Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

515 berichten
Fedor schreef:
zo 16 aug, 2020 16:35
AGU is populair (gunstige prijzen ook). Mooie fiets trouwens :)
Had de tassen enzo al in huis voor een vorige fietsvakantie. Heb destijds de agu tegen de duurdere merken afgewogen en uiteindelijk deze keuze gemaakt. Geen moment spijt van gehad, zijn nog als nieuw.
Als ik korte paardaagse tochten rij ben ik geneigd juist veel meer mee te nemen, omdat voor kort in de directe omgeving fietsen veel gewicht toch niet zo uitmaakt, en ik de moeite niet neem alles goed uit te zoeken. Juist bij langere tochten, met bergen enz, let ik meer op niet te veel gewicht (en let ik ook meer op dat mijn fiets in orde is, enz)

Jetboil lijkt me idd niet handig.Zelf een SIGG pannensetje, 300 gram, en een Trangia koekepannetje, 120 gram. Ik heb er net 17 dagen lang ochtend- en avondmaaltijden mee bereid en vond het erg geslaagd. Een Optima Crux Lite weegt maar 80 gram, geeft een goede vlam en schroef je op een gastankje zoals je bij de jetboil ook hebt.

Ik heb MTB schoenen maar lange stukken lopen vind ik er niet echt mee te doen, het metaal knarst toch akelig op stenen en ze slijten (zowel rubber als plaatjes) dan ook snel. Qua 2e paar schoenen heb ik nep-allstars van de Primark, 600 gram. Niet zozeer een aanrader, maar zitten voor mij erg goed, ik kan er ook nog 20km op lopen, maar YMMV. Wel snel versleten. Die Meindls zijn wel heel stuk beter idd.

Ik heb zelf een kettingponsje en een 10 speed quick link mee voor eventueel gebroken ketting. Gehele ketting lijkt me zinloos.

Leuk zo bikepacken, alleen een rugzak tijdens het fietsen zou bij mij binnen 20km mijn rug slopen.
Vandaag kwam ik een stel tegen die allebei duidelijk op fietsvakantie waren. Beide fietsen 4 tassen, grote tas achterop en beide als klap de vuurpijl ook nog een bobcar achter de fiets die helemaal volgeladen was. Helaas was ik onderweg naar een klant - jawel gewoon op de fiets. Maar dus geen tijd om te soppen om foto en praatje te maken, want ik ben dan wel heel benieuwd wat je allemaal wel niet meeneemt.

Mochten jullie meelezen, was vanmiddag tussen Emmeloord en Marknesse.
bast1aan schreef:
di 18 aug, 2020 19:03
Als ik korte paardaagse tochten rij ben ik geneigd juist veel meer mee te nemen, omdat voor kort in de directe omgeving fietsen veel gewicht toch niet zo uitmaakt, en ik de moeite niet neem alles goed uit te zoeken. Juist bij langere tochten, met bergen enz, let ik meer op niet te veel gewicht (en let ik ook meer op dat mijn fiets in orde is, enz)

Jetboil lijkt me idd niet handig.Zelf een SIGG pannensetje, 300 gram, en een Trangia koekepannetje, 120 gram. Ik heb er net 17 dagen lang ochtend- en avondmaaltijden mee bereid en vond het erg geslaagd. Een Optima Crux Lite weegt maar 80 gram, geeft een goede vlam en schroef je op een gastankje zoals je bij de jetboil ook hebt.

Ik heb MTB schoenen maar lange stukken lopen vind ik er niet echt mee te doen, het metaal knarst toch akelig op stenen en ze slijten (zowel rubber als plaatjes) dan ook snel. Qua 2e paar schoenen heb ik nep-allstars van de Primark, 600 gram. Niet zozeer een aanrader, maar zitten voor mij erg goed, ik kan er ook nog 20km op lopen, maar YMMV. Wel snel versleten. Die Meindls zijn wel heel stuk beter idd.

Ik heb zelf een kettingponsje en een 10 speed quick link mee voor eventueel gebroken ketting. Gehele ketting lijkt me zinloos.

Leuk zo bikepacken, alleen een rugzak tijdens het fietsen zou bij mij binnen 20km mijn rug slopen.
Ben toch voor een jetboil gegaan. Heb eens zitten brainstormen wat voor culinairs ik er allemaal mee zou kunnen maken en kwam toch aan een prima lijst. Van eieren koken tot pasta/rijst/couscous met wat groente.

