Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 19 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

516 berichten
Mijn beugelslot heb ik eraf gehaald. Ik wil een cijferslot en mijn fiets vast kunnen zetten.
LHTJoost schreef:
za 05 mar, 2022 16:40
paklijst.jpg
Laat ik dit jaar eens tijdig een paklijst opstellen. Zag deze paklijst hier staan, gebruik ik als voorbeeld om naast mijn lijst te leggen. Nieuwsgierig naar de verschillen en overeenkomsten.
jwkeij schreef:
za 05 mar, 2022 20:18
Dat weegt mijn slot ook, en ik let wél op de grammen. Maar ik wil wel een goed slot; stelt mij wel zo gerust.
Wat voor slot heb je dan? Voor 750 gram heb je meestal niet iets echt stevigs (althans niet als je de fiets ook ergens aan vast wilt zetten).
De vraag was niet aan mij gesteld maar ik heb een abus cijferslot. Maar ik heb een fiets van 10 jaar oud met derailleur. Goed voor je gemoedsrust.
Uit interesse LHTJoost; Mis ik op jouw lijst een koersbroek, hoofdlamp, plakset en fietsjack?
Ik voegde toe aan mijn lijst: theedoek, donsjas (net aangeschaft), schuurspons en nagelschaartje.
DeFiets schreef:
zo 06 mar, 2022 16:46
Uit interesse LHTJoost; Mis ik op jouw lijst een koersbroek, hoofdlamp, plakset en fietsjack?
bedankt voor je kritische blik :)
koersbroek: ik fiets in een outdoorbroek of mtb-short. Zonder zeem dus. Met laagjes als het koud is.
Plakset en hoofdlamp gelukkig wel op de foto. Samen met het fietsjack voeg ik ze nog toe. thnx
DeFiets schreef:Laat ik dit jaar eens tijdig een paklijst opstellen
Paklijst opstellen?
Mijn oudste paklijst is uit 2007. Daarvoor had ik ze ook al, maar door een crash van mijn PC raakte ik ze kwijt.
Elk jaar stel ik de lijst bij met de laatste verbeteringen en aanpassingen. Niet veel werk dus.

Edit: een vrolijk bedoelde opmerking over een forumdeelnemer uit Noordgroningen verwijderd.
Fedor schreef:
zo 06 mar, 2022 12:12
jwkeij schreef:
za 05 mar, 2022 20:18
Dat weegt mijn slot ook, en ik let wél op de grammen. Maar ik wil wel een goed slot; stelt mij wel zo gerust.
Wat voor slot heb je dan? Voor 750 gram heb je meestal niet iets echt stevigs (althans niet als je de fiets ook ergens aan vast wilt zetten).
Kryptonite ulock mini 6. Stevig genoeg om mij gerust te stellen, relatief licht en makkelijk mee te nemen op vakantie.
dunlop schreef:
zo 06 mar, 2022 17:03
DeFiets schreef:Laat ik dit jaar eens tijdig een paklijst opstellen
Paklijst opstellen?
Mijn oudste paklijst is uit 2007. Daarvoor had ik ze ook al, maar door een crash van mijn PC raakte ik ze kwijt.
Elk jaar stel ik de lijst bij met de laatste verbeteringen en aanpassingen. Niet veel werk dus.

Edit: een vrolijk bedoelde opmerking over een forumdeelnemer uit Noordgroningen verwijderd.
Mijn paklijsten zijn op een of andere manier altijd ene kort leven beschoren. Geen idee waar die dingen blijven #bermudadriehoek.
Bijwerken, na afloop van de vakantie heb ik überhaupt nog nooit gedaan. Tot nu, nu begin ik daar wel het nut van in te zien. Ben nog jong dus genoeg tijd om te leren :wink:
Bert van Sprang schreef:
zo 22 nov, 2020 12:51
.....
Verder kan je met shampoo ook prima je vuile vaat en je kleren wassen.
.....
Gaat het gebruiken van shampoo voor de was ook goed in combinatie met (merino-)wollen kleding?
Dat weet ik niet, nog nooit iets van wol gewassen onderweg. Ik had een merino ondershirt gekocht omdat iedereen altijd zo lovend is over merino. Echter heb ik het snel weer van de paklijst gehaald, na een dag fietsen, was het de volgende morgen nog net zo klam van het zweet als toen ik het aan het eind van de vorige dag uittrok. Dan heb ik liever een droog shirt wat stinkt.
Bronsky schreef:
do 07 jul, 2022 14:11

