Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 17 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

515 berichten
Wat ik zo grappig vind is dat mijn paklijst in de loop der jaren zo veranderd is. De twee grootste veranderingen: 1 Vroeger was ik vooral van zo licht en zo compact mogelijk. Nu (inmiddels 60) sjouw ik steeds meer mee: stoeltje, dik en groot (maar erg lekker liggend) matje, om maar een voorbeeld te noemen. Ik ben steeds meer gaan inzetten op 'comfort' 2 Op mijn eerste fietsreis had ik nul kabeltjes en nul oplaaddingen. Dat is nu volkomen anders (telefoon, powerpack, lampjes, reistablet, etc)
Straks voor 2 a 3 maanden naar Spanje, dus wat meer warme kleren dan gewoonlijk, en een heleboel verlichting ;-)

hier mijn paklijstje
202112  Packlist Spanje.jpg
Het is een excell lijstje, in de eerste kolom duid ik aan wat meegaat op de volgende reis,.... eenmaal zo beslist is het snel bij elkaar gezocht net voor het vertrek....

Ben best wel tevreden dat met eten en drinken ik net onder de 100kg blijf, nu ga ik proberen het volume wat te verminderen, bv: onderweg koop ik waarschijnlijk een donsvestje en kan dan mijn oudste fleece weg en voor de volgende reis in de zomer ga ik zeker een andere slaapzak kopen....
1e reactie:

Neem je geen 2e fietsbroek mee? Of gok je erop dat als je 'm wast deze de volgende ochtend droog is?

Heb je goede ervaringen met zelfplakkende bandenplakkers? Ikzelf namelijk niet, maar misschien had ik de verkeerde gekocht. Nou rij ik zelden lek (eigenlijk alleen met de racefiets), maar als ik lek rijd dan is solutie (je weet wel: die tubes die altijd leeg blijken zodra je ze wilt gebruiken 🙃) een veilige optie.

Mooi vooruitzicht trouwens, om zo lang naar het zuiden te gaan!
willem.m schreef:
do 30 dec, 2021 16:30
1e reactie:

Neem je geen 2e fietsbroek mee? Of gok je erop dat als je 'm wast deze de volgende ochtend droog is?

Heb je goede ervaringen met zelfplakkende bandenplakkers? Ikzelf namelijk niet, maar misschien had ik de verkeerde gekocht. Nou rij ik zelden lek (eigenlijk alleen met de racefiets), maar als ik lek rijd dan is solutie (je weet wel: die tubes die altijd leeg blijken zodra je ze wilt gebruiken 🙃) een veilige optie.

Mooi vooruitzicht trouwens, om zo lang naar het zuiden te gaan!
Heb een vrij zacht zadel, dus de fietsbroek is niet echt nodig, als het wat koud is rij ik vaak met de lange sportbroek en regenbroek... wel ideaal voor warmer weer, dus in de zomer gaat er wel een tweede meegaan, dus zo win ik droogtijd....

Zelfplakkend, nog maar een keer gebruikt en ging vlot. erop leggen en duwen, masseren, en persen (het proces is niet lijmen maar vulcaniseren, dus werkt door druk ( zij die een hamertje mee slepen hebben een voordeel.... ;-) )
PhilipBe schreef:
za 01 jan, 2022 11:59
nog maar een keer gebruikt
Misschien toch nog even de gewone oppikken?

Ik zie ook dat je maar één extra binnenband mee hebt, een dunne nog wel. Dat vind ik weinig.
Veel andere artikelen die je bij je hebt zou je kunnen beschrijven als luxe, maar bedenk dat je zonder twee binnenbanden op je fiets stomweg niet verder kunt en langs de kant van de weg staat. Zelfs lopen is lastig en slecht voor je fiets met bagage op je fiets.

Verder wel strak uitgewerkt!
Wim schreef:
zo 27 jun, 2021 05:21

Ik rij sinds kort vanwege de grotere geclaimde lekbescherming met Aerothan binnenbanden en vraag me wel af of een tweede reserveband daarbij ook nog nodig is. Dat wordt ook wat erg begrotelijk.
Interessante optie die ik nog niet kende. Top!
Vraagje: als hij dan toch lek gaat, kan ik hem dan goed plakken?
LHTJoost schreef:
za 08 jan, 2022 16:53
[Aerothan]
Interessante optie die ik nog niet kende. Top!
Vraagje: als hij dan toch lek gaat, kan ik hem dan goed plakken?
Zoekfunctie al geprobeerd? Zie bv. viewtopic.php?f=36&t=35382&p=389851&hil ... an#p389841

Groetjes,

Carl
willem.m schreef:
do 30 dec, 2021 16:30
1e reactie:

Neem je geen 2e fietsbroek mee? Of gok je erop dat als je 'm wast deze de volgende ochtend droog is?

