Additionally, paste this code immediately after the opening tag: regen overschoen - Forum Wereldfietser

regen overschoen

Kent iemand regen overschoenen die ook aan de onderkant dicht zijn? Mijn ervaring met overschoenen die aan de onderkant open zijn is namelijk dat je uiteindelijk toch natte voeten krijgt. Ik heb tijden heel goedkope plastic wegwerp regenhoezen gebruikt die je kon kopen bij Halfords, zag er niet uit maar werkte perfect. Jammer genoeg zijn die niet meer leverbaar. Op internet zie ik ontzettend veel regen overschoenen maar naar wat ik kan zien zijn die allemaal aan de onderkant open.
Deze lijken een zool te hebben. Zijn wel voor motorrijders.

https://nl.aliexpress.com/i/32957367935 ... 57dbZnFB7J
Kijk eens bij plastic douchelaarzen. Gebruiken ze in de thuiszorg, maar voldoen ook al een aantal jaren als overschoenen op de fiets.
Bedankt voor de reacties. Die overschoenen van AliExpress leken me wel wat, gelijk maar besteld, wel via deze site: https://nl.aliexpress.com/item/32957367 ... 2d22y7ZwjY was wat goedkoper.
Vaak komt het water vanaf je benen in je schoen. Het loopt tussen je huid of door de stof van je broek naar binnen. Daar helpt een overschoen haast niet tegen.
Ik deel de mening van @groverr
Ik heb altijd de Vaude Bike Gaiter long Fahrradgamasche bij me.
Ze zijn van onderen helemaal open.
En heb desondanks droge en vooral warme voeten.

Ik gebruik deze overschoenen in combinatie met een regenbroek waarvan ik de pijpen vlak onder de knie heb afgeknipt.
Ik vind dat heel fijn fietsen.

https://www.bike24.de/p115364.html?menu=1000,18,63
JohnB schreef:
di 08 sep, 2020 19:51
... was wat goedkoper.
...
"Herbruikbare Waterdichte Schoen Covers Voor Motorcycle Cycling Bike Boot Regenkleding Voor Schoenen Voor Wandelen In Creek Regenachtige En Sneeuwt Dag"

Maar inderdaad, is lekker goedkoop. :evil:

Groet,
Tom
groverr schreef:
di 08 sep, 2020 20:47
Vaak komt het water vanaf je benen in je schoen. Het loopt tussen je huid of door de stof van je broek naar binnen. Daar helpt een overschoen haast niet tegen.
Grappig, ik heb juist al jarenlang tegenovergestelde ervaringen: de regenbroek gaat óver de schoenregenhoes heen (in mijn geval dus die goedkope plastic hoes uit één stuk waar de schoen helemaal in ging, dus van onderen ook dicht), het water loopt dan gewoon vanaf de regenbroek over die regenhoes naar beneden zonder verder ergens in te kunnen. Altijd als ik eens een hoes probeerde die van onderen open was kreeg ik na verloop van tijd (dus niet bij een kort ritje) natte voeten, zeker als het hard regende, het voortdurend opspattende water kroop gewoon IN de schoen.
Hetzelfde gebeurt overigens bij een regenjack, of dat er nu eentje is van 500 of van 50 euro, als het lange tijd echt hard regent word je toch wel nat, dat water kruipt gewoon overal in, doorheen en omhoog, wat je ook dicht snoert, afbindt, whatever. Het hangt er helemaal vanaf hoelang je in de regen fietst en hoe hard het regent, de rest is folderpraat. Maar goed, de één prefereert dus schoenovertrekken die aan de onderkant open zijn, de ander dichte versies. Lijkt me geen probleem :wink:
Tom vds schreef:
di 08 sep, 2020 23:08
"Herbruikbare Waterdichte Schoen Covers Voor Motorcycle Cycling Bike Boot Regenkleding Voor Schoenen Voor Wandelen In Creek Regenachtige En Sneeuwt Dag"
Tsja, wat wil je...AliExpress hè :wink:
Je moet ook gewoon naar de engelstalige versie gaan dan kun je ook beter zoeken (in het engels) dan in de met googletranslate woord voor woord vertaalde site (en niet de hele zin). Daarnaast ook even geduld hebben voor wat de levering betreft, soms heb je mazzel en ligt het achter de douane in een Brits warehouse, en is het er vrij snel.
JohnB schreef:
di 08 sep, 2020 23:14
... wat je ook dicht snoert, afbindt, whatever.
...
Misschien snoer- en bindt je wel tevéél af?

