Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Relevantie waterkolom bij tenten - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Relevantie waterkolom bij tenten

Ik heb alleen maar willen zeggen dat we veel eisen aan onze tent stellen, en dat ik geen tentdoek heb gevonden dat aan al die eisen tegelijk voldoet.
Het eisenpakket:
  • superlichtgewicht
  • waterdicht
  • ademend
  • en het moet een mensenleven lang meegaan.
De Fietsvakantiewinkel zegt het volgende: https://webshop.fietsvakantiewinkel.nl/fietstent-kopen
De waterdichtheid van het tentdoek wordt gemeten in mm waterkolom. Dit getal geeft aan hoeveel druk er nodig is voordat het water door het tentdoek heen lekt. Als bij een tent een waterkolom van 1500 mm wordt aangegeven, dan betekent dit het doek pas gaat lekken als er een waterkolom, gevuld met 1500 mm water, op 1 cm2 doek wordt gezet.

Het is echter niet zo dat hoe hoger het aantal millimeters waterkolom dat wordt opgegeven, hoe beter de tent is. Een laag dikke coating (die leidt tot een hogere waterkolom) zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat het doek minder soepel wordt, niet handig voor een buitendoek. Ook staat er niet zoveel druk op een buitendoek en zal het daarom beter zijn om voor een buitendoek voor een minder hoge waterkolom te kiezen dan voor het grondzeil, waar juist veel druk op komt.

Ook de manier van coaten is van belang. Door de coating in meerdere, dunne lagen aan te brengen zorgt MSR er bijvoorbeeld voor dat de coating minder snel slijt. Hoewel er dan soms een minder hoge waterkolom bereikt wordt is de coating wel duurzamer en lichter en zal de tent langer meegaan.

Belangrijkste om te onthouden is dus dat een hogere waterkolom niet altijd beter is in het totale plaatje. Alle tenten die wij verkopen zijn echte fietstentjes en zeker 100% waterdicht. Laat je dus niet te veel leiden door de getallen die hierbij vermeld worden.
Kortom je kan er geen peil op trekken ;)
Ik denk dat de waterkolom niet het enige is dat van belang is. Ik had eerst een Terra Nova Laser Competition 1, die ik onder andere had gekozen vanwege de hoge waterkolom. De waterdichtheid was prima, maar qua binnenruimte was het toch wel erg krap waardoor ik al snel ergens het tentdoek raakte. En hoe hoog de waterkolom ook is, mijn ervaring met zulk dun tentdoek is dat het water er gewoon doorheen trekt als je het aan de binnenkant aanraakt.

Nu overgestapt naar een tentje met koepelconstructie en een waterkolom van 1200mm. In een stevige onweersbui in de Ardennen geen enkel probleem gehad met waterdichtheid. En ik heb veel meer bewegingsruimte, waardoor het tentdoek raken bijna niet meer voorkomt. Dit helpt trouwens niet alleen bij regenachtig weer, ook bij droge nachten met veel condens vind ik dit echt een heel groot pluspunt.
Belle schreef:
wo 17 feb, 2021 17:31

Aanvulling:
Polycotton: een combinatie van polyester en katoen, te zwaar voor fietskampeerders.
Polyester met PU-coating: neemt minder vocht op dan nylon, gaat daardoor minder doorzakken. Kwaliteit is wel minder duurzaam dan nylon met een siliconen coating. En polyester is ook iets zwaarder.
DCF, Dyneema Cuben Fiber: beste materiaal. Licht van gewicht en neemt geen vocht op. Tenten van bijvoorbeeld Zpacks en diverse andere fabrikanten.
De kwaliteitscontrole in de fabriek doet er ook iets toe.
Ik heb twee tenten gehad met polyester doek. Het doek van de ene was na zeven seizoenen nog in excellente staat. Bij de andere begon de tape waarmee de naden afgedicht worden na twee seizoenen een beetje te lossen. De naden zijn in mijn ervaring de eerste plaats waar tentdoek begint te lekken, dus dat was niet zo goed.
En nog een laatste aanvulling (misschien al vermeld, ik heb het draadje niet herlezen): als je condensatie hebt aan de binnenkant van het doek en de regen roffelt erop, kunnen die condensatiedruppeltjes loskomen en naar beneden vallen. Je denkt dat al snel dat het doek niet meer waterdicht is, maar eigenlijk is er iets anders aan de hand.
Ik lees hier vooral reacties over de waterkolom in relatie tot de "kwaliteit" van een tentdoek. Dat is natuurlijk maar het halve verhaal.

De kwaliteit van een tentdoek is afhankelijk van diverse factoren:
  • waterkolom
  • aantal coatings
  • type coatings
  • materiaal van het doek
  • doeksterkte (prik en schuren)
  • doekdikte
  • combinatie van de materialen

Het is daarom lastig om in algemene termen over de bovenstaande factoren te spreken. Ik kan wel een poging doen overigens, maar het zal nooit helemaal juist en uitputtend zijn voor iedere situatie.

Waterkolom
Des te hoger, des te langer het duurt voordat water door een doek heen komt. Reken erop dat een knie op een grondzeil al gauw een druk kan opleveren van meer dan 5.000 mm. Dat wil niet zeggen dat grondzeilen onder die waarden niet waterdicht zijn, maar de kans wordt dan wel groter dat bij een knie op het grondzeil er een keer vocht doorheen komt. Bij een buitentent is dit minder relevant, want daar druk je niet tegenaan. Van de andere kant: des te hoger de waterkolom, des te langer het door degeneratie van het tentdoek duurt voordat er een keer vocht doorheen komt.

Aantal coatings
Meer coatings levert een zwaarder geheel op, maar ook een betere bescherming.

Type coatings
Siliconencoatings verminderen de sterkte van het doek meer dan PU-coatings. Van een PU-coating blijft het doek dus sterker.

Materiaal van het doek
Nylon gaat vaak wat langer mee en heeft een hoge treksterkte. (Vandaar dat het vaak wordt gecombineerd met siliconencoatings: het geheel blijft sterk.) Polyester is minder duurzaam en sterk bij eenzelfde dikte. DCF (cuben) is, net als nylon, ook zeer duurzaam.

Doeksterkte
Nylon kan goed tegen schuren en prikken. Polyester een stuk minder. DCF komt volgens mij vooral overeen met nylon wat dat betreft. Vaak wordt DCF echter in zeer lichte varianten gebruikt, waardoor het vaak kwetsbaarder is in de gebruikte vormen. An sich is het bij eenzelfde gewicht natuurlijk erg sterk en bestand tegen veel mishandeling.

Doekdikte
Dit wordt vaak aangegeven in denier. (Het gewicht van 1 minuscuul draadje van 9.000 meter lengte.) Hoe hoger het getal, hoe sterker het doek van dit materiaal. Des te lager, des te lichter zal het eindresultaat zijn (en minder bestand tegen prikken en schuren).

Combinatie van materialen
Dit heb ik al eerder langs zien komen in dit onderwerp. Je kunt nog zo'n fantastisch doek gebruiken, als je verkeerde naden gebruikt valt de tent alsnog uit elkaar. En de keuze voor verkeerde stokken wordt de tent ook niet beter van.