Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Paklijst topic - Pagina 13 - Forum Wereldfietser

Paklijst topic

515 berichten
Wat mij nog meer opvalt. Een toilettas van 300 gr, maar geen tandpasta, tandenborstel, iets van zeep.
Leuk, weer een update!

Nog nieuwe deelnemers? (-:
Peter Molog schreef:
wo 31 mar, 2021 18:05
Wat mij nog meer opvalt. Een toilettas van 300 gr, maar geen tandpasta, tandenborstel, iets van zeep.
Dat zit daar natuurlijk in.... Tandpasta, tandenborstel, shampoo, deo, zonnebrand, scheermesje
Bert van Sprang schreef:
wo 31 mar, 2021 17:24
wat mij opvalt is dat je bikepackingtassen net zoveel wegen als mijn achterdrager met voor-, stuur- en zadeltassen .
Ik heb niet de allerlichtste tassen, en jij waarschijnlijk wel. :wink:
Hierbij mijn paklijst van mijn fietstocht door Nederland in mei dit jaar, 11 dagen gefietst.

Ten opzichte van mijn tocht vorig jaar zijn de verschillen best groot: door een nieuwe tent die kleiner is in te pakken, weglaten wat ik amper gebruikte en ook door slimmer inpakken had ik nu genoeg aan 2 achtertassen en de bagagedrager. Wel heb ik 2 kleine tasjes voor aan het stuur erbij gekocht die ik helemaal vol heb gestopt met repen/koek etc.

stuurtas:
*Telefoon
*Telefoonoplader
*Powerbank
*Ebook
*Reservebatterijen
*Portemonnee
*Spiegelreflex camera (alleen als het regende. TIjdens droogte hing hij gewoon over mijn schouder)
*Zonnebril

Snacktasjes (2x)
*Je verwacht het niet, maar SNACKS. Die zweefden vorig jaar los door alle tassen :oops:
*afval, vooral plastic. Dat kon ik mooi in de mesh zijzakjs proppen.

Achtertas 1:
*Slaapzak
*Slaapmatje
*Kussen
*Lakenzak
*Kledingzak --> 1 lange broek, 2 onderbroeken, 1 fietsbroek (hing meestentijds op de bagagedrager), 2 paar sokken, 2 t-shirts, 1 fietsshirt)
*Statief
*Touw
*Pleerol

Achtertas 2:
*Zakje met gereedschap/reserveonderdelen
*Zakje met toiletspul (tandpasta, tandenborstel, zonnebrand, lenzenvloeistof, lenzendoosje, brillenkoker+bril, shampoo, handdoekje, klein doekje)
*Ehbo-kit
*Pannetje+deksel met daarin gasflesje
*braadpannetje met daarin invouwbaar bord van seatosummit
*Zak met allerhande 'eetspul' (sporken, aanstekers, spatel, brandertje, smeerseltjes als pindakaas/pasta/jam, 2 zakken adventurefood, koffie, melkpoeder en nog wat verdwaalde repen, inklapbare mok van seatosummit.
*Aparte zak met ontbijtgranen
*Flesje olijfolie
*Afwasborstel
*Afwasmiddel
*Doosje macaroni
*Overige etenswaren, vooral na de boodschappen

Bagagedrager
*Rolzak met daarin: Hardshell jas, regenbroek, arm- en beenstukken, vest, binnentent. Soms ook de hele tent (als ie helemaal droog was) of alleen de binnentent.
*Slippers
*Eventueel spul om te drogen

Lijf
*Fietsbroek
*Fietsshirt
*Sokken
*Schoenen
*petje
*Zonnebril
*Indien nodig: vest, harshell, regenbroek, arm en/of beenstukken. Dit wisselde nogal naargelang het weer ;)

Gewichten bijhouden vind ik niet bijster interessant, aangezien ik voor een aantal van items amper alternatieven heb om aan te schaffen. Veel interessanter vind ik het compact in kunnen pakken van de spullen. Zo wil ik bijv. kijken voor een andere oplossing voor mijn vest dat ik altijd meeneem. Dit vest is superfijn, en lekker warm; maar het is helaas ook redelijk groot als je het opvouwt. Ook ga ik nog uitzoeken in hoeverre het mogelijk is om mijn donsslaapzak in een andere compressiezak te vervoeren in plaats van in het bijgeleverde zakje.

