Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Relevantie waterkolom bij tenten - Forum Wereldfietser

Relevantie waterkolom bij tenten

Ik ben aan het rondkijken naar een andere (en vooral veel lichtere ;)) tent. Een groot deel van het gewicht hangt af van de dikte van het buitendoek en de daarbij horende waterkolom.

Zo heeft mijn huidige tent een waterkolom van 5000mm, maar bijv. een MSR Hubba Hubba maar een waterkolom van 1200mm en veel andere tenten zitten rond de 2000mm. Het grondzeil van de MSR heeft een waterkolom van 3000mm.

Nu schijnt een waterkolom van 800mm de grens te zijn om een tentdoek überhaupt waterdicht te mogen noemen. Zitten dan die extreem dunne tentdoeken (je kan er meestal ook dwars doorheen kijken) met een "lagere" waterkolom dan niet continue tegen lekken aan? En hoe resistent is zo'n dun doek nog na een aantal maal gebruikt te zijn?

Hier een stuk van De Wit (Schijndel):
Materiaal wordt waterdicht genoemd bij een waterkolom van 800 mm. In het algemeen kan gesteld worden dat een tentdoek met een waterkolom van 2000 mm ook bij een langdurige regenbui waterdicht blijft. Omdat tentdoek slijt, is het veiliger zelfs te kiezen voor een waterkolom vanaf minimaal 3000 mm.
Bij een grondzeil geldt een hogere waarde. Een grondzeil wordt pas betrouwbaar waterdicht geacht met een waterkolom vanaf 5000 mm.
Kan het zijn dat een grotere waarde voor de waterdichtheid een lagere waarde geeft voor damdoorlatendheid. Is, denk ik, ook niet onbelangrijk.
Fedor schreef:
di 18 aug, 2020 16:35
Ik ben aan het rondkijken naar een andere (en vooral veel lichtere ;)) tent. Een groot deel van het gewicht hangt af van de dikte van het buitendoek en de daarbij horende waterkolom.

Zo heeft mijn huidige tent een waterkolom van 5000mm, maar bijv. een MSR Hubba Hubba maar een waterkolom van 1200mm en veel andere tenten zitten rond de 2000mm.
Het zeil van ons tentje van Nordisk heeft een waterkolom van 2000 mm en is na vijf jaar nog altijd betrouwbaar waterdicht. Daar moet ik wel aan toevoegen dat het hoofdzakelijk in de lente en de herfst gebruik is; het heeft nog maar een dag of 25 is felle zomerzon gestaan. Ik weet niet wat het wordt na 100 dagen.

Het grondzeil haalt 8000 mm volgens Nordisk. Het is waterdicht. Andere tenten die ik ooit gehad heb, claimden 5000 mm en dat lijkt me de limiet. Als je met een knie op de grond leunt, genereer je lokaal behoorlijk wat druk. Na een paar jaar slijtage ontstond in die tenten dan een vochtige plek op de plaats van de knie.
Ik zou hoe dan ook altijd een tentluier gebruiken. Een grondzeil ziet af.
Over tentluier gesproken, moest meteen denken aan deze beelden van Bike Touring Mike. Zat blijkbaar nog een goed waterkolommetje op zijn binnentent.
Mensen hier ervaring met de Vaude Power Lizard Seamless tenten? Die geven voor het grondzeil een waterkolom van 3000mm. Volgens de normen hierboven is het grondzeil dan niet eens waterdicht... :?

Voor het grondzeil van de Power Lizard SUL werd iig nog 10.000mm gehanteerd.
Ik heb een LIghtheart gear Duo lichtgewicht tent van 20D silnylon, en die zou een waterkolom hebben van 3000mm en die heeft me iig vorig jaar in Schotland goed droog gehouden bij diverse plensbuien waar flink wat water bij kwam kijken. zowel van onder als boven :roll:

Als ik het goed begrepen heb komt het bij dit soort tenten vooral aan op ze niet dagen/wekenlang op laten staan in de volle zon; UV licht schijnt het slechtste te zijn.

Tevens gebruik ik trouwens ook nog een grondzeiltje: cheapass tyvek doek, maar werkt perfect :wink:
Mijn nieuwe Helsport Ringstind superlight heeft een waterkolom van 2000 mm voor de buitenten en 3000 voor het grondzeil. Ik heb deze zomer een enkele plensbui gehad en toen is alles prima droog gebleven. Ik gebruik wel een footprint.
Naar ik begrijp zijn er twee kanttekeningen te maken. De eerste is dat UV licht inderdaad de tent flink kan aantasten, al zal dat niet zozeer gelden voor het grondzeil. Mijn Ringstind is gelukkig niet echt bedoeld om weken overdag in de zon te staan. De tweede is dat er blijkbaar verschillende manieren zijn om die waterkolom te meten, en dat de cijfers dus niet zomaar te vergelijken zijn.
Vroeger mocht je, in verband met het krijgen van lekkage, de binnenzijde van je tent niet aanraken of iets tegenaan leggen. Kan dat iets te maken hebben met de verschillende waterkoloms. Laag getal en je raakt het aan heb je een lek. Hoog getal blijft het droog.
De dampdoorlaarbaarheid van het tentdoek is niet meer in beeld begrijp ik.
Vroeger was bij katoenen tenten waar de vezels opzwollen als de tent nat werd. Zo werd de tent dus waterwerend. Als je de tent aanraakte deed je dat teniet. Bij nylon en polyester komt de waterdichtheid door de coating. Zulke tenten mag je dus wel aanraken. Helaas ademen ze dus ook niet.
Wim schreef:
wo 19 aug, 2020 14:07
Vroeger was bij katoenen tenten waar de vezels opzwollen als de tent nat werd. Zo werd de tent dus waterwerend. Als je de tent aanraakte deed je dat teniet. Bij nylon en polyester komt de waterdichtheid door de coating. Zulke tenten mag je dus wel aanraken. Helaas ademen ze dus ook niet.
En door dat gebrek aan ademen krijg je dus wel condensvorming aan de binnenkant op de buitentent. Aanraken met je slaapzak is dus nog steeds geen heel goed idee :D

