Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 3 persoonstent - Forum Wereldfietser

3 persoonstent

We hebben zojuist onze MSR Hubba Hubba NX met shed verkocht. Reden: we vinden de tent te klein.
Maar goed, nu zijn we natuurlijk wel op zoeknaar een nieuwe tent. Een tent waar we (stel 50+)langere tijd (4-5 maanden) in kunnen slapen in Europa in zomer/najaar.

Onze wensen;
- ruimere slaapcabine
- voldoende grote vestibule waarin je op lage lichtgewicht stoeltjes kunt zitten ( ca 1.20 meter hoog, maar liever nog iets hoger)
- meerdere ‘ deuren’ (ivm windrichting etc)
- tent waar ik niet op mijn knieeen uit hoef te kruipen
- tunnelmodel niet langer dan 4.50 meter (andere modellen ook mogelijk)
- goede ventilatie, zodat de tent niet zeiknat is ‘s ochtends
- waterkolom liefst vanaf ca. 3000, grondzeil stuk hoger (heb een hekel aan natgeregende spullen)
- max gewicht ca. 3,5/4.0 kg
- stokken liefst <40 cm per deelstuk

We kijken nu naar:
- nIgor 3 Oriole -> relatief groot, wel lekker hoog en fijn dat de tent op verschillende manieren open kan
- nigor 3 apteryx -> Maatje kleiner dan de oriole, tent op verschillende manieren open te zetten
- exped outer space III -> lekker hoog, beetje vreemde vorm, volgens mij niet echt windvast. Wel veel mogelijkheden om de tent open te zetten
- tatonka polar 3 -> nog niet eerder van het merk gehoord, gunstige prijs, veel mogelijkheden om de vestibule open te zetten
- eureka scenic view 3 sul -> .....
-Nigor great auk 2 -> veel ventilatiemogelijkheden, aardig hoog
Heeft iemand ervaring met 1 van de tenten cq. Weet iemand een plek waar de Tatonka te zien is? Heeft iemand andere goede suggesties?

Richtprijs voor tent: < € 1.000,- (liever minder :) )
Erg goede ervaring met de Oriole 3 , 5 weken vakantie per jaar en een wereldreis van 20000 km in 2016/17.
Na 300 nachten een ritsoloog naar de runnertjes van de binnentent laten kijken en kunnen weer jaren mee. Tent krimpt erg in woestijnen maar ik zie dat dat niet jullie doel is. Ventilatie niet minder dan andere tenten en hij gaat helemaal in een Ortlieb -tas samen met de regenkleding en ijskoffie [ foefje om drinken te koelen] .
Tent drooghouden in voor- en naseizoen is een utopie ; nat meenemen en tijdens de lunch in 't gras laten drogen.
Bij sneeuw eten wij in onze stoeltjes in de voortent, inderdaad erg ruim en op lange reis niet te missen .
Ook vorige week ,na 500 nachten , nog prima waterdicht. Oh ja , vorig jaar de elastieken in de stokken vervangen , is erg simpel want ik kon het zelf !
Groeten van Pier.
Wij hebben de Oriole 3 van Nigor deze zomer aangeschaft en er 3 weken mee gekampeerd.
We hebben er een goed gevoel bij. Lekker ruim, en je kunt inderdaad heel goed op lage stoeltjes in het voorste stuk zitten bij slecht weer.
We zijn nog niet helemaal uit het gebruik van de footprint. Als je hem helemaal uitlegt steekt hij een beetje uit, en als het dan regent kan er makkelijk water tussen de footprint en de bodem van de binnentent komen. Je kunt hem natuurlijk wel wat naar binnen vouwen, maar waarom hebben ze daar bij het ontwerp geen rekening mee gehouden? Of doen we iets niet goed?
Omdat we dit jaar niet echt op fietsvakantie waren (we hebben steeds een langere periode op in totaal drie campings gestaan) hebben we hem nog niet zo vaak opgezet, maar ingewikkeld is het beslist niet.

Peter
Hier ook een Oriole,
Positief; met footprint. Die hadden we gelijk moeten aan schaffen, zet veel sneller op en minder condens. Wij ervaren de footprint niet als te groot. Geen idee Peter hoe dat bij jullie wel zo uitkomt.
Foto???

Lekker ruim, ook grotere stoeltjes passen erin.
Grote slaapruimte.
Je kan bijna staan in de vestibule (140 cm hoog!)

Negatief; gekke hor in de deur hebben we ruzie mee.
Door die zijdeur regent het ook sneller in, dan de voorkant gebruiken als deur.
Windgevoelig, flappert nogal en dan buitendoek tegen binnendoek, met als gevoel wat nattigheid bij hevige wind en regen.
Zwaar.
Eindconclusie, heerlijke ruime, wat zware, 3 seizoenen tent en iets te windgevoelig.
De ideale tent moet misschien nog gemaakt worden?

Anja
Wij hebben een Exped Outer Space III. Inderdaad een beetje een rare vorm, maar wel super praktisch. Voordelen: veel ruimte, je kunt met zijn tweeën makkelijk voorin zitten en staan. De tent zet snel op, dat kost niet meer dan 5 minuten. Het gewicht inclusief de footprint is 3.750 gram. De verhouding inhoud/gewicht vind ik bijzonder goed. Wij gebruiken de achterruimte om tassen en spullen in te leggen die we niet direct nodig hebben. De andere tassen zetten we voorin.
De standaard bijgeleverde haringen (van die plastic dingetjes) zijn onvoldoende en moet je vervangen door volwaardige haringen.
De tent heeft een groot windvangend oppervlakte. Je kunt hem zekeren met vier extra scheerlijnen en dan lijkt hij behoorlijk stabiel te staan. We hebben nog geen langdurige harde wind gehad en ik weet niet hoe de tent zich daarin houdt. Maar ik kan me voorstellen dat het met een storm wel spannend wordt.
Wij hebben van Nigor nu al 4 jaar de Dodo 3. Deze is niet meer leverbaar maar is volgens mij qua afmetingen en uitvoering hetzelfde als de Oriole 3. Tent bevalt prima maar totaalgewicht valt wat tegen tegen, m.n. de (degelijke) footprint is met 660 gram wel behoorlijk zwaar.

Voordelen, riante ruimte in binnentent en voortent, twee zijden te openen, veel gaas in binnentent, gemakkelijk op te zetten.
Nadelen, erg zwaar en eigenlijk te grote footprint die rondom en zeker aan de achterkant onder de buitentent vandaan komt. gaasdeur in buitentent beetje overbodig.

Tip; Als je donateur bent van de Europafietsers krijg je bij de Fietsvakantiewinkel 10% korting
Hoeksie je hebt een Pb van mij.

Onze Oriole gaat in de verkoop.

Groet Anja