Mijn verwachting is dat ik deze setup ook kan gaan gebruiken voor mijn tocht van >4 weken komende zomer, ik verwacht dan slechts een beperkt aantal extra items.

Wel ben ik redelijk sceptisch of dit haalbaar is als ik in gebieden ga fietsen waar ik voor meerdere dagen eten mee moet nemen, en dan bedoel ik VERS eten... Dat wordt allemaal toch redelijk fors qua ruimte dat het inneemt...
Mooie lijst - ziet er een beetje uit als de mijne :wink:
Het verbaast me dat je zo weinig items meeneemt (minder als ik) en dat het toch zoveel volume wordt. Daar is vast nog veel te halen als je dat wilt.
Klopt, compacter moet kunnen. Doe de roltas op de drager weg en leg er alleen de tent op (die hoeft niet in een tas). Is je statief echt nodig? Ik heb een klein donsvestje ipv een trui/fleece vest.
Het eindresultaat is dat ik vaak niet eens mijn grotere achtertassen nodig heb en het doe met veel lichtere van 33 liter per stel (en 1050 gram).
Bert van Sprang schreef:
do 10 jun, 2021 09:43
Het verbaast me dat je zo weinig items meeneemt (minder als ik) en dat het toch zoveel volume wordt. Daar is vast nog veel te halen als je dat wilt.
Voor een groot deel van de items komt dit door mijn lengte. Meer lengte = meer volume. Die lange broek bijvoorbeeld is qua volume drie keer zo groot als een vergelijkbare broek van mijn vriendin :roll:

Te winnen valt er zeker, maar dat doe ik niet van de ene op de andere dag.
Wim schreef:
do 10 jun, 2021 10:15
Klopt, compacter moet kunnen. Doe de roltas op de drager weg en leg er alleen de tent op (die hoeft niet in een tas). Is je statief echt nodig? Ik heb een klein donsvestje ipv een trui/fleece vest.
Het eindresultaat is dat ik vaak niet eens mijn grotere achtertassen nodig heb en het doe met veel lichtere van 33 liter per stel (en 1050 gram).
Statief ga ik niet thuislaten. Fotografie is een nog grotere hobby dan fietsen en wandelen. Dit statief is al 1 van de kleinere/lichtere die verkrijgbaar is en ik ga hier verder geen concessies op doen :lol:

Roltas thuislaten is voor nu geen optie, want ik wil graag een regenjas/broek meenemen en die passen dus niet meer in de zijtassen (want, zelfde verhaal als mijn post hierboven :oops: )

Donsjasje is zeker een goed punt, dat staat ook al een poosje op mijn lijstje. Alleen weer die maatvoering he 8)
Ik doe mijn regenjas en broek niet in mijn tas maar bovenop onder een pakriem: als ze nat zijn wil je ze toch niet in je tas. Bij een Ortlieb backroller zitten er van die prachtige riempjes bovenop, dus jas links bovenop en broek rechts bovenop. Dat spaart het gewicht van zo'n roltas uit.
Dank je voor je lijst @Polariteit.
Een paar opmerkingen.
Ik zie 2 shirts en 1 fietsshirt in de bagage en 1 aan je lijf, daarover is bij mij wat verwarring.
Een fietsshirt is naar ik aanneem het buitenshirt.

Ik heb zelf 2 ondershirts van Futurum, 1 fietsshirt, een t-shirt en een slaapshirt plus een polo.
De lange broek laat ik thuis, daarvoor alleen een lange hardloopbroek en nog een korte broek voor het netjes.
Waterdichte kleding ontbreekt. Ik heb wel een windjack.
Als het regent schuil ik of zit op een terras.
Regent het flink door dan zet ik mijn tent niet eens op en neem een hotel.
Fietsen doe ik uiteindelijk voor mijn plezier en plezier combineert zich in mijn geval niet met afzien.

