Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tentharing ijsland - Forum Wereldfietser

Tentharing ijsland

Binnenkort ga ik door het binnenland van ijsland fietsen. Nu twijfel ik over welke tentharingen het beste zijn voor de vulkanische ondergrond. Extra lange rotspennen of juist wat bredere kunststof pennen? Heeft iemand ervaring met kamperen in ijsland?
Ik heb deze gebruikt. Ik kwam toch altijd wel stevige ondergrond tegen.
IMG_0786.JPG
Heb een MSR Hubba Hubba. Vier kleine haringen voor de tentstokken en twee kleine om de buitentent bij hoofd- en voeteneind vast te zetten. Twee grote haringen voor de vestibules en twee grote nog mocht ik stormlijnen nodig hebben.

Ik had bij mijn voorbereiding ook gelezen over zachte, rulle ondergrond. Had voor de zekerheid nog een paar houten haringen mee maar nooit gebruikt.

Welke route ga je doen door het binnenland?
Oke, dus speciale haringen zijn niet echt nodig. Eventueel kan ik ze ook nog verzwaren met een steen...bij storm.
Ik ben nog bezig met de route maar waarschijnlijk ga ik zowel de Kjolur F35 als de Sprengisandur F26 fietsen. De rondweg heb ik al eerder met de auto gedaan. Lijkt me een beetje saai om te fietsen.
Klopt, de ring is niet leuk, mn omgeving Reykjavik is druk, hoewel er dit jaar wel minder toeristen zullen met grote campers.
De Kjolur (is nu trouwens gewoon 35, zonder de F - betekent dat de weg beter berijdbaar is geworden) heb ik ook gedaan. Gekampeerd op campings bij Hveravellir en Kerlingarfjöll. De Sprengisandur heb ik niet gedaan, voor een volgende keer.
Ik heb nooit hoeven wild kamperen. Één keer was dat wel nodig maar toen kwam ik een hut tegen.

Probeer ook de cycling map van IJsland te krijgen, heb ik veel aan gehad. Hier digitaal: https://cyclingiceland.is/en/

Ik heb 4 weken gefietst, met drie trajecten met de bus. Mijn route in 2018:
IMG_0443 (3).JPG
Neem voor alle zekerheid één rotsharing mee. Met deze sla je een gaatje en vervolgens kan een gewone haring erin.
Wij zijn drie keer op IJsland geweest. Meestal vind je wel een geschikt stukje bij een rivier ofzo. Maar soms ook niet, bijvoorbeeld rondom Askja.

Als je in de binnenlanden op puur lavazand wilt gaan wildkamperen, dan zijn gewone haringen ongeschikt. Houd op IJsland altijd rekening met stormachtige omstandigheden, zeker aan de kust.

Opties om de scheerlijnen aan vast te maken in lavazand:
- Grote stenen
- Fietsen (die je dan neerlegt)
- Duinharingen

Wij hadden twee van die duinharingen mee, en hebben ze in totaal misschien twee keer moeten gebruiken, i.c.m. fietsen, omdat we geen stenen konden vinden, en de ondergrond te los was.

Iceland2013_178_MG_7123.jpg
https://goo.gl/photos/B6zQx6viFa6bdqiN8
Goeie tips allemaal. Dank daarvoor. Scheerlijn aan fiets vastmaken is ook een goed idee. Echter heb ik maar 1 fiets bij me dus ik zal wat duinharingen meenemen :D
Ik had al iets gelezen over die fietskaart. Ik rij met gps en heb een overzichtkaart mee dus dat lijkt me voldoende.