Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gaatje in Ortlieb; tips voor reparatie? - Forum Wereldfietser

Gaatje in Ortlieb; tips voor reparatie?

Afbeelding

Hoi allen,

Door een smak op asfalt is mijn Ortlieb lekgeraakt. Hoe zou ik dit zelf het beste kunnen repareren?

Alvast veel dank voor het meedenken :)

Groeten,
Merlijn

Bijlagen

-Merlijn- schreef:
di 01 sep, 2020 14:46
Door een smak op asfalt is mijn Ortlieb lekgeraakt. Hoe zou ik dit zelf het beste kunnen repareren?
Ik ben heel tevreden over Tear-Aid, ook al gebruikt voor een Ortlieb-tas en houdt al heel veel jaren. Als het net in een hoekje of zo is en het gat is niet te groot, dan kan (McNett) SeamGrip een betere optie zijn.

Of de combinatie. Gaatje dichten met SeamGrip en er dan nog een laagje Tear-Aid over kleven.
Revanho schreef:
di 01 sep, 2020 15:18

Ik ben heel tevreden over Tear-Aid, ook al gebruikt voor een Ortlieb-tas en houdt al heel veel jaren. Als het net in een hoekje of zo is en het gat is niet te groot, dan kan (McNett) SeamGrip een betere optie zijn.

Of de combinatie. Gaatje dichten met SeamGrip en er dan nog een laagje Tear-Aid over kleven.
Nou zit het gaatje in dit geval op het 'cordura' gedeelte van de tas, welk type tear-aid moet je dan hebben? Ik neem aan dat voor het gladde pvc-achtige deel van ortlieb/vaude etc altijd type B gebruikt kan worden, of klopt dat niet?

Ben wel benieuwd. seamgrip heb ik wel goede ervaringen mee, op cordura van Radical.
Ik had bij een dergelijke schade plakkers van Ortlieb zelf (plakken aan binnenzijde). Werkte prima en tas was weer volledig waterdicht.
Ik heb ze gewoon met schade en al aan een mede-forummer verkocht =)
Op de site van Ortlieb staat het volgende onder het kopje SERVICE bij de FAQ's:

Kan ik gaten in mijn tas zelf herstellen, bv. onderweg met materiaal voor de reparatie van een fiets?

In plaats van materiaal voor de reparatie van een fiets adviseren wij bv. de Tip-Top reparatieset Camplast; hiermee kunnen kleine gaatjes en scheuren in tassen van PVC- of PU-weefsel waterdicht hersteld worden, bv. onderweg tijdens een fietstocht. Bijkomende, geschikte reparatiesets voor onderweg: Tenacious Sealing & Repair Tape van McNett; Tenacious Tape Max van McNett. Voor een betrouwbare reparatie adviseren wij, het defecte product naar onze klantenservice te zenden.
Dus zo te zien levert Ortlieb zelf geen reparatieset meer? Jammer.

Had de mijne toentertijd bij Velo in Aachen gekocht en die leken wel blij dat ze er van af waren ;)
Jurr schreef:
di 01 sep, 2020 15:52
Ik heb ze gewoon met schade en al aan een mede-forummer verkocht =)

:lol:

Mooiweerfietsers zeker.
Grandonneur schreef:
di 01 sep, 2020 15:48
Nou zit het gaatje in dit geval op het 'cordura' gedeelte van de tas, welk type tear-aid moet je dan hebben? Ik neem aan dat voor het gladde pvc-achtige deel van ortlieb/vaude etc altijd type B gebruikt kan worden, of klopt dat niet?
Omdat de tassen voor zover ik weet PVC-vrij zijn heb ik type A gebruikt. Zowel aan de buitenzijde (op de Cordura) maar eveneens aan de binnenkant.

Nu - minstens 15 jaar later en na heel veel gebruik van de tassen in allerlei omstandigheden - zijn de randjes van de cirkeltjes die ik had gekleefd een beetje losgekomen (en is de Tear-Aid een beetje vergeeld), maar plakken de stukjes voor de rest nog stevig genoeg om waterdichtheid te garanderen.

Renaat
Bedankt voor al jullie reacties!

Een paar jaar geleden heeft een muis een flink gat geknaagd in het blauwe deel van een voortas. Dat heb ik toen gefixt met Tear Aid, ik denk type B omdat ik juist dacht het PVC was. Houdt nog steeds zeer goed, er zit gewoon een flexibel raampje in die tas.

Dit is een lastiger plekje. Ik ga de tip van Renaat proberen en houd SeamGrip achter de hand.

Groet!