Voor de was een wasbak, een lijn, wasknijpers en een tube zeep van de Kruidvat.

Koken doe ik niet. Ik snap niet waar jullie die spullen laten en dat gedoe met koken en afwassen staat me tegen.
Ik moet bekennen dat mijn menu vaak wat eentonig is met broodjes met beleg en yoghurt en jus d'orange.
In het buitenland ga ik graag tussen de middag warm eten in een restaurant, mooie lange pauze en 's avonds niet met een bolle buik naar bed.

Eerder heb ik al eens vermeld dat ik een dunne slaapzak heb, Nomad Cape Lite.
Om bij koude nachten warm te blijven gebruik ik een reddingsdeken.
Die reddingdeken had ik bij mijn laatste tochtje niet meegenomen, niet nodig toch?
Wat heb ik het koud gehad!

Misschien niet passend in dit paklijst topic, maar welke slaapzak gebruiken jullie en hoe houden jullie het 's nachts warm?
Dat is dan wel luxe als je iedere dag uit eten kunt voor de warme hap :D . In dun bevolkte gebieden is dat dus geen optie + de portemonnee (althans de mijne) trekt dat niet.

Qua slaapzak heb ik ene Cumulus Light Line - customized en met lakenzak die me prima warm houd tot ca 0 celsius. Weegt ca 1kg.
Koken doe ik niet. Ik snap niet waar jullie die spullen laten en dat gedoe met koken en afwassen staat me tegen.
Ik wil het geen koken noemen wat ik doe, maar ik zou mijn "kook"-moment niet willen missen. Heerlijk rustgevend om mijn kookspulletjes uit te pakken en mijn maaltijd klaar te maken, met een kopje (oplos)koffie na.
Poppink schreef:
do 10 jun, 2021 11:11
...
Misschien niet passend in dit paklijst topic, maar welke slaapzak gebruiken jullie en hoe houden jullie het 's nachts warm?
Open daarvoor svp een nieuw topic. Maar kijk ook vooral in de talloze eerdere topics hierover. Spoiler: adviezen voor donzen slaapzakken convergeren naar Cumulus.
Poppink schreef:
do 10 jun, 2021 11:11
Dank je voor je lijst @Polariteit.
Een paar opmerkingen.
Ik zie 2 shirts en 1 fietsshirt in de bagage en 1 aan je lijf, daarover is bij mij wat verwarring.
Een fietsshirt is naar ik aanneem het buitenshirt.

Ik heb zelf 2 ondershirts van Futurum, 1 fietsshirt, een t-shirt en een slaapshirt plus een polo.
De lange broek laat ik thuis, daarvoor alleen een lange hardloopbroek en nog een korte broek voor het netjes.
Waterdichte kleding ontbreekt. Ik heb wel een windjack.
Als het regent schuil ik of zit op een terras.
Regent het flink door dan zet ik mijn tent niet eens op en neem een hotel.
Fietsen doe ik uiteindelijk voor mijn plezier en plezier combineert zich in mijn geval niet met afzien.

Voor de was een wasbak, een lijn, wasknijpers en een tube zeep van de Kruidvat.

Koken doe ik niet. Ik snap niet waar jullie die spullen laten en dat gedoe met koken en afwassen staat me tegen.
Ik moet bekennen dat mijn menu vaak wat eentonig is met broodjes met beleg en yoghurt en jus d'orange.
In het buitenland ga ik graag tussen de middag warm eten in een restaurant, mooie lange pauze en 's avonds niet met een bolle buik naar bed.

Eerder heb ik al eens vermeld dat ik een dunne slaapzak heb, Nomad Cape Lite.
Om bij koude nachten warm te blijven gebruik ik een reddingsdeken.
Die reddingdeken had ik bij mijn laatste tochtje niet meegenomen, niet nodig toch?
Wat heb ik het koud gehad!

