Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Racefiets verlichting voor in het donker - Forum Wereldfietser

Racefiets verlichting voor in het donker

Beste allen,

Ik ben nieuw op dit forum dus wellicht hoor ik dit bericht eigenlijk op een andere wijze te posten. Als dat zo is, laat me dit dan gerust weten! Ik hou me graag aan de regels en de cultuur op dit forum.

Mijn topic/vraag: sinds korte tijd ben ik begonnen met wielrennen (op een mooi Puch retroframe). Nu de dagen korter worden en de avonden vroeger vallen, ben ik eigenlijk op zoek naar fatsoenlijke verlichting voor in het donker. Het liefst iets waarmee behoorlijk ver kan schijnen zodat ik ook op onverlichte wegen genoeg zicht heb. Zelf zat ik te kijken naar een LED lamp van rond de 1000 Lumen met een beetje fatsoenlijke accuduur. Alleen deze zijn best wel prijzig. Heeft een van jullie tips/ervaring met een goede lamp die niet al te duur is maar wel genoeg vermogen heeft? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of tips!

Groeten, Willem
Vraag 1: Wat noem je duur? ;)

Ik heb deze gebruikt. Uitstekende lichtopbrengst.
https://www.bumm.de/en/products/akku-sc ... 32qla.html?
Doe je tegenligger een lol en koop iets dat is goedgekeurd, bijvoorbeeld in Duitsland. Goedkope lampen van Ali zijn uitstekend om je tegenligger te verblinden. Daardoor heb ik al eens op een onverlichte weg bijna in een boerensloot gelegen.
Leuk! geniet van het rijden op je oude racer. cool. Je kunt hem met een plaatje voorstellen in bijvoorbeeld 'je nieuwste aanwinst' :wink:

Doe jezelf een plezier en koop een wiel met naafdynamo voor in de donkere maanden. Vanaf een €60 (en het kan veel zotter, als je wilt). Dan een koplamp naar keuze erbij, bijvoorbeeld een lumotec IQ cyo. Dan heb je uitstekende en betrouwbare verlichting op je fiets.
Heb je al op "wereldfietser verlichting" gegoogled? Er is namelijk al veel op dit forum over dit onderwerp geschreven. Overigens lijkt het me vanzelfsprekend dat je de verlichting in het donker wilt gebruiken. 😉
Grandonneur schreef: ↑
za 29 aug, 2020 21:30

Doe jezelf een plezier en koop een wiel met naafdynamo voor in de donkere maanden. Vanaf een €60 (en het kan veel zotter, als je wilt).
Zou ook mijn keuze zijn.

Als je iets laat spaken, neem gelijk een schijfrem compatible naaf. Als je volgende fiets geen steekas voor heeft kun je 'm daar misschien ook wel weer in kwijt.
Jurr schreef: ↑
za 29 aug, 2020 22:30
Grandonneur schreef: ↑
za 29 aug, 2020 21:30

Doe jezelf een plezier en koop een wiel met naafdynamo voor in de donkere maanden. Vanaf een €60 (en het kan veel zotter, als je wilt).
Zou ook mijn keuze zijn.

Als je iets laat spaken, neem gelijk een schijfrem compatible naaf. Als je volgende fiets geen steekas voor heeft kun je 'm daar misschien ook wel weer in kwijt.
Uit nieuwsgierigheid, er zijn ook adapters steekas naar qr5mm, is dat niet een optie die nog meer mogelijkheden geeft voor later? Of zijn daar nadelen die ik niet zie?
Ik ben op een soortgelijke 2dehands zoektocht namelijk.
kristiano schreef: ↑
zo 30 aug, 2020 08:48
Uit nieuwsgierigheid, er zijn ook adapters steekas naar qr5mm, is dat niet een optie die nog meer mogelijkheden geeft voor later? Of zijn daar nadelen die ik niet zie?
Ik ben op een soortgelijke 2dehands zoektocht namelijk.
Je hebt gelijk dat kan prima werken, alleen zijn voorlopig steekas dynamo naven nogal dun gezaaid en niet erg goedkoop. (en dan is het nog de vraag of steekassen blijvers zijn. Vanuit mechanisch oogpunt is dat naar mijn mening eigenlijk een knoeiboel)
Een naafdynamo is weer niet super-compatible met het concept 'racefiets' IMHO. (het kan wel natuurlijk)

Hangt ook nogal af van je eisen. Als je enkel woonwerk of ritten van max paar uur in de avond doet, is batterijverlichting geen enkel probleem en zou ik niet je wiel van je racefiets gaan vervangen. Doe je langere ritten, zoals ik, kan het batterijverlichting ook nog wel, maar kan naafdynamo al handiger zijn. Voor bv randonneurstochten (denk aan hele nacht doorrijden) wordt wel veel naafdynamo gebruikt.