Gaat het gebruiken van shampoo voor de was ook goed in combinatie met (merino-)wollen kleding?
Ik neem wolwasmiddel mee, de rest van m'n kleding gaat daar ook prima mee in de was. En losse shampoo en douchegel, wat een luxe... en dat allemaal in die kleine bikepacking tassen ;)
Ik dacht, dit schrijf ik wel even op. Wat een werk haha! En het lijkt toch wel heeeul erg veel zo, toch gaan we lichter weg dan vorige keren. Ben vast nog wel het een en ander vergeten op te schrijven.


Fiets 1

Rugzak
merino shirt korte mouw
2 x hemdje
overhemd
shirt met lange mouw
thermo shirt lange mouw
dik fleece jack
puffer jack
2 x korte fietsbroek
korte broek vrije dag
lange legging
lange broek
thermo legging
slaap shirt (evt ook voor een vrije dag)
jurkje
bloesje en hemdje voor vrije dagen
2 x sokken kort
sokken lang
slaapsokken
badpak
2 x soft bhs
3 x katoenen onderbroeken
menstruatie onderbroek
handdoek pacttowl + kleiner doekje als washand
handschoenen
muts
pet
helm
sjaal
schrijfboekje + 10 kleurpotloden
buitenkant tas: schepje

drybag
sneakers of sandalen

drybag
slaapmat
slaapzak
kussentje
liner
Nodi

drybag klein
yogamatje

frametas
-toilettas: tandenborstels, tandenstokers, tandpasta, pincet, tekentang, nagelschaar, vijl, spiegeltje, creme voor alles, herbruikbare wattenstaafjes, inlegkruisjes, menstruactiecups, 2 in 1 douchegel, haarborstel, scheermesje, lippenbalsem, wenkbrauwpotlood en lippenstift (voor die enkele stadsdagen ;) ) naald en draad.
ehbo setje: norrit, pcm, hooikoorts tabletten, ors zakjes, pleisters, vet gaasjes, eilandpleisters, rolletje verband, leukoplast, malariapillen, eczeemcreme.
-reserveband
2 x muggen netjes
extra drybag

accessoirestas
e-reader
jbl speakertje
telefoon
powerbank
wcrol
point it boekje
1 pen
zonnebril

op en aan de fiets
zonnebrandcreme, fluitje, kilometerteller, 2 thermarest zitjes
2 x 1 liter bidon, 0,8 l bidon, ruimte voor 2 x 2 l flessen.



Fiets 2

Rugzak
fietsbroek
3 x merino shirts korte mouw, 2 voor fietsen 1 voor net
merino shirt lange mouw
overhemd
fleecetrui
puffer
zwembroek/korte broek
lange broek
pyjama/chill broek
2 x korte sokken
2 x onderbroek
handdoek packtowl + kleiner doekje als washand
muts
pet
helm
handschoenen
slaapzak
liner
kussentje
slaapmat

drybag
regenbroek & jas & overschoenen hem
regenbroek & jas & overschoenen haar

drybag
sneakers of sandalen

frametas
extra straps
koffie
thee
flesje olijfolie
kruiden (zout, paprika, knoflook/kipkruiden mix (ook die smaakt prima op vegan eten :'D), Kala namak, kaneel, 1 leeg busje voor...)
ruimte voor eten

stuurtas
pannenset toaks titanium (1 en 1.6 liter)
1 beker ( de 1 liter is een perfecte theebeker en gebruiken we alleen voor het koken van water)
koffie filtertje
thee filtertje
1 Nalgene bewaarpotje
1 groter bakje, de een eet hier uit en de ander uit de pan
schuursponsje
aansteker
likker/borsteltje combi msr
(Bovenstaande zit allemaal in het pannensetje)
bestekset (1 x pindakaasmes (vooruit, mag ook voor andere dingen gebruikt worden) , 2 sporks, 1 scherp mesje, slijpsteentje)
brander primus omni light titanium
snijplankje

gereedschapsetje (extra versnellingskabel, remkabel, imbus sleutels, imbus boutjes, fietspompje, chainlinks, cassette-tool, tiert)
flesje bandenvloeistof
flesje olie voor de naaf
Epoxie en rubber/cement lijm
Goretex plakkers voor matten/tent
Extra scheerlijnen
2 x slot