Fietsen met de rugzak is voor mij ook afwachten. Vorige trips waren korter en heb ik gewoon met de fietstassen kunnen doen. Als ik er na n tijdje achter kom dat de rugzak niet te doen is heb ik wel een probleem :shock: spullen die er ik zitten heb ik wel echt nodig om de geplande drie weken min of meer zelfvoorzienend te zijn. Hoop er +-2000 km mee af te leggen
bast1aan schreef:
di 18 aug, 2020 19:03
Gehele ketting lijkt me zinloos.

In jouw geval is dat dan 3 kettingen dat is dan bijna 750 gram extra aan gewicht.
nilsk123 schreef:
di 18 aug, 2020 22:16
Ben toch voor een jetboil gegaan. Heb eens zitten brainstormen wat voor culinairs ik er allemaal mee zou kunnen maken en kwam toch aan een prima lijst. Van eieren koken tot pasta/rijst/couscous met wat groente.

Fietsen met de rugzak is voor mij ook afwachten. Vorige trips waren korter en heb ik gewoon met de fietstassen kunnen doen. Als ik er na n tijdje achter kom dat de rugzak niet te doen is heb ik wel een probleem :shock: spullen die er ik zitten heb ik wel echt nodig om de geplande drie weken min of meer zelfvoorzienend te zijn. Hoop er +-2000 km mee af te leggen
Rugzak gaat je denk ik opbreken, ik zou eerst eens een tochtje in de omgeving maken om te zien hoe dat bevalt na 50km bijvoorbeeld. Zeker als het gewicht heen en weer gaat bewegen.
Ik moet er ook niet aan denken om met rugzak op te fietsen, En volgens mij is er ook een reden dat je het onderweg eigenlijk ook nooit ziet. Mensen met rugzak op de fiets.
_Peter_ schreef:
di 18 aug, 2020 22:31
nilsk123 schreef:
di 18 aug, 2020 22:16
Ben toch voor een jetboil gegaan. Heb eens zitten brainstormen wat voor culinairs ik er allemaal mee zou kunnen maken en kwam toch aan een prima lijst. Van eieren koken tot pasta/rijst/couscous met wat groente.

Fietsen met de rugzak is voor mij ook afwachten. Vorige trips waren korter en heb ik gewoon met de fietstassen kunnen doen. Als ik er na n tijdje achter kom dat de rugzak niet te doen is heb ik wel een probleem :shock: spullen die er ik zitten heb ik wel echt nodig om de geplande drie weken min of meer zelfvoorzienend te zijn. Hoop er +-2000 km mee af te leggen
Rugzak gaat je denk ik opbreken, ik zou eerst eens een tochtje in de omgeving maken om te zien hoe dat bevalt na 50km bijvoorbeeld. Zeker als het gewicht heen en weer gaat bewegen.
goed idee, zal er morgen eens een stuk mee gaan rijden. het is een compacte rugzak (camelbak) met genoeg straps om hem vast te houden. Qua verschuiven moet het meevallen. Ook heb ik er geen zware spullen in zitten.

Verder heb ik weinig keus. De inhoud heb ik nodig, en die kan ik echt niet meer kwijt in mijn fietstassen. Ik zal de gok moeten wagen vrees ik :D Als ik niet beter zou weten zou ik denken dat een wielren fiets hier niet echt voor gemaakt is
Je moet eens kijken naar wat de endurancerijders allemaal meenemen op hun trips van vaak een week. (meestal geen tent, maar een bushokje of hotelletje onderweg)
Transcontinental rijders bijvoorbeeld.
Net 50 km met volledige bepakking gefietst, dus ook de rugzak. So far so good, beweegt totaal niet en zit comfortabel
Ik ga altijd tot de volle maximum capaciteit van 20 kilo bagage (inclusief het gewicht van de Ortlieb tassen en het kettingslot) voor in het vliegtuig.

Daar komen dan later na de landing nog eens extra kilo's voor eten bij.
nilsk123 schreef:
wo 19 aug, 2020 20:14
Net 50 km met volledige bepakking gefietst, dus ook de rugzak. So far so good, beweegt totaal niet en zit comfortabel
50 kilometer is te weinig.
Mijn woon-werk-rit is 2 x 35 = 70 kilometer. Ik neem dan al mijn kleren mee in een rugzakje.
Geen probleem! Zit comfortabel.
In 2015 ben ik er dus op uit getrokken met een rugzakje en dat ging goed. De eerste dag toch. De tweede al wat minder. Daarna begon ik het een rotding te vinden.
Als je dan toch een rugzak draagt, stop er dan zo weinig mogelijk in. Echt zo weinig mogelijk. Er bagage mee vervoeren is wat mij betreft geen goed idee.
nilsk123 schreef:
do 13 aug, 2020 16:53
Kleding voor onderweg:
- 1 wielrenshirt voor bij hitte, 1 wielrenshirt voor bij gematigde temperaturen
1 shirt en armstukken is net zo functioneel en pakt kleiner.