Maar goed dat heeft niks met de waterkolom te maken.
Katoenen tenten hebben juist veel minder last van condens.
Wim schreef:
wo 19 aug, 2020 14:35
Katoenen tenten hebben juist veel minder last van condens.
Klopt, ik bedoelde dus polyester tentjes. Was wat uit mijn zin weggevallen :oops:
Ten Cate is een belangrijke p[roducent van tentdoek.
Op hun website maken ze onderscheid tussen zeven soorten doek.
Voor trekkerstentjes wordt katoen of "campshield"aanbevolen.
Dat laatste vooral vanwege de brandwerendheid.

Nergend een woord over UVbestendigheid.

https://www.tencateoutdoorfabrics.com/producten/
Reken even uit wat jouw tentje weegt als je het doek van ten Cate gebruikt, en vertel me dan nog eens dat dat een trekkerstentje is. 290 gram/m2 weegt het doek.
Als een trekkerstent (zoals wij die gebruiken) meer als 3 kilo weegt lopen we al te klagen.
Een waterkolom van 25 cm lijkt me ook wel erg veel. (verklaart meteen het gewicht)
250mm lijkt me juist extreem weinig, dat is net iets beter dan horrengaas? Het gewicht verbaasde me ook al inderdaad.
Waarschijnlijk zijn wandelaars en fietsers niet echt de doelgroep van ten cate tentdoekjes... :lol:
Mijn Zpacks duplex tent van 600 gram heeft een waterkolom van 20.000.voor zowel het grondzeil als het tentdoek. Dyneema is erg licht en sterk, maar wel duur. Ook heb je geen grondzeil nodig, mocht er een gaatje inkomen dan kan je dat met speciale tape dicht plakken.
Ik heb me door een catalogus van tentdoek geworsteld.
Kort samengevat.
Lichtgewicht stoffen, zoals nylon in allerlei varianten, ademen goed.
Maar hebben een dampdichte coating nodig om waterdicht te zijn.
Die coating is erg kwetsbaar.
Fabrikanten schromen niet om te zeggen dat je zo'n tent na een seizoen moet weggooien.

Tenten van katoen en acryl enz zijn EN ademend EN waterdicht.
Maar tegelijkertijd erg zwaar.

Bivakzakken worden wel van hetzelfde materiaal gemaakt als waar de duurdere regenjassen van worden gemaakt.
Maar tenten niet.
Goretex en de varianten daarop zijn per m2 te koop.
Maar het gewicht komt in de buurt van katoen.

https://www.extremtextil.de/stoffe/atmungsaktiv.html

https://www.kampeerwereld.nl/bivakzakke ... vakzakken/

https://kampeerwijzer.com/uitrusting/kl ... e-stoffen/
"Fabrikanten schromen niet om te zeggen je zo'n tent na een seizoen moet weggooien" Dat is wel wat erg kort. Een seizoen in een Himalaya basiskamp, ja, dat is redelijk met zoveel UV licht. Maar bij gewoon gebruik zijn onze Hilleberg en Helsport tenten met siliconen elastomeer gecoat nylon toch wel een seizoen of tien mee gegaan. Dat zal voor andere goede merken niet veel anders zijn.
liefhebber schreef:
vr 21 aug, 2020 07:57
Ik heb me door een catalogus van tentdoek geworsteld.
Kort samengevat.
Lichtgewicht stoffen, zoals nylon in allerlei varianten, ademen goed.
Maar hebben een dampdichte coating nodig om waterdicht te zijn.
Die coating is erg kwetsbaar.
Fabrikanten schromen niet om te zeggen dat je zo'n tent na een seizoen moet weggooien.

Tenten van katoen en acryl enz zijn EN ademend EN waterdicht.
Maar tegelijkertijd erg zwaar.

Bivakzakken worden wel van hetzelfde materiaal gemaakt als waar de duurdere regenjassen van worden gemaakt.
Maar tenten niet.
Goretex en de varianten daarop zijn per m2 te koop.
Maar het gewicht komt in de buurt van katoen.

https://www.extremtextil.de/stoffe/atmungsaktiv.html

https://www.kampeerwereld.nl/bivakzakke ... vakzakken/

https://kampeerwijzer.com/uitrusting/kl ... e-stoffen/
Definieer eerst eens 'een seizoen' 8) het scheelt nogal of je tent per jaar 25 nachten wordt gebruikt waarvan merendeels vd dag afgebroken, of dat hij van begin maart tot eind oktober nonstop in de felle Spaanse zon staat...