Misschien niet passend in dit paklijst topic, maar welke slaapzak gebruiken jullie en hoe houden jullie het 's nachts warm?
Verwarring is niet nodig hoor, ik denk dat we het gewoon anders doen 8)

Tijdens het fietsen heb ik alleen een fietsshirt (strak shirt, met zakjes op de rug) aan, met niks eronder. Wordt het kouder? Dan gaat het vest aan, en eventueel de hardshell (helpt goed tegen de wind). Alleen als het echt echt echt berenkoud is, doe ik een extra shirt onder mijn fietsshirt aan.

De 2 t-shirts die ik dan nog in mijn kledingzak heb zitten zijn voor na het fietsen, en daar slaap ik ook in.

En wat betreft je vraag over het koken en waar ik die spulen laat: die spullen laat ik dus in mijn tas :twisted: Ik vind af en toe naar een restaurant/afhalen prima, maar niet elke dag. Iets met afwisseling enzo :D
Bert van Sprang schreef:
do 10 jun, 2021 13:07
Koken doe ik niet. Ik snap niet waar jullie die spullen laten en dat gedoe met koken en afwassen staat me tegen.
Ik wil het geen koken noemen wat ik doe, maar ik zou mijn "kook"-moment niet willen missen. Heerlijk rustgevend om mijn kookspulletjes uit te pakken en mijn maaltijd klaar te maken, met een kopje (oplos)koffie na.
Ik noem zelfs het opwarmen van water voor een zakje adventurefood gewoon 'koken'; want dat is precies dat wat je aan het doen bent toch :lol:
Mijn paklijst van de afgelopen jaren:

Lijf:
  • Halsportemonnee met pinpas en reisverzekerings/ziektekostenpas
  • 1 Fietsshirt
  • 1 Paar sandalen met rubber binnen en buitenzolen (geen sokken)
  • 1 Hardloopbroekje
  • 1 Microfiber onderbroekje
  • Fietshandschoentjes
  • Fietshelm (goedkoop ding van Lidl)
Stuurtas:
  • Waterdichte tas met 300 euro cash voor 1 week (de pot)
  • Smartphone (uitgeschakeld).
  • Potje AA batterijen
  • Potje AAA batterijen
  • Schokbestendige outdoor camera
  • Paspoort in waterdichte hoes
Plastic transparante bak op de voorste bagagedrager:
  • Zonnebril in brillenhouder
  • Plastic bestek in plastic tasje
  • MSR brandstoffles met benzine en pompje
  • MSR kookpit in tasje
  • Tiewraps samengebundeld
Voortas links (vanaf mijn zadel gezien):
  • 4 Reserve binnenbanden (waarvan 2 eerder gebruikt en geplakt)
  • In geval van heenreis per vliegtuig: rol ductape
  • Waterdicht rood tasje met EHBO spullen (tijgerbalsem gaat niet meer mee)
  • Grote fles zonnebrandolie (bewaar ik maximaal 2 jaar)
  • Smartphonelader + laadsnoer
  • Cameralader + laadsnoer
  • Powerbank + laadsnoer
  • Waterdicht tasje met wc-rol
Voortas rechts (vanaf mijn zadel gezien):
  • Spandraden voor ophangen wasgoed op de camping
  • 6 tot 8 Houten wasknijpers
  • 2 Reflecterende shirtjes (1 reserve)
  • 1 Geel armbandje met rode leds
  • Regenjas
  • Reserve fietshandschoentjes
Stangtas (vlak voor zadel):
  • Pompje die zowel in- als uitgaand kan pompen + verloopje voor Frans ventiel
  • Transparante kettingolie in spuitflesje
  • Twee grote bandenlichters
  • 1 Tang voor het kunnen losdraaien van de trappers
  • Doosje met bandenplaklijm, schuurpapier, plakstickers
Twee half transparante bidons van elk 1,5 liter met water