Persoonlijk verzorging:
- Spier herstel gel
Placebo. Herstellen doe je door te eten en te rusten. En een extra smeersel vereist ook weer extra douchen/wassen. Thuislaten dus.

- Scheerschuim
Mini tube scheerolie is kleiner.

Voeding:
- Een hele hoop gelletjes
Voor 3 wekend gelletjes meeslepen? Zonde. 1 doorsnee gelletje levert 20 a 25g KH, dat is niks magisch. Een pakje Sultana's dat je overal kunt kopen levert al 30g, een blikje Cola 35g. Het enige voordeel van een gelletje boven normaal eten is dat je het in volle koers naar kunnen kunt slobberen zonder te kauwen, maar dat is op vakantie niet nodig.

Misschien dus gedroogd survival eten

Mwa, overpriced en overrated IMO. Zeker niet iets om voor een week mee te gaan slepen. 1 zakje Adventure Food levert 600 Kcal, dat kun je ook uit 2 Snickers halen. 1 appel erbij voor de vezels en vitamientjes, net zo makkelijk.


zodat ik niet als een olifant thuiskeer.
Dat zal wel meevallen als je 2000 km gaat fietsen.


reserve ketting
Zeker geen reserve ketting meenemen, powerlinkje.


nilsk123 schreef:
di 18 aug, 2020 22:16
spullen die er ik zitten heb ik wel echt nodig om de geplande drie weken min of meer zelfvoorzienend te zijn. Hoop er +-2000 km mee af te leggen
Je gaat met de racefiets, dus je rijdt over asfalt, waar asfalt is, is beschaving, en waar beschaving is, is vanalles te krijgen.
En als je 100km per dag rijdt heb je nog tijd genoeg om dingen te kopen/regelen onderweg. Dus hoe zelfvoorzienend moet je zijn? :wink:
Shrek schreef:
wo 19 aug, 2020 23:37
nilsk123 schreef:
do 13 aug, 2020 16:53
Kleding voor onderweg:
- 1 wielrenshirt voor bij hitte, 1 wielrenshirt voor bij gematigde temperaturen
1 shirt en armstukken is net zo functioneel en pakt kleiner.

Persoonlijk verzorging:
- Spier herstel gel
Placebo. Herstellen doe je door te eten en te rusten. En een extra smeersel vereist ook weer extra douchen/wassen. Thuislaten dus.

- Scheerschuim
Mini tube scheerolie is kleiner.

Voeding:
- Een hele hoop gelletjes
Voor 3 wekend gelletjes meeslepen? Zonde. 1 doorsnee gelletje levert 20 a 25g KH, dat is niks magisch. Een pakje Sultana's dat je overal kunt kopen levert al 30g, een blikje Cola 35g. Het enige voordeel van een gelletje boven normaal eten is dat je het in volle koers naar kunnen kunt slobberen zonder te kauwen, maar dat is op vakantie niet nodig.

Misschien dus gedroogd survival eten

Mwa, overpriced en overrated IMO. Zeker niet iets om voor een week mee te gaan slepen. 1 zakje Adventure Food levert 600 Kcal, dat kun je ook uit 2 Snickers halen. 1 appel erbij voor de vezels en vitamientjes, net zo makkelijk.


zodat ik niet als een olifant thuiskeer.
Dat zal wel meevallen als je 2000 km gaat fietsen.


reserve ketting
Zeker geen reserve ketting meenemen, powerlinkje.


nilsk123 schreef:
di 18 aug, 2020 22:16
spullen die er ik zitten heb ik wel echt nodig om de geplande drie weken min of meer zelfvoorzienend te zijn. Hoop er +-2000 km mee af te leggen
Je gaat met de racefiets, dus je rijdt over asfalt, waar asfalt is, is beschaving, en waar beschaving is, is vanalles te krijgen.
En als je 100km per dag rijdt heb je nog tijd genoeg om dingen te kopen/regelen onderweg. Dus hoe zelfvoorzienend moet je zijn? :wink:
Heb nogal aanleg voor gewichtstoename. Vorige trip het voor elkaar gekregen in een week 1000 km te fietsen en alsnog een kilo aan te komen.