Heb je goede ervaringen met zelfplakkende bandenplakkers? Ikzelf namelijk niet, maar misschien had ik de verkeerde gekocht. Nou rij ik zelden lek (eigenlijk alleen met de racefiets), maar als ik lek rijd dan is solutie (je weet wel: die tubes die altijd leeg blijken zodra je ze wilt gebruiken 🙃) een veilige optie.

Mooi vooruitzicht trouwens, om zo lang naar het zuiden te gaan!
Gisteren na 19 dagen fietsen de grens met Spanje overgestoken,
18 dagen wildgekampeerd in koud en mistig Frankrijk, denk zowat elke nacht vroor het, . En aangezien ik vaccin vrij ben me alleen kunnen opwarmen in de warenhuizen... ;-)
IMG_20220130_172958.jpg
Volledige laag kleren bijgekocht, donsvestje, fleece broek, en extra dunne muts die mijn hoofd goed droog houdt...

Voeten blijft een probleem, de zooltjes hielpen wel maar toch vlug koude voeten.
Mijn waterdichte schoenovertrekken waren al na een dag nat, koud en vies van de modder, had er meer van verwacht.
Ook wat te strak, knellen op de hiel en de ritsen kapot getrokken...

2 maal lek gereden en direct geplakt met die "zelfplakkers", gaat uitstekend.

Nu in Spaans Baskenland.... Hebben hier lak aan de corona-pass, zit nu lekker aan het haardvuur in de restaurants....
PhilipBe schreef:
zo 30 jan, 2022 17:51
Volledige laag kleren bijgekocht, donsvestje, fleece broek, en extra dunne muts die mijn hoofd goed droog houdt...

Voeten blijft een probleem, de zooltjes hielpen wel maar toch vlug koude voeten.
Mijn waterdichte schoenovertrekken waren al na een dag nat, koud en vies van de modder, had er meer van verwacht.
Ook wat te strak, knellen op de hiel en de ritsen kapot getrokken...
Dat lijkt sterk op wat ik bij had. Overschoenen hielpen wel tegen kou maar ik heb maat XXL, ze pasten net rond mijn wandelschoenen maat 42 (zonder ze dicht te ritsen).
Fedor schreef:
zo 27 dec, 2020 11:20
Fedor schreef:
wo 15 jul, 2020 18:39
Hier de lijst met kampeerspullen + echte gewicht.
Upgrade van mijn gewichten omdat er wat zaken vervangen zijn.

Tent + footprint: was 2950 gram, is nu 2012 gram
Slaapzak: was 1202 gram, is nu 834 gram (incl. compressiehoes)
Slaapmat + kussen: was 1024 gram, is nu 612 gram
Kookgerei: was 926 gram, is nu 442 gram (wel met kleinere gastank, maar wel incl. vouwmok, theezakjes en suiker)

Totale gewichtsbesparing voor deze spullen (naast de best flinke ruimtebesparing): 2202 gram.
2 kilo, dat is veel.

Nooit eerder eender iets gewogen aan fiets dan wel uitrusting. Ja mezelf gewogen maar daar wil ik echt niks meer vanaf.
Maar goed, 2 kilo gewicht besparen op mijn uitrusting dat dirigeert mij naar de weegschaal.
Een nieuw seizoen: een nieuwe paklijst!
Dit is de mijne.
Let wel: zonder eten en drinken en zonder fietsoutfit aan.
C64E026E-0FC2-4692-B88E-5944D703C41E.jpeg
jwkeij schreef:
zo 13 feb, 2022 17:06
Een nieuw seizoen: een nieuwe paklijst!
Dit is de mijne.
Let wel: zonder eten en drinken en zonder fietsoutfit aan.
C64E026E-0FC2-4692-B88E-5944D703C41E.jpeg
@jwkeij.

