Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Opgeblazen Matje, wat nu te kopen? - Forum Wereldfietser

Opgeblazen Matje, wat nu te kopen?

Beste fietsvrienden,

Al een paar jaar maak ik tevreden gebruik van de SYNMAT HL HYPER LICHTGEWICHT SLAAPMAT.
Lekker klein, lekker licht en slaapt prima.

Maar tijdens onze tocht in Zwitserland is de mat defect geraakt. Bobbel aan een zijkant. Iets wat kan gebeuren.
En voordat ik een nieuwe mat bestel vraagje aan jullie:

Hebben jullie ervaringen met een een klein, lichtgewicht matje wat als geduchte concurrent kan dienen? Ik ken de lichte thermarest al maar die valt voor mij af (te groot opgevouwen). Ben benieuwd of er nog echte concurrenten zijn voor de expeditie.
Ik ken ze helaas niet, jullie wel?

Marco
De Thermarest uberlite is opgerold zeer compact en slaapt prima. Plus dat je in geval van defect zoals zo'n bobbel (delamineren heet dat) gewoon een nieuwe krijgt.
Toch maar de concessie Thermarest doen. Een beetje groter moet kunnen.
Ik ben helemaal weg van mijn Exped Synmat 7
Begrijp ik maar ik zoek echt een hele lichte en kleine mat. Dat is de exped synmat 7 niet.
Waarom Thermarest Bert?
Zijn er geen andere merken of draait alles om Expeditie en Thermarest? Als ik op de site van Bever/Zwerfkei kijk zie ik weinig anders.
Ik ben na de Exped (ook lek) weer terug gegaan naar Thermarest Neoair Xtherm.
ik merk met name 's nachts het verschil, deze is veel warmer. Hij voelt ook veel degelijker aan (en is inderdaad iets omvangrijker dan de exped).
Marco Meijerink schreef:
za 26 sep, 2020 11:29
[...]

SYNMAT HL HYPER LICHTGEWICHT SLAAPMAT.
Lekker klein, lekker licht en slaapt prima.

[...]

Maar tijdens onze tocht in Zwitserland is de mat defect geraakt.
Jullie waren aardig dicht bij de bron. Exped is ook Zwitsers toch? Konden ze er in Zwitserland niks mee?

Zelf na twee keer een intern lek bij een Exped mat wat ook tot een bobbel leidde (Synmat 9 en Downmat 7) nu maar naar Thermarest.

Al schijnen die Exped matten wel wat minder beroerd te zijn geworden.

Anders misschien naar Sea2Summit of Klymit als die nog meedoen? Als ik even naar dit oude artikel kijk:

https://bikepacking.com/gear/sleeping-p ... kepacking/
Poppink schreef:
za 26 sep, 2020 12:32
Ik ben helemaal weg van mijn Exped Synmat 7
Is dat zo'n kraakmatje, waarmee je de hele camping wakker houdt?
Marco Meijerink schreef:
za 26 sep, 2020 12:37
Begrijp ik maar ik zoek echt een hele lichte en kleine mat. Dat is de exped synmat 7 niet.
Waarom Thermarest Bert?
Zijn er geen andere merken of draait alles om Expeditie en Thermarest? Als ik op de site van Bever/Zwerfkei kijk zie ik weinig anders.
Ik ben nu eenmaal tevreden met Thermarest. Zoveel groter is het pakketje nu ook weer niet.

Exped Synmat 7 is al vaker op dit forum aan de orde gekomen: viewtopic.php?t=21701
Ik ben zeer tevreden met mijn Exped Synmat UL. Voorheen had ik een S in mummy-uitvoering, waarom deze niet meer leverbaar is, weet ik niet. Vanwege de bobbels tussentijds uitstapje naar Thermarest gemaakt, maar daar rol ik steeds vanaf.
Jurr schreef:
za 26 sep, 2020 12:39
Anders misschien naar Sea2Summit of Klymit als die nog meedoen? Als ik even naar dit oude artikel kijk:
Wilde ik ook al melden. Zijn beide populair bij bikepackers (wel voorkeur voor de S2S denk ik).