Ik heb zelf een (extra) achterlicht dat oplaadbaar is met USB, dat concept vind ik ook erg prettig werken.

willem.m schreef: ↑
za 29 aug, 2020 21:30
Heb je al op "wereldfietser verlichting" gegoogled? Er is namelijk al veel op dit forum over dit onderwerp geschreven. Overigens lijkt het me vanzelfsprekend dat je de verlichting in het donker wilt gebruiken. 😉
Ik heb in Noorwegen verlichting ook veel overdag gebruikt bij regenachtig weer of sterke schaduws, ivm zichtbaarheid ;) (en tunnels natuurlijk, maar daar is het inderdaad wel donker)
kristiano schreef: ↑
zo 30 aug, 2020 08:48

Uit nieuwsgierigheid, er zijn ook adapters steekas naar qr5mm, is dat niet een optie die nog meer mogelijkheden geeft voor later? Of zijn daar nadelen die ik niet zie?
Ik ben op een soortgelijke 2dehands zoektocht namelijk.
Zou ik niet durven zeggen.

Tweedehands komt er best wel eens wat voorbij, en als je daarvan niet helemaal de velg op remt kun je het vaak voor niet veel minder kwijt als je toch weer wat anders wil gaan rijden. Geen haast hebben, en dan komt er best wat met QR langs tussen de veelheid aan rollerbrake naafdynamo wielen met asmoeren...

Zo heb ik 2 jaar met een gebruikte Son gereden en die daarna voor net iets minder weer een blije nieuwe eigenaar gegeven.
Op de ene fiets heb ik een Son met een mooi Edelux lampje. Loopt licht en geeft een mooi lichtbeeld op de weg, zonder mensen te verblinden. Perfect voor woon -werk in de avonden.

Maar op de racer heb ik toch een batterij lamp (Lezyne 1300 xxl). Deze kan heel fel, maar dat heb je helemaal niet nodig! Het grootste voordeel van deze vind ik de accu duur bij weinig lumen. Over het algemeen heb je met een racer geen grote bak licht nodig, zelfs niet op een onverlicht fietspad. Een gewone bundel is genoeg! Wel wil je een accu die ook nog lang genoeg stroom geeft als het echt koud wordt. En dat is het al snel bij een avond ritje.

Ik richt de bundel voldoende naar beneden, zodat er niet al te veel licht in de ogen van tegenliggers schijnt, maar op de gaten in de weg. Zo valt het verblindende effect reuze mee.

(Als ik het lampje op maximale sterkte zet is het hele bos verlicht en voel je warmte op je huid, zoals bij zonneschijn.)
willemboomhof schreef: ↑
za 29 aug, 2020 17:47
Beste allen,

Ik ben nieuw op dit forum dus wellicht hoor ik dit bericht eigenlijk op een andere wijze te posten. Als dat zo is, laat me dit dan gerust weten! Ik hou me graag aan de regels en de cultuur op dit forum.

Mijn topic/vraag: sinds korte tijd ben ik begonnen met wielrennen (op een mooi Puch retroframe). Nu de dagen korter worden en de avonden vroeger vallen, ben ik eigenlijk op zoek naar fatsoenlijke verlichting voor in het donker. Het liefst iets waarmee behoorlijk ver kan schijnen zodat ik ook op onverlichte wegen genoeg zicht heb. Zelf zat ik te kijken naar een LED lamp van rond de 1000 Lumen met een beetje fatsoenlijke accuduur. Alleen deze zijn best wel prijzig. Heeft een van jullie tips/ervaring met een goede lamp die niet al te duur is maar wel genoeg vermogen heeft? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en of tips!

Groeten, Willem
Mijn vrouw rijd veel in het donker met haar racefiets en gebruikt de Sigma Sport Aura 80 / Blaze set;

https://www.bike24.com/p2346597.html?menu=1400,1410

Heel fijn setje en de batterij gaat op de hoogste stand zo'n 5-6 uur mee, genoeg voor lange ritten of 4-5 kortere.