Groet,
Tom.
JohnB schreef:
di 08 sep, 2020 23:21
Tom vds schreef:
di 08 sep, 2020 23:08
"Herbruikbare Waterdichte Schoen Covers Voor Motorcycle Cycling Bike Boot Regenkleding Voor Schoenen Voor Wandelen In Creek Regenachtige En Sneeuwt Dag"
Tsja, wat wil je...AliExpress hè :wink:
Ik zou er zelf nooit iets kopen, maar als iemand vraagt om specifieke zaken die hij niet kan vinden wil ik best een product opzoeken. Ik ga niet voor een ander bepalen of hij het wil kopen of niet.
Ach, voor een tientje....
JohnB schreef:
di 08 sep, 2020 23:14
groverr schreef:
di 08 sep, 2020 20:47
Vaak komt het water vanaf je benen in je schoen. Het loopt tussen je huid of door de stof van je broek naar binnen. Daar helpt een overschoen haast niet tegen.
Grappig, ik heb juist al jarenlang tegenovergestelde ervaringen: de regenbroek gaat óver de schoenregenhoes heen (in mijn geval dus die goedkope plastic hoes uit één stuk waar de schoen helemaal in ging, dus van onderen ook dicht), het water loopt dan gewoon vanaf de regenbroek over die regenhoes naar beneden zonder verder ergens in te kunnen. Altijd als ik eens een hoes probeerde die van onderen open was kreeg ik na verloop van tijd (dus niet bij een kort ritje) natte voeten, zeker als het hard regende, het voortdurend opspattende water kroop gewoon IN de schoen.
Hetzelfde gebeurt overigens bij een regenjack, of dat er nu eentje is van 500 of van 50 euro, als het lange tijd echt hard regent word je toch wel nat, dat water kruipt gewoon overal in, doorheen en omhoog, wat je ook dicht snoert, afbindt, whatever. Het hangt er helemaal vanaf hoelang je in de regen fietst en hoe hard het regent, de rest is folderpraat. Maar goed, de één prefereert dus schoenovertrekken die aan de onderkant open zijn, de ander dichte versies. Lijkt me geen probleem :wink:
Met een regenbroek is het inderdaad anders. Ik fiets in racefiets kleding met een lange of korte broek. Ik heb daarom altijd racefietsschoenen met zo min mogelijk schuim en maximale ventilatie, zodat ze zo snel mogelijk drogen. Als ze nog erg nat zijn na het fietsen zet ik ze rechtop op de hiel onder een afdakje of hang ze in een struik, zodat het water er bij de hiel uitdrupt. Dit deel van de schoen droogt ook het snelste als ik 's ochtends weer verder ga fietsen.

In de winter fiets ik met winter racefietsschoenen. Dat is fijn voor koude 1 daagse tochtjes en woon-werk ritjes totdat er erg veel water is ingelopen langs mijn benen i.c.m. een portie zweet. Ze blijven behoorlijk lang droog en warm, maar drogen duurt ook lang. Ze zijn daarmee niet perse een oplossing voor een fietsvakantie.

Uiteindelijk is mijn ervaring (op de racefiets en snelle fietsvakantiefiets) dat het belangrijk is om warm genoeg te blijven. Dat doe ik door mijn bovenlichaam met (extra) warme fietskleding en een regenjasje te beschermen en een petje/muts en fietshandschoenen met lange vingers tegen de wind. Maar ook op tijd de jasjes weer open te ritsen. De lange fietsbroek wordt sowieso nat, maar voorkomt dat je de wind direct op je huid voelt. Belangrijk vind ik te slapen in een warm tentje met een warme droge slaapzak op een warme mat en over de hele dag voldoende te eten.
Voor de fietsers in (race)fietskleding bestaan er ook nog de latex overschoenen/hoezen van Velotoze. Strak en betrekkelijk zwaar, maar zeer waterdicht aansluitend op de huid.

Verder vind ik fietsen in merino beenwarmers in de (koudere) regen niet vervelend, droogt ook weer snel.
In korte fietsbroek kun je ook wat reserve droge sokken overwegen bij buiig weer ipv schoenhoezen.

Bij fietsen in casual/trekkingkleding gebruik ik regenschoenhoezen, is mij droog genoeg tenzij (?) het de hele dag aaneengesloten regent, maar eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit meegemaakt.
Joris Flemming schreef:
wo 09 sep, 2020 12:57
Bij fietsen in casual/trekkingkleding gebruik ik regenschoenhoezen, is mij droog genoeg tenzij (?) het de hele dag aaneengesloten regent, maar eerlijk gezegd heb ik dat nog nooit meegemaakt.
Op lange fietstochten in de zomermaanden doe ik gewoon blote voeten in open sandalen die prima tegen water kunnen en waarop je ook nog een flinke wandeling kan maken. Regenbroek rol ik op tot iets boven de knie, onder het regenjack sneldrogend hemd of shirt (je wordt op den duur immers toch wel nat). Ziet er niet uit maar het werkt eigenlijk heel goed omdat alles nat mag worden zonder dat je er veel last van hebt.

In de wintermaanden is het natuurlijk een ander verhaal. Tot nu toe krijg ik altijd koude voeten, wat ik ook aantrek. Handen blijven redelijk warm in de goede handschoenen. De rest is al helemaal geen probleem, alleen die voeten dus. Misschien moet ik die Merino sokken eens proberen.
Winterfietsschoenen (Bijv Northwave) aantrekken, niet dat ze helpen tegen natte voeten (water wat van het been naar binnen loopt), maar als het droog en koud is wel tegen koude voeten. En anders willen plastic pedalen ook nog wat helpen plastic geleid kou en warmte een stuk slechter dan metaal.
In de zomer gebruik ik mooie racy MTB-schoenen maar in de winter worden die vervangen voor waterdichte bergwandelschoenen. Snelheid vind ik in de winter toch minder relevant.
Heb regenschoenen van Agu, van onderen open. Daarover een regenbroek.
Ben recent naar Stedesand gefietst in Noord Duitsland.
Twee dagen in het pak gefietst met flinke slagregens.
Niet dat je dan droog blijft, maar vooral om niet koud te krijgen.
Nat worden vind ik niet erg, maar koud krijgen wel.
Een fikse wind op natte benen en armen...
En ja, ook een morgen in de regen de tent afgebroken (Coleman 900 gram) en nat in de ortliebtas gedaan.
Nog even een heel late feedback: vandaag heb ik die regenschoenen van AliExpress binnengekregen en gelijk maar even uitgeprobeerd want het regende toch. Ik moet zeggen: helemaal goed, dicht aan de onderkant met een stevige zool, mijn schoenmaat 44 past perfect in de overschoen, makkelijk aan te trekken door de rits en drukknop aan de bovenkant en de lengte voorkomt binnensijpelen van de regen, tenminste, als je de regenbroek eroverheen aantrekt. Kortom: kan 'm aanbevelen.