Of zo licht/klein zijn als de Exped weet ik niet, maar degelijkheid/betrouwbaarheid is ook belangrijk.
bert sitters schreef:
za 26 sep, 2020 13:50
Poppink schreef:
za 26 sep, 2020 12:32
Ik ben helemaal weg van mijn Exped Synmat 7
Is dat zo'n kraakmatje, waarmee je de hele camping wakker houdt?
Dat zijn de geïsoleerde Thermarest matten (folie in de mat). Maken idd best herrie maar het wordt wel minder in de tijd.
Toch wel wat keuze lijkt me:

Oude mat:
Synmat HL (Hyperlite) van Exped. R=2,9, M: 52 x 183 cm, 365g, 21x15cm (17g)

Mogelijke opties:
Therm-A-Rest NeoAir™ Uberlite, R=2,3, Regular: 51 x 183 cm, 250g, 15x9cm
Therm-A-Rest NeoAir™ XLite: R=5,4, Regular: 51 x 183 cm, 340g, 23x10cm

Beide dus lichter en kleinere pakmaat dan de Exped.
Fedor schreef:
za 26 sep, 2020 15:56
Toch wel wat keuze lijkt me:

Oude mat:
Synmat HL (Hyperlite) van Exped. R=2,9, M: 52 x 183 cm, 365g, 21x15cm (17g)

Mogelijke opties:
Therm-A-Rest NeoAir™ Uberlite, R=2,3, Regular: 51 x 183 cm, 250g, 15x9cm
Therm-A-Rest NeoAir™ XLite: R=5,4, Regular: 51 x 183 cm, 340g, 23x10cm

Beide dus lichter en kleinere pakmaat dan de Exped.
Als je voor 'ultra vulnerable' gaat, dan straks niet gaan lopen miesmuizen op dit forum dat ze zo snel kapot gaan, hè 🤔
bert sitters schreef:
za 26 sep, 2020 13:50
Poppink schreef:
za 26 sep, 2020 12:32
Ik ben helemaal weg van mijn Exped Synmat 7
Is dat zo'n kraakmatje, waarmee je de hele camping wakker houdt?
Dat valt in het niet vergeleken bij het gesnurk van menig wereldfietserlid ;-).

Ook ik ga alleen nog op pad met een compacte Neoair van Thermarest. Deze gaan bij ons meestal jarenlang mee. Onderweg hangt die aan mijn stuur, tussen stuurtas en stuurpen. Daarnaast nemen we meestal nog een oude robuuste karrimat mee om op te picknicken en in geval van nood op te kunnen slapen (wat 20 jaar terug nog heel normaal was...). Het slaapcomfort is weliswaar minimaal, maar qua gewicht en levensduur is zo'n mat niet te overtreffen. Het past ook perfect bij tochten met een spartaans karakter.
Als je voor 'ultra vulnerable' gaat, dan straks niet gaan lopen miesmuizen op dit forum dat ze zo snel kapot gaan, hè
Dat doet toch ook niemand. Het probleem is echter niet dat ze lek raken, maar dat de naad loslaat. Vooralsnog neem ik aan dat "de naad" bij alle Exped-matjes op dezelfde manier gemaakt wordt. En ja, Thermarest lijkt wat duurzamer, maar ik kan er niet op slapen.
Ook bij ons zijn de naden al 2x losgekomen. Om die reden overgestapt naar Sea to Summit Cell mat. Zalig!
Call me crazy maar ik heb jaren geleden onderweg een ayucucho (ofzo) air matras gekocht omdat m’n thermarest lek was. Ding is goedkoop, compact, licht, slaapt prima, kraakt niet en totnogtoe blijft ie heel.
Voor mij definitief nooit meer een Exped. Vorige week is voor de derde keer in een paar jaar een naad losgekomen. Deze keer mogen ze de garantie steken waar de zon niet schijnt. Ik heb de mat in een afvalcontainer gegooid, aan garantie heb ik namelijk helemaal niks als zo'n mat defect raakt tijdens een lange tour. Ze slapen prima maar je kunt er gewoon niet van op aan en dat wordt het tijd voor een ander merk. (ik heb de hoes en repair kit bewaard. Mocht iemand interesse hebben, stuur een DM. Gele Exped Synmat UL).

Afgaande op Youtube reviews had ik een Sea2Summit Ether Light XT willen aanschaffen of op zijn minst willen uitproberen. Helaas was die nergens voorradig bij de outdoorshops in het gebied waar ik reed. Ik heb nu een Sea2Summit Comfort Light SI angeschaft. Slaapt verrassend goed voor zo'n dunne mat, kraakt niet, wel is ie relatief zwaar, pakt ie dubbel zo groot als de Synmat die ik had en heeft ie een lage R-waarde. Dat laatste is geen probleem voor nu maar voor de lange termijn niet allround genoeg.
De (mijn) Exped Synmat 7 kraakt beslist niet en isoleert zo goed dat ik nog nooit heb gemerkt of de ondergrond koud was of niet.
Tegen de kou van boven gebruik ik als het nodig is een reddingsdeken, mijn 'gouden dekbed', losjes over de slaapzak gedrapeerd.
En ik kan je verzekeren, die kraakt vreselijk.