Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets bagagekar - Forum Wereldfietser

Fiets bagagekar

Heeft iemand meer info hoe te fietsen in de bergen met een fiets bagagkar op een wiel.
Wat gebeurt er bij het dalen, haalt de kar de fiets dan in of blijft hij netjes achter mij aan.
Sjef Linden schreef:
di 18 aug, 2020 09:42
... Wat gebeurt er bij het dalen, haalt de kar de fiets dan in ....
Als ze niet goed vastzit waarschijnlijk wel ... :) :wink:
Gaat prima. Realiseer je wel dat een aanhanger zwaarder is en dat klimmen dus harder werken is en afdalen goede remmen vraagt en af en toe stoppen om de velgen of schijven te laten afkoelen.
Wim schreef:
di 18 aug, 2020 21:30
Gaat prima. Realiseer je wel dat een aanhanger zwaarder is en dat klimmen dus harder werken is en afdalen goede remmen vraagt en af en toe stoppen om de velgen of schijven te laten afkoelen.
In mijn ervaring is dat laatste andersom. Als je niet méér gewicht in de aanhanger hebt dan je anders op je fiets zou hebben daalt hij langzamer. Oftewel (volgens mijn geheel eigen logica); de extra lucht- en/of rolweerstand van de kar is groter dan de invloed van het eigen gewicht van het ding zelf.
Ongetwijfeld speelt de kwaliteit van de kar en de koppeling aan je fiets een rol. Heb zelf een Bob Yak en dat gaat prima. Zoals hierboven al benoemd wel letten op je remmen. Die krijgen het zwaarder te verduren want op de kar zit geen rem.
Als je extra gewicht meeneemt in de kar dan zul je dus ook sneller naar beneden gaan maar dat gewicht voel je uiteraard ook bij het klimmen. Het voelt soms net alsof je een grote rotsblok aan je fiets hebt hangen.

Het sturen met een kar is ook duidelijk anders, met name in scherpe bochten op lage snelheid. Dat geldt volgens mij voor alle eenwielige karren. Bij tweewielige karren gaat dat veel beter, maar die volgen weer veel minder mooi.
CorneK schreef:
di 18 aug, 2020 23:37
Het sturen met een kar is ook duidelijk anders, met name in scherpe bochten op lage snelheid. Dat geldt volgens mij voor alle eenwielige karren. Bij tweewielige karren gaat dat veel beter, maar die volgen weer veel minder mooi.
Die 2 wieler aanhangers zorgen ervoor dat je 3 sporen trekt, dat kost altijd meer energie, ik denk dat een bob-yak daar veel beter in is, zeker als het gewicht binnen de perken blijft. dus niet om nog meer zooi mee te nemen. Als je nu ook nog een mooi lopende naaf in het wiel hebt wordt het nog beter. Want dat is heb ik het idee met aanhangers in het algemeen wel een sluitpost op de begroting.
Wij hebben jarenlang een tweewieler kar gebruikt (de door Challenge gebouwde voorloper van de Radical Cyclone). Het grote voordeel was dat je er veel bagage op kon laden, in ons geval wel 40 kg (de kinderen waren nog klein), zonder dat het frame van de fiets (hier een tandem) erg werd belast. Ik kan me moeilijk voorstellen dat je met kleine kinderen kunt trekken zonder een bagagekar. Het nadeel is vooral dat de kar zelf 6 kg weegt. Vergeleken met tassen op de fiets spaar je iets van 1kg uit aan tassen, maar het blijft dus zo'n 5 kg extra. Het reed eigenlijk prima, zeker achter de zelf ook zware tandem, maar het was dus wel hard werken. Bij lange afdalingen kon je goed merken dat de velgen door het remmen veel sneller gevaarlijk heet werden dan de velgen van een solofiets zonder kar.
Mijn conclusie is dus dat je beter geen kar kunt gebruiken als het niet nodig is, waarbij de geringere belasting van het frame nog een bijkomend argument kan zijn. Als je met een lichte fiets een tocht met aardig wat bagage wilt maken om ter plaatse lekker snel te fietsen zonder bagage is een kar een goede oplossing. Dat geldt dan wel vooral voor een tweewieler, omdat die zichzelf overeind houdt. Hetzelfde argument geldt natuurlijk ook voor tandems, die van zichzelf al moeite hebben om voldoende stijf te zijn, en weinig mogelijkheid hebben om bagage te vervoeren, al is dat laatste met moderne ultralight uitrusting misschien een minder groot probleem geworden.
Wij gaan met kinderen op de tandem weg, en redden het prima zonder bagagekar. We hebben wel een lichtgewicht tent, maar verder geen ultralichte uitrusting. We hebben met heel jonge kinderen vaak een kinderfietskar gebruikt. Een lichtbeladen tweewielige kar rijdt prima, behalve op heel smalle fietspadjes (waar wij wel graag fietsen). Bij een groter gewicht (hoge kinderfietskar) fietst het toch echt veel minder prettig, ook op het vlakke.
Wim schreef:
wo 19 aug, 2020 10:10
wel 40 kg achter de zelf ook zware tandem ... Bij lange afdalingen kon je goed merken dat de velgen door het remmen veel sneller gevaarlijk heet werden dan de velgen van een solofiets zonder kar.


Dat mag niet veel verbazing gewekt hebben of wel :D
Met een Bob Yak kun je gewoon snoeihard dalen.

80 km/u op rechte stukken is geen probleem, en je kunt ook gewoon hard door de bocht.

Enige waar je op moet letten: je hebt even tijd nodig om 'm goed 'in de bocht te leggen', met korte zigzag-bochtjes merk je wel dat je iets achter je hebt hangen.

Remmen moet je gewoon niet onnodig veel doen. Als je minder remt rijd je sneller en wordt er exponentieel meer potentiële energie gedissipeerd via de luchtweerstand, en dus minder via de remmen, en worden je remmen minder warm.