Powelinkje heb ik alvast aangeschaft.

Gelletjes heb ik er 4/5 van ingepakt uiteindelijk. Spierherstel spul thuislaten is wel n idee idd, zal wellicht weinig toevoegen. Neem toch wel twee shirts mee, kan de ene drogen als ik de andere gebruik.

Qua rugzak: ga nog eens heroverwegen hoe ik het gewicht hiervan zo laag mogelijk kan houden, maar hij zal toch mee gaan

Bedankt voor de adviezen!
Ben het eens met Shrek.

Laat die gelletjes thuis. Voor een fietsvakantie met lange fietsdagen is het belangrijker om dingen te eten waarop je urenlang kan teren. Als je dan toch iets voor de snelle suikers wilt meenemen, dan volstaan Snickers of andere chocola.

Als je graag twee shirts mee wilt nemen, neem dan shirts met korte mouwen mee, en armstukken. Grote kans dat je meestal geen lange mouwen aan wilt, en dan klopt jouw concept van wassen en afwisselen niet meer.
Rugzakje kan hoor, er zijn er meer die het doen zoals Alma (en regelmatig een Tsjech of Duitser met een 60 liter op de rug tegengekomen), maar het is een risico (voor ellende).

Toch nog een gedachtensprongetje; hebt 2 bidons + 3 liter in de rugzak mee. Doe het met de bidons en vul die als ze leeg zijn (je hebt echt alle tijd en voorzieningen), of regel eventueel nog een derde bidon aan je fiets. Laat wat kleinigheden thuis, knoop de slippers achterop en voila je bent er. Zijn de zakjes van je shirt ook weer beschikbaar.
Grandonneur schreef:
do 20 aug, 2020 09:43
...
Toch nog een gedachtensprongetje; hebt 2 bidons + 3 liter in de rugzak mee. Doe het met de bidons en vul die als ze leeg zijn (je hebt echt alle tijd en voorzieningen), of regel eventueel nog een derde bidon aan je fiets. Laat wat kleinigheden thuis, knoop de slippers achterop en voila je bent er. Zijn de zakjes van je shirt ook weer beschikbaar.
Inderdaad. Je gaat niet naar de Sahara of Death Valley. Twee bidons van elk ca. 0,75 liter is ruim voldoende. Je kunt altijd ergens aanbellen of een fles water bij een benzinepomp kopen mocht je in nood komen (maar dat kom je niet).
willem.m schreef:
do 20 aug, 2020 09:38
Ben het eens met Shrek.

Laat die gelletjes thuis. Voor een fietsvakantie met lange fietsdagen is het belangrijker om dingen te eten waarop je urenlang kan teren. Als je dan toch iets voor de snelle suikers wilt meenemen, dan volstaan Snickers of andere chocola.

Als je graag twee shirts mee wilt nemen, neem dan shirts met korte mouwen mee, en armstukken. Grote kans dat je meestal geen lange mouwen aan wilt, en dan klopt jouw concept van wassen en afwisselen niet meer.
Gelletjes is echt iets wat bij wannabee wielrenners door de strot wordt gedrukt. Alleen als je wedstrijd / Cyclo ofzo rijdt is het handig. Je gaat toch geen 2.000 km van die zoete zooi zitten slurpen. Onderweg is van alles te koop/ banane, taartje bij de bakker smorgens. En heb je pech of ellende, je zult verbaast staan hoeveel behulpzame mensen je tegen gaat komen.

1e keer neem je echt altijd veel te veel mee. Been there , done that.
nilsk123 schreef:
do 20 aug, 2020 08:26
Heb nogal aanleg voor gewichtstoename. Vorige trip het voor elkaar gekregen in een week 1000 km te fietsen en alsnog een kilo aan te komen.
Wellicht twee kilo meer beenspieren en een kilo minder spek? Prima toch?
met pijn in het hart vandaag nog eens even door de inhoud van mijn rugzak gegaan

weg zijn:

- de gelletjes
- mijn gedroogde adventure food zakken waar ik me zo op had verheugd
- de spiermassagecreme die mij er sowieso doorheen zou hebben gesleept met haar medicinale krachten
- de espadrilles, die bungelen nu aan mijn zadeltas
- het fietsenslot, ook dat bungelt nu aan de zadeltas

Scheelt n hoop in gewicht en omvang en daar ga ik zeker profijt van hebben