Ook best strak,
Je doet dit op de Bike-packing manier, heb je een foto van hoe je dit op de fiets hangt?
Ikzelf zit qwa gewicht ook in die buurt maar qwa volume heb ik 2 grote achtertassen nodig.
Mooi......zeker omdat je ook nog zware teva's mee hebt en dan toch mooi rond de 11 kilo uitkomt.
Iedereen moet doen wattie leuk vind. Maar ik vind 11 kilo best heel veel, als ik kijk naar het lijstje. Als ik met een klassieke 4-ortlieb outfit op 21 kilo zit, mis ik nogalwat komfort in die 11 kiloos.
Leuk, zelfs een update! :)

dunlop schreef:
zo 13 feb, 2022 18:56
Als ik met een klassieke 4-ortlieb outfit op 21 kilo zit, mis ik nogalwat komfort in die 11 kiloos.
Heb je ook een lijstje? Ben wel benieuwd (-:
@PhilipBe Jup, bikepacking stijl. En voor extra plek 2 vorktasjes.

@dunlop 11 kg aan comfort? Jij hebt het veldbed mee? :wink: Dan ben ik ook wel benieuwd naar jouw paklijst. Laat jij dan maar zien waar bij jou die 11 kg comfort zit.

Ik vind 11 kg prima te doen, hoor. Ook omdat ik een vogelspot-fietsvakantie heb gepland en er dus goede Teva’s en een kijker meegaan.
@jwkeij: is dat 195 gram voor een full-size frametas? Is die waterdicht?
Is van xpac vx21. Dus niet 100% waterdicht, maar kan een hoop hebben.
PhilipBe schreef:
zo 13 feb, 2022 18:01
Ook best strak,
Je doet dit op de Bike-packing manier, heb je een foto van hoe je dit op de fiets hangt?
3184486F-3EF3-42D9-8623-3F9D3695F7C9.jpeg
En dan heb ik nog ruimte voor 2x 5L op de vork.
Edit in de paklijst: min 175 gram door een andere koffiefilter, plús 172 gram voor een pocketradio.
Andere verrekijker: plus 60 gram in vergelijk met de andere
Jurr schreef:
zo 13 feb, 2022 19:41
Heb je ook een lijstje? Ben wel benieuwd (-:
Hierbij mijn paklijst, gewichten per onderdeel doe ik niet aan.

Kan ook nog best zijn dat er wat ontbreekt, Heb veel van mijn spullen in een krat zitten. En als ik gepakt ben, hoort dat krat leeg te zijn.

Kleding
• Fietshelm + regenhoes
• fietsshirts
• icebreaker
• overhemd
• T-shirt
• Donsjack
• Regenjas
• Regenbroek
• Fietsbroeken
• Lange fietsbroeken 1 lang 1 kort
• Grijze fjalraven broek
• Fjalraven overhemd
• Onderbroeken
• Sokken
• Fietsschoenen en Teva’s
• Fietshandschoenen (2x + dichte)
• Zakdoeken

Kookspullen
• Voorraadbussen voor koffie, macaroni
• Bestek
• Koffiemok
• Officiersmes
• Trangia
• Spiritus
• aansteker
• koffie
• Afwasmiddel
• Schuursponsje en theedoek
• Reserve-eten

Slaap- en tentspullen
• Tent, 2 persoons
• Reserve buigstok/hulsje
• Haringen
• hamer
• footprint
• Slaapmatje Thermarest
• Stoeltje Thermarest
• Slaapzak, dons en lakenzak
• Kussen en sloop

Toiletartikelen
• Handdoek
• Spons
• Tandpasta en –borstel
• Shampoo/ doucheschuim
• Kam
• Gel
• muggenspul
• zonnebrand
• Potje Nivea
• Nagelknipper
• Papieren zakdoeken
• Miniatuur wasknijpers

Gereedschap
• Inbussleutels
• Plakspullen + bandenlichters
• Nieuwe solutie
• Spakenspanner
• resevespaken
• Reserveboutjes en ringetjes
• Reservebinnenband
• Buitenbandplakker
• Reserve-remblokjes

EHBO-set
• Rode setje

Diversen
• Telefoon + oplaadstekker
• Fototoestel+ accessoires
• GPS + kabel
• Batterijen + doosjes
• Horloge
• Voorhanger bril
• fietsbril
• Landkaart
• fietstassen + tasje
• Netje
• Powerpacks + 2 USB-kabels
• oplaadstekker Powerpack
• slotkabel
"Papieren"
• Paspoort
• rijbewijs
• Creditcard
• bankpas
• bankpas
• Camping card