Fuji x100 camera met 3 batterijen, 4 x 64g sd kaarten.
elektriciteit mapje (2 x iPhone kabels, 2 x oordopjes, sd kaart lezer voor telefoon, usb c kabel, micro usb kabel)
wereldstekker
hoofdlampje
lantaarntje opvouwbaar met zonnepaneeltje
spelletje (guillotine)
e-reader
paspoorten, gele boekjes, creditcard, etc.
portomonee.
reservebril en zonnebril

In de tas of om: topdesigns heuptasje

drybag
Big Agnes Tiger Wall ul2 bike packing Tent
Footprint

op en aan de fiets
Wahoo gps
2 x 1 liter bidon, 1 x 0,8 liter. Ruimte voor nog 2 liter fles.
Benzinetank
TheRollingBeans schreef:
do 07 jul, 2022 22:08
Ik dacht, dit schrijf ik wel even op. Wat een werk haha! En het lijkt toch wel heeeul erg veel zo, toch gaan we lichter weg dan vorige keren. Ben vast nog wel het een en ander vergeten op te schrijven.
Haha, klinkt bekend. Ik heb de mijne een keer geschreven toen ik al onderweg was met de fiets en m'n kleding allemaal had gewassen. De tassen allemaal leeg en tijd voor een lijstje ;)

Leuk om weer eens een nieuwe paklijst te zien (-:
Merino Icebreakers mogen volgens mij gewoon mee met de bonte was, wel max 30°. Ik hoef ze zo weinig te wassen dat ze het bijna altijd wel een fietsvakantie uithouden zonder te wassen. Desnoods even in een meertje uitspoelen. Ook thuis was ik ze hooguit 1x per maand. Klamme kleren aantrekken 'sochtends vind ik niet erg, binnen 1 minuut is het toch weer warm. Ik gebruik merino shirts trouwens hoofdzakelijk voor na het fietsen, of incidenteel over lycra fietskleding heen als extra laag bij kou/regen.
Fiets 14,8 kilo en bagage 16 kilo.
En ruimte te over in mijn Ortliebs. Waar dus mijn uitdaging in schuilt om die nu niet alsnog vol te stouwen.

Na de vakantie even uitzoeken hoe ik de paklijst online zet. En kan optimaliseren naar idee van PhilipBe. ziet er nog handiger uit, incl wat zit in welke tas.
Ik schrijf tijdens elke fietsvakantie een logboek dat ik over typ in een documentje op de pc als ik weer thuis ben.

De laatste jaren maak ik er een gewoonte van om helemaal aan het einde te vermelden wat ik graag mee had gewild en wat thuis had kunnen blijven.

Er zit bij mij steeds minder verschil in wat mee gaat en hoe.

Voor bagage blijf ik uit komen op 20 kilo.

Kleine veranderingen zijn bij mij dit jaar:

Nieuw mee:
- Cijferslot voor ketting i.p.v. normaal slot (want kleiner, dus minder gewicht en geen sleutel meer nodig).
- 7 Micofiber boxershorts i.p.v. 4 (die draag ik per stuk 4 dagen achter elkaar door).
- Mondkapjes mee (we gaan naar Frankrijk, dan weet je nooit wat er gaat spelen als Covid-19 daar weer oplaait).
- Paracetamol en Ibuprofen mee (ik had vorige keer drie dagen last van voorhoofdsholte verstopping, deed aardig zeer).
- Twee wc-rollen in plaats van eentje.
- Nieuwe grote RVS spork.
- Gekarteld keuken snijmes voor snijden van groente (voorheen was het prutsen met een Zwitsers zakmesje).

Niet meer mee:
- Breed zwitser zakmes laat ik thuis (in plaats daarvan gaat een smal Zwitsers zakmes mee).
- Tijgerbalsem gaat niet meer mee.
- Een extra pak vochtige schoonmaakdoekjes (1 bleek genoeg).
- Plastic bak voorop met daarin de brander spullen (die gaan nu in een zij-fietstas voorop).
- Meeste kunststof bestek (bv. halve sporks).
- Drie aanstekers met lange punt (eentje is genoeg).
Zo. Ook maar eens een paklijst update en de weegschaal erbij gepakt. Solo, zomerse temperatuur en regenloos. Met een mindere weersvoorspelling gaat er uiteraard wel wat meer mee.

