voeteneinde ook nog af). En loopt de mat snel leeg? Wat dat laatste betreft zou een optie van de Synmat UL (2 ventielen) wel handiger zijn.
Fedor schreef:
vr 04 dec, 2020 15:10
RalphP schreef:
vr 04 dec, 2020 14:51
Zelf heb ik voor de Exped Synmat HL LW gekozen. Dit omdat het slaapcomfort was verreweg het beste was, bovenin wijder is en een passend matje (1.83M) is belangrijk, zeker met een donzen slaapzak.
De LW is langer dan 1,83, of doel je op je eigen lengte?

Kan je dan nog je handen kwijt naast je (als je op je rug ligt)? waarschijnlijk zou ik ook voor de LW gaan dan (ben 1,85 dus de mat is iets korter en loopt aan het hoofd- en voeteneinde ook nog af). En loopt de mat snel leeg? Wat dat laatste betreft zou een optie van de Synmat UL (2 ventielen) wel handiger zijn.
Eigen lengte en de mat loopt snel leeg als je het ventiel open maakt, wel een minder goed mechanisme dan thermarest. Ik pas er precies goed op. Verder ben ik een zijslaper en iemand die graag s' avonds nog even leest (bredere bovenkant is mede hierom erg fijn).

Mijn slaapzak is overigens een Vango Cobra 400 Sleeping Bag. Deze heeft comfort -1 en :Limit -8 wat goed samengaat met dit matje.
Fedor schreef:
vr 04 dec, 2020 14:35
Marco Meijerink schreef:
ma 30 nov, 2020 20:50
Heb zelf uiteindelijk toch weer gekozen voor de Exped Synmat HL.
Jij hebt de reguliere maat of de Wide? Hoe smal is die bij de heupen? Denk er aan om ook de Exped Synmat HL te kopen maar wil wil wel graag dat mijn handen naast mijn zij op de mat kunnen liggen (als ik op mijn rug ligt). TaR is bij de heupen wel wat breder.
Reguliere maat.
Lekker smal 😁.
Denk dat je handen deels naast het matje komen te liggen.
Ik heb al een paar jaar een Exped Downmat. Niet erg licht maar wel tevreden tot nu toe. Altijd in de tent opgerold. Die van een vriend was snel lek door het oprollen buiten de tent. De gedachte dat ie midden in de nacht lek blijkt te zijn, maakt me toch onrustig. Om die reden overweeg ik een reserve-matje (misschien dat matje van Decathlon) mee te nemen. Zijn er meer mensen die dat doen of overwegen?

Ik weet dat dit niet gaat helpen om mijn inmiddels zorgvuldig opgebouwde imago als grammen-stapelaar bij te stellen.
LHTJoost schreef:
vr 04 dec, 2020 21:05
Ik weet dat dit niet gaat helpen om mijn inmiddels zorgvuldig opgebouwde imago als grammen-stapelaar bij te stellen.
:lol:
Waaaahh ik kom er niet uit :roll: :oops: :cry:

Keuze is tussen (hier komt geen andere optie meer bij denk ik):
Neoair Xlite large (veel isolatie (R=4.2), veel herrie, stuk grotere pakmaat dan de andere twee)
Neoair Uberlite large (minder isolatie (R=2.3), minder herrie, extreem licht)
Exped Synmat HL LW(iets meer isolatie dan de Uberlite (R=2,9), minder herrie, loopt erg taps toe dus minder ruimte, minder "handig" ventiel).

Gebruik: tot ongeveer 0 graden celsius (dus drie seizoenen). Dat zou met alle drie de matten haalbaar zijn. De Xlite zou dan wat overkill zijn, maar een beetje buffer is nooit weg natuurlijk ;). In de Ardennen en de Hoge Venen kan het 's nachts behoorlijk houd worden, ook in de minder koude maanden. Maar ja: die herrie he? Zelf draag ik vaak oordoppen (was ook wel nodig want met de all-seaon (mijn vorige mat) werd ik zelf wakker van het geknisper) maar je hoort zo'n mat tot op 20 meter afstand. Maar in aso-modus zou ik zonder problemen de Xlite kopen :D :wink:

De ander twee matten zitten qua isolatie behoorlijk dicht bij elkaar (zal je het verschil tussen 2.3 en 2.9 merken?) Alle R-waardes zijn trouwens volgens de ASTM F3340-18-norm. De Synmat is wat dikker, de Uberlite heeft dan wat meer ruimte bij de heupen en benen. Beide heerlijk "stil" vergeleken met de Xlite :P
Uberlite is wel gladder dan de Synmat, en het materiaal is wat dunner (15D tegen 20D). De Xlite is duidelijk "degelijker" met 30D.

Ander puntje: Mijn slaapzak zou zonder problemen 0 graden aankunnen, maar dat wordt altijd getest op een mat met een R van 4.8. Wat zou het effect zijn op het termperatuurbereik van de slaapzak als je deze op een minder isolerende mat gebruikt?
Al overwogen om er twee te kopen? Een zomerse en een winterse. Of maak ik het dan nog lastiger?

;)
Dat is helemaal geen slecht idee. Wij hebben nog een dikke exped mat die we gebruiken als we wildwater kanoen in de winter. Heerlijk slapen. En als het koud is stijgt de motivatie om meer gewicht/volume mee te nemen. Die motivatie is bij mij altijd heel laag als het heet is :D
Ik zou dan een licht matje kopen en bijvoorbeeld een licht schuimmatje om er in de winter onder te leggen. En verder zou ik zeggen: zorgen dat je het niet te duur koopt, als het niet bevalt verkoopt je het weer met een paar tientjes verlies. Al die theoretische afwegingen leiden tot niets.
Bert van Sprang schreef:
za 05 dec, 2020 12:46
...
Al die theoretische afwegingen leiden tot niets.
+1

Doet me opeens denken aan het mooie boek Narziss und Goldmund van Hermann Hesse, dat ik destijds in de 4e klas las. Over een theoreticus resp. een levensgenieter. Een van de lessen die ik daar uit heb geleerd: durf zelf te ervaren!
Marco Meijerink schreef:
vr 04 dec, 2020 20:06
Fedor schreef:
vr 04 dec, 2020 14:35
Marco Meijerink schreef:
ma 30 nov, 2020 20:50
Heb zelf uiteindelijk toch weer gekozen voor de Exped Synmat HL.
Jij hebt de reguliere maat of de Wide? Hoe smal is die bij de heupen? Denk er aan om ook de Exped Synmat HL te kopen maar wil wil wel graag dat mijn handen naast mijn zij op de mat kunnen liggen (als ik op mijn rug ligt). TaR is bij de heupen wel wat breder.
Reguliere maat.
Lekker smal 😁.
Denk dat je handen deels naast het matje komen te liggen.

Je kan altijd nog gaan voor de EXPED SYNMAT HL DUO M in je uppie. Weet je zeker dat je handen niet langs de mat komen te liggen. 😉