Zadeltas achterop:
  • 1 Plastic zakje met twee opvouwbare multitool tangen voor het kunnen recht buigen van kettingschakels
  • 1 Halve houten wasknijper (ideaal voor het snel schoonmaken van het oppervlak van tandwielen)
  • 1 Plastic zakje met reepjes pluisvrije stof voor het schoonmaken van de ketting
  • 8 Afgezaagde schone tandenborstels (ideaal voor het snel schoonmaken van ketting en tandwielen)
Roltas midden achterop:
  • Onder de roltas: opgevouwen dunne rugtas
  • Onder de roltas: opgevouwen legerzak (indien er een vliegreis is gemaakt)
  • Tentzak met alleen binnen+buitentent, mijn fietsmaat heeft de stokken + haringen
  • Slaapzak (zo'n goedkoop volledig kunststof ding van 15 euro)
  • Zelfopblazend slaapmatje
  • Twee lichtgewicht binnenslaapzakken
1 Glazen fles met olijfolie (gaat niet meer in de achtertas omdat dat een keer is gaan lekken)

Achtertas links (gaat nooit mee de voortent in om mieren te weren):
  • 2 Flexibele snijmatjes (vinden wij handiger dan een snijplank)
  • 1 RVS mok (met onze voornaam er op, want we hebben twee identieke mokken)
  • Ontbijt: we nemen altijd havermout mee. Yoghurt kopen we vers. Dit mixen we in onze mok.
  • Ontbijt + lunch: stuk of 6 grote appels. Bananen eten we altijd direct op bij de supermarkt.
  • Drie tupperware bakjes met macaroni, rijst en couscous
  • Waterdicht zakje met vulbare borstel, vaatdoekje en klein flesje afwasmiddel
  • Trekzak met daarin aluminium pan, deksel, houten spatels en twee grijpers
  • Alle andere etenswaren
Achtertas rechts (gaat mee de voortent in):
  • Mijn reislogboek + pennen in een waterdicht hoesje
  • Ansichtkaarten + A4 blaadje met adressen
  • A4-tjes met wetenswaardigheden voor onderweg
  • 1 Waterdicht kledingzakje met drie microfiber onderbroekjes
  • 1 Waterdicht kledingzakje met drie fietsshirts (van die goedkope van Lidl)
  • 1 Waterdicht kledingzakje met reserve hardloopbroekje en drie kleine handdoekjes
  • 1 Reserve vaatdoekje die we ook weleens gebruiken om 's ochtends de buitentent droog te maken
Alle bagage + fiets weegt op het vliegveld nog net geen 40 kg.

De fietsdozen kopen we altijd op Schiphol.
Alle fietstassen gaan een grote groene legerzak met cijferslotje in.
De MSR fles en pomp gaan ook die legerzak in, omdat Schiphol ze anders weg wil gooien.
Boodschappen hebben we dan nog niet.

De stuurtas + inhoud gaat als handbagage de rugtas in.
KM teller display gaat ook mee als handbagage omdat die een keer stuk is gegaan toen ik hem op de fiets liet zitten.
Stangtas en zadeltas gaan ook mee als handbagage.

Voor de komende fietsvakantie is het mijn plan om de km teller helemaal achterweg te laten en die plek op mijn stuur te laten bezetten door een houder voor mijn smartphone, omdat Google Maps weleens handig is voor het uitstippelen van een alternatieve route.
Ik zou - wel of niet weet ik nog niet - willen dat ik zo ordentelijk was.
Bij mij is het elke keer weer een raadsel waar ik mijn spullen opgeborgen heb.

Heb je ook een foto van het geheel?
Ik verander al jaren niets meer aan mijn uitrusting en blijf ook tijdens de vakanties consistent in wat ik waar opberg.
Ik heb er een gloeiende hekel aan om telkens de hele uitrusting af te moeten zoeken.

Dit is het geheel in 2020, maar dan zonder de legerzak onder de roltas. We gingen namelijk niet met het vliegtuig.
De zwarte rugtas zat hier in de roltas opgeborgen.
DSCF0510.JPG
Die gekke koplamp voorop is inmiddels vervangen door een wat kleiner lampje van de Action.

Ik ben nogal voorstander van volledigheid. Dat uit zich ook op mijn werk.