Aan de fiets:
- Bidons Elite 2x950ml 218g
- Reserve binnenband 209g
Totaal aan fiets: 427g

Fuel tank Apidura Backcountry 69g
- Led lampjes voor en achter 40g
- Opinel nr7 33g
- Spork Lightmyfire titanium 18g
- Multitool 116g
- Torx T20 & T25 25g
- Cash geld
- Pinpas
- Mondkapje
- Huissleutels 40g
- Aansteker 13g
- Zonnebrand 70g
Totaal fueltank: 424g

Feedbags 2x Agu 197g per paar

Handlebar bag Apidura Backcountry L 274g
- Tent compleet plus footprint 2015 Hilleberg Enan 1319g
Totaal stuurrol: 1593g

Screenshot_20220712-094607_Gallery.jpg
Ortlieb frame pack RC 6L 267g
- Fietsslot Trelock vouw 622g
- Brander Trangia Mini 341g
- Brandstoffles MSR 325ml met spiritus 392g
- Reflectievest Decathlon 49g
- Windstopper GoreBikeWear met afritsbare mouwen 563g
- Fietspomp Topeak TurboMorph 279g
Screenshot_20220712-094759_Gallery.jpg
- Gereedschap 337g
( - Steeksleutel 8
- CO2 pomp
- CO2 patroon
- Bandenlichters 2x HEMA
- ParkTool plakkers
- Bladboutsleutel
- Ventielsleutel
- Reserve inbusbouten+moeren+ringen M5&M6
- Zadelpenklembout&-moer
- Reserve remblokken 2x
- Tie wraps
- Stukje ketting en Powerlink
- Kettingpons
- Kettingolie in Rohloff olie flesje)
Totaal frametas: 2850g
Screenshot_20220712-094713_Gallery.jpg
Saddle bag Apidura Backcountry L 397g
- Slaapzak Rab Neutrino Performance 200 in Decathlon compressiezak 806g
- Slaapmat Thermarest NeoAir in zakje 606g
- Fjallraven G1000 broek lang 552g
Screenshot_20220712-094852_Gallery.jpg
Screenshot_20220712-094852_Gallery.jpg (57.63 KiB) 887 keer bekeken
- Toilettas 342g
( - Douchegel Axe 50ml
- Shampoo Guhl 50ml
- Deodorant Axe mini
- Tandenborstel
- Tandpasta 20ml
- Afwasmiddel Dreft in Nalgene flesje
- Wasmiddel wol in Nalgene flesje)
- Sokken kort Zeeman 28g
- Sokken kort Lotto 27g
- Sokken kort Smartwool 36g
- Sokken lang Smartwool 69g
- Zwembroek Decathlon 100g
- Handdoek sneldrogend CarePlus 106g
- Fietsbroek kort met zeem met bretels Craft 167g
- Fietsbroek kort met zeem met bretels Nalini 197g
- Fietsshirt dun Pearl Izumi 156g
- Fietsshirt dik Pearl Izumi 207g
Screenshot_20220712-094928_Gallery.jpg
- Electronica in S2S drybag 788g
( - Powerbank 2x Hama PA-12 11000
- Laadsnoeren 2x USB-C kort
- Laadsnoer USB-C lang
- Laadblok 2x
- Stroomverdeler stopcontact 3voud
- Headset telefoon)
- Teenslippers Havaianas 369g
Totaal zadeltas: 4953g

- Achtertas: 4953g
- Frametas: 2850g
- Fueltank: 424g
- Feedbags: 197g
- Stuurrol: 1593g
- Aan fiets: 427g

Dragen:
- Boxershort Hema
- Icebreaker polo 200
- Korte broek Decathlon
- Schoenen Shimano SPD
- Paspoort+vaccinatieboekje 80g
- Helm Giro Ionos 279g
= ?
+ Jurr + fiets = ?

Wat me doet denken aan Poppink + Poppink + bagage = 110 kg
Contactoppervlak met de weg 22 cm² ?
Druk per cm² op de weg = 5 kg.
Poppink schreef:
di 12 jul, 2022 10:28
= ?
+ Jurr + fiets = ?
Geen idee, ik heb geen personenweegschaal. (-: En vind dat ik zelf ook niet op een paklijst hoor ;)